Jump to content

Bygga rostfri tank


Recommended Posts

Tänkte eventuellt köra med E85 och tänkte bygga tanken i rosfritt. Är det nån som har koll på om följande plåt från Gärdin&Persson skulle fungera: "Plåt rostfri 2333 betad"

http://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/1771/plat_rostfri_2333_betad

Jag har insett att denna inte är syrafast men är det ett krav egentligen?

/Jörgen

Edited by ejorris
Link to comment
Share on other sites

2333 är inte syrafast men det behövs kanske inte. Jag har aluminiumtank och kör E85. Gjorde en ny tank för ett par veckor sedan och passade på att såga isär den 3 år gamla alu.tanken. Det fanns inga spår eller någon som helst påverkan på plåt, svarvade anslutningar eller svetsar från E85. Har även plockat isär bränslepumpen och kopparlindningar m.m. var också opåverkade.

Link to comment
Share on other sites

Intresant om aluminium, man läser ju mer eller mindre överallt att man skall undvika just det och E85, samma gäller ju vanlig plåt som då skall rosta upp. Men det finns ju massor av folk som etanolkonverterat och kör med standardtank.

Nåja... men skall man ändå bygga nytt så varför inte rostfritt, men då var det ju detta med syrafritt eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Tankarna i alla racerbåtar jag hållit på med är svetsade i aluminium och går på metanol, iofs med olja i, men de problem som uppstått är pga att det stått en skvätt kvar över vintern, möjligen pga att alkohol är hygroskopisk och kanske blir oljan som är kvar en tätande hinna över lite vatten som blir kvar på botten. Har inte utrett detta, men en teori i alla fall. Vanlig bensin innehåller etanol också ca 10%. Däremot finns det ju olika kvalite på aluminium som man kanske ska ta hänsyn till. Vet du vilken aluminiumkvalitet du har i tanken Morty?

Link to comment
Share on other sites

På gamla (och nya) jobbet saab vet jag de prata om att den värsta kombinationen var någonstans i mitten . Typ 40% var högst korrision faktor. Lyckas man få det lokalt typ spalt korrision kan det nog vara värre.

Fega själv ur och svetsa rostfritt . Blir tyvärr tungt.

Tror inte våra bilar egentligen behöver rostfritt. Vi byter soppa ofta och tömmer man tanken på vintern är nog sannolikheten låg

Link to comment
Share on other sites

Nej jag håller på att luta att göra i vanlig plåt eftersmo det kan jag fixa med befintlig egen utrustning. Snackade just med en granne som jobbar på Komatsu och bygger skogsmaskiner att dom körde med plåt men med någon sorts epoxyfärg inuti. Verkar finnas lite olika varianter som man kan hälla in i tanken om man vill förhindra korrosion.

Bli sannolikt billigare att göra det själv i plåt, plus en extra i reserv än att låta någon tillverka i alu eller rostfritt. Bygger föresten en Cobra och vill ha den i skuffgolvet på mitt egna chassi så det måste bli en egen variant.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 1050 plåt, 6082 i svarvade delar och 4043 tillsats till svetsarna. Ingen påverkan på delarna efter 3 år och jag tömmer inte tanken på vintern. Jag kan inte se någon linje i plåten heller där ev nivån hade varit under ett par månaders vinteruppehåll.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 1050 plåt, 6082 i svarvade delar och 4043 tillsats till svetsarna. Ingen påverkan på delarna efter 3 år och jag tömmer inte tanken på vintern. Jag kan inte se någon linje i plåten heller där ev nivån hade varit under ett par månaders vinteruppehåll.

säg inte så banghead.gif du får mig att vilja bygga en alu och sälja min gamla

Link to comment
Share on other sites

Ska man göra en tank själv, så verkar ett av problemen vara att få den tät.

Hur skulle jag ha gjort om det vore aktuellt att tillverka en själv ??

Hur bygger man ett akvarium ?? Jo man kapar väl till ett antal L-profiler och svetsar ihop dem till en låda.

Sedan limmas glas-skivor på insidan av lådan. Sedan provas väl om den är tät.

I det här fallet så är det istället aluminium-plåtar som man får skära till.

Om man får bra passform på plåtarna så går det väl att svetsa dem både på insidan ( i hörnen )

och på utsidan--- mot L-Profilerna på utsidan. Då borde väl tanken bli tät.

Det kanske går att köpa akvarium med eller utan glas-skivor ?? I så fall borde väl jobbet bli enklare.

Link to comment
Share on other sites

Trycksätt tanken, spreja såpvatten överallt - där det bubblar läcker det.

Sedan är det bara att svetsa - spreja - svetsa - spreja - svetsa osv.

Tror att sign "kengren" dränkte tanken i badkaret, om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Det är inga problem att få tanken tät om man har lite erfarenhet att svetsa. Jag gör som Antas skriver, dvs trycksätter tanken till 0,3-0,5bar (bygg upp trycket sakta och var noga med att inte blåsa upp den som en ballong), sedan sprutar jag såpvatten över samtliga svetsar och ev anslutningar.

Link to comment
Share on other sites

Just det - blås för helve.. inte upp trycket för hårt (glömde att skriva det i tidigare inlägg)!

Betänk hur lite tryck det behövs för att blåsa såpbubblor. Vi var två man som fixade tanken, en höll uppe trycket och penslade såpvatten och den andre svetsade - gick perfekt.

Min tank är i rf, hittade en båttank på soptippen (Locost!) för 20-30 år sedan. Tog tillvara den trots hustruns protester, det var ju så bra plåt i den.

Det visade sej sedan att den passade perfekt till rörhögen, enda ändringen blev att svetsa dit en catch-tank i botten.

Antas

Lever inte i en bubbla.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

När tanken är svetsad, tät och godkänd av dig själv kan man köpa samma elixir som är populärt i äldre bilars läckande plåttankar och vaska runt med. Då blir tanken dubbelt tät.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...