Jump to content

koppling av generator


Recommended Posts

Hej!

Ny medlem o ny i forumet.

Behöver hjälp o råd men hur generatorn ska kopplas, verkar inte som att laddningen fungerar som den ska.

Motorn är från en Ford Focus, 1600cc årmodell 2005. FYDH-motor.

Det finns ett kontaktdon på den med 3 kablar, vart ska dom o vad är dom till för??

Hjälp!!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Hasse i Bua till forumet.

Generator, en grov till batteri eller till startmotorn = laddkabel

En till jord

En till 12V med en laddlampa i serie

Likriktaren förmodar jag sitter fast monterad tillsammans med kolen.

Vad är det för bil som kommer få generatorn monterad. Sevenbil?

Link to comment
Share on other sites

Ford har länge haft laddningskontrollen i motorstyrdonet och med en helt annan lösning med laddregulatorn än vanliga med laddlampa. Har du nummer på generatorn så kan jag fixa schemat, men det löser sig själv om du använder originalinsprutningen annars. Det kan mycket väl vara så på din generator.

Link to comment
Share on other sites

Hej o tack för inläggen!

Ska fördjupa det hela lite,

Bilen är en Westfield, köte den i stort sett färdigbyggd så det är en hel del med elen o motorstyrning som jag inte vet hur det är gjort egentligen

Allt verkar fungera iaf. Fick den helt klar o igenom alla distanser sent i höstas så nu är det klart o nummerskyltarna sitter på.

ska försöka lägga ut några bilder.

Åter till problemet:

Motorn är en Ford Focus 16oocc årsmodell 2005. Generatorn är original. Bosch MS1022118041 A115I-86A Mic 3:1 2884/2 Q9K3B 98AB 10300GL 14v.

Den grova kabeln är kopplad o det verkar som den laddar eller det gör den.

Men ingen av de 3 klena sladdarna som kommer ur kontaktdonet är kopplade ( grå/blå/röd ) o ingen indikeringslampa som lyser.

Så hur ska dom kopplas???

Tackar på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter inte på kopplingsschemat här ute på havet, men den generatorn borde inte ladda om det inte är kopplat. Vilken spänning har batteriet när du startar motorn?

Ska ju vara över 13,6 V för att det ska kallas laddning. Generatorn styrs från ett annat styrdon, men om det är via motorstyrningen direkt som på vissa, eller om det går via ett annat styrdon törs jag inte svara på utan schemat i handen. Men laddregleringen kan inte fungera riktigt om de tre inte är inkopplade.

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter inte på kopplingsschemat här ute på havet, men den generatorn borde inte ladda om det inte är kopplat. Vilken spänning har batteriet när du startar motorn?

Ska ju vara över 13,6 V för att det ska kallas laddning. Generatorn styrs från ett annat styrdon, men om det är via motorstyrningen direkt som på vissa, eller om det går via ett annat styrdon törs jag inte svara på utan schemat i handen. Men laddregleringen kan inte fungera riktigt om de tre inte är inkopplade.

Link to comment
Share on other sites

Misstänker oxå att det är något som är ´fel´ ,men motorn går även om jag kopplar bort hela batteriet!!??

Så då måste den ju ladda! Den går dock helt lugt i det läget vilket den inte gör med batteriet påkopplat.

HJÄLP!!!

Link to comment
Share on other sites

Googlade lite och hittade detta:

http://passionford.com/forum/general-car-related-discussion/393805-focus-alternator-wires.html

Det verkar som att generatorn hamnar i nåt säkerhetsläge och ger 14 volt om man inte kopplar in pluggen med tre stift.

Sen är ett av stiften +12V från batteri och de andra två nåt från motorstyrningen, anledningen är att kunna snabbladda direkt vid kallstart för att motverka att batteriet dras ur vid korta resor, eller nåt sånt prop.gif

Men jag har inte hittat nån info om man kan koppla det med laddlampa.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Googlade lite och hittade detta:

http://passionford.com/forum/general-car-related-discussion/393805-focus-alternator-wires.html

Det verkar som att generatorn hamnar i nåt säkerhetsläge och ger 14 volt om man inte kopplar in pluggen med tre stift.

Sen är ett av stiften +12V från batteri och de andra två nåt från motorstyrningen, anledningen är att kunna snabbladda direkt vid kallstart för att motverka att batteriet dras ur vid korta resor, eller nåt sånt prop.gif

Men jag har inte hittat nån info om man kan koppla det med laddlampa.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte skryta, men detta forumet är det bästa, alla kategorier :)

Ladda ner och installera Windows resizer: http://imageresizer.codeplex.com/

Jättelätt program för att göra enstaka bilder mindre, väldigt användbart.

När programmet är installerat är det bara att högerklicka på bilden i utforskaren och välja Resize pictures, välja exempelvis Large.

Link to comment
Share on other sites

I windows. Tryck redigera på filen eller öppna i mspaint.

ctrl +w

tab knappen. skriv in en siffra t ex 30 (30% av ursprungsbilden)

Tryck enter.

tryck ctrl+s

tryck alt+f4

och bilden är förminskad :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...