Hasse i Bua Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Hej! Ny medlem o ny i forumet. Behöver hjälp o råd men hur generatorn ska kopplas, verkar inte som att laddningen fungerar som den ska. Motorn är från en Ford Focus, 1600cc årmodell 2005. FYDH-motor. Det finns ett kontaktdon på den med 3 kablar, vart ska dom o vad är dom till för?? Hjälp!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Välkommen Hasse i Bua till forumet. Generator, en grov till batteri eller till startmotorn = laddkabel En till jord En till 12V med en laddlampa i serie Likriktaren förmodar jag sitter fast monterad tillsammans med kolen. Vad är det för bil som kommer få generatorn monterad. Sevenbil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Ford har länge haft laddningskontrollen i motorstyrdonet och med en helt annan lösning med laddregulatorn än vanliga med laddlampa. Har du nummer på generatorn så kan jag fixa schemat, men det löser sig själv om du använder originalinsprutningen annars. Det kan mycket väl vara så på din generator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Hej o tack för inläggen! Ska fördjupa det hela lite, Bilen är en Westfield, köte den i stort sett färdigbyggd så det är en hel del med elen o motorstyrning som jag inte vet hur det är gjort egentligen Allt verkar fungera iaf. Fick den helt klar o igenom alla distanser sent i höstas så nu är det klart o nummerskyltarna sitter på. ska försöka lägga ut några bilder. Åter till problemet: Motorn är en Ford Focus 16oocc årsmodell 2005. Generatorn är original. Bosch MS1022118041 A115I-86A Mic 3:1 2884/2 Q9K3B 98AB 10300GL 14v. Den grova kabeln är kopplad o det verkar som den laddar eller det gör den. Men ingen av de 3 klena sladdarna som kommer ur kontaktdonet är kopplade ( grå/blå/röd ) o ingen indikeringslampa som lyser. Så hur ska dom kopplas??? Tackar på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Jag sitter inte på kopplingsschemat här ute på havet, men den generatorn borde inte ladda om det inte är kopplat. Vilken spänning har batteriet när du startar motorn? Ska ju vara över 13,6 V för att det ska kallas laddning. Generatorn styrs från ett annat styrdon, men om det är via motorstyrningen direkt som på vissa, eller om det går via ett annat styrdon törs jag inte svara på utan schemat i handen. Men laddregleringen kan inte fungera riktigt om de tre inte är inkopplade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Jag sitter inte på kopplingsschemat här ute på havet, men den generatorn borde inte ladda om det inte är kopplat. Vilken spänning har batteriet när du startar motorn? Ska ju vara över 13,6 V för att det ska kallas laddning. Generatorn styrs från ett annat styrdon, men om det är via motorstyrningen direkt som på vissa, eller om det går via ett annat styrdon törs jag inte svara på utan schemat i handen. Men laddregleringen kan inte fungera riktigt om de tre inte är inkopplade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Misstänker oxå att det är något som är ´fel´ ,men motorn går även om jag kopplar bort hela batteriet!!?? Så då måste den ju ladda! Den går dock helt lugt i det läget vilket den inte gör med batteriet påkopplat. HJÄLP!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Spänningen då motorn går är knappt 14 volt, ökar till lite över 14 volt vid pådrag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 22, 2013 Author Share Posted April 22, 2013 Som sagt ny medlem o i forumet så har inte lärt mej hur det funkar med att skicka / svara men det kommer sej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Kopplar du bort batteriet när motorn går så borde dioderna i generatorn ge upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Då ska jag låta bli det!! Är det ingen som vet vart dessa tre kablar ska hän?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Har glömt att skriva att det sitter en OMEX 600 styrenhet i bilen,,,, om det kan ???....???? Eller??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 (edited) Googlade lite och hittade detta: http://passionford.com/forum/general-car-related-discussion/393805-focus-alternator-wires.html Det verkar som att generatorn hamnar i nåt säkerhetsläge och ger 14 volt om man inte kopplar in pluggen med tre stift. Sen är ett av stiften +12V från batteri och de andra två nåt från motorstyrningen, anledningen är att kunna snabbladda direkt vid kallstart för att motverka att batteriet dras ur vid korta resor, eller nåt sånt Men jag har inte hittat nån info om man kan koppla det med laddlampa. Edited April 24, 2013 by DomiSeven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 Googlade lite och hittade detta: http://passionford.com/forum/general-car-related-discussion/393805-focus-alternator-wires.html Det verkar som att generatorn hamnar i nåt säkerhetsläge och ger 14 volt om man inte kopplar in pluggen med tre stift. Sen är ett av stiften +12V från batteri och de andra två nåt från motorstyrningen, anledningen är att kunna snabbladda direkt vid kallstart för att motverka att batteriet dras ur vid korta resor, eller nåt sånt Men jag har inte hittat nån info om man kan koppla det med laddlampa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 Tack så hemskt mycket för den länken!!! Då skiter jag i laddlampan oxå o kopplar på en voltmeter så ser jag ju at dom 14-volten kommer!! TACK!!!!! Nu är det bara lite sol o värme som fattas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse i Bua Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 Vill oxå tacka för ett fantastiskt forum! Har försökt lägg in en bild på bilen men får svaret att bilden är för stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Vill inte skryta, men detta forumet är det bästa, alla kategorier :) Ladda ner och installera Windows resizer: http://imageresizer.codeplex.com/ Jättelätt program för att göra enstaka bilder mindre, väldigt användbart. När programmet är installerat är det bara att högerklicka på bilden i utforskaren och välja Resize pictures, välja exempelvis Large. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 I windows. Tryck redigera på filen eller öppna i mspaint. ctrl +w tab knappen. skriv in en siffra t ex 30 (30% av ursprungsbilden) Tryck enter. tryck ctrl+s tryck alt+f4 och bilden är förminskad :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.