Jump to content

Hur testa funktion i automatisk svetshjälm?


Martin

Recommended Posts

Kommer inte överens med den svetshjälm jag fick med min svets.

Den blir mörk av reflexer från lampor så det är nästan hopplöst att få den att vara ljus innan man skall börja svetsa. När man väl börjar svetsa så blir den ofta ljus igen efter en liten stund (sekunder) och man blir bländad. Har inte lyckats ratta in några inställningar som gör att det fungerar tillfredsställande.

Finns det något bra sätt att testa en hjälm så den beter sig som den skall (vet ju inte hur de fungerar när de jobbar som det är tänkt)?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Kommer inte överens med den svetshjälm jag fick med min svets.

Den blir mörk av reflexer från lampor så det är nästan hopplöst att få den att vara ljus innan man skall börja svetsa. När man väl börjar svetsa så blir den ofta ljus igen efter en liten stund (sekunder) och man blir bländad. Har inte lyckats ratta in några inställningar som gör att det fungerar tillfredsställande.

Finns det något bra sätt att testa en hjälm så den beter sig som den skall (vet ju inte hur de fungerar när de jobbar som det är tänkt)?

Låter som om du har en likadan som jag har.. Jag använder inte den längre utan kör med en vanlig och nickar på huvudet när jag ska fälla ner den innan jag börjar svetsa. Det funkar i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Rikard: Ingen on/off på denna hjälm.

Christer: Provade att ställa om den så den höll sig mörk hela tiden (funktion som en ickeautomatisk) men kommer få mycket svårt att svetsa då. Har svårt att hålla kvar munstycke och ämne på samma ställe när jag nickar till så när jag startar så har jag antingen ämnet någonstans där jag inte hittar tillbaka till smältan eller elektroden i godset (alternativt på något annat ställe än där jag tänkte svetsa).

Link to comment
Share on other sites

Man fäller upp hjälmen och har den justerad i gångjärnet så den faller ner när man böjer fram huvudet. De flesta svetsare jag jobbar med gör så också, det blir bara förbannade om de kommer i läge så de skymmer fotocellen med en arm eller att det är så trångt att den hamnar i skugga för ljusbågen.

Link to comment
Share on other sites

Skall prova men är skeptisk till att jag klarar det. Krävs inte mycket för att jag skall flytta händerna. Klumpig är inte rätta ordet men jag har inte hundra kontroll över finmotoriken. Önskar man kunde skylla på åldern men sådan har jag alltid varit.

Link to comment
Share on other sites

Den största enskilda förbättringen av mitt svetsande var när jag köpte en automatiskt avbländningsbar hjälm. Jag har Biltemas (den tidigare med batterier) och den har fungerat perfekt i minst fem år. Det enda problem jag kan ha är att det ibland är lite för mörkt när man svetsar så man inte ser själva fogen ordentligt. Går att lösa med bättre belysning över arbetsstycket.

Min hjälm aldrig ljusnat igen när svetsbågen är tänd. Ibland kan den vara seg att ljusna igen efter man är färdig men det har löst sig med batteribyte. Om det inte är dåliga batterier i din hjälm så håller jag med Rikard, låter som om den är defekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker oxo det låter som det är något fel. Jag har en Esab hjäm som jag är jättenöjd med. Det jag möjligen kan tycka är glaset skulle vara mörkare när ljusbågen är tänd. Det finns tre olika lägen på en knapp, tror det står typ Din 11,12 eller nått. Märker ingen skillnad dock. Någon som har koll på det?

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara bra service på stället jag köpte från.

Mailade dem i helgen och beskrev mitt problem och har fått ett svar att de vill veta exakt vilken hjälm jag fick (lite slumpartat när de är med ett svetspaket antar jag) så skulle de skicka en ny kasett.

Min är reglerbar 9-13 + "grinding" och det är definitivt skillnad i hur mörk den blir.

Link to comment
Share on other sites

Fick min nya kassett och det verkar som den fungerar bättre. Gjorde dock bara en kort test på stående fot då jag hade tagit in min pall från garaget (vilket med all önskvärd tydlighet visar hur darrhänt man är). Hoppas den fungerar bättre så jag kan öva lite på svetsning i helgen.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Fick min nya kassett och det verkar som den fungerar bättre. Gjorde dock bara en kort test på stående fot då jag hade tagit in min pall från garaget (vilket med all önskvärd tydlighet visar hur darrhänt man är). Hoppas den fungerar bättre så jag kan öva lite på svetsning i helgen.

Jag har också en ESAB-hjälm där jag kan reglera "mörkret/ljuset" från 9 till 13. Jag har för mig att värde 9 skall/bör man använda vid vanlig elsvets och pinne - 13 är det värde som skall användas vid mig/mag svetsning. Har för mig att jag har läst någonstans att egentligen så skall man ha värdet 14 vid mig/mag svetsning. Ljuset vid mig/mag svetsning är visst "vassare/starkere" än pinnsvets. Jag kör alltid med värdet 13 när jag svetsar med min mig/mag svets (esab 180)

När jag köpte min svets 1996 så fick jag en kurs av esab på 2 eller 3 dagar som tog upp svetsning och säkerhet - det var en drive från esab - informationen om skärmen fick jag av dem

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...