Jump to content

Hur testa funktion i automatisk svetshjälm?


Martin

Recommended Posts

Kommer inte överens med den svetshjälm jag fick med min svets.

Den blir mörk av reflexer från lampor så det är nästan hopplöst att få den att vara ljus innan man skall börja svetsa. När man väl börjar svetsa så blir den ofta ljus igen efter en liten stund (sekunder) och man blir bländad. Har inte lyckats ratta in några inställningar som gör att det fungerar tillfredsställande.

Finns det något bra sätt att testa en hjälm så den beter sig som den skall (vet ju inte hur de fungerar när de jobbar som det är tänkt)?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Kommer inte överens med den svetshjälm jag fick med min svets.

Den blir mörk av reflexer från lampor så det är nästan hopplöst att få den att vara ljus innan man skall börja svetsa. När man väl börjar svetsa så blir den ofta ljus igen efter en liten stund (sekunder) och man blir bländad. Har inte lyckats ratta in några inställningar som gör att det fungerar tillfredsställande.

Finns det något bra sätt att testa en hjälm så den beter sig som den skall (vet ju inte hur de fungerar när de jobbar som det är tänkt)?

Låter som om du har en likadan som jag har.. Jag använder inte den längre utan kör med en vanlig och nickar på huvudet när jag ska fälla ner den innan jag börjar svetsa. Det funkar i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Rikard: Ingen on/off på denna hjälm.

Christer: Provade att ställa om den så den höll sig mörk hela tiden (funktion som en ickeautomatisk) men kommer få mycket svårt att svetsa då. Har svårt att hålla kvar munstycke och ämne på samma ställe när jag nickar till så när jag startar så har jag antingen ämnet någonstans där jag inte hittar tillbaka till smältan eller elektroden i godset (alternativt på något annat ställe än där jag tänkte svetsa).

Link to comment
Share on other sites