svinto Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Tjena! Jag funderar på att sätta separata spjällhus på min b230. Är det nån som har nått förslag på lämpliga kandidater? Jag vill ju ha nått med lämplig storlek, enkelt, delbart och prisvärt. Hittill har jag kollat på dessa: - Suzuki GSXR 750 tidiga; innerdiameter 49-41 mm, delbara, konstigt extra spjäll. (exempel: http://www.ebay.co.uk/itm/37281-Suzuki-GSXR750-K1-K3-01-03-Throttle-Bodies-/300853919271?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item460c4a7e27) - Yamaha FJR1300; innerdiameter 44, delbara, lite konstig form mot insuget. (exempel: http://www.ebay.co.uk/itm/33828-Yamaha-FJR1300-FJR-1300-2008-Throttle-Bodies-/300803192556?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item46094476ec) Kommentarer om dessa? Finns det några andra jag missat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Hayabusa gen1 är väl bland det mest använda. http://www.ebay.co.uk/itm/39310-Suzuki-GSXR1300R-Hayabusa-1999-Throttle-Bodies-/281071021487?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4171236daf Hör väl till dom största mc spjällen + att dom är delbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Den första länken till GSX-R750 husen är de vanligaste vad jag har sett. Har sådana själv. De är 42mm. Extra spjället plockar du enkelt bort och pluggar hålen. Gummi mellan spjällhus och insug kan du ta från en Audi/VW ADR motor, passar perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Enkelt: Busa och GSXR Gen1 är ganska lika. De har samma diameter emot cylinderhuvudet(42mm), men taper-vinkeln är större på Busa. Bägge är delbara. Effektivt: Senare års GSXR1000, K7/8 eller K9/10. Inte delbara, men flödar något så in i... :thumbsup: Mer info här! Priserna är lägre i USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Tack för infon! Tror jag satsar på spjällen från GSXR 750. Ett par frågor till: Är originalspridarna användbara överhuvudtaget? Jag kör Megasquirt, så jag funderar på om man kanske kan köra "staged injection" med dom. Inte för att jag tror det behövs direkt... Ska man se till att få med TPS, eller kan man trixa dit nån annan? Jag har en från Volvo 850 just nu, men den är rätt stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted March 16, 2013 Author Share Posted March 16, 2013 Måste bara länka in den här vackra bilden oxå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Tror att Micael Åman kör eller körde med GSX spridarna på sin bil. Har dock ingen egen erfarenhet eller aning om kapaciteten i dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 @Morty: vilka spridare kör du med och var sitter de? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Pac, jag kör med en Bosch spridare 0280155830. Sitter i bl.a. Volvo V70 T5, flödar 375cc vid 3,0bar. Jag kör 4,0 bar. Placering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Pac, jag kör med en Bosch spridare 0280155830. Sitter i bl.a. Volvo V70 T5, flödar 375cc vid 3,0bar. Jag kör 4,0 bar. Placering: Bäst måste vara att du försöker att få med TPS - fungerar bra. Skall du eftermontera och beställa en ny så tror jag att den kostar cirka 1500 kr kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Bäst måste vara att du försöker att få med TPS - fungerar bra. Skall du eftermontera och beställa en ny så tror jag att den kostar cirka 1500 kr kenneth Mja inte riktigt den prislappen va... billigare på skroten, Volvo 850 är vanlig donator till bil-spjällhus http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-94-98/elektriskt/givare-och-sensorer/spjalllagesgivare/101538.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Mina GSX-1000R är delbara.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted March 18, 2013 Share Posted March 18, 2013 Japp, jag har kört både med original gixxer spridare och med duratec dito. Det funkar med både och. Men dom har ju sina begränsningar i flöde. Så det beror ju på hur mycket mos man planerar att ta ur. Givetvis ska du ha med TPS:en. Den funkar rakt av i Megasquirt. Den är också liten och smidig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Tack för all info! Det blev GSXR 750, med en Pipercross filterlimpa. Snart klart: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 22, 2014 Share Posted November 22, 2014 Skulle det vara möjligt för dig att komma med lite uppdatering om hur det går för dig med denna ombyggnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted November 23, 2014 Author Share Posted November 23, 2014 Jo, det gick bra tycker jag, har kört hela sommaren. Spjällhusen sitter mot rören med slangstumpar och vanliga slangklämmor. Utanpå sitter en filterlimpa från Pipercross. Inne i filtret finns det plats för ganska långa trattar. Jag använder basreflexrör från nån hifi-butik som är inbankade en bit i spjällhusen. Spridarhålen är pluggade med kemisk metall som lossnar ibland. Måste hitta på nått bättre. Det blir ganska högt insugsljud. Är det nått särskilt du undrar om, eller vill ha en bild på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Jag skall fundera lite på mina frågor så jag återkommer i detta ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 Jag skall fundera lite på mina frågor så jag återkommer i detta ämnet. Spridarhålen har jag pluggat med mutternit M6, tång inköpt på Biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Mutternitsats-12953/ kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 svarva till en plugg med o.rings spår till spridarplugg. lås dem med skruv från bryggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 Hej! Lyfter en gammal tråd, vet inte ens om du är kvar här. Jag skall också använda sådana spjällhus och har funderingar på hur du har löst att förlänga spjällkopplingen, alltså mellan de olika delarna när du särade på husen? // JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 Danst säljer ett kitt där de bara har några plåtbitar som de tycker ska svetsas. Jag gör likadant men använder en metallvinkel som jag silverlöder på. kom ihåg att ta bort konsolen tätningarna och lagrerna gillar inte värmen. Så här såg min ut innan jag började slipa till slutformen /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 Hittade länken till danst https://danstengineering.co.uk/GSXR-Individual-Throttle-Body-Spacing-Kit-to-suit-Ford-Zetec-CVH-92mm-Port-Spacing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted October 7, 2020 Share Posted October 7, 2020 Jag har delningskittet från Danst, fungerar bra, men att tänka på är att om du har returledning så krävs det ytterligare ett T-rör på fuelrailen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.