Jump to content

3-punktsbälte och "bucket seats"?


Martin

Recommended Posts

Har hittat en stol som jag gillar (liknande Tilletts B6).

Dessa har ju tyvärr väldigt höga sidor med uttag för 4-punktsbälte. Känns inte som man kan ha 3-punkts bälte i denna typ av stol. Man kommer ju få spännet till bältet mellan sig och stolen och det lär ju väldigt snabbt bli väldigt obekvämt. Går det att ha 3-punktsbälte i denna typ av stol eller måste man hitta något som har lägre sidor så man kan ha bältet på utsidan av stolen istället för genom hål i sidan? Typ som Tilletts B1.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade 3-punktare i mina Tillet B3 (B4 heter de idag) utan problem.

Tricket är att ha själva låset i en rem/bältesbit (som på gamla midjebäälten). Då kan man länga den delen så att låset kommer liiiite närmre mitten av kroppen och inte hamnar mellan stolen och höften. Funkade kanon!

Link to comment
Share on other sites

De är inte monterade nu eftersom jag har 6-punktarna i nu. Om jag kommer ihåg rätt så var det knappt halva som var ovanför kanten. Tror inte ens de behöver sticka upp så mycket. Det som blir lite knöligt är att man behöver hålla upp låset medan man sätter sig tillrätta i stolen. Men man hittar snabbt en rutin och snart tänker man inte på det alls.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Det där såg ju ok ut. Bältet sitter inte konstigt med låset så högt upp? Tänker då på om det känns konstigt. Har SFRO eller bilprovningen haft kommentarer? Känns som att man skulle kunna göra någon konstruktion med något elastiskt band som håller upp spännet medan man sätter sig men som är "klent" nog att inte dra upp den när man spänt fast sig. Känns ju inte som det skulle var helt lätt att fiska upp det om man satt sig på det :)

Vad är det för stolar du har där?

Link to comment
Share on other sites

Gött!

Gillar de stolar jag hittat (förutsatt att de skickar till Sverige) och blv lite "kinkig" när jag kom på att det kunde bli problem med 3-punkt. Har tänkt att bara använda 3-punkt av bekvämlighetsskäl.

Link to comment
Share on other sites

Min har varken genopmgått Sfro 1 eller besiktning än, men tycker det verkar okej.

Jag sätter mig lite långt fram på stolen sedan fiskar jag upp spännet för att sedan skjuta bak röven i körställning. :prop:/>

Tycker inte det känns så konstigt å krångligt.

På den sista bilden sitter nog inte spännet mot kardantunneln fastskruvad, det når inte så långt upp.

Edited by RSr
Link to comment
Share on other sites

Dessa rullbälten, kan dom rullas upp så mycket som bilden på Autoexperten visar (dvs i stort sett helt)??

De jag har nu kan inte rullas upp så mycket på långa vägar och gör att det slackar för mycket, speciellt när jag nu skall montera 4-punkt också. Då vill jag ha 3-punkt liggande bakom stolen.

Dock är ju frågan om man kan hitta några bra begagnade 3-punkts bälten bak på någon skrotbil.

Link to comment
Share on other sites

En sak man får tänka på är risken att bälteslåset kommer för nära mitten på kroppen. Diagonalbältet ska ju löpa diagonalt över överkroppen, har man för långt band i delen med spännet finns det en risk att höftband och diagonalband möts mer mitt på kroppen och det är inte så bra.

Rickards bilder ser bra ut. Mycket viktigt att höftbanden går genom stolens bälteshål! Beroende på hur stolen ser ut får man ibland dra diagonalbandets överdel utanför hålen i ryggen istället.

Köper man nya bälten kan man välja längd, jag skulle rekommendera det före begagnade bälten. En tillverkare som har rätt bra spec på sina grejer (på hemsidan) är Securon. Man brukar kunna hitta bälten från dem på Ebay i England till bra priser.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gustaf,

Kommentaren om att dra diagonalen utanför stolsryggen var det för att få tillräcklig vinkel om spännet där nere sitter aningens för långt in, så man får mer diagonal, eller på grund av att hålen i ryggen inte alltid sitter bra till för 3-punkt?

Link to comment
Share on other sites

Köper man nya bälten kan man välja längd, jag skulle rekommendera det före begagnade bälten. En tillverkare som har rätt bra spec på sina grejer (på hemsidan) är Securon.

http://www.securon.co.uk/seatbelts_layouts.htm

Har hittat en del av sortimentet på www.BDS.se

http://bds.autobas.se/articles/accessories/index/node1/30029/node2/30079/node3/30081

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...