Jump to content

Byggtråd W7T


Martin

Recommended Posts

Doh..

Det var nästan för enkelt. Håller med om att det kanske inte är snyggaste lösningen men den duger nog bra till mig. Om jag dessutom gör filterbox av det hela, inte färdigfunderat ännu, så syns de ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Troligen är det lite för mycket metall att flytta på för att göra i ett stycke utan att det spricker.

Men om du vill prova så kan du göra så här:

Skruva ihop några träbitar som du gör spår i som motsvarar profilen

Bocka plåten i vinkel och skruva ihop bitarna till en form med plåten mellan.

Svetsa ihop ett T av rör eller stång (inga vassa kanter).

Driv försiktigt ner metallen genom att slå på ditt T

Anlöp aluminiumet innan du börjar och gör det flera gånger med jämna mellanrum innan du kommit hela vägen ner för att minska risken för sprickor.

Sen kan du ta loss plåten, sätta ditt T i ett skruvstucke och knacka rent med det som mothåll.

Denna metoden går att använda till mycket, tex göra kryss i golvplåtar

post-2753-0-27379600-1388608559_thumb.jpg

post-2753-0-88545600-1388608558_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt säker på att bulan är för stor för att man skall kunna göra så (säger jag utan att ha en aning om hur mycket bula man kan göra). Bra info att ha om/när jag hittar andra ställen jag vill bearbeta alu dock.

Har mätt lite mer på det jag vill göra och i vanlig ordning så matchar viljan och möjligheterna inte riktigt varandra. Har saker som kommer i vägen för det jag vill göra så i slutändan kanske jag inte kommer göra boxen överhuvudtaget. Fortsättning följer .....

Link to comment
Share on other sites

Nya funderingar.

En av de saker jag planerat att gör nu under ledigheten är att ta reda på vilka rör/slangar jag behöver kring motorn. Då jag kommer ha mitt luftfilter väldigt nära turbon så blir det om inte svårt så i alla fall inte helt lätt att få till så att jag kan återcirkulera luften från dumpventilen. Om det slutar med att jag bygger en egen lösning på filterbox så blir det dock enkelt. När jag kollade Jockes eminenta schema så inser jag att vi inte har någon LMM. Då behöver jag ju inte återcirkulera luften.

Finns det något jag bör tänka på om jag bara dumpar atmosfäriskt? Går det tex att göra med original dumpventil?

Tilläggas skall att jag har ännu sämre med plats för uttag innan spjällhuset men problem är till för att lösas....

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Ang att ha filterboxen på förarsidan, tänk på att det är guld värt att kunna ta bort denna för att komma åt pedalstället ovanifrån. Med filterbox där så kommer det nog bli lite meckigare.

Sen en annan funktion tidig vår/sen höst är att jag har kört utan "lucka" och därmed strömmas turbovärme på fötterna ;) ..men du kanske skall ha värmepaket?!

Link to comment
Share on other sites

För egen dokumentation.

I princip sitter kardanen precis i mitten på bilen och ger en rak linje genom diff och vevaxel. Den är precis horisontell. Den gröna linjen går genom axlarna och är horisontell mot marken när motorblocket är horisontellt.

Motorn pekar lätt till vänster och vid diffen är det ca 5mm mellan centrumlinjen och den förlängda vevaxlen.

Allt detta med felmarginaler pga mätmetoder som inte är helt exakta. Hade gärna sett att kardanen gick lite i vinkel genom bilen istället för spikrakt men det är dåligt med plats att justera detta och troligtvis skulle jag bara få negativa effekter om jag försökte.

post-142-0-47623600-1388875519_thumb.jpg

post-142-0-94394200-1388875529_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Givetvis går det. Men jag har ju valt ett färdigt chassi just för att slippa den biten. Hade det varit en banbil så hade det varit en annan sak men nu är det ju en glassbil och då får det nog anses vara bra nog. Så att säga en i mängden av kompromisser när man väljer att stoppa i en drivlina som bilen inte var byggd för från början.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Behöver ett wirelås till min elektriska parkeringsbroms. Inspirerad av den som sitter på Hyper 8.

Två 3mm wire som möts skall låsas fast "i varandra".

Min tanke är att ta en 10mm skruv, borra två 3.5mm hål med ett avstånd som är lite mindre än tjockleken hos en bricka samt ta bort skallen (gängstav hade också fungerat). Sedan blir det mutter, bricka, wire, bricka, wire, bricka, mutter.

Är det en lösning som borde fungera?

Link to comment
Share on other sites

Ovalt hål tror jag inte jag fixar att göra men grundlösningen verkar ju fungera så kör vidare på det.

Fick idag en av mina stolar. Fick två avier men när jag skulle hämta ut dem så sa de att den ena var kvar hos speditören i väntan på att jag skulle ge leveransbeked..... Blir att slå en signal imorgon. Annars ser stolen helt ok ut. Får se om den passar i bilen senare.

post-142-0-03309500-1390848431_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mina huvudcylindrar för bromsarna är av typ integrerad oljebehållare. Har pratat med SFRO och dessa är inte ok som de är. Antingen måste jag ha behållare jag kan se nivå i eller ha elektrisk nivågivare.

Byta dessa och skaffa typen med extern behållare är nog den klart billigaste lösningen men jag har ont om plats där dessa behållare i så fall skulle behöva placeras.

Vet någon om det finns kit med nivåsensor som passar på Wilwoods integrerade huvucylindrar (de med en gjuten rund behållare).

Som alternativ. finns det externa behållare som är lite mindre. De man ser på tex Rally Design och andra ställen är rätt stora. Med mindra behållare borde jag kunna hitta något ledig plats även om jag kanske får placera dem lite kreativt och kanske inte intill varandra.

Ett annat alternativ är om det finns något annat märke än Wilwood som har integrerade behållare men med nivåsensor.

Link to comment
Share on other sites

Mitt lock från RD behållaren med nivågivare passa på kopplingscylindern som jag har, vilken har inbyggd behållare som din.

http://www.rallydesi...oducts_id=15567

Passar även från tex Saab och Volvo, men de kan vara lite för djupa. Men med lite pyssel kan man korta ner flottören också.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Köpte en generator lite som ett impulsköp. Dök upp för 250kr så kunde inte låta bli.

Behöver dock hitta en remskiva som passar. Remskivan till höger är original. Jag vill efterlikna den till vänster som är för 6-ribbors rem (SAAB 9000).

Vet inte om måtten är tydliga nog men axeln är ca 2.8mm hög innan den blir smalare och gängad. Den är 15mm i diameter. SAABens remskiva är 65mm diameter (yttermåttet flänsarna). Antar att det sista måttet inte är kritiskt utan att man vill vara i samma härad. Skivan för kilrem är i samma storleksordning (fast kilen betydligt djupare).

SAABens remskiva har ett hål om nära 17mm så även om man kanske teoretiskt hade kunnat borra ur den så det blev 2.8mm gods kvar så är hålet för stort.

Om någon har tips på var jag hittar en remskiva som passar för detta så mottages tips tacksamt

[Edit]

Kan man svarva ut hålet i SAABens remskiva så det blir djupare för att få ned bulten (typ spara 3-5mm gods på slutet) och sedan svarva till en bussning som är 17mm ytterdiameter och 15mm innerdiameter (3-5mm tjock) för att på så sätt få passform mot den smalare axeln?.

post-142-0-52397200-1391626827_thumb.jpg

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ja de skulle kunna funka med en bussning emellan. synd att vi inte bor lite närmare varandra annars hade jag kunnat hjälpt dig.

de går ju även att svarva helt nytt remhjul om man vill.

Svarva nytt är ju helt klar överkurs för mig :)

Tror jag skulle kunna göra större hål i skivan jag har men inte helt säker på att jag kan få till en bussning. Dessa kanske går att köpa om man har tur.

Link to comment
Share on other sites

Nästa fråga.

Min "track rod end" snurrar bara när jag drar åt muttern och jag ser inget sätt att håla fast skruven. Hålet eller skruven är ju konad, är det meningen att man pressar in det så att det låser? Min tanke var ju lite tvärtom att muttern dra in skruven men jag kanske tänker helt fel.

Det är när nylocen biter som skruven roterar istället för att det hela dras åt.

post-142-0-24573900-1392553064_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lägg ett par brickor emellan så nyloc'n inte biter. Dra år så konan sätter sig, släpp och ta bort de överflödiga brickorna. Dra åt muttern med nyloc till rätt åtdragningsmoment.

Link to comment
Share on other sites

Lägg ett par brickor emellan så nyloc'n inte biter. Dra år så konan sätter sig, släpp och ta bort de överflödiga brickorna. Dra åt muttern med nyloc till rätt åtdragningsmoment.

Jag gillar enkla lösningar. Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Händer inte mycket just nu. Eller rättare sagt ingenting på snart en månad. Hoppas att jag får bygglusten tillbaka tills min semester (om ett par veckor).

Har dock fått kylaren. Kan beskrivas med två ord. Snygg och Dyr.

post-142-0-53773500-1395509216_thumb.jpg

post-142-0-15269300-1395509303_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger ju med motor från 9000 och då kommer ut/inloppet till oljekyl på oljefilterhållaren för nära ramen. Vad jag förstått så sitter den en motsvarande hållare på en annan motor men med in/utlopp riktat framåt. Vilken motor var det? 9-3? 900?

Tror mig även ha sett att den finns med två olika slangkopplingar. Bör man välja rätt sort där och i så fall i vilka modeller satt det med "rätt sort"? Tänkte bygga slang hos Hydroscand och det vore ju bra om de har rätt koppling tillgänglig.

Link to comment
Share on other sites

Lyfter frågan om oljefilterhållare igen.

Letat lite på bildelsbasen (skrämmande priser där) och hittat filterhållare. Spelar det någon roll om man har gängad anslutning eller instick? Hur vet man vilken sort det är? Känns som gängad vore bättre men det är ju typiskt inget som står i beskrivnignen........

Link to comment
Share on other sites

Om någon annan undrar så skall det vara på 900NG (94-98) på B204L som det sitter oljefilterhållare med gängad koppling framåt enligt den info jag fått. Får se om det blir rätt med den jag beställt..

Link to comment
Share on other sites

Inte en susning. Inget jag ens hade hört talas om. Antingen anses de så självklart att ingen som bygger Westfield ens nämner det eller så är det inget som behövs. Total nyhet (som så många andra saker) för mig.

Sökt lite på det även här och ser det nämnas men inte jätteofta. För att bump steer skall fungera?

Link to comment
Share on other sites

För få ord i den meningen för att jag skall inse vad du beskriver :) Har inte samma mentala bild i min skalle som du har. Vanligt problem när man beskriver saker i ord där man själv vet precis vad man menar men mottagaren inte har rätt kontext. Ofta skyldig till det själv.

Link to comment
Share on other sites

:)

Om man tar lederna på själva styrningen. Där sitter leder under damaskerna. De ska vara på samma position i bredd ledd när du kör rakt fram som infästningen för undre bärarmen.

Hängde du med nu? :)

Link to comment
Share on other sites

Kan jag mäta bump steer så här:

Laser på bromsskiva. Börja med undre armen plan mot mark. Hissa upp resp ned ca 6-8 cm (gissar att det är min totala fjädringsväg med troliga siffror 4 upp och 6 ned). Kolla så att linjen hela tiden är parallell mha linjaler enligt bild.

Vilka förutsättningar gäller? Måste jag ha ställt toe/camber etc först eller får man en bra indikation i alla fall?

Vilka gränsvärden måste jag hålla mig inom? Varifrån kommer kravet?

post-142-0-48214800-1397138908_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sleiper som bygger en Tiger Avon har lagt in en bra bild på sin framvagn.

post-3714-0-77969300-1397158115_thumb.jpg

Man ser att styrväxeln behöver kortas lite för att den

inre styrleden ska hamna på samma linje som fästpunkterna

för övre och undre länkarm.

En utmärkt bild ! :thumbup:/>/>/>/>

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Tror det är T7-motoretna (9-5 och nyare 9-3) som har anslutningarna framåt. I min byggtråd har jag beskrivit slanginköpet från Hydroscand. Finns artikelnummer och allt smile.gif

Gjorde slangar som var väldigt lika. Liknande koppling till kylare och samma slang fast annan infästning mot oljefilterhållare. Mitt pris vart dock det dubbla (750kr) med rabatten inräknad. Måste varit en trevlig tjej du shoppade av :)

Link to comment
Share on other sites

Ett par undringar om expansionskärl.

Hur mycket höjd över högsta punkten behöver man? Är utloppet i termostathuset högsta punkten i SAAB-motorn?

Skulle vilja ha mitt kärl precis bakom kylaren men är inte säker på om jag kan få den högt nog i den positionen då noskonen sluttar nedåt. Vilket expansionskärl brukar folk använda? Vill ju ha ett som är så litet som möjligt. Vet att Westfield själva använder ett som ursprungligen är från Fiesta (mk1?) och det verkar ju ganska lagom i storlek.

Spelar det någon större roll vart man ansluter det? Tänkte nippeln som sitter högst upp i kylaren (inte högsta punkten i systemet) som overflow och sedan ett T i röret som skall dras från kylaren (nedre anslutningen) parallellt med styrväxeln innan den gör en 90 graders krök till pumpen.

Bilder som visar platsen jag skulle vilja ha tanken på, mellan kylare och ram, och en som lite dåligt visar bristen på utrymme i höjdled. Tror att det är ca 17 cm från ram till noskon (och den sluttar som sagt framför det) och utloppet ur motorn är 11 cm över ram.

post-142-0-49717000-1398121296_thumb.jpg

post-142-0-58532000-1398121307_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Högsta punkten borde vara högre än termostathuset. Vet dock inte hur högt vattnet går i toppen.

Expansionskärlet kan anslutas i princip var som helst har jag förstått. Kanske lämpligast på "sugsidan", borde göra det lite lättare att lufta?

En variant är att ha löstagbart expansionskärl. Så du kan lyfta upp det vid påfyllning och luftning. När det är fyllt och locket stängt kan du ha det under högsta punkten.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en sån här http://shop.klracing...-aluminium.html Dock bara anslutningar för 8 mm slangar, så det tar lite tid att fylla den vägen om man inte har en vakumpump.

Sitter bakom motorn fär att få lite höjd på den. Det måste finnas lite plats för luft, samtidigt som jag har övre kylarröret som högsta punkt, så sitter kylarens luftning där istället, ovanför insuget. JAg har vatten i den till övre nivån på kylarröret. Verkar funka fint.

expkaumlrl001.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Nu fick man ju lite att tänka på.

Att sätta den längst bak är en sak jag funderat på men det känns som det blir lite lurig rördragning. Det är dock det vanliga stället på en Westfield. Christer, vart går den tredje slangen (den under locket)? Vart har du anslutit undre röret? Ser att det sticker iväg mot förarsidan. Är det draget hela vägen till pumpen?

Att ha den flyttbar känns ju som ett möjligt alternativ. Troligen bör man då bara ha en ingång samt en luftningsnippel på "högsta" punkten i systemet. Man har den då högt under påfyllning och sedan är det ju fritt fram att placera den vart som helst när man väl stängt locket. Att öppna locket på en bil som kokat är ju oerhört dumt. På en bil med denna lösning skulle det vara självmord :)

Detta är dock ett i-landsproblem just nu. Luftfilter -> turbo och turbo -> insug är just nu mina klart största utmaning. Trångt börjar inte ens att beskriva hur det blir. Jag har helt missat hur mycket plats rör och deras böjar tar. Tyckte charge cooler var en bra ide så man inte byggde precis likadant som alla andra men just nu undrar man ju om det verkligen var så smart att gå den vägen. Tror mina inspirationskällor haft turbon vänd åt andra hållet och haft insuget vänt framåt.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...