Jump to content

Byggtråd W7T


Martin

Recommended Posts

Tror inte man kommer åt pumpen.

Första startförsöket gjort. Hade glömt skruva i returen för soppan i tanken.....

Motorn hickade inte ens till så måste felsöka. Hur kollar man om man har gnista på en sådan här motor där allt sitter under kasetten? Kan spridarna ha gleggat ihop?

Något jag måste fixa i Trionicen först? Kör på original helt och hållet.

Edit:

Har 10V (vid cranking så tycker det verkar vettigt) på reläet ut som går till spridare och kassett. Lossar jag ett tändstift efter att ha provstartat ett tag och lyser ned till cylindern så är det snustorrt. Borde jag inte sett spår av bensin?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag alltid kört utan immo men om den är på kan väl kul saker hända , någon som vet hur det beter sig då ?

Och naturligtvis frågan har du immo

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Nix, ingen immobilizer.

De jag lurar över ihop med de är just om starspärren (VSS) måste avakiveras i Trionicen. Den figurerar flitigt i diskussioner på nätet men då har de ju en komplet SAAB inte som jag bara en T5a.

Link to comment
Share on other sites

VSS eller immobilizer är olika namn på samma sak. Min ville ingenting innan VSS blev bortplockat. Jag minns inte om pumpen startade till första tändningspåslaget, men sen snurrade motorn bara runt utan att starta.

Det går att ansluta en lysdiod med Anoden på stift 2 i boxen och Katod till jord så ger den ett dubbelblink i sekunden om VSS är aktiverat. Men kommer du in via T5suite så är det ju möjligt att lösa.

Link to comment
Share on other sites

Då utgår jag från att det är det som är problemet. Tyvärr har jag troligen brickat min burk . Omprogrammering pågår men verkar komma ta timmar så när den är "klar" har jag nog en tegelsten. Gissade vad jag hade för flash och de var nog dumt. Skall handla ny burk och kolla noggrannare vilken sort innan jag programmerar om den med det jag läste ut från nuvarande burk. Sedan får man väl skaffa BDM så det eventuellt går att rädda tillbaka burken.

Link to comment
Share on other sites

VSS:en tillåter att pumpen går vid 1:a startförsöket , motorn startar om bensin finns framme men efter 1-3 sek så stängs pumpen av och motorn dör och går inte igång igen.

Man kan köra på starten men motorn går inte igång.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Lite hjulrotation är inget att oroa sig för, i en växellåda är alla kugghjulen för alla frammåtriktade växlar i ingrepp, de är bara inte låsta till båda axlarna.

När du växlar låser du en uppsättning kugghjul mot axlarna.

Det du ser just nu är vad som orsakar bränsleförbrukning och värmeutveckling i en växellåda, det blir alltid lite friktion även om ingen växel är låst.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jäklar så gott det måste vara. Nu känner du väl adrenalinet pumpa och vill bara bygga klart så snabbt som det bara går (bra att du har öppet ut så du känner temperaturen och det motiverar :) )

Japp, hjulen snurrar lite....vänta till dom kommer i backen....då är risken att de snurrar ännu snabbare och lakritsremmar i asfalten :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Har ju haft semester i tre veckor och fått gjort mycket.

Börjar dock bli lite panik då SFRO2 redan är inbokad. Hoppas jag kan spurta i mål trots att jag börjar jobba igen. Ibland ror jag det kan gå vägen och ibland ser det ut at vara för mycket kvar. Hoppas slippa boka om tiden.

Faktum var att nu när motorn gick igång så blev det inge mer gjort idag för all anna jobb med bilen kändes plösligt väldig tråkigt :( Insåg att jag glömt täta oljefilerhållaren så at det läkte olja där förog nog också bygglusen. Bökigt att fixa nu när motorn är på plats och et av moorfästena är ivägen.

PS Ber om ursäkt för alla borttappade T:n. Kasst tgb.

Link to comment
Share on other sites

Blev fundersam på hur jag skall göra med expansionskärlet.

Koppling i botten på kärlet har jag dragit till en nippel precis innan min pump.

Det övre inloppet i kärlet, skall det dras till högsta punkten i systemet?

Om man inte kommer åt högsta punkten fungerar det med något som är strax under? Har en nippel i toppen på kylaren och det är högsta punkten jag enkelt kommer åt men det är lite lägre än termostathuset.

Link to comment
Share on other sites

frågan är väl hur går slangen från termostaten till kylet. Tror du luften tar sig dit lätt eller inte, Jag har numera högsta punkten bakant motor för att vara säker.

Link to comment
Share on other sites

I princip ett vågrätt rör från termostathus till kylare. Men det går ned lite precis efter termostathuset och utloppet ur termostathuset är ju inte ens högsta punkt i termostathuset. Tror det blir svårt att få ut bättre.

Rent teoretiskt skulle jag kunna dra röret över insuget men det är så himla smidigt med ett enda rakt rör att jag ogärna tar gör de krumbukterna om inte alldeles nödvändigt.

Kanske kunde man svetsa på en nippel på termostathuset?

Link to comment
Share on other sites

Har kopplat som jag trodde det borde vara.

Får då vattencirkulation i expansionskärlet. Det borde det väl inte vara? Dvs det sprutar in vatten genom "luftningsslangen" som sedan sugs ned i systemet igen. Förstår att detta händer när man inte har locket på men det skvalpar även när locket är ditskruvat.

Link to comment
Share on other sites

Har kopplat som jag trodde det borde vara.

Får då vattencirkulation i expansionskärlet. Det borde det väl inte vara? Dvs det sprutar in vatten genom "luftningsslangen" som sedan sugs ned i systemet igen. Förstår att detta händer när man inte har locket på men det skvalpar även när locket är ditskruvat.

nu behöver vi nog bilder :-) men jag har oxå kontinuerligt lite "renspolning" via expansion kärlet så det kan funka. Det är ju trots all högre tryck ut ur motor än retur till sug sida pump

Link to comment
Share on other sites

Har surfat lite på nätet och de verkar ine helt ovanligt att vatten cirkulerar den vägen beroende på konstruktion. Sitter still i båten och låtsas som det regnar :)

Sörre problemet är just nu att det inte är helt tätt där vattnet går in i blocket. Hoppas jag kan lösa utan att behöva bygga om den delen. Kör ju med elpump och bortagen originalpump som ersats av ett rör som svesats ihop med rörstumpen från pumpen och pressas fast mot blocket.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag har bara ritat kylsystem till tunga fordon, men där finns det alltid en strypning på avluftningsflödet.

Strypningen är normalt ett tjockväggigt plaströr inpetat i avluftningsslangen, storleken på hålet labbas ofta fram med hjälp av genomskinliga kylslagnas.

Det tjocka röret till pumpen kallas ofta för static line och är till för att öka trycket innan vattenpumpen, för lågt tryck innan pumpen ger kavitations bubblor vilket minskar pumpens flöde och sänker livslängden på impellern. Impellern nöts helt enkelt ner...

I vårat fall är nog inte livslängd där ett problem, däremot vill vi ju har bästa möjliga funktion på pumpen.

Ett för högt vattenflöde i kombination med svår geometri på staticline ger tryckfall och kan i värsta fall helt ta bort funktionen.

I ditt specifika fall ser jag två möjliga problem med olika lösning

1. Avluftning efter fyllning

Får du för mycket luft kvar kommer du få kokningslika symptom, men det går att lösa genom att glipa lite på en slangända, och om du tömmer/fyller systemet ofta installera en manuell luftnippel

2. Avluftning under drift

Ger återkommande kokningslika symptom under körning och är skitjobbigt att felsöka

Som tur är är fall två inte lika känsligt på grova slangar IOM att vattenflödet drar med sig lite luft ibland.

Min åsikt:

Om du använder alla avluftningsnipplar som motorn konstruerats med, luftar från kylaren och lyckas fylla systemet tillräcklig bra från början borde du vara ganska trygg.

Har du stora flöden i expansionstanken satsa på lågt tryckfall i static line

(Redigerad för att korrigera autocorect, men det finns säkert några grodor kvar)

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Det brukar läcka där. Putsa rent från rost i hålet och monteta nya o-ringar och röret in i rätt vinkel så borde det hålla tätt.

Finns det någon form av fett eller liknande man kan använda för att hjälp till?

Har putsat och försökt få in det hela så rakt som möjligt men det sipprar fortfarande vatten. Nya o-ringar är det också. Om jag skall få det helt rakt, det ser redan rakt ut, så överstiger det tyvärr mina fabrikationskunskaper. Jag skulle få svetsa om konstruktionen massa gånger tills jag av en ren slump fick det tillräckligt rakt.

Link to comment
Share on other sites

Provar det med då. Hade lekt med den tanken men visste inte om det hade negativa konsekvenser. Om du har kört det ett par år så kan jag också göra det :)

Link to comment
Share on other sites

På min 9000 om man öppnar locket på exp,kärlet när motorn går så är det lugnt och stilla,inget vatten som cirkulerar runt, förutom motorvibbar då.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Är i desperat behov av lite hjälp nu.

Har jobbat med diverse saker, främst vattnet, och nu idag när jag igen skulle starta motorn så vägrar den starta. Beter sig precis som innan när startspärren inte var borttagen. Har ju två burkar som jag kört med och motorn startar inte med någon av dem.

Hur letar jag fel nu?

Jag gissar att inga sensorer behöver vara inkopplade utan det enda som behövs är att spridare, bränslepump, och tändkasett är inkopplat (samt deras reläer).

Jag tycker jag får lite konstiga signaler till huvudreläet men vet inte riktigt hur det skall bete sig.

Jag tror inte jag får gnista (kan jag kolla det och om jag inte har det är det en ledtråd?).

Vet inte heller om spridarna gör något. Kan jag kolla det?

Går det att koppla in diagnostik på T5an och se om den säger något? Vad behövs i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Har du programmerat bort startspärren ECU'n "permanent" t.ex med >15V på SPI kontakten?

Har du inte gjort det och haft ECU'n strömlös så tappar du ju denna "programmering"

Link to comment
Share on other sites

Borde ju vara så. Ena burken fick jag i hand från LUPUS och den fungerade. Sedan programmerade jag en egen och den fungerade också. Nu en vecka senare.....dött.

Jag förusätter a en flashprogrammering verkligen tar (USBCAN på bänk med 17V på prog-pinnen)

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Du måste ha vevaxelgivaren inkopplad. För att kolla gnista tar du ur kassetten och monterar fyra stift sen kopplar du ihop tändstiftgängorna med kabel som du jordar i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Hade de flesa givarna (inklusive vevaxel) inkopplade. Att koppla ur de flesta av dem var senare för att eliminera fel. Skall se till att vevaxel är med framöver.

Tändsifen spottas ut av kasetten. Finns det något enkelt sätt att stoppa det? Eller har de konakt med något fjädrande?

Link to comment
Share on other sites

Det är nummer ett. Om pumpen startar har du vevaxelpuls. Om du då inte har gnista har kanske tändkassetten pajat. Mät spänning på spridarna,ena stiftet ska ha batterispänning. Samma matning som till givarna. Saknas den får du kolla huvudrelät.

Link to comment
Share on other sites

Om du kör starten och bara släpper nyckeln ska pumpen gå nån sekund efteråt. Lyssna även om det surrar till i tändkassetten några sekunder efter att du gjort ett startförsök och slagit av tändningen.

Link to comment
Share on other sites

Ja och ja. Pumpen går eferåt och det surrar i kassetten.

Missade din föregående post. Skall mäta spridarna imorgon. Det jag mäte upp idigare var dock att syrsignalen från T5 till huvudrelä kändes konstig. Fick iofs lite olika beteenden men ypisk så var den bara 0V en kort stund efer ändning på. Sedan gick den upp ill 12 vilke ju gör at huvudreläet inte matar kassett och spridare.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Kollade Check engine nu på morgonen. Den är konstant låg. Ingen aning om hur det är kopplat dock. Om lampan drivs av signalen från T5 så verkar det ju inte bra. Den borde ju i så fall varit en nivå i 6 sekunder (lamp check) för att sedan byta nivå.

Det finns en step by step felsökningsguide som säkert är delvis applicerbar.

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=215551

Följer jag denna fallerar jag steg 4 där man kollar om man har kvar matning från huvudrelä till DI. Precis det jag nämnde tidigare om att jag tycker den styrdes konstigt från T5.

Enligt guiden så är det crank shaft sensorn.

Kan det vara rätt? Jag har kört ohm-meter test och där är det typ 550 ohm mellan jordpinnarna och utsignalen samt avbrott mellan jordpinnarna vilket inte verkar orimligt.

Har läst att denna sensor kan var lite dålig men känns lite konstigt att den skulle gett sig på detta sätt.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Krisen över!!!!

Det var som jag gissade skit bakom spakarna. Jag hade kopplat in tändningsnyckeln fel när jag kopplade in den igen. Så vid cranking så bröts ignition. Nu startar den igen. Jag kände redan igår att något inte var rätt med nyckeln men jag var helt övertygad om att grönvit på nyckeln hade matchad grönvit i SAABen (ignition sense på T5) så tioäringen trillade inte ner förrän idag när jag kopplade om det igen.

Link to comment
Share on other sites

Idag gick den fram och tillbaka för egen maskin på gatan hemma :)

Kändes som den wobblade lite där bak men det kanske beror på att hjulen pekar lite som de vill?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skall koppla in min dash2 pro och undrar lite om sensorn för oljetryck i min SAAB-motor.

Är det korrekt att det är en rent resistiv givare?

Dvs den ger 0 ohm vid dåligt tryck och många ohm vid högt tryck (alternativt tvärt om). Tolkat det som att den fungerar som en switch så många ohm torde vara att betrakta som avbrott.

Tänkte plugga in den med en pull up om ca 1k ohm som man kopplar de flesta sensorer till dash2 men vill vara säker på att det blir rätt.

Link to comment
Share on other sites

2.0 orginal eller moddad ? Original är den rätt död över 5500 , med mera ladd tryck drar jag mitt varvstopp till 7100 men röd markerar och försöker växla vid 6700-6800. För med b202 kammar finns ändå inget att hämta

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...