Martin Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Vad skall man tänka på när man parar ihop växellåda och diff? Det jag undrar över är vad man vill ha för utväxlingar och varför? I mitt fall är det en gatbil med typiskt en banträff / år. Dvs den skall vara anpassad för gatkörning om det gör skillnad. Motorn är en SAAB 150hk (som kan bli mer OM jag tycker det behövs). Lådan en Opel R25/28/30 och diffen en Sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Ja det du ska tänka på är ju om t.ex. 5:an ska vara 1:1 eller överväxel beroende på slutväxeln i bakaxeln. Du kanske vill kunna åka i 100 km/h utan att motorn gör 4000 rpm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Ja det du ska tänka på är ju om t.ex. 5:an ska vara 1:1 eller överväxel beroende på slutväxeln i bakaxeln. Du kanske vill kunna åka i 100 km/h utan att motorn gör 4000 rpm Åt vilket håll räknas diffen? På en 3.62 diff är det 3.62 in och 1 ut? Dvs så lågt värde som möjligt på diffen om jag vill ha lågt varv på motorn på motorväg, eller är det tvärtom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 (edited) Utväxling = x:1 Ju lägre värde på x = mer fart med lägre varv på motorn. Ja, motorn måste snurra 3,62 varv för bakaxeln skall snurra ett varv Edited January 29, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Sedan måste du räkna med rullomkretsen på däcken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 En turbomotor har mycket bredare register och högre vridmoment på låga varv, så jag tror att det är svårt att få för hög utväxling, speciellt i en såpass lätt bil som en 7a. Den har ju ungefär halva vikten mot Saaben du tagit motorn från. Och om du ska köra mestadels på landsväg, så välj en så hög utväxling du kan. Speciellt om du ska ha 13-14" hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Utväxling = x:1 Ju lägre värde på x = mer fart med lägre varv på motorn. Ja, motorn måste snurra 3,62 varv för bakaxeln skall snurra ett varv Inte motorn, men pinjonen (kardan axeln). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Vad blir hög utväxling? Är en diff på 4.0 högre eller lägre än 3.0? Kanske en stendum fråga men det terminologi är inte alltid lätt. 4 är högre än 3 men med 3 blir tex teoretisk toppfart högre så då är det sägas vara högre än 4. Kommer nästan säkert ha 15" hjul med kanske 205/50. Det är inte bestämt ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Under förutsättning att femman är en överväxel med utväxling på ca 0,80 - 0,90:1 hade jag satsat på en 3,62 eller 3,64 (7 eller 7,5"). Det ger en bra kompromiss för banåka och gubbkörning. Börjar vi prata ren bankörning så hade jag tittat på en annan växellåda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Osäker om det stämmer exakt med min bil (om det kanske är 3,64) men nöjd är jag :)/> Wheel radius 285 Wheel length/rev [mm] 1790,707813 Wheel length/rev [m] 1,790707813 Differential 3,62 1st Gear 3,954 14,31348 2nd Gear 2,188 7,92056 3rd Gear 1,388 5,02456 4th Gear 1 3,62 5th Gear 0,845 3,0589 RPM 1st 2nd 3rd 4th 5th 1000 8 14 21 30 35 1500 11 20 32 45 53 2000 15 27 43 59 70 2500 19 34 53 74 88 3000 23 41 64 89 105 3500 26 47 75 104 123 4000 30 54 86 119 140 4500 34 61 96 134 158 5000 38 68 107 148 176 5500 41 75 118 163 193 6000 45 81 128 178 211 6500 49 88 139 193 228 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Finns en bra sida här: http://westfield-world.com/gtc.html Om jag tolkar saker rätt så finns det en R25 variant 2 låda som har 0.76 på 5:ans växel (samma som R30 som väl är en myt ....). Väljer man fortfarande 3.62 eller fungerar 3.92 då? (ger 120kmh på 3000 varv med 3.62) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 (edited) Min saab spis med r25 låda har en bakaxelutväxling på 3,89 och jag har vid 100kmh 3000rpm. perfekt på kullen då jag kör på 4 :an 90% av varvet och läger i 5:an en bit in på målrakan. På landsväg skulle jag dock föredra ca 4-500 lägre rpm. Så 3,62 skulle vara bra på en vägbil. Hjul är 195/50 15" Jörgen Edited January 29, 2013 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Min saab spis med r25 låda har en bakaxelutväxling på 3,89 och jag har vid 100kmh 3000rpm. perfekt på kullen då jag kör på 4 :an 90% av varvet och läger i 5:an en bit in på målrakan. På landsväg skulle jag dock föredra ca 4-500 lägre rpm. Så 3,62 skulle vara bra på en vägbil. Hjul är 195/50 15" Jörgen Jag åker 3.7 (omega diff) och en R25 variant1 - 205-50-15 .Tycker den utväxlingen är lite för varvillig då jag tycker växeln tar slut väldigt fort på 1-2-3, 4 och 5 är pefekta på bana. På landsväg kunde det varva lite mindre Så min rekomendation blir nog som ovan en R28 eller (myten ... R30 med hög 5:a) Det ger lite högre utväxling än min r25 och en 3.62 som ytterligare lite högre utväxling ( om nu det är närmaste sierra har) Turbo motorer vill enligt min mening ha lite att "jobba" emot annars blir det mest växlingar hela tiden med "ptsh"ljud konstant. momentet är ju ofta det dubbla mot en som suger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 Tack för all input. Skall säga att jag efter detta inte är helt säker på vad jag bör satsa på men lite klokare har jag allt blivit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Hej Här finns bra exel ark där man kan skriva in utväxling i låda och bakaxel samt däck och se resultaten. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 http://begla.se/ratio.php?catName=Bilrelaterat&maxvarv=7000&rearaxle=2.65&first=4.23&second=2.52&third=1.67&fourth=1.22&fifth=1&sixth=&bredd=215&profil=40&dim=17&steg=250&korr=0.98 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 (edited) :racesmile:/>/>/>/>/> Min kurva Utväxlingstabell. Bakaxel 1:an 2:an 3:an 4:an 5:an 3,44 4,20 2,49 1,67 1,24 1,00 Bredd [mm] 195 Profil 50 Dim 15 Siffrorna under växel är angivna i km/h. rpm Ettan Tvåan Trean Fyran Femman 500 3.8 6.3 9.4 12.7 15.8 1000 7.5 12.7 18.9 25.5 31.6 1500 11.3 19 28.3 38.2 47.3 2000 15 25.4 37.8 50.9 63.1 2500 18.8 31.7 47.2 63.6 78.9 3000 22.5 38 56.7 76.4 94.7 3500 26.3 44.4 66.1 89.1 110.5 4000 30.1 50.7 75.6 101.8 126.2 4500 33.8 57 85 114.5 142 5000 37.6 63.4 94.5 127.3 157.8 5500 41.3 69.7 103.9 140 173.6 6000 45.1 76.1 113.4 152.7 189.4 6500 48.8 82.4 122.8 165.4 205.2 7000 52.6 88.7 132.3 178.2 220.9 7500 56.4 95.1 141.7 190.9 236.7 8000 60.1 101.4 151.2 203.6 252.5 8500 63.9 107.7 160.6 216.4 268.3 Edited January 31, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Verkar detta vettigt? Förutsätter att lådan är som jag tror att den är (Omega diesel dvs R25 variant 2) Utväxlingstabell (korrigering 98% vad det nu betyder). Bakaxel 1:an 2:an 3:an 4:an 5:an 3,62 3,81 2,11 1,34 1,00 0,76 Bredd [mm] 205 Profil 50 Dim 15 Siffrorna under växel är angivna i km/h. rpm Ettan Tvåan Trean Fyran Femman 500 4 7.2 11.3 15.1 19.9 1000 8 14.4 22.6 30.3 39.9 1500 11.9 21.5 33.9 45.4 59.8 2000 15.9 28.7 45.2 60.6 79.7 2500 19.9 35.9 56.5 75.7 99.7 3000 23.9 43.1 67.8 90.9 119.6 3500 27.8 50.3 79.1 106 139.5 4000 31.8 57.4 90.4 121.2 159.5 4500 35.8 64.6 101.8 136.3 179.4 5000 39.8 71.8 113.1 151.5 199.3 5500 43.7 79 124.4 166.6 219.3 6000 47.7 86.2 135.7 181.8 239.2 6500 51.7 93.3 147 196.9 259.1 7000 55.7 100.5 158.3 212.1 279.1 7500 59.6 107.7 169.6 227.2 299 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 jag körde 100% korrigering. det är nog decimaljustering på hastigheten. ja det är inte fel på den utväxlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 kommer att funka bra på din motorkombo Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanE Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 "Korrigering" är tänkt som en räknekorrigering för den lilla bit som hjuldiametern blir mindre i och med bilens vikt. Nu är ju detta i och för sig inget vetenskapligt och hjuldiametern är även den framräknad och följer därmed inte STRO:s tabeller men det ger en fingervisning. Brukar funka rätt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.