steel Posted January 10, 2015 Author Posted January 10, 2015 Hej, i väntan på Kapten är det dags för 31:an att få sig en uppgradering. Ska lacka karossen, vilken färg vet jag ej, kanske orginal. Demonterar karossen då det blir lättare att meka och lacka. Ska byta turbo, spridare och grenrör. Måste även bygga om avgassystemet. Fick tag på en orginal 14T med 7:ans vinklade avgashus billigt och har en konverteringssats till 19T. Blir en extern öppen dump så nära spjällhuset som möjligt. Ska montera Delhpi 998 cc spridare då det ska köras på E85. Mitt choppade Japanrör från Brutus T4 ska dit, måste bara svetsa igen hålet efter 5:e burken. Kommer även att flytta över den portade toppen från Autotech värstingmotorn med Köhler kammar och hårdare fjädrar. Kommer att bli en del delar över till T4 . Autotech block med Verdi stakar, fräst vevhusventilation, toppdeckad och omfrästa kolvar för bättre kylning. Portat grenrör med STOR turbo. Orginal renoverad T4 topp. PM :a . Mvh Pär Quote
Christer J Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 Vad enkelt det är att köra med en Saabmotor. Hoppas du blir klar till våren med både Brutus och Saabdräparen så vi får ta en tur. Quote
steel Posted January 10, 2015 Author Posted January 10, 2015 (edited) Saabdräparen kommer såklart att prioriteras Brutus har flyttat till Halmstad. Bedömde det som att ska man köra ifrån små Saabar ska det göras rejält. Det ryms ju inte så många hästar i en liten 2 liters motor. Sålde därför den till förmån för Super V8:an. 31:an är lite kuriosa, har alltid velat ha en Hot Rod, nu blev den lite annarlunda bara för att det var ett kul projekt. Men med kommande setup är den god för ca:350hk och även den kommer nog att röra på sig . Hoppas du får möjlighet att komma upp när jag börjar med C4 axlarna, det blir nog lite intressant att se. Kommer att hårdköra detta projekt ( Super V8), ta enklaste vägen, siktar på bes i vår. Får fila på den senare. Mvh Pär Edited January 10, 2015 by steel Quote
Christer J Posted January 10, 2015 Posted January 10, 2015 Jobbar numera halvvägs till Smebacken så kanske en efterjobbet tur under veckan? Med Saaben, inte 7an om det inte torkar upp på vägarna och blir nån pl usgrad förstås.. Quote
steel Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 Passar alla kvällar utom tisdag kväll. C4 axlarna kommer som det verkar på torsdag. Du är välkommen Christer ! Det var inte så enkelt med Delphi spridarna, de är lågohm 2,2 ohm och så kallade peak n hold. Det innebär att det krävs en Peak & hold injector driver board ifall jag ska köra dem med MS3. Hittar bara byggsatser med massa kretsar och kort, pill, pill. Mvh Pär Quote
bexander Posted January 11, 2015 Posted January 11, 2015 Från vilken bil kommer växellådan i detta bygge? Quote
steel Posted January 11, 2015 Author Posted January 11, 2015 Hej, det är en automatlåda från volvo 960, Aisin 34-40LE, den är elektronisk styrd vilket öppnar för en del roliga saker plus att den passar bolt on på vitmotor familjen. Mvh Pär Quote
bexander Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Du råkar inte veta vad växellådan väger? Ja, de verkar vara trevliga att styra manuellt för den som vill. Quote
steel Posted January 12, 2015 Author Posted January 12, 2015 Bexander, har nu vägt reserv lådan. Bara växellådan väger 56 kg ! Turbinen och svänghjulet 18 kg plus ca 6-7 liter olja !! Inget lättviktar alternativ direkt. Har forskat vidare med spridarna, tror jag struntar i Delphi spridarna, 998 cc lite väl mycket flöde dessutom. Har ingen lust att krångla med extra drivers osv. Var inne ett tag på att byta sprut till Maxxecu, de har inbyggda drivers som klarar lågohm och peak n hold, och sätta Megasquirtet på Super V8:an. Men är för sugen på att bygga Super V8 för det. Har dessutom 4 st Siemens Deka 6900371 högohm som ger 420 cc vid 3 bar. De klarar 320-340 hk bensin vilket är ungefär vad turbon ska ge, varför det får duga med det. Klädde av 31:an kostymen idag ca 2 timmars skruvande. Mvh Pär Quote
Rikard Larsson Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Jag har 4 siemens deka 577 cc högohms till salu billigt annars :) Quote
bexander Posted January 13, 2015 Posted January 13, 2015 Tack för viktuppgifterna! Priset man får betala för att slippa sitta och dra i en spak hela tiden... Quote
steel Posted January 13, 2015 Author Posted January 13, 2015 Rikard, det låter kanon ! Du tar inte Delphi 998 cc i inbyte ?? Med 577 cc kan jag gå vidare med E85. Bexander, håller med, känns lite 1700 kallt med växelspak. Ska mixtra lite med tiden för lock up:en , har kört med 3 sek nu, men ska nog ner till 0,5-1 sek för mer manuell känsla. Är faktiskt väldigt fränt att hålla plattan i bott och bara skicka växlarna Mvh Pär Quote
steel Posted January 14, 2015 Author Posted January 14, 2015 Hej, provmonterade mitt choppade Japangrenrör och blivande 19t turbo. Var ett tag orolig att det skulle ta i ett chassierör men klarade de sig med 15 mm tillgodo. Jämfört med orginal S/V 40 grenrör kommer Japangrenröret att flöda oceaner !! Har även tvättat och börjat demontera Autotechmotorn för att byta topp. Kommer nog att köpa ett insug med plenum till T5 från KL-racing och choppa ner till 4 burkar och vända så spjällhuset kommer framåt mot intercoolern. Återkommer om det. Mvh Pär Quote
steel Posted January 15, 2015 Author Posted January 15, 2015 (edited) Har nu meckat isär T4 motorn och Autotechmotorn. Skulle skifta topparna, men då kom hökögat Kent I Tolvsbo på besök och såg att det var fräst i kolvarna på Autotechmotorn och inte på T4:an.Jaha, beror det på att det är en vassare kam i AM så de fräst i kolven så inte ventiltallriken tar i kolven. Eller är det gjort så i alla fall, men varför inte på T4:ans kolvar. Diskussionerna gick högt och lågt. Vi kom fram till att det var bäst att provmontera med modellera eller liknande.Tröttnade och åkte till Biltema och köpte kamfixeringsverktyg i stället.Mvh Pär Edited May 12, 2016 by steel Quote
steel Posted January 16, 2015 Author Posted January 16, 2015 Provmonterade topp och kammar idag med kartong i 1:a cylindern och vevade runt. Inte ett märke i kartongen. Mao fräsningen i kolvarna ingen betydelse för Köhler kammar. Plockade även ihop Autotechmotorn med T4 toppen, börjar bli haj på detta... Gjorde rent för montage så fort packningssatsen kommer: Hoppas den dyker upp i morgon. Mvh Pär Quote
steel Posted January 17, 2015 Author Posted January 17, 2015 Har börjat konvertera turbon idag, ( beg+konverteringssats=locost). Från 14t till 19t, blir dock tvungen att svarva upp mellandelen för större kompressorhjul. Här ser man skillnaden mellan 5:ans raka hus och 7:ans vinklade avgashus: Det ombyggda ( locost ) japanröret jämfört med donatorbilens ( locost =1800 kr för hela bilen ) : Kommer att bygga om oljekylningen till separat oljekyl då iom att kylaren hamnade bak inte kyler 100 % och oljekylen idag går via växlare och kylvatten: Man ersätter växlaren med en adapter aluplåt med AN10 uttag för vidare koppling med slang till kyl. Finns en adapter på Speeding 400 kr, NJAEEE FAN........får nog fixa med silvertejp, NJAEEE FAN menar såklart frystejp. Inte lätt, man vill ju sköta sig Mvh Pär Quote
steel Posted January 20, 2015 Author Posted January 20, 2015 (edited) Fått delar och börjat skruva ihop motorn. Har provmonterat T5 plenumet och insuget. En omgång med vinkelslipen så passar det nog Är en burk för mycket iaf och lite för långt och lite för brett, hmm......... Mvh Pär Edited January 20, 2015 by steel Quote
Rikard Larsson Posted January 21, 2015 Posted January 21, 2015 Normala människor undrar: "Är det nu exakt rätt kontakt på bla-bla så den passar?" Du tänker: "Är det rätt antal cylindrar? Nähä, aja, det löser sig" :) Quote
steel Posted January 21, 2015 Author Posted January 21, 2015 Rikard, det förklaras med, som en i min närhet uttryckte det, " Pär, du har alla bokstavskombinationer som finns förutom I och Q" Mvh Pär Quote
steel Posted January 22, 2015 Author Posted January 22, 2015 Hej, fortsatte med att kapa i Insug och plenum. Kul ända tills anslutningen till kylarslangen från termostathuset tog i: Som tur var dök Kapten upp. Mvh Pär Quote
steel Posted May 6, 2015 Author Posted May 6, 2015 Idag fick 31:an sig en duvning. Sågade vidare på insuget till T5 som ska anpassas till T4. Kapade, choppade, slipade och sektionerade, blev en massa bitar : "Helsvetsade" med silvertejp och skruvade dit. Passade helt OK: Verkar som om det räcker med att vinkla upp slanganslutningen till kylarslangen så passar det: Nu ska det dit vacumanslutningar samt spjällhus. Mvh Pär Quote
steel Posted June 11, 2015 Author Posted June 11, 2015 Hej, har äntligen fått lite gjort på bilen. Lånade en TIG av Kent i Tolvsbo här på forumet för att svetsa ihop insuget.........la ner det. Kommer inte ut till sommaren om jag ska göra det. Har konverterat en 14t turbo med 7:ans vinklade utblås till en 19t. Fick svarva om huset för att få plats med det större turbinhjulet. Turbon på plats med det avkortade Japangrenröret. Mvh Pär Quote
steel Posted June 16, 2015 Author Posted June 16, 2015 Hej, har fortsatt med plocka ihop bilen. Svetsade nytt avgassystem i tunnväggigt rostfritt och monterade tryckrör till IC: Monterade dit öppna dumpen på insugsidan, ska se om teorierna håller med mindre turbolagg. Fick även dit Rickards fd. 577 cc spridare. Upp med laptoppen och ändra lite parametrar, önskas 340 hkr !! Har även mixtrat med inställningarna för tomgång, Idle, måste läsa på mer där. Nåväl den startade i.a.f. Får mappa när det blir bättre väder och tid finnes: Mvh Pär Quote
steel Posted June 29, 2015 Author Posted June 29, 2015 Jaha, nu kommer finväder och inge regn. Glad i hågen tänkte jag att jag skulle börja mappa och ändra lite parametrar för att få lite tryck i bilen efter alla modifieringar. Då visar det sig att min son glömt laptopen med programvaran i Idre när vi var där över midsommar.........ska man skratta eller gråta. Arg blev jag i alla fall :banghead: Mvh Pär Quote
steel Posted May 12, 2016 Author Posted May 12, 2016 Hej, har nu börjat mappa 31:an. Kör med Megasquirt MS3V3 med MS3X. Efter det att allt fungerat hyfsat lyftes karossen på, blir lite Ratrod utan puts. Har lite för många projekt på gång för finlir. Men har nu gasat runt på småvägarna i byn så grannarna skäller och viftar med nävarna, de påstår att jag kört 150-200km/h med fara för husdjur och småbarn ???? Mig veterligen finns det varken småbarn eller husdjur i byn, bor 14 st här, förutom nån kattkrake och att jag då måste kalibrerat hastighetsmätaren väldigt fel. Men nog om det. Den börjar gå bättre och bättre, kör autotune i Tunerstudio, men laddtrycket bygger väldigt fort och överskjuter och klipper tändningen redan vid 3000-4000 varv. Använder closed loop och misstänker att det är PID inställningarna som är fel. Har nu P=90, I=5 och D=2 Overboost protection är 220 kpi med 10 kpi hysteres. Frekvensen på solenoiden 30 Hz (samma som tomgångsventilen). I boost mappen är det 220 kpi vid ca 3000 varv och 70 % gas och uppåt. T4 motor -00, Verdi stakar, Köhler kammar, shoppat japangrenrör, 19t turbo och 3" downpipe, borde ge ca 300-330 hkr. Läst massor om PID inställningarna, men blir inte klokare.....inser att jag måste logga varje körning. Till frågorna: Vart törs jag lägga overboost protection, ser att jag har samma som i boostmappen ? Hysteres ?? Hur mycket laddtryck törs jag lägga på i boostmappen på låga varv ?? Är det värt pengarna att lämna bort mappningen till de som kan ?? Mvh Pär Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.