Martin Posted December 25, 2012 Posted December 25, 2012 Har varit rätt givet att välja löstagbar ratt men så började jag fundera. Varför skall man ha det? Är det någon form av fräckhetskoeficient man vill uppnå eller har det riktiga fördelar? Undrar nu vad för respektive för och nackdelar det är med fast kontra löstagbar ratt. Inser att en del saker är subjektiva men det få man ju sålla enligt eget sinne. Saker jag kan tänka mig. Fördel fast ratt: Billigare. Större möjlighet att få till rätt avstånd. Fördelar löstagbar: Stöldskydd? Lättare komma i/ur? Eller spelar det ingen större roll i en sjua? Jag är iofs vig som ett kassaskåp och väger mer än vad som är hälsosamt... Nackdelar löstagbar: Måste släpa på en ratt om man tex är ute och shoppar. Glömmer man den är man torsk. Quote
cealm Posted December 25, 2012 Posted December 25, 2012 --- Varför skall man ha det? Är det någon form av fräckhetskoeficient man vill uppnå eller har det riktiga fördelar? --- Finns bara ett svar, löstagbar ratt är rätt! Du kommer ångra dig om du inte bygger med det. Finns ingen fräckhetsfaktor någonstans med det. Det finns en smarthetsfaktor istället. Om du bygger med fast ratt så får du ett krångelmoment när du skall ner i bilen ur brukar gå lite faktiskt bättre. En varm sommar dag med tunna kläder och ung kropp då tror jag man inte bryr sig så mycket men lite kallare och lite bylsigare kläder och fortfarande ung kropp nu är det inte riktigt lika lätt längre att komma i och ur. Byt sedan "ung kropp" mot lite äldre kropp så tror jag du förstår vad jag menar. Jag har haft lös ratt på alla bilarna och komemr så att ha i fortsättnignen. Rutinen är att lägga ratten på scuttlen. På med hjälm och allt som skall sedan trots att jag innehar en 55 plus kropp så ställer jag mig rakt i bilen och nästan hoppar på plats lätt och enkelt. Göra samma sak utan att ta loss ratten det är inte kul och går inte lika fort samt viss skaderisk faktiskt. Ok, en Snap-Off kostar cirka 2kkr men är värd varenda krona! Quote
Morty Posted December 25, 2012 Posted December 25, 2012 Jag har avtagbar ratt men tar väldigt sällan av den. Attt hoppa i och ur bilen är inget problem med ratt monterad. De gånger jag tar bort ratten är för att den inte ska bli skadad..... eller någon klumpeduns ska provsitta... Quote
fege Posted December 25, 2012 Posted December 25, 2012 (edited) Jag tycker som cealm. Visst funkar det utan löstagbar ratt men det är enklare att komma i och ur utan ratten på plats. Snap-Off finns med lås så man slipper ta med ratten om man inte vill det. Edited December 26, 2012 by fege Quote
Wankelsport Posted December 26, 2012 Posted December 26, 2012 Tycker också Snap Off (och liknande) är mycket smidigt. De bygger inte särskilt mycket på längden heller så det är knappast något problem. Rekomenderas! Quote
Guest micke r1 Posted December 26, 2012 Posted December 26, 2012 (edited) Undrar nu vad för respektive för och nackdelar det är med fast kontra löstagbar ratt En av fördelarna :lol:/> (fixa punka för motståndarna) Edited December 26, 2012 by micke r1 Quote
Martin Posted December 26, 2012 Author Posted December 26, 2012 Tackar! Verkar som ni är åtminstone ganska eniga så det blir till att budgetera med en löstagbar ratt vilket ju var min plan från början. Quote
Pac Posted December 27, 2012 Posted December 27, 2012 Förutom att det gör bilen bekvämare så är det även ett godkännt stöldskydd medans du sitter på glasscafét en varm sommardag. :) Jag hade löstagbart på min gamla sjua och kommer definitivt att ha det på den nya också. Quote
Peter M Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Ska man in och mecka vid pedalerna utan löstagbar ratt så kommer man att förstå varför ratten ska vara avtagbar. ;) Quote
Martin Posted December 28, 2012 Author Posted December 28, 2012 Ska man in och mecka vid pedalerna utan löstagbar ratt så kommer man att förstå varför ratten ska vara avtagbar. ;)/> Ha, det problemet har jag redan på min miata. Där kan jag iofs lyfta ut stolen och sedan krångla mig in så lite lättare. Löstagbar ratt är beslutat (förutsatt att det blir ett bygge). Har letat runt lite för att se vad man behöver och det verkar vara: Ratt, duh... Kopplingsbiten, typ Snap-off. Nav (det som britterna kallar Boss?). Sett att man kan sätta knappar på ratten också. Är det en bra ide? Tänkte då mest på blinkers. Eller gör man det onödigt komplicerat? Quote
Jocke4U Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 (edited) Ska man in och mecka vid pedalerna utan löstagbar ratt så kommer man att förstå varför ratten ska vara avtagbar. ;)/>/> Precis, sen är det smidigt med löstagbar lucka rakt över pedalstället som min Westfield har. Beväm justering etc. Sen blir den en "kupévärmare" på våren/hösten då man inte har luckan monterad :)/> Edited December 28, 2012 by Jocke4U Quote
cealm Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 ---- Sett att man kan sätta knappar på ratten också. Är det en bra ide? Nej, men vill du ha det så bygg så. ----- Quote
fege Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 (edited) ---- Sett att man kan sätta knappar på ratten också. Är det en bra ide? Nej, men vill du ha det så bygg så. ----- För mig var det en bra idé när man åker bana med 6-punktsbälte. Min stol är rätt tillbakalutad och då är det lätt att nå körriktningsvisare och ljustutan när de sitter i ratten och bältet är hårt draget. Edited December 28, 2012 by fege Quote
cealm Posted December 28, 2012 Posted December 28, 2012 Du har en poäng fege, tänkte inte pa att bilarna ibland uppträder på bana och att det där skulle kunna vara en fördel. Quote
vedde Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Jag tycker självklart om man vill och har råd. Ballhetsfaktorn tycker jag räcker som argument, därför kommer jag att ha det f o m nästa säsong. /Fredrik Med förhoppnig om en ballare bil med avtagbar ratt. :prop: Quote
Martin Posted January 3, 2013 Author Posted January 3, 2013 Jag tycker självklart om man vill och har råd. Ballhetsfaktorn tycker jag räcker som argument, därför kommer jag att ha det f o m nästa säsong. /Fredrik Med förhoppnig om en ballare bil med avtagbar ratt. :prop:/> Hehe, så kan det ju vara. Jag är sällan lurad till att välja form före funktion (eller fräckhet för funktion som i detta fall). Ibland gör man iofs det (och brukar då ha bra egenpåhittade argument för att det verkligen var bättre) men oftast vill jag ha den bra/praktiska lösningen och inte den som ser bäst ut. Nu verkar det ju vara så att löstagbart var den praktiska lösningen och då är det ett givet val. Quote
vedde Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Jo som sagt sina egna argument ballhetsfaktorn är mitt. :lol: Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
cealm Posted January 4, 2013 Posted January 4, 2013 Det finns en stor nackdel med löstagbar ratt. Men ungdomar (vedde, Martin mfl) behöver inte tänka på det än på ett tag. Är man som jag snart 60 så blir det problem. Hur många gånger har jag inte sagt : Ratt-"#¤%#¤% (ni förstår säker vad tecknen egentligen betyder). Fast jag menar nog att det är mitt eget fel och inte rattens. Då har man pälsat på sig allt satt sig i bilen skall precis starta och tittar rakt framför sig och "Inte nu igen". Ratten är kvar inne, glömt, Suck! Det här händer cikra 8 av 10 gånger. Ibland känns det som 11 gånger av 10 möjliga. Det är nackdelen. I övrigt är det suveränt, och jag är så van att kunna gå in i en affär och hålla hjälm och ratt i höger hand. Handla och i kassan kunna ta fram plånboken, lyfta fram betalkort, betala, kanppa kod och ta emot kvitto utan onödig tidsutdräkt. Där har jag ett klart MVG plus kanske till och med MVG plus plus. Skulle nog kunna ställa upp i en tävling i detta. Fast numera är jag lat och ratten får vara kvar och hjälmen också. Quote
xtimmyx Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 Då har man pälsat på sig allt satt sig i bilen skall precis starta och tittar rakt framför sig och "Inte nu igen". Ratten är kvar inne, glömt, Suck! Låter iaf som ratten för dig är relativt nära till hands, själv har jag 10min promenad till garaget och glömmer också oftast ratten hemma. :banghead: Men brukar lösa det med att köra lite försiktigt styrandes i navet tillbaka till lägenheten. :icon_oops: Quote
cealm Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 xtimmyx: Du är inte också snart 60???.......... Nej jag har bara tio meter så då får du mer motion än vad får. Lyckost dig! Det går som du säger att styra försiktigt i alla fall om det är asfalt, grusvägar och är lite lömskare. Tips: lägg in ett runt hammarskaft eller ett 25 cm långt avkapat kvastskaft på något bra ställe i bilen så kan du kanske sticka in den i det nav som Snap-Off sitter på. Jag har i alla fall lite hål där så blir det lite lättare och lite mindre riskfylld styrning. Quote
kengren Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 xtimmyx: Du är inte också snart 60???.......... Nej jag har bara tio meter så då får du mer motion än vad får. Lyckost dig! Det går som du säger att styra försiktigt i alla fall om det är asfalt, grusvägar och är lite lömskare. Tips: lägg in ett runt hammarskaft eller ett 25 cm långt avkapat kvastskaft på något bra ställe i bilen så kan du kanske sticka in den i det nav som Snap-Off sitter på. Jag har i alla fall lite hål där så blir det lite lättare och lite mindre riskfylld styrning. Det här med ålder.... Det säkraste sättet på att man blir äldre är att mer och mer tid får användas till att söka grejer. Bra ordning i garaget kan vara ett sätt att dölja den stigande åldern. kenneth Quote
Kilkenny Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 Min far har stökigt i garaget, blundar han för sin ålder då? Quote
Martin Posted January 5, 2013 Author Posted January 5, 2013 Hmm, med eran definition på ålder så är jag minst 150 år gammal vid det här laget. Jag har både rörigt och jag tenderar att glömma vad jag skulle göra 2 sekunder efter att jag rest mig för att gå och göra det jag glömde att jag skulle göra. Quote
cealm Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 Bra ordning i verktygslådan. Det här är min nya verktygslåda sedan 2013-01-05 kl 14:35. Lätt att hitta allt. Antingen ligger verktygen i lådan eller utspridda på golvet dvs bara två ställen att leta på vilket förenklar avsevärt. Ordning och reda, eller hur? Quote
Tabac Posted January 5, 2013 Posted January 5, 2013 I Per Eklunds Rally-Cross-Garage som jag hade förmånen att få besöka för några år sedan- där var det så att; När en av killarna använt ett verktyg, så lades det verktyget tillbaka på en bänk. Så när nästa kille behövde det verktyget så kunde han bara gå fram till bänken och kolla. Ordning och reda var ordet! :) Quote
M_Starken Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Måste fråga. Jag har hört (tänker inte berätta var) att SFRO inte godkänner snapoff-ratt. :banghead:/> Är det godkänt med avtagbar ratt hos SFRO och bilprovningen? Skulle ju gärna vilja ha det på bilen. :prop:/> Quote
cealm Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 (edited) Snap-Off är godkänd. Jag har det på två bilar och kommer att montera det på ytterligare bilar jag bygger. Bildbevis, Snap-Off var på plats vids SFRO 1 + + bullerprov+SBP regbes+ 3år senare vid kontrollbesiktning + omkontrollbesiktning (pga hög CO). Edited January 8, 2013 by cealm Quote
cealm Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Bildbevis nr 2 på CealmSeven V8 med Snap-Off. Även den via SFRO 1 + 2 + SBP regbes + 3 år senare kontrollbesiktning. Quote
fege Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Även jag hade på mitt SnapOff under hela bygg- och registreringsprocessen utan minsta kommentar. Har inga bildbevis men jag lovar ;) Quote
kimmen Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 "Snap Off för rally/racing. Den enda godkända rattkopplingen av Svensk Bilprovning (kontr.nr:529) och tyska TÜV (nr:375-0091-98-FBTP), SBF TR 5.22." http://snapoff.com/?page_id=13 Quote
Peter M Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 "Snap Off för rally/racing. Den enda godkända rattkopplingen av Svensk Bilprovning (kontr.nr:529) och tyska TÜV (nr:375-0091-98-FBTP), SBF TR 5.22." http://snapoff.com/?page_id=13 Det där är nästan alldeles sant. :icon_smartass1: Som jag förstått det måste man vara tvungen att använda båda händerna när ratten ska lossas och just det kriteriet uppfyller SnapOff. Å andra sidan fick jag igenom mitt "snabbfäste" genom att helt enkelt spärra det med en skruv, vid besiktning. Uppfyller man de kriterier som finns så är det inga problem. Jag löste det genom att göra min avtagbara ratt icke avtagbar. Problem solved. :prop: Quote
M_Starken Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Tack för snabbt svar. Då ska det letas ratt :D Quote
cealm Posted January 8, 2013 Posted January 8, 2013 Om det är Snap-Off fästet du letar efter föreslår jag du ringer till Sellholm i Köping 0221-17723. Quote
fege Posted January 9, 2013 Posted January 9, 2013 Såg precis att det fanns ett SnapOff till salu på rejsa. http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85336 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.