Jump to content

Löstagbar ratt eller inte?


Martin

Recommended Posts

Har varit rätt givet att välja löstagbar ratt men så började jag fundera.

Varför skall man ha det? Är det någon form av fräckhetskoeficient man vill uppnå eller har det riktiga fördelar?

Undrar nu vad för respektive för och nackdelar det är med fast kontra löstagbar ratt. Inser att en del saker är subjektiva men det få man ju sålla enligt eget sinne.

Saker jag kan tänka mig.

Fördel fast ratt:

Billigare.

Större möjlighet att få till rätt avstånd.

Fördelar löstagbar:

Stöldskydd?

Lättare komma i/ur? Eller spelar det ingen större roll i en sjua? Jag är iofs vig som ett kassaskåp och väger mer än vad som är hälsosamt...

Nackdelar löstagbar:

Måste släpa på en ratt om man tex är ute och shoppar.

Glömmer man den är man torsk.

Link to comment
Share on other sites

--- Varför skall man ha det? Är det någon form av fräckhetskoeficient man vill uppnå eller har det riktiga fördelar? ---

Finns bara ett svar, löstagbar ratt är rätt! Du kommer ångra dig om du inte bygger med det. Finns ingen fräckhetsfaktor någonstans med det. Det finns en smarthetsfaktor istället. Om du bygger med fast ratt så får du ett krångelmoment när du skall ner i bilen ur brukar gå lite faktiskt bättre. En varm sommar dag med tunna kläder och ung kropp då tror jag man inte bryr sig så mycket men lite kallare och lite bylsigare kläder och fortfarande ung kropp nu är det inte riktigt lika lätt längre att komma i och ur. Byt sedan "ung kropp" mot lite äldre kropp så tror jag du förstår vad jag menar. Jag har haft lös ratt på alla bilarna och komemr så att ha i fortsättnignen. Rutinen är att lägga ratten på scuttlen. På med hjälm och allt som skall sedan trots att jag innehar en 55 plus kropp så ställer jag mig rakt i bilen och nästan hoppar på plats lätt och enkelt. Göra samma sak utan att ta loss ratten det är inte kul och går inte lika fort samt viss skaderisk faktiskt.

Ok, en Snap-Off kostar cirka 2kkr men är värd varenda krona!

Link to comment
Share on other sites

Jag har avtagbar ratt men tar väldigt sällan av den. Attt hoppa i och ur bilen är inget problem med ratt monterad.

De gånger jag tar bort ratten är för att den inte ska bli skadad..... eller någon klumpeduns ska provsitta...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker som cealm. Visst funkar det utan löstagbar ratt men det är enklare att komma i och ur utan ratten på plats. Snap-Off finns med lås så man slipper ta med ratten om man inte vill det.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Undrar nu vad för respektive för och nackdelar det är med fast kontra löstagbar ratt

En av fördelarna :lol:/> (fixa punka för motståndarna)

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Förutom att det gör bilen bekvämare så är det även ett godkännt stöldskydd medans du sitter på glasscafét en varm sommardag. :)

Jag hade löstagbart på min gamla sjua och kommer definitivt att ha det på den nya också.

Link to comment
Share on other sites

Ska man in och mecka vid pedalerna utan löstagbar ratt så kommer man att förstå varför ratten ska vara avtagbar. ;)/>

Ha, det problemet har jag redan på min miata. Där kan jag iofs lyfta ut stolen och sedan krångla mig in så lite lättare.

Löstagbar ratt är beslutat (förutsatt att det blir ett bygge).

Har letat runt lite för att se vad man behöver och det verkar vara:

Ratt, duh...

Kopplingsbiten, typ Snap-off.

Nav (det som britterna kallar Boss?).

Sett att man kan sätta knappar på ratten också. Är det en bra ide? Tänkte då mest på blinkers. Eller gör man det onödigt komplicerat?

Link to comment
Share on other sites

Ska man in och mecka vid pedalerna utan löstagbar ratt så kommer man att förstå varför ratten ska vara avtagbar. ;)/>/>

Precis, sen är det smidigt med löstagbar lucka rakt över pedalstället som min Westfield har. Beväm justering etc. Sen blir den en "kupévärmare" på våren/hösten då man inte har luckan monterad :)/>

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

---- Sett att man kan sätta knappar på ratten också. Är det en bra ide? Nej, men vill du ha det så bygg så. -----

För mig var det en bra idé när man åker bana med 6-punktsbälte. Min stol är rätt tillbakalutad och då är det lätt att nå körriktningsvisare och ljustutan när de sitter i ratten och bältet är hårt draget.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker självklart om man vill och har råd.

Ballhetsfaktorn tycker jag räcker som argument, därför kommer jag att ha det f o m nästa säsong.

/Fredrik

Med förhoppnig om en ballare bil med avtagbar ratt. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker självklart om man vill och har råd.

Ballhetsfaktorn tycker jag räcker som argument, därför kommer jag att ha det f o m nästa säsong.

/Fredrik

Med förhoppnig om en ballare bil med avtagbar ratt. :prop:/>

Hehe, så kan det ju vara. Jag är sällan lurad till att välja form före funktion (eller fräckhet för funktion som i detta fall). Ibland gör man iofs det (och brukar då ha bra egenpåhittade argument för att det verkligen var bättre) men oftast vill jag ha den bra/praktiska lösningen och inte den som ser bäst ut.

Nu verkar det ju vara så att löstagbart var den praktiska lösningen och då är det ett givet val.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en stor nackdel med löstagbar ratt. Men ungdomar (vedde, Martin mfl) behöver inte tänka på det än på ett tag. Är man som jag snart 60 så blir det problem.

Hur många gånger har jag inte sagt : Ratt-"#¤%#¤% (ni förstår säker vad tecknen egentligen betyder). Fast jag menar nog att det är mitt eget fel och inte rattens.

Då har man pälsat på sig allt satt sig i bilen skall precis starta och tittar rakt framför sig och "Inte nu igen". Ratten är kvar inne, glömt, Suck!

Det här händer cikra 8 av 10 gånger. Ibland känns det som 11 gånger av 10 möjliga. Det är nackdelen.

I övrigt är det suveränt, och jag är så van att kunna gå in i en affär och hålla hjälm och ratt i höger hand. Handla och i kassan kunna ta fram plånboken, lyfta fram betalkort, betala, kanppa kod och ta emot kvitto utan onödig tidsutdräkt. Där har jag ett klart MVG plus kanske till och med MVG plus plus. Skulle nog kunna ställa upp i en tävling i detta.

Fast numera är jag lat och ratten får vara kvar och hjälmen också.

Link to comment
Share on other sites

Då har man pälsat på sig allt satt sig i bilen skall precis starta och tittar rakt framför sig och "Inte nu igen". Ratten är kvar inne, glömt, Suck!

Låter iaf som ratten för dig är relativt nära till hands, själv har jag 10min promenad till garaget och glömmer också oftast ratten hemma. :banghead:

Men brukar lösa det med att köra lite försiktigt styrandes i navet tillbaka till lägenheten. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

xtimmyx: Du är inte också snart 60???.......... Nej jag har bara tio meter så då får du mer motion än vad får. Lyckost dig!

Det går som du säger att styra försiktigt i alla fall om det är asfalt, grusvägar och är lite lömskare.

Tips: lägg in ett runt hammarskaft eller ett 25 cm långt avkapat kvastskaft på något bra ställe i bilen så kan du kanske sticka in den i det nav som Snap-Off sitter på. Jag har i alla fall lite hål där så blir det lite lättare och lite mindre riskfylld styrning.

Link to comment
Share on other sites

xtimmyx: Du är inte också snart 60???.......... Nej jag har bara tio meter så då får du mer motion än vad får. Lyckost dig!

Det går som du säger att styra försiktigt i alla fall om det är asfalt, grusvägar och är lite lömskare.

Tips: lägg in ett runt hammarskaft eller ett 25 cm långt avkapat kvastskaft på något bra ställe i bilen så kan du kanske sticka in den i det nav som Snap-Off sitter på. Jag har i alla fall lite hål där så blir det lite lättare och lite mindre riskfylld styrning.

Det här med ålder.... Det säkraste sättet på att man blir äldre är att mer och mer tid får användas till att söka grejer. Bra ordning i garaget kan vara ett sätt att dölja den stigande åldern.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hmm, med eran definition på ålder så är jag minst 150 år gammal vid det här laget.

Jag har både rörigt och jag tenderar att glömma vad jag skulle göra 2 sekunder efter att jag rest mig för att gå och göra det jag glömde att jag skulle göra.

Link to comment
Share on other sites

Bra ordning i verktygslådan. Det här är min nya verktygslåda sedan 2013-01-05 kl 14:35. Lätt att hitta allt. Antingen ligger verktygen i lådan eller utspridda på golvet dvs bara två ställen att leta på vilket förenklar avsevärt. Ordning och reda, eller hur?

Verktygslada1.jpg

Verktygslada2.jpg

Link to comment
Share on other sites

I Per Eklunds Rally-Cross-Garage som jag hade förmånen att få besöka för några år sedan-

där var det så att; När en av killarna använt ett verktyg, så lades det verktyget tillbaka på en bänk.

Så när nästa kille behövde det verktyget så kunde han bara gå fram till bänken och kolla.

Ordning och reda var ordet! :)

Link to comment
Share on other sites

Måste fråga.

Jag har hört (tänker inte berätta var) att SFRO inte godkänner snapoff-ratt. :banghead:/>

Är det godkänt med avtagbar ratt hos SFRO och bilprovningen?

Skulle ju gärna vilja ha det på bilen. :prop:/>

Link to comment
Share on other sites

Snap-Off är godkänd. Jag har det på två bilar och kommer att montera det på ytterligare bilar jag bygger.

Bildbevis, Snap-Off var på plats vids SFRO 1 + + bullerprov+SBP regbes+ 3år senare vid kontrollbesiktning + omkontrollbesiktning (pga hög CO).

122_1746Large.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

"Snap Off för rally/racing.

Den enda godkända rattkopplingen av Svensk Bilprovning (kontr.nr:529) och tyska TÜV (nr:375-0091-98-FBTP), SBF TR 5.22."

http://snapoff.com/?page_id=13

Det där är nästan alldeles sant. :icon_smartass1:

Som jag förstått det måste man vara tvungen att använda båda händerna när ratten ska lossas och just det kriteriet uppfyller SnapOff.

Å andra sidan fick jag igenom mitt "snabbfäste" genom att helt enkelt spärra det med en skruv, vid besiktning.

Uppfyller man de kriterier som finns så är det inga problem. Jag löste det genom att göra min avtagbara ratt icke avtagbar. Problem solved. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...