Antas Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Går det att montera Fords Duratec V6 2,5 mot typ 9 vx-låda? Vad måste anpassas mm? Antas Ständigmotorbytarfunderare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Går det att montera Fords Duratec V6 2,5 mot typ 9 vx-låda? Vad måste anpassas mm? Antas Ständigmotorbytarfunderare. Hej antas det är ingen vanlig kombination med duratec V6 och typ 9 låda kolla dessa länkar http://locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=64063 och http://www.super7thheaven.co.uk/Duratec_V6 kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 11, 2012 Author Share Posted November 11, 2012 Hmm....jag kan inte se att länkarna ger någon hint om typ 9 vx-lådan. Tack för länkarna, jag ska kolla varenda kommatecken och bokstav och se om det finns någon möjlighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Hmm....jag kan inte se att länkarna ger någon hint om typ 9 vx-lådan. Tack för länkarna, jag ska kolla varenda kommatecken och bokstav och se om det finns någon möjlighet. Naturligtvis så går det - kolla dessa två länkar http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=169019&page=2 http://www.rhocar.org/index.php?showtopic=31973 kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 11, 2012 Author Share Posted November 11, 2012 Mycket intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 12, 2012 Author Share Posted November 12, 2012 Rally Design har en svänghjulskåpa som passar mellan Duratec och typ 9 vx-lådan. MIn Länk Frågan är om den är avsedd för 2,5 V6 motorn? Har skickat ett mail to get a clarification. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Den är avsedd för raka 4-cylindriga Duratec (Mondeo mm) men jag har ännu inte fått klart om sexorna har samma bultmönster. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 12, 2012 Author Share Posted November 12, 2012 Jag återkommer i ämnet när jag har fått svar från Rally Design. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Jag återkommer i ämnet när jag har fått svar från Rally Design. Det är inte samma bultmönster på duratec 2.0 och duratec V6 - kolla denna länk http://www.quad4rods.com/index.php?page=shop.browse&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=100041 - de säljer sprängkåpor till flera modeller av duratec här är en annan tråd http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?91651-V6-24v-Duratec-bellhousing-bolt-pattern kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 12, 2012 Author Share Posted November 12, 2012 Aldrig får man vara glad, inget Locost-pris från USA! Internetsidan (US) tar 594 USD för DUT 9 (osäkert om det är till Duratec V6 2,5) = 3695 SEK (exkl frakt och svensk moms) Rally Design tar 189 GBP för kopplingskåpa (passar inte Duratec V6 2,5) = 2017 SEK ( exkl frakt och engelsk moms(?)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 12, 2012 Share Posted November 12, 2012 Svetsa ihop 2 kåpor till 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 14, 2012 Share Posted November 14, 2012 Svstsa ihop 2 olika kåpor är en nödlösning. Ofta är det ju tveksam kvalisort på gjutningarna och sedan para ihop olika gjutningar är recept på huvudvärk :blink: Det spricker gärna i svetsfogen även om man har tillsats med mycker kisel (ska säga att det är mina erfarenheter)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Standardlösningen på alla sådana här problem: Adapterplatta. Jag kör Honda S2000-låda mot min Jaguar AJV6 3.0 med en adapterplatta i 18 mm aluminium + 8 mm distans mellan vevaxel och svänghjul. Kommer inte ihåg exakt varför vi gjorde så, men det skulle nog gå att lösa med en stålplatta på 10 mm utan distans också. Körde med en Ford Duratec V6 2.5 tidigare. "Jaguaren" är identisk med en Duratec 3.0 bortsett från topparna, och 3.0 har bara ett extra öra på blocket jämfört med äldre 2.5, så sump, pickup, filteradapter, svänghjul, växellåda/adapterplatta mm är bolt-on rakt av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 15, 2012 Author Share Posted November 15, 2012 Hur passar ingående axeln i vx-lådan (typ 9) mot lagret i Duratec 2,5 svänghjulet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Peppar peppar min har inte spruckit än. kört 4säsonger men jag gjorde en mellanplatta också som är svetsad emellan de olika kåporna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 (edited) Hur passar ingående axeln i vx-lådan (typ 9) mot lagret i Duratec 2,5 svänghjulet? Jag kör med aluminiumsvänghjul och sinterlamell från SPEC, och det är helt enkelt ett "kit" för V6an, bortsett från navet i lamellen som är för Honda S2000. Hur det är med typ 9 vet jag dock inte. Edited November 15, 2012 by Olofson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Aluminiumsvänghjul litar jag inte alls på. Jo korta tider men inte i längden. Om det är typ Fidanza med en friktionsplatta i stål på aluminiumsvänghjul. De materialen utvidgas så olika så jag tror rörelserna inte har nåt gott med sig i längden. men det är min hypotes.jag har ett i stål som väger 4kg med startkransen.Men klart att mindre diameter hade inte varit dumt om nu inte kopplingarna blivit så dyra då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 (edited) Har inte haft några problem än iaf... Har ju kört några år med det nu, och jag såg inga tecken på något när jag bytte motor. Sedan är det klart att det blir ännu rappare respons med race-dimensioner på hela paketet, oavsett material, men det blir ju som sagt lite andra priser... Edited November 15, 2012 by Olofson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 15, 2012 Author Share Posted November 15, 2012 Peppar peppar min har inte spruckit än. kört 4säsonger men jag gjorde en mellanplatta också som är svetsad emellan de olika kåporna. Har du någon bild på hur du har gjort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Peppar peppar min har inte spruckit än. kört 4säsonger men jag gjorde en mellanplatta också som är svetsad emellan de olika kåporna. Nu har du (antagligen) ett renare material emellan så det kan kanske underlätta en del. De svep jag varit med om att svetsa är Getrag (bmw) till vanligtvis volvo och där har bmwsmaterial varit vädigt skiftande men oftast inte så bra kvalité. Även om man vet att det skall hända så blir man överraskad varje gång en fog "smäller av"... Jag vet att Janne på Esther hade bekymmer med omsvetsat svep (det sprack) tills dess att han fick ett custom-tillverkat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Har du någon bild på hur du har gjort? Det finns en del olika sätt att fixa till "specialsvep" allt beror ju på hur mycket kul man vill ha i verksta'n :prop: Ett är att skaffa ett ämne som du svarvar till så att det passar i lagringen till veven i blocket (man spänner fast det med överfallen) och även passar i lagringen på växellådans ingående axel. Man behöver även mäta frigång för svänghjul/tryckplatta och anordningen för urtrampningen. Såga av ett svep som passar på motorn ifråga. Såga av svepet på fårdlådan (gör avsågning av svepen med lite mån ) spänn upp halvorna i fräsen och plana av dessa så att rätt mått uppnås, gör fogberedning. Stoppa i din svarvade axel i block å låda spänn fast å sedan svetsa. (Nu kommer jag inte ihåg om svepet på en #9 låda var i stål eller i alu då jag slängde mitt så fort lådan stod på golvet i garaget) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Det ska finnas bilder här nånstans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 15, 2012 Author Share Posted November 15, 2012 Thomas, jag hittar inga bilder på detta. Kan "matchningen" mellan svänghjulskåporna bli ungefär som min enkla skiss? "Skarvplåten" borde väl vara 5-10 mm? Typ 9 kåpan är av gjutgods (järn), Duratec-kåpan är modernare antar jag och kan vara av aluminium. Ska de gå att para ihop måste kåporna vara av samma mtrl vilket kan ställa till problem. Fräsning av parallella skarvytor fixar en av mina klienter "lätt som en plätt". Antas Schizofren (dubbla svänghjulspersonligheter). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted November 16, 2012 Share Posted November 16, 2012 Jag kör med aluminiumsvänghjul och sinterlamell från SPEC Var handlade du det? Kostnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 16, 2012 Share Posted November 16, 2012 Jag har gjort som på din bild Antas. och planlipat mellan gångerna ocg mätt. sedan är det svetsat fullt på utsidan och i partier på insidan. Du kunde ju svetsat en platta på var del och bultat ihop det i skarvplåtarna,men det kanske är svårt med gjutet. men finns det inte inte nån annan typ 9 kåpa som har alu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 16, 2012 Share Posted November 16, 2012 Bilderna ska finnas men om jag har mer tid nån dag ska jag se om jag kan lägga in nya eller hitta dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 16, 2012 Share Posted November 16, 2012 Bilderna ska finnas men om jag har mer tid nån dag ska jag se om jag kan lägga in nya eller hitta dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted November 16, 2012 Share Posted November 16, 2012 Var handlade du det? Kostnad? Beställde via ChicoRaceWorks som har direktkontakt med SPEC. Det var ett gäng år sedan nu, men jag har för mig det hamnade runt 10 lakan + tull inklusive slavcylinder med urtrampningslager. (Det är alltså en Stage 3 + lightweight option med 6 keramiska puckar på fjädrat nav. Finns ett gäng olika alternativ där, från uppgraderad organisk till dragracinglamell i järn.) Dock tveksamt om det är ekonomiskt lönsamt att beställa från USA - om allt går helt rätt till. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 16, 2012 Share Posted November 16, 2012 Dalhems säljer fidanza.http://www.dalhems.com/ProductList.aspx?group=d6b26d19-7994-48c3-9a7b-a1da59de8a02&sort=1&sortasc=0&page=13 här tycker några om det http://www.zatzy.com/allmaent/87986-aluminiumsvaenghjul-foer-nackdelar.html lite bilder http://www.google.se/search?q=fidanza+alu-sv%C3%A4nghjul&start=10&hl=sv&sa=N&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=2lumUJ_qGuWn4gS8woDwCQ&ved=0CFQQsAQ4Cg&biw=1152&bih=721 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Alukåpa till typ 9 satt på Sierra 4x4 (2.8) men att kapa sönder en sån är kanske lite synd. Fast å andra sidan är det ingen som värderar Sierradelar än... Det finns också alukåpor för Pinto och typ 9 ("RS2000"), de nytillverkas för några tusenlappar. Men eftersom V6 typ 9 har så lång ingående axel brukar man kunna använda en kåpa som passar på motorn och bara göra en tjockare adapterplatta. Så länge man hittar en Durateckåpa som är skruvad i växellådsänden brukar det gå bra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 19, 2012 Author Share Posted November 19, 2012 Citat: "som passar på motorn och bara göra en tjockare adapterplatta." Såvitt jag har kunnat utröna är det svårt att få tag på kåpor som passar till Duratec V6. Citat: " Durateckåpa som är skruvad i växellådsänden brukar det gå bra." Har inte hittat några alukåpor som är skruvade i typ 9 (förutom den du nämner). Detta borde innebära att "skarvning" av kåpor måste ske ändå och då borde inte adapterplatta behövas. Ditt inlägg är intressant men jag behöver nog ett förtydligande. Jag har annonserat på Blocket under köpes om intresse för en Cosworth V6, får väl se om det dyker upp någon motor ur någons gömmor. Cosworth V6 skulle göra det betydligt enklare eftersom den passar typ 9 dessutom har jag ett svänghjul från en 2,8 (som du tipsade om att det skulle vara). Iofs är Duratec V6 en modernare motor men ack så mycket besvärligare montage. Jag kan få tillgång till en MT75 vx-låda (kopplingskåpa av alu) om det är lättare att anpassa mot den. Ytterligare en fundering är hur mycket effekt klarar typ 9 och MT75(jag tänker inte köra banracing)? Svårigheter är till för att utmanas!!! Antas Evigutvecklare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Jag tror ju inte MT75 är sämre i hållbarhet än typ9. men typ 9 har olika drevsatser att välja på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Jag tror ju inte MT75 är sämre i hållbarhet än typ9. men typ 9 har olika drevsatser att välja på. Är det denna motor du söker http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18216174 kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 20, 2012 Author Share Posted November 20, 2012 Framgår inte vilken motor det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Citat från texten på sidan länken hänvisar till ;-) Anmärkning: 2,9i, 24V. COSWORTH, AUT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 Min fasta övertygelse är att om man vill ha en 2.9 24v är det klokast att köpa en hel bil. Köper du dessutom en tidig (före 1995, utan antispin) får du en 7,5" diff med diffbroms också... MT-75 håller bättre än typ 9. Men i en Locost duger typ 9 V6 utmärkt bakom 24v också. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.