vedde Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Hej Tydligen har SAAB 9-5 en elektrisk cirkulationspump i behändigt format som på SAABen används för att cirkulera vatten till värmepaketet(enligt rykte). Kan detta vara en pump man kan bruka till att få lite mer fart på vattnet i en BEC? Jag har ju mycket längre slangar än den har i Hojen. Tänkte för att trycka på lite om man sätter en extra vatten kyl för att mata orginal vatten/oljekylet med. Detta för att slippa leda oljan ur motorn men kanske öka kylningen lite ändå? B) Någon bilelektrisk SAAB kunnig person som vet(Christer J) ;) ? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 (edited) Kolla på nån skrot efter en cirkulationspump som oftast finns på dieselbilar till extravärmare. Diverse bilmärken har dessa. http://www.laga.se/r...1325&gruppid=28 http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod=8026&bilkod=4026&gruppid=28 Edited October 1, 2012 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 (edited) 2002 - 2005 diesel har nån cirkulationspump. Bild EDIT: Tvåa på bollen :) Edited October 1, 2012 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Davies Craig har en Electric Booster Pump EBP Länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 (edited) Davies Craig har en Electric Booster Pump EBP Länk Jag tror mer på detta, då cirkulationspumpen till värmaren är till för att cirkulera till värmepaketet då motorn står stil, parkeringsvärme. Flödar inte speciellt mycket. Denna är ju avsedd för ändamålet. Edited October 1, 2012 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 (edited) Audi 100 turbo 1987 kom med såna för efterkylning av turbon. Edited October 1, 2012 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 1, 2012 Author Share Posted October 1, 2012 jo en sån kan man alltid köpa men £84 är inte direkt locost. tror ni en från skroten skulle hämma flödet så det blir sämre? har inga värmeproblem utan detta var pm man körde med lite extra kylare. /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Dom bromsar flödet något när de inte är igång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Å andra sidan kostar en ny 2000, så £84 är inte så stor skillnad mot en beg som gått i 10 år, och som inte har så mycket kvar att ge.. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 1, 2012 Author Share Posted October 1, 2012 Nä det är ju såklart. Tänkte bara om man satten en extra kylare efter kylaren som matar R1:ans vatten/oljekylare så kunde man få lite kallare vatten dit och det ökade motståndet skulle avhjälpas med en enklare pump. Då vet jag vad som finnes och jag får ta beslut efter finaserna i vinter. Tack för alla hjälpsamma kommentarer. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.