family guy Posted September 15, 2012 Share Posted September 15, 2012 Har börjat slöplocka lite med silvertoppen. Ska passa på att byta kamremmen innan jag bygger om remkretsen. Tyvärr har jag ingen verkstadshandbok för Mondeo så jag måste nog be att få besvära forumet med några frågor. Är bulten till remskivan på vevaxeln höger- eller vänstergängad? Sitter som berget gör den hur som helst, men man vill ju gärna veta att man drar åt rätt håll om man ska ta i för kung och fosterland. Ska spännrullen se ut så här, att den inte är centrerad mot fästbulten alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 16, 2012 Share Posted September 16, 2012 Vänstergängad Hur skall man annars kunna sträcka kam remmen om inte bulten sitter excentrisk på sträckaren ;) //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted September 16, 2012 Author Share Posted September 16, 2012 Glöm det där med remspännaren, vid ett adra ögonkast blir det tydligt att spännhjulet roterar runt den yttre ringen. inga konstigheter alltså. Kanske vänt med att byta kamremmen till senare,efter första säsongen (när den nu blir) lär nog motorn åka ur i alla fall för en uppsnyggning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Är den vänstergängad på Zetec? jag har då inte sett nån motor utan att det är högergänga på remskivebulten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted September 17, 2012 Author Share Posted September 17, 2012 Jag har faktiskt ingen aning, förmodligen finns det ingen anledning att tro att den är vänstergängad men jag tänkte att jag frågar i alla fall. Den verkar hur som helst ha bestämt sig för att stanna kvar där den är. Eller så är det min Kinesiska mutterknackare som börjar tappa flåset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Vet inte om det är tillåtet på motorremskivor men på hjulbultar är det tillåtet. Dvs ta en hylsa och en lagom stor slägghammare (läs stor och tung) och ge bulten en rejäl smäll. Alltså REJÄL... Därefter brukar trilskandes hjulbultar på tex en Saab 9000 ge upp och tillåta urskruvning. Bara mutterknackare = Nej på de omöjliga bultarna jag försökte med. Med en REJÄL smäll först och allt skiftade från rosenrasande till rosenrött och fint. Lycka till. En film på Youtube, när det är dags kan liva upp och kanske även lära oss nya intressanta uttryck.....såväl verbala som visuella. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Remskivebulten är inte vänstergängad. Det är vanlig gänga där. Ge dig pån med muttersmackaren, då brukar dom lossna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Är det inte vänstergängat som är standard/normalt? Högergänga ej normalt :unsure: //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Man räknar inskruvningen, så höger är vanligt, vänster är ovanligt. Citat från Wikipedia: "Vanligtvis är föremål högergängade, det vill säga medurs vridning ger åtdragning, moturs lossdragning. I specialfall kan man använda vänstergängning, till exempel för att förhindra oavsiktlig urskruvning på roterande maskindelar." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Jag håller med Cealm. I såna här fall brukar jag ta till orala besvärjelser. Börja dagen med en redig hararng med svordomar, även fast du inte ä i närheten av bulten. Ta gärna hjälp av en granne eller närstående. Sen när du kommer till garaget, dra till med en besvärjelse så svår att du måsta ha lampan tänd för att inte bli rädd själv. Passa även på att förklara för muttersmackaren att om det inte passar så ska han få sig en hopporre så att han far in i nästa vecka. När alla inblandade(du, muttersmackaren, bulten, remskivan, grannen, etc) är medvetna om situationen så är det bara att köra, då brukar det lösa sig. Eller så tar du fram svetsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted September 18, 2012 Author Share Posted September 18, 2012 Jag letar fram min bok med Polska svordomar när jag kommer hem, funkar det inte då börjar jag pressa blommor i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 Uttalet är noga, väldigt noga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 ALDRIG slag eller mutterknackare på vevaxlar!! . Om ni inte en vacker dag vill byta vevaxel pga knäckt axeltapp.. Tex gamla Mazda GTX/323 Turbo, väldigt vanligt, Opel mfl.. Ofta så sitter det fast så in i h---- men stabila hylsor och långt skaft är det enda som gäller. Helst 3/4", har du inte, så låna av någon. Gör ett riktigt låsverktyg som du bultar fast i remskivan, alt med hakar som går i ekrar eller vad som finns att ta på. Inte ute på remskivan iom de oftast är tvådelade med vulkat gummi emellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 18, 2012 Share Posted September 18, 2012 (edited) Lägga i 4:an och dra åt handbromsen? Kopplingen tål ju några Nm, men kanske inte tillräckligt? Edit: Om nu motorn suttit i bilen... Edited September 18, 2012 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted September 18, 2012 Author Share Posted September 18, 2012 Lägga i 4:an och dra åt handbromsen? Kopplingen tål ju några Nm, men kanske inte tillräckligt? Edit: Om nu motorn suttit i bilen... Ska försöka göra en låsning i andra änden av vevaxeln, det är väl behövs ändå när man ska byta kamremmen? Tyvärr har jag skruvat av svänghjulet för att få upp motorn i stativet, men jag ska prova att lyfta ner den och göra någon slags fixtur med hjälp av hålen för svänghjulet i vevaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.