Jump to content

Utrikeskörning söder om Dalälven.


Antas

Recommended Posts

I morgon lättar jag för "Eriksgatan" genom Sverige, transportmedlet är självklart Rörhögen.

Fredag till mina hemtrakter, vackra Ångermanland, stannar där till måndag (3 sept). Måndag omkr 11:30, TÅ (Tidningen Ångermanland) kommer att göra en intervju och fotografera rörhögen med förare som underlag till en artikel.

Kör under em vidare till Uppsala för övernattning, tisdag till Västerås till yngsta sonen (han jag började bygga med). Stannar där två nätter, sedan till min lillasyster (hon som handbroderade märket i stolarna) i Ronneby, färden är tänkt över Jönköping.

Hoppas på att träffa några bilbyggare i Karlskrona-Ronneby trakterna.

Som vanligt är planeringen något svävande.

Ni som har möjlighet att låta mej se och beundra era byggen kan ringa 070-610 96 01. Tyvärr finns det inte många byggen i dessa civiliserade trakter i norr så jag är mycket intresserad att inspireras av era fordon.

Under körning kan jag inte svara men lämna gärna ett meddelande på mobilsvaret så hör jag av mej.

Antas

Rörhögskusk.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Du kan passa på att besöka en SPVM och RHK tävling på Falkenbergs motorbana 7 - 9 september. Där kommer finnas en del sjuor att titta på både i depån och på banan :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ett mobilssvars meddelande vid 14 tiden sa att Antas lunchade i Sikeå vid 13 tiden.

Jag jobbade över lite idag :icon_sorry: så vi får väl försöka ses när du är på hemväg.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Uppsala gänget träffade den beresande Antas en stund i går kväll hemma hos Vedde i björklinge för en kostare prat/titt stund.

Jag fick sedan den celebra äran att escortera Antas in till sovplatsen i Uppsala efter denna pratstund.

Synd att det blev så kort tid till prat, men nästa gång......

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

Hej

Rapport från Söder om Dalälvens nordligaste beröringspunkt för Antas:

Tack Antas för det förnämliga besöket. Uppsala ställde upp mangrant med alla byggare och eskorterade den gode Antas från E4 hem till mig där vi ljög, berättade historier och granskade bilar. Det var en riktig förmån att få se den stegrande renen från norr och hur bygget såg ut i verkligheten. Jag skall försöka få in en bild men mörkret ställde till det lite, Stigge tog en del bilder osm han förhoppningsvis lägger in med tiden.

Lycka till på din fortsatta eriksgata genom Svea Rike!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Med en GPS, en telefon och en giltig knappkod till ett garage så går det att hitta "di små rackarns bilarna" eller bilen kanske.

Runt 21-snåret en torsdag i september.

DSC00949.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul och intressant att träffa dej som vanligt.

Blev uppringd av en forummedlem idag, vi diskuterade bl.a. ditt franska kulturobjekt.

Dagens "Eriksgata" har gått från Västerås till Ronneby.

Enda debaclet var att vänstra backspegeln valde att titta ner. För att få den på bättre humör och i användbart läge för förarens tillbakablickande krävdes att en svåråtkomlig skruv måste dras åt jag löste det enkelt - silvertape!

Det som inte går att laga med silvertape är trasigt!

Igår höll jag på att bli utan bränsle på motorvägen mellan Västerås-Enköping. Varför då? Hmmm....felnavigering svårt att erkänna men det var mitt eget fel!!!!!

Antas

Locostresenär

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Några planer på att besöka Malmö?

Ligger "nästgårds" med Ronneby. (För en Norrlänning.)

Tror inte att jag hinner inom nuvarande tidsram.

Egentligen skulle jag behöva 4 veckor för att kunna besöka alla intressanta Locostmedlemmar som har inviterat mej.

Får nog planera in en liknande resa nästa år till dessa oländiga trakter. Varför kan ni inte bo mera centralt!

Idag var jag på veteranbilsmarknad i Bräkne Hoby, träffade där sign "Pantzer"och "Gka".

Passade på att parkera bredvid "Gka"s ursnygga bil.....hmm..min kändes lite amatörmässig.

Nåja tur att vi alla har olika bilar och vissa (!) har kört 150 mil så bilen är inte blankpolerad.

Trist att inte ha kabeln till kameran och därmed vara bildlös.

Antas

Rörhögskusk.

Link to comment
Share on other sites

Passade på att parkera bredvid "Gka"s ursnygga bil.....hmm..min kändes lite amatörmässig.

Nu ska du inte vara så blygsam! Vilken bil fick mest uppmärksamhet egentligen? ;)

post-12-0-92428800-1347137393_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm....iofs var jag "utlänning" och de två åskådarna föreföll något bestyrkta av något drickbart.

Intressant dag denna dag, spännande och intressant att se på olika varianter av hembyggen.

Min hustru påpekade skarpt när jag påbörjade "Eriksgatan" - "far nu inte och få en massa tokiga idéer om ombyggnationer, jag vet minsann hur du brukar göra!"

Får väl se hur det blir med det.

Antas

Fortsatt Locostkusk.

Link to comment
Share on other sites

Åter en fantastisk dag bland Locostbyggare!

Sign "Panzer" fixade ett möte med ett antal byggare i Karlskronatrakten.

Dagen har gått i rövarhistoriernas tecken, informations- och erfarenhetsutbyte.

Allt toppades med en tårta prydd med en stor 7:a!

Tack för att jag fick förmånen att träffa er!!!!

Antas

Hedrad och tacksam

(Bilder kommer senare)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ni skall alla ha tack för att det blev så trevligt under eftermiddagen....kvällen..här i JÄMJÖ.

Är nyss inkommen från att ha ljugit i garaget en stund efter att Antas och Thomas åkte! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tackar för en trevlig dag. Fina bilar, god fika, tillsammans med likasinnade, bättre kan det inte bli.

Såna träffar är bra för inspirationen. Nu vill man ut och bygga färdigt.

Peter.

Link to comment
Share on other sites

Allt har gått bra, so far so good!

Körde från Ronneby i morse, varmt som .......

Körde nercabbat med kortärmad skjorta, temp +24 eller mera, först i Norrköping blev det mera njutbart för en Norrbottning dvs +18c (+ är kanske onödigt att skriva).

Kom ihåg en sak sedan igår (åldern?).

När jag frågade om vägen på Statoil i Jämjö, höll en röd Ferarri på att tanka. Han och jag log lite avmätt mot varandra - han med Ferarrin och jag med Renrarrin....Gäsp (det gällde att se världsvan ut)!

I morse blev jag intervjuad av Sydöstran (?). De ska publicera i morgon (tisdag) eller i övermorgon.

Ni kan väl kontakta mej om ni ser något.

Märkligt att det är såååå långt till Luleå från Ronneby medan det bara är ett stenkast på ca 150 mil för Norrbottningar att köra till Blekinge.

Jag återkommer med bilder när jag är tillbaka till Konungarikets befriade område i slutet av veckan (klantigt att glömma överföringskabeln!!!)

Antas

Locostresenär i bilbyggarrymden.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....kan det ha varit OK? Det var macken mitt i Jämjö på vänstra sidan när man kommer från Karlskrona.

Om det var en OK-mack är det ju häftigt att en Ferarriägare/förare tankade på ett kooperativt företag. Borde inte han tanka på något mera kapitalistiskt för att hålla stilen?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hmmm....kan de ha varit OK? Det var macken mitt i Jämjö på vänstra sidan när man kommer från Karlskrona.

Om det var en OK-masck är det ju häftigt att en Ferarriägare/förare tankade på ett kooperativt företag. Borde inte han tanka på något mera kapitalistiskt för att hålla stilen?

Här kommer en liten rapport från sundsvall. Nu är vi lugna i Norrland för nu är Antas hemma, sover inatt i Sollefteå och far imorgon hem. Tack för ett trevligt möte, vi har ju haft kontakt på under många år och nu vet jag att du också finns i verkligheten. Finns det någon som har gjort en sådan lång resa med en sjua?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag vill också se artikeln, bra om någon scannar.

Här i Konungarikets befriade område har vi inte tillgång till den utrikespressen. Normalt har vi New York Times, Herald, Der Spiegel och NSD (Norrländska Socialdemokraten)för att fördjupa oss i Hälge, Ernie och Hagbard.

Tack Kengren för ett givande besök, din bil var intressant att studera. Blir kul att se den "road legal".

Kengren bor ca 2 mil utanför Sundsvalls stadskärna. För att jag skulle känna igen honom skulle han stå vid vägkanten iklädd iögonenfallande klädsel. Och nog var han synlig! När jag kan tömma kameran tänker jag visa hans outfit - med han tillstånd förståss (om han ger det!).

Han skulle ha kunnat skrämt en häst i sken!!!!

Nåja, jag hittade rätt. Hmm......hade förväntat mej en ros i knapphålet och en tidning under högra armen.

Tack också för den utsökta middagen hmmm......undrar om jag ska låta bli att äta i morgon för att riktigt njuta och dra nytta av den middagen......

Antas

Locostkusk som passerat Dalälven mot frihetens land.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Kengren:

Jag tror faktiskt att Belos resa var lite längre men kan inte svära på det. Han var via Norge ända ner till Italien via Tyskland på vägen ner och via Spanien och Frankrike på vägen upp om jag inte minns fel. Men miltalsmässigt kanske det blir desamma, Norrland ligger ju lååååångt upp.

Inte för att förringa Antas fantastiska eskapader.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Så var då sista etappen på min "Eriksgata" slutförd, känns lite trist att inte hinna med alla som har bjudit in mej - det är bara att inse att tid är en begränsad råvara.

Dagens körning gick från Långsele (Ångermanland) och till ett kyligt Luleå. Temperaturen har pendlat mellan 13-15c, "all time low" inträffade strax söder om Piteå (flåt alla Pitebor!) med 6,4c kl 21:15.

I Skellefteå tankade jag. Tanken rymmer 30 liter så det är viktigt att ha koll över räckvidden, tur man är tränad från motorcykeln.

Vid tankningen kom en man och frågade om han fick fotografera rörhögen - javisst fick han det. Därefter uppsöktes herrarnas bekvämlighetsinrättning och sedan ringdes det hem för att beställa (!) förplägnad när hjälten skulle ankomma.

Hmm...tre saker blev för mycket för en gubbhjärna, vid hemkomsten upptäckte jag att färden Skellefteå-Luleå hade skett utan tanklock!!!! Det ligger väl kvar på E-4:an någonstans! Tror inte att det är värt att köra tillbaka 14 mil för att leta i mörkret.

Den tidigare nämnda backspegeln som fästes hjälpligt med silvertape blev alltmer trött ju närmare Luleå jag kom, den insåg väl att snart skulle den få vila..

I övrigt är rörhögen underbar att hantera. Motorn har inga tveksamheter att driva upp ekipaget i alltför höga hastigheter vid t.ex. omkörningar. Måste nog skaffa farthållare för att inte bidra till statens finanser med fortkörningsböter.

Ska räkna efter i morgon hur lång färden blev.

Bifogar en bild på "Panzers" fantastiska tårta, vad är naturligare än att tårtan ska vara prydd med en 7:a.

Antas

Trött och mätt kusk

post-291-0-95855600-1347481840_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nördar är vi allihopa, men ack så trevliga, glada, vänliga och positiva.

Mycket intressanta utbyten av ideér och konstruktioner förutom den tidigare nämnda tårtan - verkligen kronan på verket! Tårtbagaren är "Panzer" i blå tröja bakom rörhögen.

Betänk att från Luleå till Karlskrona är det ca 150 mil, om man tar samma avstånd från Karlskrona och söderut kommer man till Italien!

Total körsträcka blev 378,43 mil. Bränsleförbrukning 0,964 l/mil - OK den är hög men den gav njutning för varenda km!

Fick tag på ett nytt tanklock idag 79 SEK(=Locost).

Antas

Tårtmonster

post-291-0-78628400-1347529049_thumb.jpg

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nördar är vi allihopa, men ack så trevliga, glada, vänliga och positiva.

Mycket intressanta utbyten av ideér och konstruktioner förutom den tidigare nämnda tårtan - verkligen kronan på verket! Tårtbagaren är "Panzer" i blå tröja bakom rörhögen.

Betänk att från Luleå till Karlskrona är det ca 150 mil, om man tar samma avstånd från Karlskrona och söderut kommer man till Italien!

Total körsträcka blev 378,43 mil. Bränsleförbrukning 0,964 l/mil - OK den är hög men den gav njutning för varenda km!

Fick tag på ett nytt tanklock idag 79 SEK(=Locost).

Antas

Tårtmonster

Tackar för reportage och bilder. Men vilka är de olika bilmärkena nu ??

Den Röda kallas väl Dutton ?? Han i blå tröja är väl Panzer.

Men vilka är de andra då ??

Link to comment
Share on other sites

Erfarenheter av 378 mils körning med Locost. Iofs är varje bil unik så jämförelser bör inte tolkas generellt mellan bilarna.

-mycket stabila vägegenskaper i alla farter. Lite vindkänslig, inte störande men jag noterade känsligheten.

-lugnare uppträdande i högre farter (över 90 km/tim) med uppfälld sufflett. Inga större skillnader men det var en känsla jag fick.

-hel ruta är bekvämt och skyddar bra mot vind, regn och insekter.

-bra med lite mera rymlighet än i "bokbilen". Kändes bra att kunna vrida och sträcka lite på ben/kropp vid längre körpass.

-hård fjädring ger ordentliga stötar/studsar vid ojämn vägbana men en fördel vid slät vägbana.

-stor motor (V6) med mycket vrid ger lätta omkörningar, få hänger med vid pådrag.

-liten tank (30 liter) gör att man måste ha lite framförhållning för tankning (bränsleförbrukning 0,964 lit/mil).

-däckljudet är mycket högt! Transmissionen (diff) viner (fastbultad utan vibrationsdämpning i ramen). Hörselkåpor är absolut nödvändigt om man inte ska bli lomhörd!!!

-vax (Rain-X) på rutan fungerar utmärkt. Torkarna behövde sällan användas, inte ens vid kraftigt regn.

-diffoljetemperaturen steg till ca 75c vid yttertemp omkr 24c och fart 110-120 km/tim

-vid yttertemp ca 22-24c steg oljetempen till ca 95-100c, oljetrycket sjönk samtidigt något. Inget oroväckande även om blodtrycket steg med oljetempen.

-EGT (avgastempen) påverkades inte yttertempen, vid farter omkr 120 km/tim (läs 140 och över!)kunde avgastempen nå 630c (prob på grenröret, ca 35-40 cm från topplocken)

-"sidodörr" av vinyl på förarsidan var en stor fördel. Tog bort mycket av turbulensen från rutan.

-avsaknad av styrservo gör att det krävs lite krafttag i arm och mod i barm vid parkeringsmanövrar - inga problem när man är "på rull".

-bilen väcker uppmärksamhet överallt - bygger på ägaren/byggaren/förarens ego.

Dessa erfarenheter känner ni erfarna byggare säkert till men de som har tankar på att börja bygga kan ju fundera lite runt erfarenheterna, jag står mycket gärna till förfogande om någon vill veta mera eller har funderingar och frågor.

Antas

Lite mör efter 378 härliga mil.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för reportage och bilder. Men vilka är de olika bilmärkena nu ??

Den Röda kallas väl Dutton ?? Han i blå tröja är väl Panzer.

Men vilka är de andra då ??

Sign "gka" står längst till vänster, sign "Thomas" är 2:e mannen från höger. Jag "Antas" är den skäggige med grå tröja till höger om "Panzer".

De andra kommer jag inte ihåg (åldern?) signaturerna på.

Kan ni övriga ge er till känna och tala om era signaturer?

Vad gäller bilarna är den svarta i mitten min "rörhög" (McSorley 4+772). Gka:s bil vet jag inte vilket ursprungsfabrikat det är, den är liten så det är troligen ett "bokchassi", gka är 3:e ägaren.

Information finns även på Facebook, sök efter "Antas Eliasson".

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag är Thomas och har Dutton, jag står näst längs ut till höger.

Längst till vänster står Göran alias GKA och det är hans bil längst till vänster

2 Jonas jonsson

3 Alias Karlskrona

4 Jonas EK alias Panzer

5 Anders Eliasson alias Antas och hans bil är den mittre

6 Sve 7

7 Thomas sandqvist med Dutton bilen längst till höger

8 Tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag är Thomas och har Dutton, jag står näst längs ut till höger.

Längst till vänster står Göran alias GKA och det är hans bil längst till vänster

2 Jonas jonsson

3 Alias Karlskrona

4 Jonas EK alias Panzer

5 Anders Eliasson alias Antas och hans bil är den mittre

6 Sve 7

7 Thomas sandqvist med Dutton bilen längst till höger

8 Tommy

Nr 3 (Karlskrona) är Björn Aronsson, nr 6 (Sve 7) är Peter Lindestrand.

Link to comment
Share on other sites

Gka:s bil vet jag inte vilket ursprungsfabrikat det är, den är liten så det är troligen ett "bokchassi", gka är 3:e ägaren.

Ramen på min är kopierad från en Seven S2 (med vissa ändringar).

Link to comment
Share on other sites

Fick den analoga Sydöstran med posten idag.

Scannade in artikeln publicerad 11 sept.

Bild sid 1 är från första sidan, övriga sid 10 i tidningen.

Av upphovsrättsliga skäl anger jag här källan: Sydöstran 11 sept 2012.

Antas

Tillbaka i ett Norrbotten i regn och blåst men vackert ändå.

post-291-0-89641600-1347631161_thumb.jpg

post-291-0-01953200-1347631177_thumb.jpg

post-291-0-79760800-1347631189_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Längre upp i denna tråd visade Cealm en suddig bild på rörhögen i ett underjordiskt garage i Västerås.

Måste komplettera med en skarpare bild på två ytterst seriösa gentlemen, Cealm till vänster och Antas till höger.

Antas

Ägare av kamera med skärpa!

post-291-0-74364300-1347726921_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag fick lite bilder på Björklinge uppbådet som jag kanske skall dela. Antas ankom inte förrens mörkret hade gjort sitt inbrott därav den mörka bilden på Norrlands resenären.

Min bil:

th_SANY0006-5.jpg

Stefans Donkervoort kopia:

th_SANY0005-5.jpg

PeÅs XL med högvarvig Volvo:

th_SANY0004-6.jpg

Stigges gula fara, med stundande motorbyte:

th_SANY0003-5.jpg

Sist men inte minst Antas i egen hög person:

th_SANY0011-1.jpg

Lite bilder som bevisar besöket i avkroken Björklinge.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

När jag körde tillbaka mot frihetens land norr om Dalälven var jag faktiskt in till Björklinge och tankade igen. Minns min något svettiga situation (bränslebrist) när jag besökte er.

Nu inträffade samma dvs bränslebrist! Drog mej till minnes att tankningsställen var en bristvara mellan Gävle och Uppsala. Fick en inre bild av mej själv stående längs E4:an med tummen i vädret för att böna och be att någon kunde ta med mej till något vatten-...flåt.... bensinhål.

Tanken är formad som en triangel med spetsen neråt vilket gör att tankmätaren går sakta neråt från början men djä... vad bråttom den får mot slutet!!!!

Har samma "problem" med järnhästen (Suzuki Intruder 1400).

Antas

Mannen som dricker bensin och svettas fotogen.

Link to comment
Share on other sites

Plats för en reservdunk i fordonet? Jag kör med en 20 l jeepdunk som tank nuförtiden. Har även byggt ett fäste bak för en 5l reserv. Oftast har jag den inte med men för tillfället är den med och fylld.

Link to comment
Share on other sites

Fick denna pdf-fil från tidningen Sydöstran i Blekinge.

Har trots min analoga livsinställning och avsaknad av digital begåvning provat att spara den som jpg-fil och minskat storleken.

Spännande att se om det fungerar......

post-291-0-77228200-1348072969_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fick denna pdf-fil från tidningen Sydöstran i Blekinge.

Har trots min analoga livsinställning och avsaknad av digital begåvning provat att spara den som jpg-fil och minskat storleken.

Spännande att se om det fungerar......

Bilden fungerar bra - har testat och gjort den större och fortfarande bra skärpa - det är inga problem att läsa texten - kul reportage

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Bra!

Tom en blind höna, eller analog tupp i detta fall (=panchis), hittar guldkorn i den digitala världen.

Om sanningen ska fram, och det ska den enl Expressen, så fick jag hjälp att fixa pdf- till png- till jpg-filer. Fråga mej bara inte hur!

Tacka vet jag gamla tiders blysätteri!

Antas

Regnmakare i norr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...