Jump to content

Björns carbon7


Recommended Posts

---- många hk tänkte ca 200-250, det klara väl m47? ---- Allt beror på hur du använder dina hästkrafter. "Rätt använda" kan du plussa på fler hästar på en M47. Fel använda 100 hästar kan ta död på en M47a på nolltid. Dvs hk är rätt ointressant det är hur du använder dina hästkrafter som helt avgör. Planerar du 200-250hk då har du direkt sagt M90 i modiferat skick enligt mitt sätt att se det. . Det finns ingen sjua som behöver 200-250. Allt över 130hk (eller 150 hk) är "överskottshästar" som kan vara kul att ha men behövs inte. De snurrar bara runt hjulen med rök om man är oförsiktig (eller avsiktlig). Kletiga racingdäck ? M47 + 200/250 hk = Tufft för lådan om du använder hästarna fullt ut.

Kort version= Välj efter vad du vill göra med de 200-250.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 551
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vojne, nu är hästkraftsfobikern ute och cyklar igen!

Calle har aldrig provat vad som händer när man trycker pellen i botten i 180 blås, så han ska bara vara tyst! (han har nog inte ens kört så fort någonsin)

Eller rättare sagt, han får säga precis vad han vill för det är ju ännu så länge ett demokratiskt land även om ondsinta krafter jobbar däremot. Men man ska inte lyssna så mycket på honom för han är helt enkelt galen! Ja, galen! prop.giflaugh.gif515.gifwub.gifwub.gifwub.gif

Kör bara säger jag, hästar är roligt, vrid är ännu roligare!

Link to comment
Share on other sites

230+ hästar på hjulen är inga problem som helst, oj vad jag kan sakna min gamla Dala7a ibland.

Motorn byggd av timo, en helt galen rally motor.

Men mycket inspirerande., och många långa roliga kvällar var det.

post-269-0-17842300-1353099829_thumb.jpg

post-269-0-44311500-1353099887_thumb.jpg

post-269-0-22097200-1353099944_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drake, Drake: Borde nog gå att få till en lagstiftning om "elektronisk gasspjällsboja" speciellt utvecklad för Cobror. Kanske kan hinna få till en ny SFS till nyår....

Hästkraftstinna maskiner varvar sällan mer än 2000 r/m och går oftast på diesel.

GALEN jajamen, och jag är i gott sällskap, med dig kompis.....

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått loss drivaxlarna:D dom satt som f*n men nu sitter det nya fina skruvar där som inte lär rosta sönder under min tid:)post-4892-13532637471567_thumb.jpg

post-4892-13532637635399_thumb.jpg

Jag byggde även en jigg till 4-linken

post-4892-13532638122839_thumb.jpg

Här ligger alla saker och bara vänta på att bli monterade:)

post-4892-13532638943447_thumb.jpg

Hoppas att röret kommer på tisdag!

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

hur går det för dig med ombyggnaden ?

Tja, jag har börjat lite iaf... men det tar emot lite att riva sönder något som någon annan satt ihop med mycket möda och stort besvär. :)

Link to comment
Share on other sites

Gka: var håller du till? Borde väl finnas ett antal byggen här om kring för ett antal garages besök en söndags eftermiddag :)

Jo jag bor i Rödeby, så det är ju inte så långt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är oftast att hastigheten inte går att ställa ner under 200 varv, vilket är lite för fort med billig hålsåg. Jag också provat Meec (antar att det är Jula?) som wobblar. Sandvik blir billigare i längden, också från Jula. Det är faktiskt bättre att kapa och slipa med vinkelslipen, snett ca 1/3 del av dia ca 30 grader så har du fogen klar direkt.. För den glömmer du väl inte?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hehe borret höll till hela 4-linken och det var ett som jag hittade hemma. Borrmaskinen är en billig grej från jula:) så den går inte att ställa tro jag.

Jag får prova ditt tips imo Christer

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

uniballs behöver det inte vara. du kan ha med bussningar,så kör jag.

Det är bra att kunna justera både för karnanens/medbringarens lutning och att alla blir lika "spända"

Link to comment
Share on other sites

Nej men det är som dina fast gängade i ena änden.

snowball svetsändar och rod http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend&product=62

o kg:s Amazon övre fram polyurethane bussningar.http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=uniballs_svetsandar&product=389

Link to comment
Share on other sites

Ja det är nog lika bra att göra det riktigt från början, jag har sett att en del har använt muttrar istället för svets ändar är det för sniket eller fungera det? Svetsändar kostar ju i och för sig bara 70 kr men muttrar har jag hemma:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft tur kanske med tillgågen på Roverstyraxlar. De finns i två längder (minst), en lång och en kort. Så kapar man av dem och tar ett normaliserat 19,någonting (tummått) rör och pillar i de kapade Roveraxlarna. Pluggsvetsar enligt Röda SFRO boken. Allt detta passas in med den "kollisionsbit" som du hade på bilen samt en bra vinkel mellan rattstång och styrväxel. Då blir ofta SFRO glad och nöjd och bilfabrikören också för rattstången blev godkänd.

Link to comment
Share on other sites

Här är några bilder på min (fd) V8 bils styrning. Eller snarare konstruktion av styrning. En blandning av Volvo 240 och Rover.

Inlägg #812

Inlägg #817

Min metod att kolla Bumpsteer.

Få styrväxeln på rätt plats enkelt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...