cealm Posted November 16, 2012 Posted November 16, 2012 (edited) ---- många hk tänkte ca 200-250, det klara väl m47? ---- Allt beror på hur du använder dina hästkrafter. "Rätt använda" kan du plussa på fler hästar på en M47. Fel använda 100 hästar kan ta död på en M47a på nolltid. Dvs hk är rätt ointressant det är hur du använder dina hästkrafter som helt avgör. Planerar du 200-250hk då har du direkt sagt M90 i modiferat skick enligt mitt sätt att se det. . Det finns ingen sjua som behöver 200-250. Allt över 130hk (eller 150 hk) är "överskottshästar" som kan vara kul att ha men behövs inte. De snurrar bara runt hjulen med rök om man är oförsiktig (eller avsiktlig). Kletiga racingdäck ? M47 + 200/250 hk = Tufft för lådan om du använder hästarna fullt ut. Kort version= Välj efter vad du vill göra med de 200-250. Edited November 16, 2012 by cealm Quote
Drake Posted November 16, 2012 Posted November 16, 2012 Vojne, nu är hästkraftsfobikern ute och cyklar igen! Calle har aldrig provat vad som händer när man trycker pellen i botten i 180 blås, så han ska bara vara tyst! (han har nog inte ens kört så fort någonsin) Eller rättare sagt, han får säga precis vad han vill för det är ju ännu så länge ett demokratiskt land även om ondsinta krafter jobbar däremot. Men man ska inte lyssna så mycket på honom för han är helt enkelt galen! Ja, galen! Kör bara säger jag, hästar är roligt, vrid är ännu roligare! Quote
Daffe Posted November 16, 2012 Posted November 16, 2012 230+ hästar på hjulen är inga problem som helst, oj vad jag kan sakna min gamla Dala7a ibland. Motorn byggd av timo, en helt galen rally motor. Men mycket inspirerande., och många långa roliga kvällar var det. Quote
Karlskrona Posted November 16, 2012 Author Posted November 16, 2012 Haha första bilen blir nog en glass köpare bil, får jag ihop denna så blir nästa med mc motor för ban körning:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted November 16, 2012 Posted November 16, 2012 Drake, Drake: Borde nog gå att få till en lagstiftning om "elektronisk gasspjällsboja" speciellt utvecklad för Cobror. Kanske kan hinna få till en ny SFS till nyår.... Hästkraftstinna maskiner varvar sällan mer än 2000 r/m och går oftast på diesel. GALEN jajamen, och jag är i gott sällskap, med dig kompis..... Quote
Daffe Posted November 16, 2012 Posted November 16, 2012 Disel?? Det är ju djävulens bränsle! tar bort all inspiration, tacka vet jag Nitro! Quote
Karlskrona Posted November 17, 2012 Author Posted November 17, 2012 Jag gillar bottendraget i min disel brukis:) 2.0 t med automat låda Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted November 17, 2012 Posted November 17, 2012 ---- Jag gillar bottendraget i min disel brukis:) --- Helt rätt inställning! Spola inte förbi början, det sägs många goda ord där. Sången börjar vid cirka 1:10. Quote
Karlskrona Posted November 17, 2012 Author Posted November 17, 2012 Haha vad sjukt:) var är detta från? Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted November 17, 2012 Posted November 17, 2012 --- Haha vad sjukt:) var är detta från? --- Vet inte men det är kloka personer det både hörs och syns. Man skall aldrig Varva Diesel. Quote
Karlskrona Posted November 18, 2012 Author Posted November 18, 2012 Nu har jag fått loss drivaxlarna:D dom satt som f*n men nu sitter det nya fina skruvar där som inte lär rosta sönder under min tid:) Jag byggde även en jigg till 4-linken Här ligger alla saker och bara vänta på att bli monterade:) Hoppas att röret kommer på tisdag! Www.locost.bloggplatsen.se Quote
gka Posted November 19, 2012 Posted November 19, 2012 hur går det för dig med ombyggnaden ? Tja, jag har börjat lite iaf... men det tar emot lite att riva sönder något som någon annan satt ihop med mycket möda och stort besvär. :) Quote
Karlskrona Posted November 19, 2012 Author Posted November 19, 2012 Gka: var håller du till? Borde väl finnas ett antal byggen här om kring för ett antal garages besök en söndags eftermiddag :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted November 20, 2012 Author Posted November 20, 2012 Gott mitt rör har äntligen kommit 😎 Www.locost.bloggplatsen.se Quote
gka Posted November 20, 2012 Posted November 20, 2012 Gka: var håller du till? Borde väl finnas ett antal byggen här om kring för ett antal garages besök en söndags eftermiddag :) Jo jag bor i Rödeby, så det är ju inte så långt. Quote
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Posted November 21, 2012 Då har man hunnit en bit:) 4-linken ligger och vänta på att bli helsvetsad;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Posted November 21, 2012 Oj det blir nog till att köpa ett nytt borr i morgon:D Borret fick jobba hårt i dag men jag är förvånad att det höll så länge som det gjorde Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Tabac Posted November 21, 2012 Posted November 21, 2012 Det ser ut som att du har en Pelarborrmaskin. Vad är det för sort ?? Quote
Christer J Posted November 21, 2012 Posted November 21, 2012 (edited) Problemet är oftast att hastigheten inte går att ställa ner under 200 varv, vilket är lite för fort med billig hålsåg. Jag också provat Meec (antar att det är Jula?) som wobblar. Sandvik blir billigare i längden, också från Jula. Det är faktiskt bättre att kapa och slipa med vinkelslipen, snett ca 1/3 del av dia ca 30 grader så har du fogen klar direkt.. För den glömmer du väl inte? Edited November 21, 2012 by Christer J Quote
Karlskrona Posted November 21, 2012 Author Posted November 21, 2012 Hehe borret höll till hela 4-linken och det var ett som jag hittade hemma. Borrmaskinen är en billig grej från jula:) så den går inte att ställa tro jag. Jag får prova ditt tips imo Christer Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 Ska du inte ha ena sidan justerbar? det är svårt att få fästena på bakaexeln och ramen exakt. Quote
Karlskrona Posted November 22, 2012 Author Posted November 22, 2012 Jag funderade på det först, men efter en koll på forumet så var de flesta fasta så jag kör på det. Är det hel dumt eller? Borde jag kanske ha uniballs istället på ena sidan? Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted November 22, 2012 Posted November 22, 2012 uniballs behöver det inte vara. du kan ha med bussningar,så kör jag. Det är bra att kunna justera både för karnanens/medbringarens lutning och att alla blir lika "spända" Quote
Karlskrona Posted November 22, 2012 Author Posted November 22, 2012 Har du någon bild på hur du har gjort Thomas? Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted November 23, 2012 Posted November 23, 2012 Nej men det är som dina fast gängade i ena änden. snowball svetsändar och rod http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend&product=62 o kg:s Amazon övre fram polyurethane bussningar.http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=uniballs_svetsandar&product=389 Quote
Karlskrona Posted November 23, 2012 Author Posted November 23, 2012 Ja det är nog lika bra att göra det riktigt från början, jag har sett att en del har använt muttrar istället för svets ändar är det för sniket eller fungera det? Svetsändar kostar ju i och för sig bara 70 kr men muttrar har jag hemma:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted November 24, 2012 Posted November 24, 2012 Muttrar är lite korta och svetsänden går in i röret och står troligen emot sidokrafter bättre. om det nu skulle uppstå. Quote
Karlskrona Posted November 24, 2012 Author Posted November 24, 2012 Ja det är ju dumt att snåla på en sådan sak, när det inte handlar om några pengar:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted November 24, 2012 Author Posted November 24, 2012 4 svetsändar beställda :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted November 25, 2012 Author Posted November 25, 2012 I väg till Kalmar och köpa en styrväxel :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted November 25, 2012 Author Posted November 25, 2012 Nya styrväxlen :D Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted November 25, 2012 Posted November 25, 2012 Volvo 240? Om det är det så passar Rovers splinesaxlar. Jag har använt mig av sådana när jag byggt styrningen till bilarna. Quote
Karlskrona Posted November 25, 2012 Author Posted November 25, 2012 Jo det är 240:) Rover låter sällsynt på skroten eller? Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted November 25, 2012 Posted November 25, 2012 Jag har haft tur kanske med tillgågen på Roverstyraxlar. De finns i två längder (minst), en lång och en kort. Så kapar man av dem och tar ett normaliserat 19,någonting (tummått) rör och pillar i de kapade Roveraxlarna. Pluggsvetsar enligt Röda SFRO boken. Allt detta passas in med den "kollisionsbit" som du hade på bilen samt en bra vinkel mellan rattstång och styrväxel. Då blir ofta SFRO glad och nöjd och bilfabrikören också för rattstången blev godkänd. Quote
Karlskrona Posted November 26, 2012 Author Posted November 26, 2012 Använder du hela rattstången eller bara "skarven" Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted November 29, 2012 Author Posted November 29, 2012 Nya svetsändar har anlänt till Törnåkra:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Jag såg det, du bygger också på hjulupphängningen :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 Karlskrona: Japp det gör jag. Den bakre först och främre sedan. Hämtar mina bärarmsrör i eftermiddag. 25x3mm. Quote
Karlskrona Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Var sätter du justeringen på 4-links stagen? Fram eller bak? Jag har fått för mig att det är bättre fram, men jag vet inte varför;/ Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Thomas Posted November 30, 2012 Posted November 30, 2012 jag har mina i framänden, men det har ingen betydelse. Quote
Karlskrona Posted November 30, 2012 Author Posted November 30, 2012 Jag misstänkte att det inte skulle spelar någon roll :) det blir nog lättare att justera fram än bak, så fram blir det;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
cealm Posted December 1, 2012 Posted December 1, 2012 (edited) Här är några bilder på min (fd) V8 bils styrning. Eller snarare konstruktion av styrning. En blandning av Volvo 240 och Rover. Inlägg #812 Inlägg #817 Min metod att kolla Bumpsteer. Få styrväxeln på rätt plats enkelt. Edited December 1, 2012 by cealm Quote
Karlskrona Posted December 2, 2012 Author Posted December 2, 2012 Tack cealm för bilderna:) dem behöver jag nu när det är dags för framhjulen! Verka vara en svår grej att få till bra om man läser andra trådar:) tack Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted December 3, 2012 Author Posted December 3, 2012 Då var det dags för att bygga igen då efter 8dagars slit på jobbet:) jag tänkte börja bygga klart 4-linken först och sedan börja med framhjulen. Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted December 4, 2012 Author Posted December 4, 2012 Jaha då har man beställt fel svetsändar med fel stigning:( blir till att leta upp nya bultar:) hoppas att man lär sig någon gång!! Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Karlskrona Posted December 6, 2012 Author Posted December 6, 2012 Hittade inte några bultar så det blir till att beställa rätt denna gången:/ Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.