Jump to content

Hjullager bak MK Indy


xtimmyx

Recommended Posts

Det börjar bli dags för ett nytt hjullager bak på Indyn men som allt annat som är Sierra tycks det finnas 14.000 olika modeller.

Det enda jag vet är att donatorbilen "troligen" var en 2.0 från -88 och att jag har skivbroms bak. Räcker det för att veta vilket hjullager jag ska beställa eller måste jag ta ur det först?

Samt hur jävligt är det och vilka verktyg kan jag tänkas behöva?

:stupid:

Priset är ju lite lockande på nedanstående kontra Mekonomens 650kr. Men är det inte rätt och jag ändå får springa till Mekonomen är det ju ingen större mening att handla billigt på Ebay.

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-SIERRA-83-93-REAR-WHEEL-BEARING-OE-QUALITY-/300436105392?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45f36328b0

Link to comment
Share on other sites

--- Samt hur jävligt är det och vilka verktyg kan jag tänkas behöva? -- DEt vanliga kan jag tro. En skaplig slägghammare, någon överdimensionerad mejsel, kofot kanske. Eller så ramlar lagret ut i ren förvåning.

Link to comment
Share on other sites

Man får heller inte glömma verbala besvärjelser. Jag brukar börja dagen med att förbanna lagret långt innan jag är på plats i gragaet. Lagret måste vara riktigt mört efter alla förbannelser.

Eller så tar man med lagret till en verkstad som fixar till det med en verkstadspress. Då behövs knappt några besvärjelser.

Link to comment
Share on other sites

Nu när du skriver om lagerbytet här kan vi alla hjälpa till med besvärjelser. Tänk vad lätt det kommer att gå att få ut lagret med en enorm kollektiv besvärjelse.

Jag kan själv tänka mig att svära över lagret några gånger redan ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Usch det där låter ju helt klart som något som jag varken har kompetens eller verktyg till (undantaget besvärjelserna dvs).

Någon här i Sthlms-trakten som känner sig manad att ge mig en hjälpande hand för en slant?

Eller vet någon som kan göra det till en överkomlig peng? (dvs tresiffrigt åtminstone) :prop:

Ska köra bana fredag nästa vecka och bör nog åtgärda det innan dess.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar knacka ut det gamla lagret med en dorn - brukar aldrig vara några svårigheter.

Ta den yttre lagerbanan från gamla lagret, slipa av yttre sidan runt om, dvs minska diametern.

Använd sedan denna lagerbana som stöd mot det nya lagrets yttre ring, pressa sedan försiktigt in nya lagret i lagerbanan med hjälp av ett skruvstycke.

Se upp så att lagret inte "kantrar" vid inpressningen. Glöm inte ev distanshylsor vid inpressning av andra lagret (lätt gjort!!!)

Nu kommer finessen med den gamla lagerbanan - den fastnar inte i lagerhållaren (pga mindre diameter).

Har gjort ett antal "inpressningsringar" av alla lager jag har bytt.

OBS! Många lagerskador etableras vid felaktiga och oförsiktiga monteringar.

Antas

På rull.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det gamla tricket med lagret i frysen och värma hålet det ska in i är bra.

Bytte hjullager på min gamla Jetta för några år sedan. Hade aldrig gjort något liknande och var nervös för att det skulle fastna. Hjullagret -30° i frysen. Blåslampa på hubben. Lite fett på utsidan av lagret, fettet frös direkt men tinade av den värmda hubben.

Till min förvåning så trillade verkligen lagret på plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...