Jump to content

Motorval till Haynes roadster


Wallborg

Recommended Posts

Hej!

Jag har lurat runt på locostsweden och rejsa ett bra tag nu, en hel hög med byggtrådar har plöjts igenom med stor glädje! Efter att först ha tänkt beställa ett kit från Westfield, har jag nu bestämt mig för att bygga en egen locost och beställde därför Chris Gibbs bok idag, då jag har fått uppfattningen om att den ramen verkar vara ett bra val. Bilen ska användas både till gata och bana.

Jag har tänkt att gå grundligt och ganska (väldigt) långsamt fram då jag är ingenjörsstudent och har mao både ont om tid och pengar.

Det finns ju några stora beslut man behöver ta innan bygget börjar. Och det första jag inte kan bestämma mig för är vilken motor jag ska använda.

Jag vill ha en motor som inte är så jättevanlig i byggen då det är kul att vara lite unik. Har kommit fram till några krav/önskemål om motorn.

*Sugmotor

*Gärna en sexa

*Varvvillig

*Hyfsat lätt

*God tillgång på reserv/trimdelar

Bilprovningen säger ju 15kW/100 kg så det vore behändigt med en motor på runt 150 hk men som har starkare versioner byggda på samma block, så man kan ha en gat och en banmotor som passar med samma motorfästen och växellåda.

Har funderat på en rak Bmw-sexa, är det möjligt med avseende på utrymme?

Tar gärna emot förslag på motorer!

Tack på förhand!

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det något speciellt som gör att du tycker att jag ska titta på dem?

Har kikat lite på Audi och Alfa. Nackdelen är väl, rätta mig om jag har fel, att de är framhjulsdrivna. Skulle helst vilja ha från en bakhjulsdriven bil så man kan plocka med växellåda. Tar man motorn från en framhjulsdriven bil är det ju inte säkert att det finns en växellåda som passar bolt-on. Alfas sexor är trevliga dock...

/M

Edited by Wallborg
Link to comment
Share on other sites

Det går alltid att lösa med svänghjulskåpor.Man kan svetsa ihop från 2 olika bilar.

Nu vet jag inte om nyare Audi har samma delning som förr för då kan man ta Volvo 240 Dieselkåpa för den motorn är Audi/VW. Alfa kanske också har en delning till bakhjulsdrivet.

Alfa är ju en entusiast motor och kommer nog att ha delar under lång tid. Skön sång i dem med.

Audis är dyra i reservdelar. Och 5 ventilarna är känsliga på kamremmen o vattenpumpen.

Link to comment
Share on other sites

Det går alltid att lösa med svänghjulskåpor.Man kan svetsa ihop från 2 olika bilar.

Nu vet jag inte om nyare Audi har samma delning som förr för då kan man ta Volvo 240 Dieselkåpa för den motorn är Audi/VW. Alfa kanske också har en delning till bakhjulsdrivet.

Alfa är ju en entusiast motor och kommer nog att ha delar under lång tid. Skön sång i dem med.

Audis är dyra i reservdelar. Och 5 ventilarna är känsliga på kamremmen o vattenpumpen.

Ja absolut kan man ju svetsa ihop olika delar, bygga adapterplattor osv. Jag känner dock att jag skulle vilja ha en motor och låda som passar ihop direkt. Kommer vara nog med arbete att bygga ram och allt omkring från grunden, anpassa för motor mm.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit!

Kul att du valde att bygga själv. Jag vill bara påminna om att det finns fel i boken som du bör gå in på Haynes forumet och ladda hem alla rättelser så det inte blir galet.

Välkommen och lycka till.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mitt förslag är att skippa V6:orna, de är större och tyngre än nödvändigt.

Istället skulle jag rekommendera:

Bilmotorkoncept:

Sugmotor = Ford/Mazda Duratec. Trim finns i överflöde och 300hk är ingen omöjlighet men dyrt. 200hk är däremot enkla och hållbara. Växellådor finns allt från Fords T9 till sekventiella via H-mönstrade dogbox.

Överladdat = VAG 1.8T-20V (inte helt opartisk i frågan....) Men skippa överladdat. Livet är roligare på bana med sugmotor...

MC-motor: Hayabusa eller R1. Där den ena (R1) är billig och besiktningsvänlig.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit!

Kul att du valde att bygga själv. Jag vill bara påminna om att det finns fel i boken som du bör gå in på Haynes forumet och ladda hem alla rättelser så det inte blir galet.

Välkommen och lycka till.

/Fredrik

Tack så mycket! Jag har som sagt läst trådar ett bra tag utan att kommentera, men nu är det dags. :) Tack för tipset om rättelserna! Har du koll på vad de stora skillnaderna är mellan ett chassi från Westfield och Hayneschassit? Både storleksmässigt och annat.

Mitt förslag är att skippa V6:orna, de är större och tyngre än nödvändigt.

Istället skulle jag rekommendera:

Bilmotorkoncept:

Sugmotor = Ford/Mazda Duratec. Trim finns i överflöde och 300hk är ingen omöjlighet men dyrt. 200hk är däremot enkla och hållbara. Växellådor finns allt från Fords T9 till sekventiella via H-mönstrade dogbox.

Överladdat = VAG 1.8T-20V (inte helt opartisk i frågan....) Men skippa överladdat. Livet är roligare på bana med sugmotor...

MC-motor: Hayabusa eller R1. Där den ena (R1) är billig och besiktningsvänlig.

Överladdat tänkte jag skippa med anledning av det du just skrev. Jag är medveten om att Fordspisarna passar väldigt bra men det hade varit roligt att bygga med något som inte "alla" gör. Honda är kanske ett alternativ annars. Vad finns det mer för roliga sugfyror? Hur är BMW:s? Typ N43. MC-motor lockar inte, även om de låter fräckt!

Tack så mycket för era svar!

Edited by Wallborg
Link to comment
Share on other sites

Obekräftade rykten gör gällande att Honda-motorerna snurrar åt "fel" håll.

OBS! Kan vara ett rykte men bör nog kollas.

Antas

Ryktesspridare.

Okej, vilket håll brukar anses som "rätt"? :) Men detta bör ju inte vara ett problem om man även använder diffen från Hondan i fråga?

/M

Link to comment
Share on other sites

Okej, vilket håll brukar anses som "rätt"? :) Men detta bör ju inte vara ett problem om man även använder diffen från Hondan i fråga?

/M

Jovisst, då är det knappast ett problem.

Ford, Volvo, SAAB och andra europeiska motorer brukar anses rotera åt "rätt håll".

Om du har diff/vx-låda från dessa och monterar på en Hondamotor kan effekten bli att det blir rotation åt "fel håll" på hjulen.

Skulle vara spännande och överraskande att ha 5-växlar bakåt och bara en framåt.

Själv funderar jag redan på ett motorbyte till Ford Coswort 2,9 V6 eller Alfa V6, nuvarande motor är Ford 2,9 V6. Jag gillar V6-ans ljud och vrid men det är väl tveksamt om den kan anses vara en banbil.

Nåja, jag kör för njutningen och de sköna konsterna att bygga egen bil och det är inte värt lite det!

Antas

Myggjagare i ljusa sommarnatten.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nyare Honda motorer (tex S2000) snurrar på rätt håll. Honda gör riktigt fina motorer som passar bra i sjuor, tyvärr är de inte riktigt besiktningsvänliga då.

Du skriver att det ska vara god tillgång på trim och reservdelar. Alla motorer med god tillgång på trimdelar är tyvärr vanliga.

Jag gjorde själv en tankevurpa när jag valde motor till min bil. Det finns i princip inga effektvänliga sugmotordelar att köpa och det mesta har blivit special på något sätt. Unikt ja, dyrt ja, smart nej...

Hade jag byggt idag hade det blivit en Duratec eller Hayabusa för gatbil och S2000 för endast skojbil.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Som svar på storleken, Haynes chassit är +2 tum från orginal Boken. Hur det förhåller sig till andra märken vet jag inte. Jag kör orginalboken och den passar mig: 174cm och 70kg, nästan så att sittbrunnen är lite för lång för mig, men bredden är smal och bra.

Vad jag har läst/hört om Honda är att alla snurrar fel utom R modellerna och S2000 - jag kan ha fel!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bygger själv med opels C20XE 2-liters fyra kombinerat med ford T9låda med ett enkelt chip får du närmare 200hpr

sonen bygger med Nissans 1,8 l turbomoter , en motor med väldigt stor potential, 169hkr standard med skrämms väldigt lätt

över 250hpr.

Ett annat intressant motorval är volvos 5:a kombinerat med låda från 960.Här kan du välja med eller utan turbo

instegsmotor på 140hpr alt 175hpr turbo från 200hpr och uppåt.

Finns ju även volvos T4.

Låter du plånboken välja skulle jag nog föredra fords Zetec

Lars

Link to comment
Share on other sites

Lite fingervisning om vad Ford-spisarna kan och väger.

2,0 Zetec: ger ganska enkelt 160-180 BHP. väger runt 90 kilo

2,0 Duratec: Ger väldigt enkelt 180Bhp och kan tas till ca 205Bhp med enkla medel (toppar i dagsläget ut på 304Bhp). Väger ca 80 kilo

2,3 Duratec: Ger väldigt enkelt 200Bhp och kan tas till ca 220Bhp med enkla medel. Väger ca 80 kilo

1,6 Duratec: Ger väldigt enkelt 160Bhp, toppar i dagsläget ut på ca 230Bhp. Väger ca 65 kilo.

Just 2.0 Duratec är en av favoriterna bland många av motortrimmarna. Det går att få tag på delar nästan var som helst och den är lätt.

En av anledningarna till att 2.0 Duratec är så populär kan vara att den i Mazdas version kallar MZR2.0 och sitter i var och varannan Miata/MX-5. Dvs den är byggd för att vara sportvagnsmotor från början

Link to comment
Share on other sites

Lite fingervisning om vad Ford-spisarna kan och väger.

2,0 Zetec: ger ganska enkelt 160-180 BHP. väger runt 90 kilo

2,0 Duratec: Ger väldigt enkelt 180Bhp och kan tas till ca 205Bhp med enkla medel (toppar i dagsläget ut på 304Bhp). Väger ca 80 kilo

2,3 Duratec: Ger väldigt enkelt 200Bhp och kan tas till ca 220Bhp med enkla medel. Väger ca 80 kilo

1,6 Duratec: Ger väldigt enkelt 160Bhp, toppar i dagsläget ut på ca 230Bhp. Väger ca 65 kilo.

Just 2.0 Duratec är en av favoriterna bland många av motortrimmarna. Det går att få tag på delar nästan var som helst och den är lätt.

En av anledningarna till att 2.0 Duratec är så populär kan vara att den i Mazdas version kallar MZR2.0 och sitter i var och varannan Miata/MX-5. Dvs den är byggd för att vara sportvagnsmotor från början

Duratec 2.0 låter ju inte som något dumt alternativ då. Det verkar som att man kan få en ganska rolig motor med inte allt för stora medel!? Bara för att klargöra, är 2.0 Duratec motorn som sitter i tredje generationens Ford Mondeo (Mk3)? Vad har man för alternativ när det gäller växellådor för bakhjulsdrift till denna motor? Finns det några roliga lådor

/M

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Opel C20xe och det är i samma motor som Calibra Turbo C20LET. Lågkompad.

Men 200 hkr ärliga får man inte med ett chip. Det som stryper är insuget som man lätt byter.

Men för den som vill åka Turbo så är ju SAAB:s motorer nästintill gratis och där passar växellådan (R25) från Opel Omega 2,0 NE motorns

Link to comment
Share on other sites

Vill passa på att tacka för alla svar och intresset i min tråd, detta forum är fantastiskt! :notworthy:

Efter att ha kikat runt lite verkar det som att det är Duratec-HE man vill ha och att den sitter i alla Mondeo från 2001 plus i Focus. Tänker mest på 2-liters varianten nu, är det någon speciell "årgång" av motorn eller från någon speciell bil man vill ha? Jag tänker att det borde ju ändå skilja lite mellan årsmodellerna med förbättringar eller försämringar genom åren?!

Vidare så har jag förstått det som att motorn inte passar rakt av på ex. Fords Typ-9 låda utan att man behöver en annan svänghjulskåpa. Är det värt att lägga massa pengar på en sådan växellåda? Vad jag har läst så verkar den inte tåla speciellt hög effekt. Om man inte som "kengren" tipsade om köper en låda från Quaife men då snackar vi stora pengar, till en början iaf. Finns det någoni annan låda som folk använder?

/W

Link to comment
Share on other sites

Det finns många som kör T9:an efter Duratec utan bekymmer. Friska lager och bra olja räcker långt. Sen finns det uppgraderingar till T9:an som gör den starkare och roligare i en sjua.

Reservdelar finns på bl.a.:

http://www.bearingkits.co.uk

http://www.autogear.ltd.uk

Uppdateringar och roligare alternativ:

http://www.tran-x.com/

http://www.gearboxman.co.uk

http://www.quaife.co.uk/

http://www.bghgeartech.co.uk/html/bgh_home.html

Om du ska köra mer än bara enstaka tillfälle på gata så håll dig till synkad låda. Jag bytte ut min synkade i vintras till fördel för en Quaife dogbox och det är underbart på bana, men lite mindre smidigt vid gatåka.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kikat runt lite verkar det som att det är Duratec-HE man vill ha och att den sitter i alla Mondeo från 2001 plus i Focus. Tänker mest på 2-liters varianten nu, är det någon speciell "årgång" av motorn eller från någon speciell bil man vill ha? Jag tänker att det borde ju ändå skilja lite mellan årsmodellerna med förbättringar eller försämringar genom åren?!

Från 2008 fick de en annan gjutning på toppen. Det är en prtade variant på den som SBD använder för att plocka hysteriska 304Bhp

Vidare så har jag förstått det som att motorn inte passar rakt av på ex. Fords Typ-9 låda utan att man behöver en annan svänghjulskåpa. Är det värt att lägga massa pengar på en sådan växellåda? Finns det någon annan låda som folk använder?

Nu skall vi se här, typ9-lådor är inte exklusiva på något sätt. Det är den lådan Ford satte i sierra och en massa andra bilar på 80-90-talet så det finns gott om lådor. Man kan hitta typ9'or för under tusenlappen om man håller ögonen öppna.

Visst, den tål inte hur mycket effekt som helst, men håller man sig under 200Bhp håller standardlådan i våra lätta bilar ganska bra. Vill man ha en biffigare variant så kollar man länkarna som Morty lade in

Typ9-lådan är den "alla" använder för tillfället. En starkt "kommande" låda är Mazda Miata. Den är lätt, passar direkt på Duratec men tyvärr är det fortfarande svårt att få tag på tätstegade drev-kit till den(läs: "de är dyra").

Nu för tiden görs det re-power på diverse olika roliga bilar med Duratec, här är tex en tråd där en duratec transplanteras ner i en Elise

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

En starkt "kommande" låda är Mazda Miata. Den är lätt, passar direkt på Duratec men tyvärr är det fortfarande svårt att få tag på tätstegade drev-kit till den(läs: "de är dyra").

Miatalådorna är inte så "otäta" som standard heller. Jag vet iallafall att en låda från en NA (Miata MK1) är mer tätstegad än i kusinen RX-7 FB. (Konstigt nog var lådan i samtidiga 626 mer tätstegade också, och det ska gå att flytta över dreven till FB-lådan.)

Det var nytt för mig att Miatalådor passar på Duratec, men exakt vilka miatalådor? Det måste väl bara vara de från NC, de tidigare motorerna har väl inget gemensamt med Duratec? Dock har ju NC funnits några år nu, och de är väl rätt vanliga med sexväxlad låda också.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många som kör T9:an efter Duratec.....

Mycket bra länkar! Tack så mycket.

Från 2008 fick de en annan gjutning på toppen. Det är en prtade variant på den som SBD använder för att plocka....

Att den är vanlig och därmed billig är ju ett starkt plus! Verkar även finnas en hel del reserv och uppgraderingsdelar. Har kikat en del på kåpor för att den ska passa på Duratecmotorn och ser att det verkar finnas en typ9 från I4 och en från V6. Vad är skillnaden på dessa två? Jag antar att den från V6an är starkare?

/W

Edited by Wallborg
Link to comment
Share on other sites

Stämmer att V6 lådan är starkare och har en något längre etta. Tråkiga är att ingående axel är längre. Jag har en sådan liggande i garaget och fick svarva om ingående axel för att få det att passa. En annan nackdel är att samtliga eftermarknadskit från Quaife och Tran-X passar inte V6 lådan pga dess lagring och bottenstock.

Link to comment
Share on other sites

Det är tydligen ingen här på Forumet som funderar på "Wankelmotor"

av någon anledning ??

Jag gjorde, men så råkade jag köpa en sjua med en annan (i nybyggda sjuor iallafall) udda motor. Det är svårt att motivera rent logiskt varför man inte ska välja ett av de moderna mainstreamalternativen som finns, om inte syftet är att efterlikna en gammal orginalbil förstås. :prop:

Men å andra sidan, ska man bara tänka logiskt hela tiden så kanske man borde skaffa en helt annan hobby.

Link to comment
Share on other sites

Om man pratar Duratec och Typ9, hur är det med koppling? Plockas den från motor eller växellådsdonatorn?

Sen det här med datorer... jag känner mig helt lost på styrsystem för motorer men det är väl inte värre än att man får lära sig. Vad behöver datorn veta från bilen för att motorn ska fungera? Original kontra eftermarknadssprut ex. NIRA?

/W

Link to comment
Share on other sites

Tryckplatta från motorns och lamellen från växellådans donatormodell. lager får man taroligen ta från samma som lamelldonator

Jag har denna kombination - duratec har ett tungt svänghjul - jag har svänghjul från ford focus och tryckplatta från sierra -obs svänghjulet från focus är cirka 4- 6 mm mindre än duratec - kräver omändring av startmotor - har minskat vikten på svänghjulet från 12 kg till 7 kg - allt har jag dokumenterat i min byggtråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8028.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Eller så går man den mer exklusiva vägen och köper färdigt:

- ILs ultra lightweight till standard koppling väger 4 kilo, är i krom-molly

- Excedy kit på ebay, svänghjulet väger ca 5,5 kilo och är Krom-molly

Exedy-kitet är riktigt prisvärt men ett kilo tyngre än ILs....

De finfina trimgrejor för MX-5an(2006-) passar alltså till Duratec. :)

Här är tex ARP-bultar för en spottsyver:

- Vevstaksbultarna

- Svänghjulsbultarna

Med Arp-bultarna, Exedy-kitet, trottelhus från en MC och Megasquirt har helt plötsligt en slö "svensson spis" blivit transformerad till ett "frustande halvblod". "Pang per krona" faktorn på en sådan konvertering är riktigt grym! :)

Vill man gå längre och göra om duratecen till ett fullblod börjar det kosta pengar på riktigt som med alla race motorer.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Eller så går man den mer exklusiva vägen och köper färdigt:

- ILs ultra lightweight till standard koppling väger 4 kilo, är i krom-molly

- Excedy kit på ebay, svänghjulet väger ca 5,5 kilo och är Krom-molly

Exedy-kitet är riktigt prisvärt men ett kilo tyngre än ILs....

De finfina trimgrejor för MX-5an(2006-) passar alltså till Duratec. :)

Här är tex ARP-bultar för en spottsyver:

- Vevstaksbultarna

- Svänghjulsbultarna

Med Arp-bultarna, Exedy-kitet, trottelhus från en MC och Megasquirt har helt plötsligt en slö "svensson spis" blivit transformerad till ett "frustande halvblod". "Pang per krona" faktorn på en sådan konvertering är riktigt grym! :)

Vill man gå längre och göra om duratecen till ett fullblod börjar det kosta pengar på riktigt som med alla race motorer.

Tack för ditt svar! Verkar vara riktigt fina grejer det där, försöker nog dock att undvika att beställa så dyra saker från USA pga. tull, frakt mm. Smidigt att MX-5 grejer passar till duratecen.. men hur kommer det sig att de inte marknadförs mot den också? Passar alltså EXEDY-kitet bolt-on för en Duratec 2.0? Mazdan har väl en helt annan låda än min tänka typ-9?

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

excedy-kitet passar bolt on:

- Svänghjul+tryckplatta passar rakt av emot Duratecen

- Typ9 och mazda lådorna har samma diameter och splinesantal så lamellen passar "bolt on".

Beroende på sprängkåpan behöver du kanske shimsa eller fräsa i den för att få det att passa med kopplingens slavcylinder.

Just det där med sprängkåpan och att få den att passa med slavcylindern och kopplingen verkar kräva lite fix och trix oavsett vilken kåpa/kopplings-kombination man väljer.

P.S. IL-motorsport ligger i Tyskland så det är ingen tull eller annat på deras grejor. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...