Jump to content

Motorval till Haynes roadster


Wallborg

Recommended Posts

Hej!

Jag har lurat runt på locostsweden och rejsa ett bra tag nu, en hel hög med byggtrådar har plöjts igenom med stor glädje! Efter att först ha tänkt beställa ett kit från Westfield, har jag nu bestämt mig för att bygga en egen locost och beställde därför Chris Gibbs bok idag, då jag har fått uppfattningen om att den ramen verkar vara ett bra val. Bilen ska användas både till gata och bana.

Jag har tänkt att gå grundligt och ganska (väldigt) långsamt fram då jag är ingenjörsstudent och har mao både ont om tid och pengar.

Det finns ju några stora beslut man behöver ta innan bygget börjar. Och det första jag inte kan bestämma mig för är vilken motor jag ska använda.

Jag vill ha en motor som inte är så jättevanlig i byggen då det är kul att vara lite unik. Har kommit fram till några krav/önskemål om motorn.

*Sugmotor

*Gärna en sexa

*Varvvillig

*Hyfsat lätt

*God tillgång på reserv/trimdelar

Bilprovningen säger ju 15kW/100 kg så det vore behändigt med en motor på runt 150 hk men som har starkare versioner byggda på samma block, så man kan ha en gat och en banmotor som passar med samma motorfästen och växellåda.

Har funderat på en rak Bmw-sexa, är det möjligt med avseende på utrymme?

Tar gärna emot förslag på motorer!

Tack på förhand!

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det något speciellt som gör att du tycker att jag ska titta på dem?

Har kikat lite på Audi och Alfa. Nackdelen är väl, rätta mig om jag har fel, att de är framhjulsdrivna. Skulle helst vilja ha från en bakhjulsdriven bil så man kan plocka med växellåda. Tar man motorn från en framhjulsdriven bil är det ju inte säkert att det finns en växellåda som passar bolt-on. Alfas sexor är trevliga dock...

/M

Edited by Wallborg
Link to comment
Share on other sites

Det går alltid att lösa med svänghjulskåpor.Man kan svetsa ihop från 2 olika bilar.