Peter_1982 Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Long time reader, first time writer :) Har sökt både här och på Google i största allmänhet, men det verkar inte som så många som baserat sina byggen på BMW-komponenter. Varför ska då jag göra det? Joo, för jag känner mig hemma på BMW kort och gott. Kan deras motorer och elektronik, vilket känns som det underlättar vid ett bygge. Min tanke är att köpa en E36 318is, 4cylindrig motor med 140hk. Planen är också att använda både spindlar fram och bak ihop med dubbla a-armar, bromsar, växellåda, kardanaxel, diffklump och drivaxlar. Fram ser det ut såhär, vilket borde gå relativt enkelt att få ihop med dubbla a-armar. Bak kanske kräver lite mer modifikation, men borde ändå vara fullt genomförbart. Har inte riktigt klart för mig hur man bygger dubbla a-armar bak ännu, men det ger sig väl. Blir ett egenritat chassi så jag får plats som jag vill. Är inte på något vis klart, måste köpa noskon och lite så jag vet vilka mått jag måste rätta mig efter. Har mest börjar skissa lite för att se hur man får till det med triangulering osv. Planen är att rita så pass korrekt att jag kan få rören tillskurna i en rörlaser = världens trevligaste pussel med TIG-svetsen sen :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Tänk bara på att kulbultar/spindelleder för MC.persson normalt inte är belastade av chassifjädern och därmed inte godkända på länkarmar där man har fjäderns belastning genom kulan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter_1982 Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 Bra input! Dock menade jag bara använda själva spindeln, alltså del 2 på första bilden, sedan göra en hållare som den skruvas i som det sitter någon form av led på. Har inte alla detaljer klara för mig, ska rita av en spindel och rita en adapter så man ser hur det blir. Kanske blir alldeles för klumpigt för det ska vara någon mening med det. Fördelarna som jag ser det är att E36 är en ganska tung bil, 1300-1600kg så marginalerna bör absolut ligga på rätt sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Tror att jag har sett något kit som använder BMW som donator - kolla denna länk http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?f=23&t=782734&nmt=RE: - det finns flera men jag kommer ej ihåg vad de heter kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Hej Jag använder framspindeln till e36 i mitt Healeybygge, kolla min byggtråd under "Övriga kitcars". Tricket är att få till en hyffsad caster, jag har gjort ett fäste som ger ca 7 grader. som undre spindelled använder jag Volvo 140 men eftersom den har större kona så måste hålet brotchas om. Vill du ha Cad-ritningar på fästet så skickar du ett mail. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Tornblad Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Du är inte ensam... Jag har börjat plocka med en E34 bakvagn till mitt bygge. Tänkte från början använda de ursprungliga länkarmarna men då skulle de kollidera med stolarna så istället blir det dubbla a-armar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter_1982 Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 Härligt att man inte är ensam med tankarna iallafall! BMW, både E34 och E36 är ju moderna tidens Volvo 240, så delar och billiga sådana finna ju i parti och minut. Tack för erbjudandet Bengt! Jag har både Autocad och Solidworks på jobbet så det blir perfekt för att få alla mått, du kan förvänta dig ett mail :-) Vart hittar man en konisk brotch för spindelleden? Härligt att man får så bra respons :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 318IS :thumbsup: I bakvagnen är det nog smidigast att svarva ut hylsor som svetsas i up-rightsen där du kan pressa i hjullager. Bra med rätt utväxling på diffen är ju inte helt fel heller. Ett tips är också att korta oljetrågen redan i byggfasen så slipper du det sedan. Vet inte hur insuget är på E36 modellen av M42B18 men E30s är väldigt högt fick byggas om för att passa i bilen. lycka till! //Jesper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pege Posted July 21, 2012 Share Posted July 21, 2012 Jag har använt BMW delar i mitt Cobra bygge. Finns en del foton i denna tråden http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8170 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.