Arrowsmith Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Reglerna börjar ta form nu..... länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 det ser lovande ut. iofs så har jag A BE C nu så det funkar ändå bra men det underlättar för många andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Hmm, tror inte det gör någon skillnad för mig tyvärr. Saabens totalvikt är 2130 kg så jag får inte dra mer än 1370 kg ändå (2130 + 1370 = 3500). Men detta kanske inte är så svårt eller dyrt körprov: "Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov." Då får jag dra 1800 kg (max för saaben), det räcker till ett rejält bilsläp ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Jag som trodde att övre gränsen på B-kortet på 3500kr skulle ändras till 4250kg (EU-gränsen) utan att behöva göra något extra prov. Nu får jag ju ända ta det utöka B för att få dra mer än 1280kg med min Volvo V70. Finns ju inga biltransporter (normala) som är viktade lägre än 1300kg. :mad: Eller så får man väl dra med sambons gamla 9-3 som får dra 1480kg. J..LA SJUKT SYSTEM!! :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Tycker inte det är fel med en extra utbildning. På körskolan övningskör man ju inte med släp någon gång, ändå kan man lyckas få ihop rätt tunga och svårmanövrerade kombinationer. Ibland önskar man ju att det var E-behörighet oavsett vikt. En del kan ju inte back in på sin egen garageuppfart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Hej! Jag tycker detta känns fel. Varför ska de lättare bilarna som redan idag får dra tungt dra ännu tyngre? Ska en Saab 9-3 som får dra 1480Kg Nu få dra MER!, men en Passat 3,2FSI 4-motion DSG med totalvikt på 2350 får alltså fortfarande bara dra 1150Kg...!?!?!?!? Förklara logiken för mig någon, för jag fattar INTE... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Hej! Jag tycker detta känns fel. Varför ska de lättare bilarna som redan idag får dra tungt dra ännu tyngre? Ska en Saab 9-3 som får dra 1480Kg Nu få dra MER!, men en Passat 3,2FSI 4-motion DSG med totalvikt på 2350 får alltså fortfarande bara dra 1150Kg...!?!?!?!? Förklara logiken för mig någon, för jag fattar INTE... Den godkända släpvagnsvikten kommer fortfarande vara styrande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Dags att ta E-kort nu innan 19/1-2013 så man inte blir begränsad av 3500kg regeln för släpvagn. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Det är väl ingen skillnad mot regeln vi har nu? Maxvikt för hela ekipaget 3500Kg med B-körkort. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Jo viss skillnad är det ju om mnan läser det. Tar man E kort efter 19/1 2013 så får släpet väga max 3500kg, idag finns ingen övre gräns för släpvagnsvikten. Men som du säger om man bara behåller sin B behörighet så kommer detta passera obemärk tills den dagen man vill dra ett tyngre släp, då vill man ha utökad B eller BE. /fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FilipD Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Så för den som inte har BE det borda man knipa det körkortet innan 2013 så man inte blir begränsad till 3500kg.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted April 26, 2012 Share Posted April 26, 2012 Hej Tar man BE innan 19/1 har man ingen begränsning på totalvikten på släpet. Tar man efter så får man inte dra släp med en totalvikt över 3500kg. Sedan måste ju bilen kunna dra ett släp som är tyngre än 3500kg men det är något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rohan Posted April 27, 2012 Share Posted April 27, 2012 Hej Tar man BE innan 19/1 har man ingen begränsning på totalvikten på släpet. Tar man efter så får man inte dra släp med en totalvikt över 3500kg. Sedan måste ju bilen kunna dra ett släp som är tyngre än 3500kg men det är något annat. Men det är inte så det står i texten. I texten står det: Bilens totalvikt + släpets totalvikt < 3500 Vilket är ganska begränsande i mina ögon. Elkens resonemang kvarstår, skumt att man inte ska uppmuntras att skaffa ett tungt dragfordon för att dra ett tungt släp. 4250 totalt är inte så himla imponerande det heller men antar att hyfsat många klarar sig under den gränsen. Helt klart smart att skaffa ett BE-kort innan det försvinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 29, 2012 Share Posted April 29, 2012 Man pratar om ett körprov för denna utvidgade B-behörighet. Vad är egentligen skillnaden mot dagens uppkörning för BE? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts