Jump to content

Vrid i en Escort -98?


Matts

Recommended Posts

Hej,

Nu tror jag att jag råkat ramlat över en bil med en motor jag kan använda! :hypocrite:

Det är en Escort -98!

Effekten ligger på ca 115hk enligt ägaren, men vad är det för vridmoment på den?

-Skulle behöva veta det och det går inte att utläsa i regbeviset. :unsure:

En annan fråga är om det kan bli problem att lyfta över motorelektroniken till bilen jag bygger på?

Det var någon som sa att det kan bli problem med "nyare" bilar, pga stöldskydd eller något liknande? :mad:

Vad kallas denna motor i detta forum? "Blacktop" eller "Silvertop" och är det en Zetec-E, eller Zetec-R?

(Kan man se om det är en "Blacktop", eller en "Silvertop"? Är det typ ventilkåpan, eller kåpan över kamremmen man tittar på)?

-Tacksam för svar från någon väl insatt!

Mvh

//Matts

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

Hittade detta lite snabbt.... sant eller falskt vet jag dock inte ;)

125 lb/ft gör ju ca 170Nm

1998 Escort LX Performance

- 1,988 cc 2 liters 4 in-line front transverse engine with 84.8 mm bore, 88 mm stroke, 9.2 compression ratio, cast iron block, light alloy head, overhead cam and two valves per cylinder- Unleaded fuel- Fuel economy EPA highway (l/100km): 6.2- Multi-point injection fuel system- 48 liter fuel tank- Power: 82 kW , 110 HP @ 5,000 rpm; 125 ft lb @ 3,750 rpm

Link to comment
Share on other sites

Hej Oldtimer och Tack för svaret!

Enligt säljaren sitter det en 1,8l motor i bilen...

Anledningen till varför det är så viktigt med vilket vrid det är, är att bilen ska besiktigas då bygget är klart. Då måste jag ha full koll på vad jag har under huven.

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Bagings data är för US Escort, den hade en helt annan motor.

Det är cirka 164 Nm i 1.8 Zetec, kan variera lite beroende på årsmodell men det är tillräckligt nära för reggning.

Jag vet inte om Escort hade startspärr 1998, det är på gränsen... Men det går att använda det systemet också, det kräver "bara" att du använder startnyckel, tändningslås och startspärrsmodul från Escorten.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

OK, Tack Gustaf!

Ja då borde det det ju vara lugnt! :)

Men hur var det med beteckningarna?

Vad kallas de olika motorerna?

Man pratar om "Blacktop" och "Silvertop". Finns det fler?

Och vilken "-top" motsvarar vilken modell? (Zetec, Zetec-E, eller Zetec-R). :blink:

(Kan man se om det är en "Blacktop", eller en "Silvertop"? Är det typ ventilkåpan, eller kåpan över kamremmen man tittar på)?

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Ja, soppigt är det! (men intressant) :hypocrite:

Dessutom hade man lyckats sälja min bil, innan jag han hämta den. "Suck" :icon_blink:

Så ytterligare en fråga då: T ex Escort Ghia 1,8l finns både som 104hK och 114 hk ser jag...

Vad är det som skiljer motorerna? :516: (Förutom de ca 10 hästarna då, så är det sagt).

-Är det olika motorelektronik, olika kammar, eller vad är skillnaden egentligen?

Jag vill gärna ha de 114hk motorn i min bil och funderar på om det är ett alternativ att försöka göra om en 104hk till 114hk och vad som i så fall skiljer dom åt från början?

För är det enkelt så har jag redan nu en ny motor/bil på gång, men då är det alltså "bara" en 104hk. (Den här har dessutom bara gått hälften så långt som den jag precis missade).

Mvh

//Matts

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

Hej Gustaf, Tack för inlägget!

Zetec 2.0 hade varit trevligt, men jag kommer inte genom besiktningen med en motor kraftigare är 116Hk, om jag bara vill ha igenom den som ett enkelt "Motorbyte". Det finns ingen 2.0 som ligger tillräkligt lågt... :(

Har 97Hk att utgå ifrån (73Kw) och reglerna säger max 20% i HK och 10% i vrid.

Vridet i en 2.0 är inga problem, utan där är det effekten som är hindret.

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Varför klarar du inte effekten? Det är tjänstevikten man utgår ifrån . bilens vikt plus 70 kg förare o ca 15-20 i bagage och du får ha med domkraft o reservhjul o verktyg

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

Jag förstår inte riktigt?? Är det dessa regler då man bygger en ny bil, typ sjua kanske? Fast då misstänker jag att då man är klar, måste en "större" registreringsbesiktning (+ SFRO under tiden skulle jag gissa)?

-Men här är inte jag särskillt påläst, så det kan du säkert många gånger bättre än jag! :)

I mitt fall håller jag på med motorbyte i en befintlig bil. (Det är en Triumph GT6, som saknar motor och låda). Då får man göra ett "motorbyte" om man vid besiktningen kan styrka att motoreffekten och vridmomentet på ersättningsmotorn inte överskrider vissa ramar, jämfört med originalbilen. Det är då max 20% upp i motoreffekt och 10% i vridmoment det handlar om, om man inte vill göra en större registreringsbesiktning. Jag vill absolut ha kvar min bil i reg som en Triumph GT6 Mk2 -70, med de fördelar som det medför.

Fast jag kanske missförstog frågan? :unsure:

Återkom gärna i så fall.

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att vi alla förutsatte att det gällde motor till en Locost eftersom frågan kom på detta forum ;-)

Om du vill bygga om mer (byta även bromsar och bakaxel) kan du regga bilen som ombyggt fordon och få ha lite mer effekt. Bilen kommer fortfarande vara samma bil i papperen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

OK Gustaf, Tack för tipset/infon!

-Fast för tillfället håller jag mig lite på mattan, så får vi se vad som händer framöver!

Jag börjar såhär, så jag kommer till skott ngn gång. :hypocrite:

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...