Jump to content

SAAB 9000 2.0T


j0haan

Recommended Posts

Hejsan!

Första inlägget här på Locost, men förmodligen långt ifrån det sista!:)

Jag kommer snart ha ett sabbats år från mina studier och är väldigt sugen på att lägga väldigt mycket tid på ett seven projekt.

Det lutar åt att svetsa egen ram då en i släktet har en seven som har samma mått som en riktigt lotus super seven (dvs innan catherham köpte upp)

Erfarenheten är kanske inte den största, dvs dumma frågor osv får ni mer än gärna stå ut med!

Så efter ha kollat in projektet NeoZeven så har jag bestämt mig för att försöka få ifatt i en Saab 9000 2.0T pga lätttrycks-turbon (turbo är såklart självklarhet) på 149hk vilket kan klara av sfro kraven samt regbesiktningen om jag har räknat rätt?. Men min fråga är vad finns det mer för godsaker till en seven än bara motorn? Tex är bromsarna bra att ha? finns det kanske någon här på forumet som har ett projekt som använder massvis med grejer från saab 9000? Kom gärna med förslag. Eller behöver jag två donatorer? eller ska jag fokusera på en annan donator

och till sist är det någon som vet ett bra miltal på en sådan motor? vad ska jag akta mig för?

Tack på förhand!

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att rensa ur en 2.0LTT -96. Det som plockats ur den bilen till min Ozelot Speedster är som följer:

-Motor med alla kringaggregat utom AC. Förutom AC och styrväxel är motorrummet tomt.

-Hela elnätet framför B-stolpen inklusive säkringsboxar och relähållare.

-Pedalstället med huvudcylindrar och bromsservot.

-Rattaxeln.

-Instrumenten.

-Allt på instrumentbrädan som kan komma till användning.

-Bromsoken.

I princip har jag plockat ur allting som kan tänkas komma till användning. Om det sen visar sej att något inte kommer till användning så är det bättre än att sakna det sen... Jag tänkte lägga ut kadavret på Tradera för en krona under rubriken "Totalt rensat 9000-vrak". Enligt den gamla devisen att det finns en torsk till varje bil så borde det gå att bli av med den på ett smidigt sätt.

När det gäller livslängd så pallar de motorerna hur länge som helst. Du kan behöva byta kamkedja och topplockspackning vid 30000mil. Det är också en bra idé att byta lager och kolvringar om den ändå är isär.

Edited by JaguarMkVII
Link to comment
Share on other sites

I min byggtråd hittar du ganska mycket 9000 delar, motor förstås, stor del av elsystemet inkl den främre säkringshållaren, rattstång ned kollapsdel och instrument. Kommer lite mer o bätte bilder på instrumentet snart, då det är ganska modifierat.. Fördel att använda orig instrumentet, förutom att det är gratis, är att du slipper extra hastighetsgivaren till Trionic 5 den kommer från H mätaren. I stort sett alla kablar kommer från Saaben, kör med saabens färger till belysningen också. Inga bromskomponenter från Saab 9000 i min bil.

Välkommen i gänget, och med frågor.

Christer.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Johan, skall bli kul vad/hur du kommer att göra.

Som andra har sagt så är vi en del som har denna fina motor och både gemensamma och olika lösningar.

Jag har inte jättemycket SAAB delar men hade fördelen att hitta en väldigt fin donator och kunde därigenom sälja delar och finansiera inköp av andra.

Ta hela kabelhärvan, motorkablaget kommer du använda mycket av och sen har du bra kablar att återanvända.

Bara att fråga på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...