Magnus 2074 Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Undrar om Volvo 140-kuddar är tillräckligt stumma för en trimmad Saab turbomotor som ska sitta i en sjua, eller bör man satsa på något ännu stummare? 140-kuddar var vad som fanns hemma hos den lokala biltillbehörsbutiken. Quote
Rikard Larsson Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Beror lite på monteringen också. Om de sitter vinklade in mot motorn (tänk på ett V) så blir det styvare. Många med mig kör Volvo 240-kuddar, säkerligen motsvarande. Quote
Rikard Larsson Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4502&view=findpost&p=46047 Quote
Morty Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Jag har kört stumt monterat i två år och märkte ingen skillnad från att ha använt motorkuddar tidigare. Nu har jag i och för sig ingen Saab motor men så stor skillnad kan det inte vara. Quote
AndersK Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 De räcker inte ens för en trimmad B20. Hade såna kuddar och motorn vred sig så mycket att motorn slog i... :wohow: Men det fanns starkare fästen att köpa hos Volvo för rallybruk på den tiden. /Anders Quote
pelle17B Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Jag tor man också kan anända kuddar från Volvo Valp. De lär vara hårdare än dieselkuddarna. /Peter Quote
LUPUS Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Jag tor man också kan anända kuddar från Volvo Valp. De lär vara hårdare än dieselkuddarna. /Peter Min motor står "platt" och när jag tänker efter kommer de från numera nerlagda micro . Det kanske vara annan spec där, har för mig mina nästan klinga när man slog med hammarn på dem Quote
Jocke4U Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 Jag hade först några Volvo diesel kuddar från Biltema men tyckte motorn "svajjade" friskt. Vågade inte gå vidare med dessa utan köpte hårdare kuddar och det blev perfekt Quote
LUPUS Posted March 5, 2012 Posted March 5, 2012 (edited) Jag hade först några Volvo diesel kuddar från Biltema men tyckte motorn "svajjade" friskt. Vågade inte gå vidare med dessa utan köpte hårdare kuddar och det blev perfekt tror du nämde de magiska ordet som börjar på Bxxxxxxa , förutom verktyg tror jag inte jag köpt något som egentligen fungerat bra där. Till och med deras maskerings tejp är kass ( använde i går ) Men det är ju billigt och man är ju dum i huvudet Edited March 5, 2012 by LUPUS Quote
Rikard Larsson Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 Jag har kört stumt monterat i två år och märkte ingen skillnad från att ha använt motorkuddar tidigare. Nu har jag i och för sig ingen Saab motor men så stor skillnad kan det inte vara. Det ska jag lägga på minnet! Tog för givet att löständerna skulle trilla ut, synen skulle bli suddig och världen gå under ungefär om man kör stummonterat. Mina korta provkörningar har gått bra med biltemas 240-kuddar, men i framtiden med mer laddtryck vet man inte. Men tills den är registrerad är det bra med kuddar, vissa besiktningsmän gillar inte stummonterat har jag hört. Quote
Thomas Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 Volvo B30 i 164 eller ännu hårdare B30 valpen. men lägg i v och lite uppåt i framkant Quote
Magnus 2074 Posted March 6, 2012 Author Posted March 6, 2012 Tack för alla olika tips och synpunkter! Eftersom det tydligen fungerar med stumt monterad motor och Volvo diesel är för mjuka (biltemas), så har jag bestämt mig för att gå mellanvägen med valp-kuddar. Får dem förhoppningsvis före helgen. Quote
LUPUS Posted March 6, 2012 Posted March 6, 2012 När vi ändå är inne på topicen vad är det som talar emot stum montering av motorn förutom eventuell risk för tandskrammel. Race bilar kör ju ofta så för att samtidigt kunna styva upp ramen med en bärande del till (misstänker att Morty tänkte så) . Men är det så enkelt att SFRO anser att risken/utfallet för sprickor i ramen ökar med tiden ( bilen kan ju leva i 30 år eller så) och vibrationerna lär ju vara där hela tiden. Mr Pinto ? vad är grunden Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.