Magnus 2074 Posted April 12, 2013 Author Posted April 12, 2013 Fick ett paket från England i veckan, så jag satte kapen i motorhuven. Hade marginalerna på min sida så tryckröret från kompressorhuset hamnade under scoopet. :thumbsup:/>/> Insuget börjar ta form också. Quote
lassen50 Posted April 12, 2013 Posted April 12, 2013 Ser bra ut Kan man få måtten på scoopet Längd-bredd och höjd. Även intresserad av totalpris hemma i Sverige Lars Quote
Magnus 2074 Posted April 14, 2013 Author Posted April 14, 2013 Ser bra ut Kan man få måtten på scoopet Längd-bredd och höjd. Även intresserad av totalpris hemma i Sverige Lars Scoopet är c:a 530x530mm och 65mm högt. Totalpriset blev inte billigt.....1500kr. :icon_oops: Quote
Rikard Larsson Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Den där megafonen ovanpå insuget, är det "diffusorn" som du skrev om innan? Vad gör en sån? Quote
Magnus 2074 Posted April 15, 2013 Author Posted April 15, 2013 (edited) Tanken är att luften ska fördelas bättre i insuget så att alla cylindrarna flödar lika bra. Kan kontrolleras genom mätning av avgastempen efter varje avgasport, men det blir lite överkurs för mig. Edited April 15, 2013 by Magnus 2074 Quote
LUPUS Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Har alltid funderat på hur stor fördelen är med detta jämfört med ett vanligt "bra" insug. Du har ingen bra referens eller länk på teori? Quote
Magnus 2074 Posted April 15, 2013 Author Posted April 15, 2013 Pga utrymmesbrist blev det just den här lösningen. Sen kan jag bara hoppas det fungerar bra. Här finns lite intressanta teorier och flödesmätningar på olika varianter av plenum. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27561 Quote
LUPUS Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 den tråden tog ju en stund länken I din länk gick ju inte av för hackor den heller , ett insug som kostar att tillverka vad en normal bil kostar att bygga Quote
Magnus 2074 Posted April 19, 2013 Author Posted April 19, 2013 Så var insuget svetsat och klart Tänkte eventuellt skicka iväg det på trumling nästa vecka. Någon som har erfarenheter av det? Quote
LUPUS Posted April 19, 2013 Posted April 19, 2013 Ser bra ut inga strypningar där. Och orginal spjället ser lite matt ut. Quote
Rikard Larsson Posted April 19, 2013 Posted April 19, 2013 Aha, fattade inte att anslutningen till insuget skulle vara på diffusorn. Då verkar det vettigt :) Mycket snyggt i övrigt :thumbsup: Quote
Magnus 2074 Posted April 19, 2013 Author Posted April 19, 2013 Hoppas få till lite finish på spjället efter trumlingen. Tänkte först eloxera alla rör och insuget, men är osäker på resultatet då det är en salig blandning av svets, olika legeringar och gjutet gods. >Rikard. Haha, ja då förstår jag varför du blev fundersam. :) Sen vet jag inte hur mycket prestandaökning det ger. Men har man en seriös topp är det lika bra att göra så bra man kan på resten av andningsvägarna också. Om inte annat ser det ju lite rejsigt ut. :racesmile: Quote
Karlskrona Posted April 19, 2013 Posted April 19, 2013 Fan vad snyggt!! :) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Tabac Posted April 19, 2013 Posted April 19, 2013 Så var insuget svetsat och klart Tänkte eventuellt skicka iväg det på trumling nästa vecka. Någon som har erfarenheter av det? Jag har sett några trumlingsmaskiner in action, så min fråga är vilket resultat du vill uppnå ?? Annars ser det väldit fint ut på bilderna. Quote
Magnus 2074 Posted April 20, 2013 Author Posted April 20, 2013 Tack för alla uppmuntrande kommentarer. :) >Tabac Är inte ute efter superputs, utan snygg, homogen slät yta. Killen (bekant till en kompis) som skulle åka ner till firman som trumlade i småland nästa vecka sa åt mig att glasblästra delarna innan. Bra eller anus? Går det att polera såpass grova delar i en trumlare? Quote
Tabac Posted April 20, 2013 Posted April 20, 2013 Jag vet inte direkt om man polerar i en trumlingsmaskin ?? Men om grejerna blir finblästrade, det tror jag skulle bli snyggt. Då får du en fin jämn matt yta, om det är det du är ute efter ?? Quote
Magnus 2074 Posted April 20, 2013 Author Posted April 20, 2013 Trodde det var just polera man gjorde förutom grada av detaljer beroende på material i trumlaren. Ganska vanligt att guldsmeder polerar smycken i en liten trumlingsmaskin. Kan tänka mig en matt yta, men den måste vara lätt att hålla ren. En obehandlad glasblästrad yta är hopplös. Maskinbearbetade delar i en mix av valnötsskal blir det iaf väldigt fint resultat av. http://www.glacern.com/sols_blog Quote
Tabac Posted April 21, 2013 Posted April 21, 2013 Jaha. Ok. det såg ju fint ut. Kör på den metoden då. Att det går lätt att hålla rent är ju en fördel. Quote
Magnus 2074 Posted April 29, 2013 Author Posted April 29, 2013 Bygget fortsätter med instrument och motorelhärvorna, som nästan är klara sånär som på någon kontakt. Har tagit upp lite hål i huven också för att plasta in ett luftintag och två utsläpp. Quote
Magnus 2074 Posted June 2, 2013 Author Posted June 2, 2013 Har haft lite problem med att gasvajern kärvar när jag använt vanlig bromsvajer till cykel. Efter tips från Rikard Larsson köpte jag en vajer från RCS på Ebay och nu funkar det skitbra! :notworthy:/>/> :thumbsup:/>/> Blev så glad att jag hängde på buren och lite plast för att få en hint hur lådbilen kommer se ut färdig sen. Quote
Karlskrona Posted June 2, 2013 Posted June 2, 2013 Fan vilken fin 7a detta kommer att bli:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote
Rikard Larsson Posted June 3, 2013 Posted June 3, 2013 Efter tips från Rikard Larsson köpte jag en vajer från RCS på Ebay och nu funkar det skitbra! :notworthy: :thumbsup: Kul att det fungerade för dig också :) Quote
Magnus 2074 Posted June 29, 2013 Author Posted June 29, 2013 Kul att det fungerade för dig också :)/>/>/>/>/>/>/> Ja, riktigt skönt faktiskt! Annars upptäckte jag häromdan att vajern på våran Nissan Almera GTI som vi ska köra årets skrotbilsrejs med på Mantorp i höst hade en lång vajer som nog hade fungerat utmärkt också. Ett tips till er som bor nära en välsorterad skrot. :)/>/> Annars har det mest blivit lite småplock med bilen. Plastat lite på bakskärmarna och börjat fixa lite med elen och instrumentpanelen bl.a. Quote
Magnus 2074 Posted July 10, 2013 Author Posted July 10, 2013 Håller på att svetsa upp det sista på ramen före lack. Tjänar jag nåt på att boxa in alla bärarmsinfästningar som på bilden, eller är det överkurs? Quote
Tabac Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 Det är väl inget fel att över-dimensionera--Om man vill sova gott om natten. Den lilla vikt du tjänar på att inte över-dimensionera tror jag du har svårt att tillgodogöra dig. Jag såg på den engelska Tiger-owners-klubbens Forumsida att det var några som hade fått sina fästöron böjda. Det skapar bara problem. Till vilken nytta ?? Quote
Magnus 2074 Posted July 10, 2013 Author Posted July 10, 2013 Funderade mest på om påfrestningarna verkligen blev så stora att det fanns risk att kröka öronen. Men finns de folk som haft problem så är det inget att fundera på. Bara svetsa på... :) Quote
Magnus 2074 Posted August 21, 2013 Author Posted August 21, 2013 (edited) Länge sedan uppdatering nu. Bröllopsplanering och strul med båten tog upp stor del av semestern. Så har inte hunnit med mycket mer än att svetsat klart det sista på ramen och lämnat den på lack. Var och hämtade hem den idag, och det såg jättebra ut. Så snart dags att börja dra bromsrör och montera paneler. :)/> Edited August 21, 2013 by Magnus 2074 Quote
Frena Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Fint bygge! I vilket prisområde ligger lackering? Pulverlack? Quote
Rikard Larsson Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Härligt att börja pilla med nymålade rena grejor. Lycka till med bröllopsplanerna. Har själv varit gift i snart ett år och även i mitt fall tog planeringen tid från bygget, men det är det värt. Quote
Magnus 2074 Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 >Frena Det är pulverlack. Blev själv förvånad över priset när jag hämtade ramen igår. Fick ge 2500kr för blästring, pulvergrund och pulvercoating. >Rikard Tack! Gifte mig i lördags :wub: och allt blev väldigt lyckat, speciellt festen! :banana: Tips till er andra som planerar bröllopsfest....med ett bra band, fri bar och en duktig bartender är det svårt att misslyckas. :D Quote
Rikard Larsson Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Så gjorde vi också, satsade pengarna på liveband och fri bar :thumbsup: Quote
Frena Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 >Frena Det är pulverlack. Blev själv förvånad över priset när jag hämtade ramen igår. Fick ge 2500kr för blästring, pulvergrund och pulvercoating. Det var ju helt okej! Quote
Magnus 2074 Posted September 2, 2013 Author Posted September 2, 2013 Panelat lite rygg och golvplåt. Quote
Magnus 2074 Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 (edited) Bygget är fortfarande i liv....går sakta men säkert. :)/> Edited September 30, 2013 by Magnus 2074 Quote
Magnus 2074 Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 Tillverkade hylsor över växellådans upphängningar för att få dem lite stummare. Quote
Magnus 2074 Posted October 5, 2013 Author Posted October 5, 2013 (edited) Monterat svänghjul och koppling på motorn och kastat ner den i ramen igen. Edited October 5, 2013 by Magnus 2074 Quote
kengren Posted October 5, 2013 Posted October 5, 2013 Monterat svänghjul och koppling på motorn och kastat ner den i ramen igen. Fina bilder - motorporr - härligt att titta på kenneth Quote
Magnus 2074 Posted October 5, 2013 Author Posted October 5, 2013 3.3 kg de va lätt Jo. :)/>/> Får se hur det lirar sen. Förhoppningsvis behöver man inte tokvarva för att komma iväg utan motorstopp. Quote
Rikard Larsson Posted October 6, 2013 Posted October 6, 2013 Är det svarvat original eller kanske Abbott? Quote
Magnus 2074 Posted October 6, 2013 Author Posted October 6, 2013 Svänghjulet kommer från Spec i USA. Tror att Maptun är återförsäljare här i Sverige. Quote
Thomas Posted October 7, 2013 Posted October 7, 2013 Ja det är lätt. Mitt Engelska svänghjul till min Opel 20 xe motor väger 4,0 med startkranseb på.. Quote
Magnus 2074 Posted October 11, 2013 Author Posted October 11, 2013 Friskt kopplat, hälften brunnet! Quote
Magnus 2074 Posted October 17, 2013 Author Posted October 17, 2013 (edited) Nästan färdig med elen i bilen nu, och allt verkar fungera som det är tänkt. :prop: Ett par kablar kvar, sen ska det snyggas upp lite. Edited October 17, 2013 by Magnus 2074 Quote
Rikard Larsson Posted October 18, 2013 Posted October 18, 2013 Ser prydligt ut för att inte vara buntat, blir bra när det är färdigt :thumbsup: Det kommer kanske, man jag tror du ska tänka på någon avlastning för kablarna som hänger i de blåa reläerna. Vad är det för pryl som är efter huvudströmbrytaren? Quote
Magnus 2074 Posted October 18, 2013 Author Posted October 18, 2013 Jo, kommer bli avlastning av kablarna där det behövs sen. Prylen efter huvudströmbrytaren är en Lambda/EGT mätare. Quote
Magnus 2074 Posted October 18, 2013 Author Posted October 18, 2013 Ahhh, du menade från andra hållet. :doh: Det är en "junction box"...dvs en kopplingsdosa. Tyckte det blev lite trångt med alla kablar uppe vid huvudbrytaren. Denna har två anslutningar för kabelskor. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.