Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick ett paket från England i veckan, så jag satte kapen i motorhuven. Hade marginalerna på min sida så tryckröret från kompressorhuset hamnade under scoopet. :thumbsup:/>/>

post-4695-0-72176100-1365778641_thumb.jpg post-4695-0-16215000-1365778648_thumb.jpg post-4695-0-26205800-1365778696_thumb.jpg

Insuget börjar ta form också.

post-4695-0-96689300-1365778719_thumb.jpg

  • Replies 397
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ser bra ut

Kan man få måtten på scoopet

Längd-bredd och höjd. Även intresserad av totalpris hemma i Sverige

Lars

Posted

Ser bra ut

Kan man få måtten på scoopet

Längd-bredd och höjd. Även intresserad av totalpris hemma i Sverige

Lars

Scoopet är c:a 530x530mm och 65mm högt. Totalpriset blev inte billigt.....1500kr. :icon_oops:

Posted (edited)

Tanken är att luften ska fördelas bättre i insuget så att alla cylindrarna flödar lika bra.

Kan kontrolleras genom mätning av avgastempen efter varje avgasport, men det blir lite överkurs för mig.

Edited by Magnus 2074
Posted

Har alltid funderat på hur stor fördelen är med detta jämfört med ett vanligt "bra" insug. Du har ingen bra referens eller länk på teori?

Posted

den tråden tog ju en stund prop.gif länken I din länk gick ju inte av för hackor den heller , ett insug som kostar att tillverka vad en normal bil kostar att bygga thumbsup.gif

Posted

Så var insuget svetsat och klart

Tänkte eventuellt skicka iväg det på trumling nästa vecka. Någon som har erfarenheter av det?

post-4695-0-93227200-1366366153_thumb.jpg

post-4695-0-52152100-1366366181_thumb.jpg

Posted

Hoppas få till lite finish på spjället efter trumlingen.

Tänkte först eloxera alla rör och insuget, men är osäker på resultatet då det är en salig blandning av svets, olika legeringar och gjutet gods.

>Rikard.

Haha, ja då förstår jag varför du blev fundersam. :)

Sen vet jag inte hur mycket prestandaökning det ger. Men har man en seriös topp är det lika bra att göra så bra man kan på resten av andningsvägarna också.

Om inte annat ser det ju lite rejsigt ut. :racesmile:

Posted

Så var insuget svetsat och klart

Tänkte eventuellt skicka iväg det på trumling nästa vecka. Någon som har erfarenheter av det?

Jag har sett några trumlingsmaskiner in action, så min fråga är vilket resultat du vill uppnå ??

Annars ser det väldit fint ut på bilderna.

Posted

Tack för alla uppmuntrande kommentarer. :)

>Tabac

Är inte ute efter superputs, utan snygg, homogen slät yta.

Killen (bekant till en kompis) som skulle åka ner till firman som trumlade i småland nästa vecka sa åt mig att glasblästra delarna innan.

Bra eller anus? Går det att polera såpass grova delar i en trumlare?

Posted

Jag vet inte direkt om man polerar i en trumlingsmaskin ??

Men om grejerna blir finblästrade, det tror jag skulle bli snyggt.

Då får du en fin jämn matt yta, om det är det du är ute efter ??

Posted

Trodde det var just polera man gjorde förutom grada av detaljer beroende på material i trumlaren. Ganska vanligt att guldsmeder polerar smycken i en liten trumlingsmaskin.

Kan tänka mig en matt yta, men den måste vara lätt att hålla ren. En obehandlad glasblästrad yta är hopplös.

Maskinbearbetade delar i en mix av valnötsskal blir det iaf väldigt fint resultat av.

http://www.glacern.com/sols_blog

Posted

Jaha. Ok. det såg ju fint ut. Kör på den metoden då.

Att det går lätt att hålla rent är ju en fördel.

  • 2 weeks later...
Posted

Bygget fortsätter med instrument och motorelhärvorna, som nästan är klara sånär som på någon kontakt.

Har tagit upp lite hål i huven också för att plasta in ett luftintag och två utsläpp.

post-4695-0-81115100-1367264249_thumb.jpg

post-4695-0-32032800-1367264256_thumb.jpg

post-4695-0-36401900-1367264262_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Har haft lite problem med att gasvajern kärvar när jag använt vanlig bromsvajer till cykel.

Efter tips från Rikard Larsson köpte jag en vajer från RCS på Ebay och nu funkar det skitbra! :notworthy:/>/> :thumbsup:/>/>

Blev så glad att jag hängde på buren och lite plast för att få en hint hur lådbilen kommer se ut färdig sen.

post-4695-0-75218900-1370185042_thumb.jpg

Posted

Efter tips från Rikard Larsson köpte jag en vajer från RCS på Ebay och nu funkar det skitbra! :notworthy: :thumbsup:

Kul att det fungerade för dig också :)

  • 4 weeks later...
Posted

Kul att det fungerade för dig också :)/>/>/>/>/>/>/>

Ja, riktigt skönt faktiskt! Annars upptäckte jag häromdan att vajern på våran Nissan Almera GTI som vi ska köra årets skrotbilsrejs med på Mantorp i höst hade en lång vajer som nog hade fungerat utmärkt också. Ett tips till er som bor nära en välsorterad skrot. :)/>/>

Annars har det mest blivit lite småplock med bilen. Plastat lite på bakskärmarna och börjat fixa lite med elen och instrumentpanelen bl.a.

post-4695-0-06656100-1372489806_thumb.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Håller på att svetsa upp det sista på ramen före lack.

Tjänar jag nåt på att boxa in alla bärarmsinfästningar som på bilden, eller är det överkurs?

post-4695-0-28922700-1373443034_thumb.jpgpost-4695-0-86248500-1373443040_thumb.jpg

Posted

Det är väl inget fel att över-dimensionera--Om man vill sova gott om natten.

Den lilla vikt du tjänar på att inte över-dimensionera tror jag du har svårt att

tillgodogöra dig.

Jag såg på den engelska Tiger-owners-klubbens Forumsida att det var några som hade fått

sina fästöron böjda. Det skapar bara problem. Till vilken nytta ??

Posted

Funderade mest på om påfrestningarna verkligen blev så stora att det fanns risk att kröka öronen.

Men finns de folk som haft problem så är det inget att fundera på. Bara svetsa på... :)

  • 1 month later...
Posted (edited)

Länge sedan uppdatering nu.

Bröllopsplanering och strul med båten tog upp stor del av semestern. Så har inte hunnit med mycket mer än att svetsat klart det sista på ramen och lämnat den på lack.

Var och hämtade hem den idag, och det såg jättebra ut.

Så snart dags att börja dra bromsrör och montera paneler. :)/>

post-4695-0-01065100-1377118096_thumb.jpg post-4695-0-00206900-1377118104_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Posted

Härligt att börja pilla med nymålade rena grejor.

Lycka till med bröllopsplanerna. Har själv varit gift i snart ett år och även i mitt fall tog planeringen tid från bygget, men det är det värt.

Posted

>Frena

Det är pulverlack. Blev själv förvånad över priset när jag hämtade ramen igår.

Fick ge 2500kr för blästring, pulvergrund och pulvercoating.

>Rikard

Tack! Gifte mig i lördags :wub: och allt blev väldigt lyckat, speciellt festen! :banana:

Tips till er andra som planerar bröllopsfest....med ett bra band, fri bar och en duktig bartender är det svårt att misslyckas. :D

Posted

>Frena

Det är pulverlack. Blev själv förvånad över priset när jag hämtade ramen igår.

Fick ge 2500kr för blästring, pulvergrund och pulvercoating.

Det var ju helt okej!

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Monterat svänghjul och koppling på motorn och kastat ner den i ramen igen.

post-4695-0-03669500-1380990729_thumb.jpg post-4695-0-50298500-1380990736_thumb.jpg

post-4695-0-11050200-1380990743_thumb.jpg post-4695-0-62945200-1380990749_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Posted

Monterat svänghjul och koppling på motorn och kastat ner den i ramen igen.

post-4695-0-03669500-1380990729_thumb.jpg post-4695-0-50298500-1380990736_thumb.jpg

post-4695-0-11050200-1380990743_thumb.jpg post-4695-0-62945200-1380990749_thumb.jpg

Fina bilder - motorporr - härligt att titta på

kenneth

Posted

3.3 kg ohmy.gif de va lätt

Jo. :)/>/>

Får se hur det lirar sen.

Förhoppningsvis behöver man inte tokvarva för att komma iväg utan motorstopp.

Posted

Ja det är lätt. Mitt Engelska svänghjul till min Opel 20 xe motor väger 4,0 med startkranseb på..

Posted (edited)

Nästan färdig med elen i bilen nu, och allt verkar fungera som det är tänkt. :prop:

Ett par kablar kvar, sen ska det snyggas upp lite.

post-4695-0-66639300-1382047227_thumb.jpg post-4695-0-01411200-1382047234_thumb.jpg

Edited by Magnus 2074
Posted

Ser prydligt ut för att inte vara buntat, blir bra när det är färdigt :thumbsup:

Det kommer kanske, man jag tror du ska tänka på någon avlastning för kablarna som hänger i de blåa reläerna.

Vad är det för pryl som är efter huvudströmbrytaren?

Posted

Ahhh, du menade från andra hållet. :doh:

Det är en "junction box"...dvs en kopplingsdosa. Tyckte det blev lite trångt med alla kablar uppe vid huvudbrytaren. Denna har två anslutningar för kabelskor.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...