Jump to content

Val av ram, Racebygge


Lind4hl

Recommended Posts

Har startat en liten idé-tråd på rejsa, men tänkte starta en här med.

ÄR i planeringsstadiet av ett super seven bygge som ej kommer besiktigas, utan endast byggas för bankörning.

planerna är såhär:

Wankelmotor (sug) ex. 13B med en bra portning ca 250hk.

sen är det väl lättast att hänga på en Rx-7 växellåda samt bakdiff

Delad bakvagn

knivkrängare

pushrods etc etc.

slät undersida med diffuser osv.

Har stor erfarenhet av Rörbockning, Tig-svetsning etc etc. ( www.garaget.org/Lind4hl för den intresserade)

Men, det finns så många ramar att välja mellan, jag är 180 lång och väger ca 80kg, så jag är inte särskilt stor.

vilka ramar passar med vilka karosser?

och vilken ram är lämpligast för mig att bygga på? ju lättare/mindre ram desto bättre.

Så, vilken ram är minst i måtten (spårvidd går ju att ändra med länkarmar osv)

lättast men ändåså vridstyv, samt vilka karosser passar på respektive ram?

luddigt skriver kanske, men fråga på om jag har förklarat något dåligt.

har varit sugen på att bygga den i rör, men 25x25x2mm fyrkantsrör är ganska spikat, då allt blir så mycket lättare.

Link to comment
Share on other sites

Har startat en liten idé-tråd på rejsa, men tänkte starta en här med.

ÄR i planeringsstadiet av ett super seven bygge som ej kommer besiktigas, utan endast byggas för bankörning.

planerna är såhär:

Wankelmotor (sug) ex. 13B med en bra portning ca 250hk.

sen är det väl lättast att hänga på en Rx-7 växellåda samt bakdiff

Delad bakvagn

knivkrängare

pushrods etc etc.

slät undersida med diffuser osv.

Har stor erfarenhet av Rörbockning, Tig-svetsning etc etc. ( www.garaget.org/Lind4hl för den intresserade)

Men, det finns så många ramar att välja mellan, jag är 180 lång och väger ca 80kg, så jag är inte särskilt stor.

vilka ramar passar med vilka karosser?

och vilken ram är lämpligast för mig att bygga på? ju lättare/mindre ram desto bättre.

Så, vilken ram är minst i måtten (spårvidd går ju att ändra med länkarmar osv)

lättast men ändåså vridstyv, samt vilka karosser passar på respektive ram?

luddigt skriver kanske, men fråga på om jag har förklarat något dåligt.

har varit sugen på att bygga den i rör, men 25x25x2mm fyrkantsrör är ganska spikat, då allt blir så mycket lättare.

Colin Chapman utgick ifrån att om man skall kunna köra fort så skall bilen vara framför allt lätt - den tyngsta komponenten brukar oftast vara motor och växellåda - rätt mororval? den skall också vara smal - många av de nya sevenmodellerna har blivit bredare - så en äldre model borde vara bättre

kenneth

ps det finns många som har byggt utifrån med samma förutsättningar som du efterlyser - att läsa olika byggtrådar kan vara en bra start om inte annat så har locost england en speciell tråd som behandlar raceing - du kommer att hitta mängder av ideer ds

Link to comment
Share on other sites

Utgå från bokramen, den är väl marginellt större än en orginal Lotus-ram. Större behöver du inte. Sedan finns det förbättringar beskrivet om hur du ökar vridstyrkan ganska ordentligt på den ramen utan att öka vikten.

Jag ser att du är från Karlstad, varför inte ta kontakt med BeLo här på forumet:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8084

Han har en fin Locost med egen ramkonstruktion.

Ska du bygga med individuell bakvagn föreslår jag att du söker efter bilder på Caterham CSR och kikar på hur de triangulerat i bakänden.

Bra motorval förresten!

Link to comment
Share on other sites

Utgå från bokramen, den är väl marginellt större än en orginal Lotus-ram. Större behöver du inte. Sedan finns det förbättringar beskrivet om hur du ökar vridstyrkan ganska ordentligt på den ramen utan att öka vikten.

Jag ser att du är från Karlstad, varför inte ta kontakt med BeLo här på forumet:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8084

Han har en fin Locost med egen ramkonstruktion.

Ska du bygga med individuell bakvagn föreslår jag att du söker efter bilder på Caterham CSR och kikar på hur de triangulerat i bakänden.

Bra motorval förresten!

Bra motorval men vad är det för vikt.kolla denna länk http://www.rx7club.com/showthread.php?t=250486 - men den verkar vara tung - kolla på BEC, där hittar du nog motorer med likvärdig effekt men med betydligt lägre effekt - har inget emot vankelmotorer men de verkar vara tunga

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Wankeln är ju en härlig motor.

Hade själv planer på att använda det.

Fördelarna som jag ser det är.

+ Ljudet

+ Karaktär

+ Tacksam att trimma

+ Hyfsat lätt

+ Låg tyngdpunkt

Nackdelarna som jag ser det

- Ljudnivån gör det svårt att få ner den för bankörning

vikten och utrymme för ljuddämpare är inte optimalt på en 7:a

- Startmotor placeringen (bakåt på vänster sida) gör att det blir trångt för fötterna.

men jag har sett dom som satt den klockan 12.

Link to comment
Share on other sites

Christer Adell hade wankel i sin sjua förut, däremot så var den inte lättare än 2 liters Honda motorn han har i nu. Wankeln vägde in på 90 kilo naken, d.v.s. utan generator, startmotor, insug grenrör och vattenpump.

Så ur viktsynpunkt så är den inte någon fördel mer än att den är liten och då hamnar ganska lågt. Förmodligen krävs det oxå dubbla ljuddämpare med wankeln för att klara ljudkraven på banorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hade helt och hållet glömt av att jag skrivit i detta forumet, doh!

Har lyckats fått in bokramen och wankeln i CAD, och det får plats i den ramen.

Wankeln väger 130Kg komplett har jag även läst mig till.

Tacksam för alla svar!

Belo: slår dig en signal så kan jag komma bort när det passar och klämma och känna lite! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Någon som har tips på några projekttrådar med sevens med delad bakaxel?

dålig på att hitta projekttrådar om dessa bilar med samma riktlinje som detta bygge (behöver ej vara svenska) kan vara kul att surfa igenom innan man börjar på sitt egna! :)

Edit: hittat mycket skoj å locostusa.com :)!

Edited by Lind4hl
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...