Lind4hl Posted February 3, 2012 Posted February 3, 2012 Har startat en liten idé-tråd på rejsa, men tänkte starta en här med. ÄR i planeringsstadiet av ett super seven bygge som ej kommer besiktigas, utan endast byggas för bankörning. planerna är såhär: Wankelmotor (sug) ex. 13B med en bra portning ca 250hk. sen är det väl lättast att hänga på en Rx-7 växellåda samt bakdiff Delad bakvagn knivkrängare pushrods etc etc. slät undersida med diffuser osv. Har stor erfarenhet av Rörbockning, Tig-svetsning etc etc. ( www.garaget.org/Lind4hl för den intresserade) Men, det finns så många ramar att välja mellan, jag är 180 lång och väger ca 80kg, så jag är inte särskilt stor. vilka ramar passar med vilka karosser? och vilken ram är lämpligast för mig att bygga på? ju lättare/mindre ram desto bättre. Så, vilken ram är minst i måtten (spårvidd går ju att ändra med länkarmar osv) lättast men ändåså vridstyv, samt vilka karosser passar på respektive ram? luddigt skriver kanske, men fråga på om jag har förklarat något dåligt. har varit sugen på att bygga den i rör, men 25x25x2mm fyrkantsrör är ganska spikat, då allt blir så mycket lättare. Quote
kengren Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Har startat en liten idé-tråd på rejsa, men tänkte starta en här med. ÄR i planeringsstadiet av ett super seven bygge som ej kommer besiktigas, utan endast byggas för bankörning. planerna är såhär: Wankelmotor (sug) ex. 13B med en bra portning ca 250hk. sen är det väl lättast att hänga på en Rx-7 växellåda samt bakdiff Delad bakvagn knivkrängare pushrods etc etc. slät undersida med diffuser osv. Har stor erfarenhet av Rörbockning, Tig-svetsning etc etc. ( www.garaget.org/Lind4hl för den intresserade) Men, det finns så många ramar att välja mellan, jag är 180 lång och väger ca 80kg, så jag är inte särskilt stor. vilka ramar passar med vilka karosser? och vilken ram är lämpligast för mig att bygga på? ju lättare/mindre ram desto bättre. Så, vilken ram är minst i måtten (spårvidd går ju att ändra med länkarmar osv) lättast men ändåså vridstyv, samt vilka karosser passar på respektive ram? luddigt skriver kanske, men fråga på om jag har förklarat något dåligt. har varit sugen på att bygga den i rör, men 25x25x2mm fyrkantsrör är ganska spikat, då allt blir så mycket lättare. Colin Chapman utgick ifrån att om man skall kunna köra fort så skall bilen vara framför allt lätt - den tyngsta komponenten brukar oftast vara motor och växellåda - rätt mororval? den skall också vara smal - många av de nya sevenmodellerna har blivit bredare - så en äldre model borde vara bättre kenneth ps det finns många som har byggt utifrån med samma förutsättningar som du efterlyser - att läsa olika byggtrådar kan vara en bra start om inte annat så har locost england en speciell tråd som behandlar raceing - du kommer att hitta mängder av ideer ds Quote
gka Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Utgå från bokramen, den är väl marginellt större än en orginal Lotus-ram. Större behöver du inte. Sedan finns det förbättringar beskrivet om hur du ökar vridstyrkan ganska ordentligt på den ramen utan att öka vikten. Jag ser att du är från Karlstad, varför inte ta kontakt med BeLo här på forumet: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8084 Han har en fin Locost med egen ramkonstruktion. Ska du bygga med individuell bakvagn föreslår jag att du söker efter bilder på Caterham CSR och kikar på hur de triangulerat i bakänden. Bra motorval förresten! Quote
kengren Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Utgå från bokramen, den är väl marginellt större än en orginal Lotus-ram. Större behöver du inte. Sedan finns det förbättringar beskrivet om hur du ökar vridstyrkan ganska ordentligt på den ramen utan att öka vikten. Jag ser att du är från Karlstad, varför inte ta kontakt med BeLo här på forumet: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8084 Han har en fin Locost med egen ramkonstruktion. Ska du bygga med individuell bakvagn föreslår jag att du söker efter bilder på Caterham CSR och kikar på hur de triangulerat i bakänden. Bra motorval förresten! Bra motorval men vad är det för vikt.kolla denna länk http://www.rx7club.com/showthread.php?t=250486 - men den verkar vara tung - kolla på BEC, där hittar du nog motorer med likvärdig effekt men med betydligt lägre effekt - har inget emot vankelmotorer men de verkar vara tunga kenneth Quote
gka Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Klart de är tunga om du jämför med en mc-motor. Den enda bilmotor som kommer i närheten där är väl Swift GTI. Quote
Gerhard Posted February 5, 2012 Posted February 5, 2012 Wankeln är ju en härlig motor. Hade själv planer på att använda det. Fördelarna som jag ser det är. + Ljudet + Karaktär + Tacksam att trimma + Hyfsat lätt + Låg tyngdpunkt Nackdelarna som jag ser det - Ljudnivån gör det svårt att få ner den för bankörning vikten och utrymme för ljuddämpare är inte optimalt på en 7:a - Startmotor placeringen (bakåt på vänster sida) gör att det blir trångt för fötterna. men jag har sett dom som satt den klockan 12. Quote
BeLo Posted February 5, 2012 Posted February 5, 2012 Hej Alexander! Slå mig en signal på 070-6499315 så hittar vi en kväll att sparka lite däck och prata Lotus Seven! /Bengt (bor på Hultsberg) Quote
kimmen Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Christer Adell hade wankel i sin sjua förut, däremot så var den inte lättare än 2 liters Honda motorn han har i nu. Wankeln vägde in på 90 kilo naken, d.v.s. utan generator, startmotor, insug grenrör och vattenpump. Så ur viktsynpunkt så är den inte någon fördel mer än att den är liten och då hamnar ganska lågt. Förmodligen krävs det oxå dubbla ljuddämpare med wankeln för att klara ljudkraven på banorna. Quote
Lind4hl Posted February 18, 2012 Author Posted February 18, 2012 Hade helt och hållet glömt av att jag skrivit i detta forumet, doh! Har lyckats fått in bokramen och wankeln i CAD, och det får plats i den ramen. Wankeln väger 130Kg komplett har jag även läst mig till. Tacksam för alla svar! Belo: slår dig en signal så kan jag komma bort när det passar och klämma och känna lite! :) Quote
Lind4hl Posted May 10, 2012 Author Posted May 10, 2012 (edited) Någon som har tips på några projekttrådar med sevens med delad bakaxel? dålig på att hitta projekttrådar om dessa bilar med samma riktlinje som detta bygge (behöver ej vara svenska) kan vara kul att surfa igenom innan man börjar på sitt egna! :) Edit: hittat mycket skoj å locostusa.com :)! Edited May 10, 2012 by Lind4hl Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.