Bengt Norell Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Det känns som om det är dags att dra igång en byggtråd för min Healey. En hel del av julledigheten gick åt till att rita på chassit, jag hade tänkt rita i Solidworks den här gången, men brist på tid och förmåga gjorde att det blev Autocad, som jag kan istället. För att ändå få en 3D känsla har jag knåpat ihop en skalamodell i 1:5 av trä. Bygget kommer till största delen bestå av BMW mekanik, motor och växellåda kommer från E39, 2,5 l på 170 hästar. Bakvagnen kommer från samma bil, den består av en subframe där länkarmarna är fästade, bredden är såklart för stor så den måste kortas. Chassit ser lite mysko ut där bak men bakaxeln skruvas underifrån i vinklarna med röda pilar, diffen fäster jag i rambenen. Framvagn blir egna länkarmar och spindel från E36, jag har ritat ett eget övre fäste och får luta spindeln bakåt för att få till castern. Länkarmarna fäster uppe på det förhöjda rambenet vid de blå markeringarna. Jag lägger in några bilder på modellen och tar gärna emot åsikter på konstruktionen ! Alla pinnar som visar strävor är inte i skala och det övre krysset där bak måste vara avagbart för att det skall gå att montera diffen. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 TRevligt men Healey-tråd. Kommer trämodellen och få kaross också och bli en bil den med eller är det bara för 3D känslan på ramen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 14, 2012 Author Share Posted January 14, 2012 Att bygga en kaross till modellen kan kanske vara nåt, men jag tror att det är säkrast att prioritera fullskala modellen. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att bygga en liten kopia, jag har caddat av en orginalritning på en 2-seater och den har jag god nytta av när jag ritar chassit. Fullskala modellen får en Hult-kaross men jag planerar att plasta om hjulhuskanterna till orginalutseende. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Hej, jag antar att du redan sett den här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46310 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 14, 2012 Author Share Posted January 14, 2012 Jajamän, framför allt på framvagnen, han använder orginal undre bärarm, väldigt smidigt men något som Gustav här på forumet är tveksam till. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 15, 2012 Share Posted January 15, 2012 Kul att det börjar röra på sig, planeringen är halva nöjet. Kommer du att behöva korta drivaxlarna eller finns det kortare från andra modeller som passar. Hur stor är BMW motorn med låda rent fysiskt? Med min B6254 och M90 blir det ganska trångt vid pedalerna har fått förskjuta motorn 10mm åt höger för lite bättre plats. Jobba på nu Bengt. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 15, 2012 Author Share Posted January 15, 2012 Drivaxlarna måste kortas eller nytillverkas, går det så är de säkert enklast att slipa nya splines, om man börjar prata om att kapa och svetsa så får man oftast långa inlägg om stålkvalitet tillsatsmaterial och värmebehandling. Vad det gäller storlek på motorn så verkar det inte bli så stora problem, i alla fall inte på ritstadiet, i Lotusen var det betydligt tajtare men vi får väl se sen irl. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 15, 2012 Author Share Posted January 15, 2012 Micke: hur bred har du tänkt att kardantunneln skall vara? / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Jag har mätt på en "orginal" Hult där är den 160mm från växellådans medbringare och bakåt. Den sitter lite förskjuten åt höger tror det car ca: 40mm det är väl för att kunna få förarstolen lite mer åt mitten till annars sittter ratten så långt åt höger. Och för att pinjongen i bakaxeln sitter förskjuten åt höger den med. Jag siktar på att göra min 160mm bred det behövs inte mer plats. Har kollat med lite papp mallar i helgen. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Kul att det börjat röra på sig Bengt! Om du vill få lite karosskänsla så kan du ta några tig-trådar och böja till efter karosslinjerna. sen kan du alltid lägga ett lager tejp på dem. Visade bilderna för en viss ung herre, hans kommentar var "Men Bengt säger ju alltid att man inte skall slösa med träet" :D ha det bra Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 Hälsa sonen att jag håller med honom, det var ju därför jag byggde den i skala 1:5. Hoppas ni hade det bra på andra sidan! Jag behöver köpa material nu, har du förslag på nåt inköpsställe häromkring? Förra gången handlade jag på Sällfors men de är ju inte speciellt billiga. Hälsningar Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Hej Bengt fortfarande kvar härnere, åker hem den 29:e Längtar efter lite svensk kyla nu.... Kolla material med Svenljunga Handels, ligger bättre till i pris där. 0325 120 05 Tänk bara på att det är kontanr betalning som gäller om du åker dit för att handla. Sen kan du kolla med Industrisvets i Sjömarken, 033 25 70 80 Har för mig att det var någon av SHRA killarna som nämnde att han köpt material av dem till bra pris. Ha det bra /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 28, 2012 Author Share Posted January 28, 2012 Nu har SFRO Ludde i Alingsås tittat på bilder och ritning på chassit och han tyckte att det ser ok ut, det som behöver kompletteras är vridstyvheten men det tror jag kommer att lösa sig med profiler under instrumentbrädan och stöttor fram mot hjulupphängningarna plus nåt liknande vid bakaxeln och mellan dessa, någon form av kardantunnel. Hur detta skall lösas får vänta tills karossen står på chassit. Nästa steg är att beställa hem material och plotta ut ritningar på chassidelarna. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Vad skall du ha för dimensioner på rören på ramen? //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted January 29, 2012 Author Share Posted January 29, 2012 I själva ramen tar jag 100x50x4 sedan kommer jag också använda 70x50x4, 80x60x3, 50x50x3 till trianguleringar och strävor. strukturen under instrumentbräda,som också tjänar som fästen för dörrgångjärnen, och den vid bakaxeln blir nog 30x30x3. Jag har inte byggt med plastkaross förut och jag antar att den behöver stadgas, och där får man väl använda hydraulrör kan jag tänka. / Bengt Några framsteg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 29, 2012 Share Posted January 29, 2012 Har varit ute och rest med jobbet + att vintern kommit till sydsverige så nu kan man åka lite enduro igen. Så det har inte funnits tid för bilbygge. Man nu i veckan tänkte jag kapa llite rör för länkarmar och försöka få dem svetsade i veckan med. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Hur går det med bygget? Vad kommer du att ha för markfrigång. På min har jag planerat att ha 140mm tror det ska vara tillräckligt för att kunna använda den någorlunda normalt. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 (edited) 140 mm offroad bil? Skämt åsido jag har 100mm på sjuan och det funkar på de flesta fartgupp, men bilen är helt plan under utaqn nedstickande oljetråg (har inte blivit hängande på mitten änu i alla fall). 140mm är säkert komfortabel marginal. /Peter Edited March 3, 2012 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted March 4, 2012 Author Share Posted March 4, 2012 Äntligen har det börjat hända lite, Jag har fått hem Transit p-ändar och Camber-justerare i stål,typ såna som du har gjort, från England. Rören till ramen och länkarmar är beställda, så nu skall det börja tillverkas. Mitt stora problem är att jag inte får plats i garaget så jag måste hitta något ställe att ställa upp en av bilarna sålänge. Frigång har jag planerat till 120 mm, får se om det håller. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted March 26, 2012 Author Share Posted March 26, 2012 Dax för en kort uppdatering, Jultomten var förbi en sväng i fredags med laserskurna delar till framspindlar, bärarmar fram och diff-fäste. 700:- för allt och då hade jag cadat alla delar i grupper med 3 mm mellanrum, jag vet inte om priset är bra eller dåligt men nu sparar jag mycket jobb så det känns prisvärt. Övre spindelfästet skall byggas om så castervinkeln blir "normal". Svetshjälmen hade han också med sig, jag beställde den onsdags kväll och på fredag middag kom den. 300£ inkl frakt för en Speedglas 9100XX känns som ett mycket bra pris. Camberjusteraren kom för ett tag sen och nu fattas bara rören till bärarmarna så skall det börja produceras på allvar. Mitt stora problem kvarstår dock, jag måste få iväg ett Morrisprojekt till långtidsförvaring nu finns ingen golvplats alls. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Ser bra ut Bengt då har du fått lite att jobba med. Vad anser du som "normal" caster? Själv har jag satt 5 grader men kan justera vinklen genom att flytta om juster brickor i inre länkarms infästningen. Hur tjock är plåten du fått skurit? //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Castern har jag satt till 7 grader med justermån. Ombygget av spindeln gör också att jag får ner scrub måttet till ca 20 mm. Jag har låtit skära i både 4 och 5 mm plåt. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted April 11, 2012 Author Share Posted April 11, 2012 En liten kort uppdatering. Äntligen lite riktiga byggbilder, tack vare det trista vädret och ledighet har det blivit mer tid än vanligt i garaget. Övre spindelfästet är färdigsvetsat och bakaxelramen är kapad. Det är kul att tig svetsa men det tar en förfärlig tid, men nu är det gjort och nya svetshjälmen funkar fantastiskt bra, den sitter perfekt på knoppen och bländar av lika perfekt. Nu väntar alusvetsträning innan jag ger mig på bakaxelramen. / Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Det ser trevligt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Hur går det med bygget ? Inga uppdateringar på gång? //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted June 26, 2013 Author Share Posted June 26, 2013 (edited) Ähum :icon_oops:/> jo nu kommer en uppdaterig ett år efter din fråga. Äntligen har jag plats att jobba i garaget och med semester och ösregn kan väl knappast livet bli bättre. Ramen är helsvetsad i bakändan och punktad fram och ikväll var det dags att provmontera bakvagnsupphängningen. Jag övergav tanken på att montera BMW´ns subframe, det blev för trångt och klumpigt så istället tillverkade jag två jiggar för att få fästena på rätt ställe och i rätt vinkel. Nu när jag konstaterat att det blev ok är helsvetsning av fästena på tur därefter skall jag ställa motorn i läge. Lägger med några bilder som "bevis" på att jag är på G. Om du har möjlighet Micke skulle jag gärna vilja veta hur hög din motor är över ramens underkant, min kaross står i svärföräldrarnas lada i Östergötland till slutet på sommaren så jag har inte den att mäta på. / Bengt Edited June 26, 2013 by Bengt Norell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Hej Bengt kul att du är på gång igen. Min motor är ca:66cm från ramens underkant då är oljetrågets lägsta punkt i linje med ramens undersida. Jag mätte på ventilkåpan i motorns framkant där den är som högst det är väl där det är mest kritiskt med höjden. Titta på mina bilder så ser du hur motorn ligger i motorrummet i bakkant på motorn är det inga problem med höjden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Stort TACK! Skall försöka hinna ställa motorn på plats idag, isf lyser solen men frun har lovat att åka och shoppa så det blir kvalitetstid idag också :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted October 15, 2014 Author Share Posted October 15, 2014 (edited) Nu har det varit väldigt tyst från mig under ett bra tag men nu är jag igång igen. Tystnaden berodde på en barumsrenovering som blev mer omfattande och utdragen i tid än jag någonsin kunnat ana. Karossen är hämtad från sin exil i Östergötland och nu skall hjulhuskanterna få sig en omgång plast. Jag har gjutit av skärmar utan skärmbreddare och skall försöka använda dem som formar. Bakvagnen är fortfarande bara punktad, har fått lägga ganska många timmar på att justera infästningarna så hjuen sitter neutralt med möjlighet tiil justering. Framvagnen som jag svetsade ihop har fått ge vika för en corvett c4 dito. Jag tyckte att min egen blev för klumpig. Några bilder har jag tagit Hälsningar Bengt Edited October 16, 2014 by Bengt Norell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Hej Bengt Kul att du är på gång igen. Men varför ta bort breddningen på skärmarna? Spårvidden blir ju jätte smal då. Hur ser din karossbakdel ut på min skillde det i höjd mellan höger och vänster om man mäter från karossens främre fäste till dörrgångens översida. Och hjulhusen bak skijer i höjd om du vägt in karossen och mäter från hjulcenrum till hjulhusets översta kant så skillde det 1,5cm på min kaross. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Det där med skärmkanterna är en liten defekt jag har, jag vill få den så lik orginalet som möjligt. Jag har mer eller mindre bara lagt på karossen på chassit för att se hur trångt det blir, så än har jag inte mätt så exakt på den. Men jag kan lätt kontatera att det kommer behövas en del jobb för att exempelvis få dörrarna att passa. Min kaross tillverkades av Hultarna och den är säkerligen inte av samma finisch som din. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted October 16, 2014 Share Posted October 16, 2014 Kul att se dig igång Bengt Dina dörrar ser ut att vara bättre plastade än vad mina var Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Isf vill jag nog inte veta hur dina var, dina formar skall snart komma till användning! /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Hej Vad har ni för problem med dörrarna? Vad har du för formar för dörrar Andersk? Här är skillnaden på bakre skärmar som jag nämnde tidigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted October 17, 2014 Author Share Posted October 17, 2014 (edited) Sedär, där fick jag en anledning till att plasta om hjulhusen :)/> Det verkar vara speciellt knepigt att få till dörrarnas anslutning i framkant mot schuttlen. Edited October 17, 2014 by Bengt Norell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted October 17, 2014 Share Posted October 17, 2014 Var inte för petig om det skiljer lite mellan vänster och höger så länge det ser bra ut. Tänk på att de gjöt av en orginalkaross som var handknackad på 60-talet. Har en vän som renoverat många klassiska sportbilar och han sa att tom en Ferrari från 60-talet kan skilja 2 cm mellan vänster och höger sida... Jag hängde mina dörrar så att de stämde fram och övre bak. Då stack nedre bak ut 2 cm... Slutade med att jag sågade upp dem runt om och plastade om dem på plats, Formarna Bengt nämde är för att göra urtagen för handtagen som de av okänd anledning tog bort. frågade Mats och Lennart en gång varför de gjorde så men minns inte vad de sa. Avgjutningen gjorde jag faktiskt i deras verkstad på dörrarna till en Healey de renoverade då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 18, 2014 Share Posted October 18, 2014 Hej Nä man ska nog inte hänga upp sig på att det sklijer från sida till sida men man försöker göra ram innom +-2mm så är det lätt att man blir lite petig. Har faktiskt inte samma problem med mina dörrar det är nog bara höger dörr jag behöver justera lite i nederkant den sticker ut ca 5mm Jag behåller mina dörrar uta yttre dörrhandtag hade tänkt att ha fjärr öppning av dörrarna utifrån. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted November 17, 2014 Author Share Posted November 17, 2014 Nu har bantningskuren för karossen startat, bakändan har fått en slankare profil och framändan får förhoppningsvis en omgång i helgen. Dörrarna har också fått fördjupningar där handtagen skall sitta. Att plasta är lite som heaven and hell. Det är klabbigt, dammigt och kliigt man samtidigt riktigt roligt. En fråga till er båda: har ni gjutit in några extra förstärkningar runt lucköppningar och där rutan skall sitta? /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 (edited) Hej, har missat alla dessa fantastiska byggen, har inte hittat Övriga Kitcars sidan förrän nu ! En fråga, vart har du köpt karossen ? Har inte lyckats hitta den uppgiften. Mvh Pär Hittade Härdplastteknik 046-771766 Edited December 5, 2014 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted December 5, 2014 Author Share Posted December 5, 2014 Hej. Min kaross är en gammal Hult-Healey kaross som blivit stående. Härdplastteknik har tagit över formarna så det är samma kaross som Micke använder. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 5, 2014 Share Posted December 5, 2014 Ok, tack för svar ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gs Healey Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Ok, tack för svar ! Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Läste din fråga först nu. Jag har inte plastat in några förstärkningar runt öppningar hade tänkt att plasta någon form av innerskärmar fram så detta bör styva upp det lite. Hur går det byggs det nåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted December 11, 2014 Author Share Posted December 11, 2014 Jodå. Alla hjulhuskanter är bytta nu, så nu ser jag bättre hur brett jag skall montera framvagnen, har fått backa motorn 10 cm för att övre bärarmen skall få plats. Jag vet inte om förre ägaren av karossen har kapat av 10 mm i framkant av dörrarna men jag skulle behöva förlänga dom så svängen i överkant mot karossen stämmer. Funderar på att gjuta av framkanterna av dörrarna och sedan fytta fram formen det som behövs. Tyvärr är hela jul och nyårshelgen inbokad på diverse aktiviteter så då lär det inte bli något gjort men vem har brått :) Ha en Go Jul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted September 16, 2015 Author Share Posted September 16, 2015 Liten uppdatering. Chassit till 99% helsvetsat, jag tig:ar och det tar lååång tid men jag gillar att det inte sprätter och ryker. Nästa projekt blir att korta styrväxeln. Fråga: hur lossar man muttern som håller ihop Volvo 240 växeln det är en invändig 8-kantig mutter? /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Ser bra ut Bengt nu är du snart ikapp mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest croner Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Jag gillar fälgarna. Och resten med självklart! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Tackar. det är BMW Z3 fälgar, tunga som stryk men jag tycker också att det skall vara ekrar. Lägger in några bilder på knotet såhär långt. Har fixerat karossen temporärt och börjat bygga strukturen inuti. Tänker bygga med rör som kläs med aluplåt. Först skall jag breda chassit så det går att fästa karossen. Lägger ett 80x40 rör längst ut som fästs med 50x50 i ramrören. Främre ljuddämparn kommer att ligga i "hålet". Dörrarnas passning är sådär ;) och jag vet inte än om jag skall plasta på den befintliga dörren eller plasta nya "skin" jag vill få rundningen mot karossen att stämma. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 14, 2016 Share Posted February 14, 2016 Hej Bengt Jag var o kollade på en äkta Healey 3000 som en jag känner har renoverat kola på dörrarna mot karossen det ska nog vara så med passningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted February 15, 2016 Author Share Posted February 15, 2016 Sedär! Jag kanske inte skall vara så petig. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.