Jump to content

Anders Andersson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    76
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Everything posted by Anders Andersson

  1. Lite i sänder… I dag har jag flyttat in mina formar till karossen, va ju bara tvungen att lägga ut dom så man får en liten känsla av husr stor hon blir🫣 Jag har mycket spackel jobb framför mig innan det är dax för gjutning av karossen, men lite i sänder så😊
  2. Vilket tempo du håller! 😊👍
  3. Riktigt fräckt bygge! kommer att följas😊👍
  4. Tur du inte har större fälgar! Hade inte fått plats i ugnen☺️ Vilket fantastiskt fint jobb du gör! Verkligen inspirerande 👌
  5. Tack snälla ni😊 Har varit lite mycket ett bra tag nu, vi har byggt nytt hus (eller låtit bygga, jag har bara betalat) och med det nytt garage😊, så det ska inredas lite framöver. Men det känns som att det kommer bli bra👍 Och visst blir man lite sugen att smita in i sitt nya garage när det blev så här fint.
  6. Hej på er! Är väll inte någon som kommer ihåg mig och mitt projekt… Men jag har inte gett upp😊 Jag hittade en automatlåda med bakaxel och kardan, så nu har jag (nästan) hela drivpaketet komplett. Bara resten kvar🤪
  7. Det verkar som inte så många här har kommit i kontakt med 8Hp70 lådan, men nu så har Natanael på Maxx ECU svarat mig, och samtliga lådor tillhör Gen 1! Svårare än så va det inte😊, men bra att veta innan man handlar i alla fall. Och nej, jag ska inte fråga om någon här har en att sälja☺️
  8. Hej Go vänner! jag har bestämt mig för att para ihop min M120 motor med en 8Hp70 automat (från BMW)😊, motor och låda ska styras från Maxx ecu. På Maxx hemsida står det att dom stöder Gen 1 av lådan, men hur vet jag att jag handlar en Gen 1 låda? Sedan har jag sett att dessa lådor kan heta en bokstav i slutet, vad står den för? Jag har förstått att ”X” är awd modellen, och den känns ju inte så aktuell. Så snälla, snälla! Är det någon som kan hjälpa mig på vägen? Med vänlig hälsning, Anders
  9. Jag har hittat! 😊 Pmc har tydligen, såg det inte på deras hemsida, men när jag googlade fick jag en träff där👍
  10. Hej på er! Jag skulle behöva få ihop min M120 V12a med en BMW 8hp70 automat låda😊, men hittar inga adapters. Är det någon som vet om M120 motorn har samma bultdelning (mot lådan) som någon annan Mercedes motor? Typ M137, eller OM606. Eller, har BMW 8hp70 lådan samma delning som någon annan BMW låda? Tex. M57n GS6? Eller är det någon som vet någon som kan hjälpa mig? Med vänlig hälsning, Anders
  11. Tack Gustaf😊 Jag börjar mad att prata med min lokale sfro man👍😊
  12. Det är baserat på en VW bubbla, sent 60 tal (vill ja minnas), när den va original var den typ halvautomat, så den har original den fyrdelade bakvagnen, i övrigt är väll bromsarna mm standard. Karossen är en engelsk Eagle SS. Till detta projekt tänkte jag att det hade varit enklast/billigast att kunna ha den kvar som ombyggd😊
  13. Ja det blir väll för totalt för mycket ombyggt för att den ska klassas som just ombyggd. Hade ju velat ha den kvar som ombyggd😊 Men det är nog bara att ha kvar folka motorn i den. 👍
  14. Jag har en fundering i näsan samma riktning. Jag har en VW baserad kitcar (ej kortad) med plastkaross, och funderar om man skulle kunna byta ut original motorn till nått lite modernare. Ev. motor och låda?
  15. Grattis! Måste kännas underbart😊👍 Då skulle man bara kunna snabbspola tiden fram till våren😍
  16. Hej Peter, pga kommande flytt så har jag fått ”trycka” ihop projektet en hel del just nu, men jag ska försöka klämma mig fram till bakaxeln och mäta😊👍 Men det är standard Corvette C5 bredd, va den nu är🤣 Återkommer👍
  17. Det va en kille i Finland som höll på med ett Lambobygge som använde samma drivaxlar, så han lät tillverka dessa åt mig.
  18. Hej på er! Tänkte mig en liten uppdatering😊 Då jag inte har haft ork att mysa i garaget så får man ju försöka hålla gnistan vid liv genom att leta delar (som jag inte behöver just nu🤣) på nätet. Jag har ju haft lite olika funderingar ang resterande drivlina, från Mercedes M120 V12an och vidare bakåt. Men nu hittade jag en adapterplatta från PMC Motorsport i Polen som funkar mellan M120 motorn och Zf8Hp70 automaten från bla BMW 5serien. Och sedan visade det sig att Maxx ECU håller på att ta fram en styrning från deras ”motor” box till just den lådan! 8Hp70 lådan är väll ingen liten pjäs, men den lär ju hålla för min motor, och jag slipper kopplingspedalen👍 och det räcker med en box till både motor och låda. Och köper jag kardan, diffklump och drivaxlar från samma BMW så känns det som det finns chans att få hop det också😊👍
  19. Har tyvärr ingen lösning på ditt hastighetsmätare problem, men måste säga att jag bara älskar din Countach! Lätt avundsjuk, men glad för din skull. Bra kämpat😊👍
  20. Hej! Just nu står det tyvärr still. Jag mår inte så bra efter sviterna av första covid infektionen (post covid) från april 2020…. Så jag går lite på halvfart just nu, men jag har inte gett upp och era glada, positiva kommentarer här gör att jag känner mig sugen att börja spackla formarna igen☺️
  21. Tack Arto Ja visst är SFROs arbete fantastiskt!
  22. Jo visst går det att få en V8 att låta bra…. Men varför chansa ?☺️
  23. Kom på en sak till😊 Jag har faktiskt ett par adaptrar till corvettens drivaxlar! Tänkte inte på dom. Dom va tänkta till att användas med Boxter lådan + Corvettens bakre hjulupphängningar till ett mittmotorprojekt. En lämplig bakaxelklump och dessa och original drivaxlar (ev. kortade) kunde kanske vara en hyfsad enkel väg framåt?
  24. Nu kommer vi till en sak jag skulle behöva er samlade kunskap om 😊 Bakaxel/diffklump! Jag har alltså Corvette c5 hjulupphängningar med tillhörande drivaxlar. Dessa drivaxlar är försedda med ”rör” med invändig splines mot bakaxelklumpen, och lösa diffklumpar (tex BMW, Mercedes) brukar ju ha medbringare till drivaxel utgången. Då uppstår ett par olika vägar att gå… 1. välja någon lämplig bakaxelklump och låta bygga om / tillverka nya drivaxlar. Vem gör sådant. 2. välja en Corvette diffklump och låta tillverka en adapter till ingången (den diffen sitter ju i vanliga fall direkt på lådan i C5an) Det har funnits en sådan adapter i Usa, men det verkar dåligt med det nu… (se bild) Och vem gör sådant? 3. (och denna är variant är nog besvärligast) Jag har en Porsche Boxter S 6växlad låda liggande. Hänga upp en koppling på motorn, axel till lådan (med lagring) och sedan ha lådan där bak. + att göra om drivaxlarna så dom passar medbringarna på Porsche lådan. Pust! Ja den varianten är säkert svår, men lite coolt att få bak lite vikt till drivhjulen, och mer plats för fötterna bakom motorn☺️ Så vad göra? Hjälp!
  25. Jag lutar också åt det hållet, det finns ju en original automat, den är elektroniskt styrd, men jag vet ett företag som säljer en eftermarknads box som styr den. Och då kan jag få paddlar också☺️ Drifting är jag för gammal för, det får ungdomarna syssla med🤣
×
×
  • Create New...