Anders Andersson
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
76 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
9
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by Anders Andersson
-
Mercedes W154 Look a like.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Våra Övriga Bilar
Man behöver ju en motor också😎 Jag hade en Chevrolet LS1 liggande (som skulle suttit i ett projekt som inte blev av), en jätte trevlig motor, men när lyssnade på en Corvette C5 så blundade jag och försökte visualisera Merca ”cigarren” framför mig…. Och nej! Det funkar ju inte med Jänke bludder i denna😇 LS1an såldes och jakt på ny maskin startade! Och jag viste ju vad jag va ute efter, och efter lite googlande så hittade ja en ny kandidat. Och det blev en Mercedes M120! Precis som originalet en V12a med 48 ventiler och dubbla kammar❤️ Men originalmotorn är på 3 liter och levererar 480hk och min är dubbelt så stor, 6 liter och jag får nöja mig med ca 400hk. Är det någon som går igång på fränt motorljud så tycker jag man ska lyssna på denna😍 https://youtube.com/shorts/j6I7DVwLflk?si=3j6KVsubYXLT7owJ Då är den första frågan, Ska jag ha automat eller manuell låda ? -
Mercedes W154 Look a like.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Våra Övriga Bilar
Kul att den gillas☺️ Min tanke är att försöka få den tvåsitsig. Det är ju ett allternativ, att ha dubbla uppsättningar hjul. Den tar jag med mig👍 -
Mercedes W154 Look a like.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Våra Övriga Bilar
Stora hjul ja! dom ska ju sitta fast i något också, i mitt fall tänkte jag använda Corvette C5 upphängningar. Jag handlade ett par adaptrar från Dobbertin Preformance https://rick486.wixsite.com/dobbertinperformance Dom bultas i corvettens alu (hjulupphängnings) ram och sedan bultar man övre bärarmarna i adaptern. Hela det paket skruvas i 50 x 100 rör. Kanske inte den lättaste konstruktionen, men jag tycker det är en smidig lösning 😊 -
Mercedes W154 Look a like.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Våra Övriga Bilar
När jag väll hade bestämt mig för detta projekt så dök denna rendering av någon duktig bilkonstnär upp på nätet😊 Jag ska väll inte gå riktigt så mycket all in, men stora fälgar med lågprofils däck blir det i alla fall😎 -
Mercedes W154 Look a like.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Våra Övriga Bilar
Tack snälla för det positiva mottagandet😊 Vi fortsätter väll… Efter ett par månader dök det upp ett paket här hemma! Visst är det något visst med stora paket? Av med plasten! Och sedan är det bara till att börja spackla 😝 Det är ju inte jätte kul att spackla/slipa, men en fördel så här långt är att jag kan jobba med vanligt väggspackel. Men det är ett tidsödande jobb, helst då det är väldigt många ”gälar” dom ska fixas till, men jag vet ju att ju noggrannare jag med formen, ju mindre spackel på den färdiga karossen😊👍 -
Hej alla! Fick tips om att lägga upp en byggtråd här även om detta projekt inte riktigt är igång ännu. Så då gör jag ju det😊 Jag kan nog behöva en hel massa tips och hjälp från alla er duktiga bilbyggare. Detta ska alltså bli något som liknar en gammal Mercedes W154 från 1939, en bil med en helt underbar form tycker jag. Det hela började med att jag köpte en digital 3d model av den, mejlade en ”kompis” i Polen och frågade om han kunde fräsa ut den i ”form”, och visst kunde han det! Han ville kolla med mig vilken hjulbas originalet har så skalan blev rätt och då frågad jag om han kunde bredda den så totalbredden stämmer med mina axlar, och det kunde han. Jag skickar med ett par renderingar med original vs breddad. Fortsättning följer. Med vänlig hälsning, Anders
-
Corvette C5 bakaxelklump med front motor.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Motor & växellåda
Tack snälla för era tips och idéer i detta tidiga stadium 😊 Jag får väll starta en byggtråd här, jag är bara sådan som person att jag vill veta att projektet går åt rätt håll innan jag lägger ut något. Men som ni säger, jag kan ju få mycket hjälp, och det lär jag nog behöva☺️. Ska bara komma hem från en norrlandstur med husbilen först, kanske blir det köp av en Camaro bakaxel på vägen söder ut😊 -
Corvette C5 bakaxelklump med front motor.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Motor & växellåda
Ingen aning om jag lyckas få den besiktningsbefriad, det får vi se då, men skärmlöst hade varit fräckt😊 Vikt / effekt är ju ett problem… Men jag får väll försöka strypa den, eller bygga tungt☺️ -
Corvette C5 bakaxelklump med front motor.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Motor & växellåda
Det är i ”insamlings stadiet” just nu, men visst kan jag dela med mig lite😊 (tänkte lägga upp en byggrådgivare här när det är dax) Det hela ska likna en Mercedes W154 från 1939, en gammal räser bil från den gamla goda tiden… Men jag såg en härlig rendering av denna modell fast med vingar och lågprofils däck! Och den gick jag igång på☺️ , men jag kommer nog att hoppa vinge mm. Hittade en digital modell av bilen på nätet, så den handlade jag, sedan fick en som jag känner lite i Polen fräsa fram ett gäng formar i något frigolit-aktigt material, som jag håller på att spackla för att kunna laminera en kaross i. Ja just de! Mina axlar är så mycket bredare än originalet så min formtillverkare skalade om bilen på bredden så förhoppningsvis så blir den två sitsig. 😊 Motor blir en Mercedes M120, deras gamla 6 liters V12a med dubbla överliggande kammar❤️. Hjulupphängningar Corvette C5 Så det blir väll egentligen som en lite större Super seven 😇 -
Corvette C5 bakaxelklump med front motor.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Motor & växellåda
Ja det är ju ett alternativ. Original Corvette drivaxlar har invändiga splines mot diffen, så om man byter klump så blir det till att bygga nya axlar. Jag trodde det skulle bli enklare/billigare att låta tillverka en Axel till ingången än två drivaxlar… Men vad vet ja. -
Corvette C5 bakaxelklump med front motor.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Motor & växellåda
(Jag visste att den skulle komma…😊) Jo, jag har redan C5 fram och bakvagn, och jag har adaptrar för att enkelt kunna bulta upp dessa i en 50 x 100 balk, se bilden. Detta blir ett bygge med en kaross som exponerar hjulupphängningarna, så en nyare Mustang eller Camaro bakvagn blir helt enkelt ful! -
Corvette C5 bakaxelklump med front motor.
Anders Andersson replied to Anders Andersson's topic in Motor & växellåda
-
Jag skulle behöva använda en Corvette C5 bakaxelklump men utan dess på dockade låda. Det har funnits en adapter, lager med axel att köpa i USA, men det verkar va dåligt med den varan nu förtiden… Så jag tänkte, det borde gå att tillverka (eller få hjälp med) här hemma 🙂 Min tank är, ett lock som passar på klumpen där lådan suttit, i detta lock behöver vi en lagring, jag tänkte att det borde fungera med ett hjullager till typ en Volvo eller liknade framhjulsdriven bil. Och sedan en axel med splines som passar in i klumpen i ena elden och splines som passar i hjullagret i andra! Va tror ni? Finns kanske något bättre förslag? Vad finns det för företag som kan hjälpa mig med att tillverka axeln? Med vänlig hälsning, Anders
-
Måste va en underbar känsla ❤️👍😊
-
Jag vill tacka er som hjälpt mig framåt i mina bygg tankar😊 Jag är inte helt nybörjare när det gäller bilbygge så jag vet vad det innebär att bygga bil från grunden, och just nu har jag tyvärr inte den fysiska och psykiska orken i kroppen (lider av postcovid sedan april 2020) att konstruera en avancerad bil från grunden. Det va därför jag funderade på en ”byggsats bil” som jag skulle kunna plocka ihop som lite terapi. Men det verkar ju som även firmorna som påstår sig säljer sådan byggsatser inte riktigt lever upp till reklamen… Så jag funderar vidare på vilken väg jag ska gå, jag kanske hittar något halv byggt framöver 😊
-
Tack för infon och liknelsen Gustav😊 Jätte bra att få all denna info på ett tidigt stadium, och jag blir mer och mer övertygad om att en GT40 kanske inte är för mig… Ps. Jag hade heller aldrig någon chans den typen av damer….. 😔
-
Självklart är det ju A och O att ramen är korrekt konstruerad, och jag har faktiskt inte kollat närmare på den☺️ Men toppen att du engagerar dig och hjälper mig i denna djungel😊❤️
-
Kloka ord👍😊
-
Tack Jocke för förtydligandet, uppskattas verkligen👍 Och super tack Gustaf för att du delar med dig av dina besiktnings erfarenheter 🙏 Jag små ler när du beskriver GT40ans personlighet, vilken skit bil egentligen🤣 och en sådan funderar man på att bygga… 😱 Helt ok att du kapar tråden och poppar in med bra frågor Kjelland28😊 Jag suger åt mig all kunskap i ämnet, så bara kör på👍 Jag hittade ett företag ”föll för” lite när jag surfade runt. https://activepowercars.com/competition-coupes/ Dels för att dom använder Corvette C5 fram o bakvagns upphängningar, man har inga frågor om hållbarhet då☺️ Och dels för att dom har en version som är 4” förlängd i sittbrunnen! Är man 190cm så skadar nog inte det. Någon som vet något mer om denna firma?
-
Tack Jocke för bra o nyttig info. Jag vill minnas att det är (eller var) något engelskt företag som inte va så vettiga att ha att göra med, men det är kanske något annat företag. Jag pratade med en som sa att Sfro inte godkänner Tornados hjulupphängningarna, vet inte om det är geometrin eller materialet som är boven?
-
Hej på er. Är det någon som har byggt eller känner någon som byggt en GT40 från Tornado, RCR, Superformance eller Cav? Jag är ute efter ett kit där det mesta redan är färdig konstruerat och levereras med byggsatsen. Och hur mycket prefabricerat kan det vara för att gå att besiktiga? Med vänlig hälsning, Anders
-
Ja om man bortser från besiktningsbestämelserna så har du nog mer nytta av en ac än värme i den typen av växthus, förlåt, ja menar cupe 😊🤪
-
Ja det hjälper jätte mycket! Tack sällan 🙏
-
-
Tjusigt! Är adaptern från Pmc?
