Jump to content

Göran Nilsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    785
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    132

Göran Nilsson last won the day on December 10

Göran Nilsson had the most liked content!

Reputation

903 Excellent

About Göran Nilsson

  • Birthday 06/27/1957

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Göran Nilsson
  • Ort
    Killeberg
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

6,168 profile views
  1. Tackar, kul att du gillar mitt arbete. Jag kör med ColorFabb PLA-HP filament som jag tycker har bra egenskaper, lätta att printa, bra hållfasthet, och mjuknar inte förren vid 130 grader. Jag gjorde en laminering på dessa delarna, la kolfiberväven på en plastfilm på ett bord och penslade på epoxi, tre lager väv på varandra. Sedan la jag alltihopa på den printade kärnan, drog av plastfilmen. Täckte allt med avrivningsväv och en filtväv. Stoppade in allt i en vacuumpåse. Med detta upplägget kan man inte dra mer än 25% av fullt vacuum, annars riskerar man att dra ut för mycket epoxi. Tack vara det relativt låga vacuumet deformeras inte den printade kärnan
  2. När sidorna till bakvingen var härdad fullt ut tog jag ut dem ur vacuumpåsen. Eftersom ytan är ruggigt matt efter avrivningsväven penslar jag på epoxi för att få en slät och blank yta, två omgångar med 3 timmar emellan. Dessutom så vände jag på delen var 3:dje minut efter att penslat på epoxin bara för att all epoxin inte skulle samlas i nederkanten. Efter ett dygn kan jag slipa ytan och trimma kanterna och därefter klarlacka. Får se när jag hinner det , julen kräver en del förberedelser.
  3. Den andra skärmen blev inte helt perfekt, en viss oreda i väven blev det, oklart varför men den får duga. Så har jag också lagt på kolfiber på sidorna till bakvingen. Jag fick inte vacuumpåsen helt tät trots mycket felsökning, trycket sjönk 10% Per halvtimme, jag fick starta vacuumpumpen en stund varje halvtimme för att hålla trycket uppe. Tack vare att jag använde snabb härdare tog det inte så lång tid innan epoxin var stel och jag kunde stänga av pumpen helt.
  4. Det blir en lång dag idag, började tidigt idag med den andra framskärmen och håller ännu på men så snart jag har ventilerat epoxin i vacuum kan jag blanda i härdare och injecera formen. Om inget strular är jag nog klar vid 19:30 tiden. 12 h inklusive raster 😀.
  5. Var kan man köpa sådana gummi flärpar ?
  6. Det är alltid lika spännande att ta ur gjutningen ur formen - ska den släppa lätt ur formen , hur kommer den se ut ? Det gick bra och blev bra denna gången också, så det är bara att sätta igång och förbereda nästa framskärm.
  7. Gjutningen gick bra dessutom var påsen tät på första försöket vilket hör till ovanligheterna, tidigare har jag behövt trycka och klämma på klisterremsan ett par gånger runt om. Injeceringen av epoxin tog 5 minuter men jag brukar vänta med att stänga/klämma slangarna till epoxin och vacuum, denna gången väntade jag 10 minuter extra. Nu är det bara att vänta till epoxin har härdat, jag brukar inte ta detaljen ur formen förren efter 3 dygn.
  8. Det tog hela söndagen att klippa all kolfiber, peelply och flödesnät och monterade dem i formen. Monterade också slangar till epoxi och vacuum. Total tid 6h.
  9. Denna veckan blir det inte mycket gjort men jag hann iallafall klippa några förstärkningsremsor till skärmarna. Det är 6 olika storlekar till 3 infästningspunkter i varje skärm, det blir 18 remsor i varje skärm. Jag klippte till några lager kolfiber också, jag klipper väven utbredd i 45grades vinkel då blir det mycket lättare att drapera väven i formen. Det blir en hel del spill men slutresultatet blir blir bra. Om jag är pigg och rask på söndag så kan jag börja lägga väv i formen 😀.
  10. Nu är gjutformen slipad och polerad, det var trögt att göra jobbet på gjutformen men nu är det gjort. Nu måste jag bestämma var jag ska placera förstärkningarna till infästningarna i skärmen. Jag tog vinklarna ur CADen och ritade en pappskiva med de vinklarna och monterade den på spindeln för att verifiera att skärmstagen inte kommer i konflikt med något i framvagnen. Sedan kan jag överföra och markera positionerna i gjutformen där jag ska lägga förstärkningarna. Så har jag också börjat på att tillverka den slutliga versionen av bakre vingen. 3D printade sidorna, 4st x 35h, limmade ihop över och underdel. Nästa steg är att klä in sidorna med 3 lager kolfiberväv, det kommer bli lika starkt som julbrännvin 😀.
  11. Rör är bra 👍🏻
  12. Bilbälte är konstruerade för att töja sig, en kvalificerad gissning är det 10% på hela längden dessutom så rullar det ut en stäcka bara för att bältet i rullen dras åt. Plana plåtar är kass att ta upp tryckande krafter men jättebra att ta upp dragande krafter. Stödet till övre 4-kants röret bör absolut ligga rakt under bältesinfästningen.
  13. Det ser bättre ut ! Finns det möjlighet att sätta något stöd till den övre 4-kant profilen med ett rör rakt ner?
  14. Nu har jag slipat i formen på de skadade ställena , gelcoaten fyllde jag i före F1 kvalet idag. Sedan har jag slipat och slipat resten av denna dagen, pust pust. För att få rätt radie skrev jag ut ett par slipklotsar och limmade på slippapper på dem. Imorgon kanske jag tar ett par varv med finare slippapper innan jag polerar ytorna. Sedan ska formen vara klar för släppvax.
  15. Hej, efter att ha krockprovat produkter i testanläggningar har jag stor respekt för de krafterna som skapar deformationer vid krock typ 25G. Jag skulle inte gå under 45x2,5mm sömlöst kalldraget till infästning av bälte. Eller trianguleringen vid infästningar vid mindre rördimensioner.
×
×
  • Create New...