tpau
Ledningen-
Posts
1,005 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
43
tpau last won the day on June 2
tpau had the most liked content!
Reputation
339 ExcellentProfile Information
-
Kön
Kille
Profile Fields
-
Namn
Torbjörn Paulson
-
Ort
Täby
-
Locost-status
Har byggt locost
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Grattis starkt jobbat!
-
Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt. https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r /T
-
Har du sett såna här slangar? https://www.do88.se/sv/artiklar/cobra-head-3.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD9QHlNzux5SF2cr--IWiWmkvULS3&gclid=CjwKCAjwyfe4BhAWEiwAkIL8sK3XEQveZ0pnLr8ftEdltYaynl0MOzm8pRWXdtfv23LT8ZzKSW3iyRoCkzkQAvD_BwE
-
Jag har ofta funderat på om man inte skulle köra med V-mount som efter marknaden gör på rx7 För övrigt tror jag det funkar tillräckligt som du bygger nu, det kommer begränsa toppefekte men även 200hk i en sjua är mycket. Bygg så du blir klar nu och bygg färdigt sen i små portioner
-
Så här gjorde jag en enkel 3mm plåt som sitter i ett 20x20 rör i ramen
-
Omex 200, byte av motor från Zetec Silvertop till Blacktop
tpau replied to Göran 62's topic in Elektronik & Belysning
Tror att tändkurva och förgasare borde vara nära nog för att det ska starta, förutsatt att triggerhjul samt triggergivare är lika och sitter på samma vinkel. Om du vill leka med injustering av förgasare själv är en bredbandslambda rätt sak, tycker du att den är ful kan du ta bort den igen när du trimmat klart. Är inte så dyra längre, om man går på budget…https://www.mrtuning.se/universal/matare/bredbandslambda/auto-gauge-matare-digital-52mm-bredbandslambda/ Vilken mjukvara trimmar man Omex med? -
Motorbygge fortsätter, försöker få till en ny sump, bilen lämnar fortfarande oljepöl under sig efter någon månad så misstänker att jag har någon spricka eller att jag har nött hål i den efter asfaltskrap. Den gamla sumpen var inte heller speciellt bafflad så det ska bli lite mer volym och mer aktiv baffling. Från pappmodell Till plåtprototyp Och så lite övningssvetsning för att fräscha upp kunskaperna, det är inte vackert men blev rödsprittätt på första försöket Sen kapa ur plåtsumpen helt och hållet och på med vanlig färgborttagning. Gav inte så mycket på en timma men när det fick ligga på till kvällen efter funkade det bra. Nästa steg förbereda för svetsning. Samtidigt har jag tömt blocket och börjat förbereda det för bearbetning. Tomt block väger tydligen 39.9 kg utan lageröverfall.
-
Jag ska inte sälja men det är ganska optimistisk att to att du ska få en fungerande besiktigad bil till den pengen /T
-
Grymt Kämpat 💪 Man lär sig mycket under bygget om hur bilar funkar, och den där känslan när man förstår och kommer vidare är grymt bra! Grattis till första start! /T
-
Snyggt! Lite kraftschampo eller annat lätt alkaliskt för att tvätta? Såg jag rätt att du har motorn stumt monterad? /T
-
Hej och välkommen! Jag har någon form av minne av att Caterham hårdlöder, det finns diverse reportage från dom kanske går att hitta på youtube. Kan du via arbetsprover visa att röret går sönder innan fogen för likartade förband som i ramen borde det ju inte vara något problem, kan dock också tänka mig att det krävs lite annorlunda fogar än en vanlig seven ram. /T
-
Jag har ingen personlig erfarenhet, har bara tittat och längtat. De sitter på många replikabilar och kitcars, och historiska racebilar och har funnits länge utan att man läser dåliga saker om dom. Det borde vara ett ganska högt betyg. Men de ingår i sfären brittiska små tillverkare, det brukar innebära att det ibland tar extra tid och ibland inte blir rätt första gången. Jag tror att Japanbyggda Work är ett steg upp, men det är bara fördomar inte baserat på någon fakta. /T
-
Har du kollat på Immage Wheeling? https://www.imagewheels.co.uk /T
-
@HovstaSX360 Grymt imponerande! Hoppas du hade en kompis med dig i bilen när du mätte 🏎️ Härligt att se ett analytiskt/empiriskt förfarande. Gällande att driva luftflöde så är vindavvisaren lite som et scoop till luftintaget, i teorin ska du få en övertrycksson framför en stående profil på en yta där luft flödar, vilket du verkar ha bevisat att så är fallet. Jag läste beskrivningen av vad du har för grill, vet du om du får mer luftflöde om du plockar bort något lager? Sjunker stagnationstrycket då? /T
-
Har pappslöjdat i garaget, placera, rita, klippa, repetera Gick från tunt papper, till tjockt papper till 0,7mm plåt. Massa metalltrianglar senare Nu är det bara hålen kvar, ska bli en crank scraper, borde ge någon häst till och lite bättre oljekontroll.