
tpau
Ledningen-
Posts
1,054 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
43
tpau last won the day on June 2 2024
tpau had the most liked content!
Reputation
361 ExcellentProfile Information
-
Kön
Kille
Profile Fields
-
Namn
Torbjörn Paulson
-
Ort
Täby
-
Locost-status
Har byggt locost
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
-
Har jobbat på med fuel rail. Kapat av utloppsröret och gängat det hålet till 1/8 NPT. Borrat hål i gaveln och gängat även det med 1/8 NPT, inte säker på att jag har tillräckligt med gods men chansar på det, får löda på en svets utter om det inte blev tätt. Hårdlödde på nya öglor och kapade bort det gamla.
-
Har torrbyggt motor, kolvarna ska svarvas av 0,92 mm Har också tagit mod till mig och tagit fram MIGen Det blir bra mycket mer insug än förra versionen. Kvar att göra: Fila och lacka förlängningarna till spjällen Måla insuget Ordna in/utlopp på fuel rail, samt konsoler att hålla fast + måla Infästning trottelwire Returfjäder Plasta luftfilterbas Jag som tänkte att jag var nästan klar… 😜
-
Var hos Uppsala Motorslip idag och hämtade borrat/planat block och balanserat vevparti Jag hade ju slipat bort ingötena på veven och varit på motvikterna, det resulterade i att den låg 60g fel i balans och de hade behövt borra in tung metall för att fixa. Fick plocka ut veven ur @MatsEs gamla motor och få den balanserad istället. Lagerlägena på blocket låg inom tolerans och i övre ändan. Maxpeedingrodsen var rätt i till balans och ändvikten var inom spec så behövdes ingen extra balansering. Det som krävde mest balansering var kopplings kåpan som de tagit ganska mycket material från. Nästa steg, torrbygge för att sen svarva av kolvarna. /T
-
Jag nöter på med min insugsbrygga, har fixat nya konsoler för att få rätt avstånd och köpt/gängat nipplar för vevhusvent och MAP Det börjar bli dags för den läskigaste biten, att svetsa på förlängningar på länkagen. På de här spjäll husen är de nitade så jag behöver fästa på plats. Tidigare har jag hårdlött men det lär döda spjällagrena så är inne på att svetsa. Då har jag enbart MIG. Funderar på om jag ska göra en ”jog” och lägga dubbel plåt eller om jag bara ska lägga kant i kant. Förlängningen ska vara 8x16mm. Jag funderar också på om jag ska försöka lägga en aluklump bakom för att minska värmespridningen. Hur skulle ni gjort?
-
Kommande bygge: Midlana "Special Edition, (4g63??)+01E DQS"
tpau replied to highXspeed's topic in Bygga
Jag har et gammalt dragskåp och en 160 mm kanalfläkt för en 1.5 plans villa. När jag ställde tomgång och ville ha avgasutsläpp köpte jag en billig kanalfläkt. Hitade att tex en Systemair k125 XL flödar 144 m3 per timma, vilket väl är ca ett normalt hobby garage. En sådan kostar ca 1300 och så några spiroböjar och en ventil någon meter över arbetsbänken varannan meter och ut till utsidan på det så får du ett utsug. Min har jag med en billig nedräknande seniltimer så att den går mellan 1 och 6 timmar. Råkar du ha en köksfläkt liggande är det säkert helt adekvat, de brukar flöda ganska mycket på full flås. /T -
Insugstrattars form och funktion
tpau replied to HovstaSX360's topic in Bränslesystem, Insprutning & förgasare
Annan intressant läsning från någon som kör motor dynor och flödesbänk. https://www.emeraldm3d.com/articles/emr-adj-length-intake/ /T -
Varför behövs andra lagerhållare? /T
- 2,181 replies
-
- motorbyte #2
- motorbyte 3
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Kommande bygge: Midlana "Special Edition, (4g63??)+01E DQS"
tpau replied to highXspeed's topic in Bygga
FTX Är bra, funderar knappt på matos och lukt sen jag installerade. Och som pollenallergiker är det en fristad att ha F7 filter på tilluften. Gjorde en excel mend fasta värden för tryck fall enligt provblåsningskurvorna som jag räknade tryckfall per gren i. När jag justerade ventilerna enligt beräkning var jag ca 10% ifrån rätt på de flesta. Hyfsat enkelt, så rekommenderar. Gällande bygge och studier, kämpa på, det blir lättare ekonomiskt senare (men det känns som att fritiden minskar). /T -
Kan det vara för lite spel mellan utgående axel på växellåda och svänghjulets styrhål så allt sitter i spänn? /T
-
Godtycklig pinto till typ 9 borde vara rätt, de är inte helt vanliga till salu i Sverige men finns massor av sorter från UK, skriv Pinto Bellhousing i eBay så hittar du lite olika. Jag har handlat en del med gott resultat från Baltikum där de fortfarande verkar skrota gamla Sierror. /T
-
Om du ändå ska såga o svetsa borde en sån här passa: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/Ford/FORD-SCORPIO/1995_1998/Växellåda-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/Växellåda-manuell-5_vxl/_/ID-19168941 Jag tror att det är en MT75 låda. oavsett så hade Ford Europa 2 huvudbultmönster, en rak fyrcylindrig och en V6. Så allt gammalt 70-90tal borde funka, även diverse lådor frångå gamla framhjulsdrivna eskorter och så vidare. /T
-
Har du sett såna här för att föra över soppa mellan tankarna. vet inte vilken sughöjd den klarar https://bjprace.se/bransle-system/pumpar/universal-in-tank/radium-venturi-jet-pump-kit/ /T
-
ett försiktigt experiment; Vad händer om du kopplar ingången till startknappen mot Minus/Jord och försiktigt duttar på knappen, vaknar din utgång då? Kapitel 8.7 Handlebar controls säger att alla ingångar utom Lock ska ha en negativ ingång. Dvs att brytarna ska ha andra ändan koppland mot minus. /T
-
Blir den lägre spänningen när du trycker på knappen eller är den spänningsatt redan innan? Om den är spänningsatt redan innan, kan det vara så att du ska jorda stiftet på m-unit ut för att aktivera? Den typen av signal är vanlig för motorstyrenheter. Om spänningen faller över knappen när den är aktiverad, dvs att du mäter olika spänning på varje sida av knappen så innebär det att de är motstånd över knappen (kanske lite mycket om det är ett mätbart spänningsfall). Googla på Kirchhoffs spänningslag om du är nyfiken på varför.