
tpau
Ledningen-
Posts
1,065 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
44
tpau last won the day on April 8
tpau had the most liked content!
Reputation
367 ExcellentProfile Information
-
Kön
Kille
Profile Fields
-
Namn
Torbjörn Paulson
-
Ort
Täby
-
Locost-status
Har byggt locost
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
-
Ser ut att ha blivit mycket met lättöverskådligt! Och snyggt därtill. /T
-
Av någon anledning pratar vi gärna om olika motorval, det är kul och lättillgängligt som samtalsämne och ett ganska stort val när man bygger. Ibland förväxlar vi vilken motoreffekt som krävs för en 2 tons bruksis mot vad som krävs i en 700 kg sjua. Vi är så vana att en snabb bil har 300+ hk att vi missar vikt och frontarea på en sjua är så mycket mindre. Och så är ju de flesta här män och har instinkten att mer är bättre och mest är bäst! Det är väldigt skön sång i din bil! 🎶 Och det finns förmodligen mycket annat att göra som gör bilen snabbare om du skulle vilja än att gräva dig in i motorn. Oavsett så är en bil som är körbar mycket snabbare än en bil med motorn i trädgården. /T
-
Grattis och välkommen i gemenskapen, boka in dig på vår Kinekulle körning i sommar, ett bra tillfälle att känna på bilen lite mer och att se andra bilar. Kan det vara så att det är en Zetec motor? /T
-
Jag började skriva på ett svar men insåg att jag bara skrev samma sak igen… Har den ett stuk som du vill ha? Är ramen rak eller har den varit i diket eller ett räcke? Är svetsar för alla hjupuphängningar ok eller har det spruckit någonstans. Priset, ja jag kan tycka att en sjua i gott skick som är körklar borde vara där någonstans, speciellt om du köper från en firma. Pratar du märke finns det egentligen bara ett som kostar mer än andra och det börjar med C. Annars är det tycke smak och utrustning som brukar avgöra. Hemsvetsade ramar är ofta tillverkade med mycket kärlek. /T
-
Värt att tänka på är att startbyggsatsen bara är starten. Även en byggsats med lågt rykte kan resultera i mycket bra bilar, och ibland tyvärr även tvärt om. SFRO hjälper oss att säkra att bilarna som blir besiktade håller en hög nivå lite oavsett vem som gjorde ramen. Att köpa en sjua innebär nog att man måste se den på plats.
-
Motor, topplock, ventilkåpa, sump, insug och svänghjulskåpa målade. Passade på att montera ny anti skrammel bussning till kopplings gaffeln och byta utgående packbox på växellådan. Jag har försökt hitta vikten på en Ford Typ 9 svänghjulskåpa i gjutjärn, min är lite kapad och väger 7,25 kg. Var förbi posten idag och hämtade ett paket från Lettland, efter en hel del rengöring, slipning och ett lager färg ser den ut så här; Äldre versionen av oljeavskiljare till vevhusventilationen.
-
Sitter o läser o känner dåligt samvete för att ha lurat in dig på en väg som inte fungerar för dig… Kämpa på! /T
-
Hittar du bara en med rätt bokstäver i plasten finns det inga lagliga problem. Kanske sådana här: https://www.carbuilder.com/products/auto-switching-led-daytime-running-lights Inte helt säker på om det är rätt siffra. Det som kan vara svårt är att få till flytet på framskärmen så det ser snyggt integrerat ut. Jag tycker det verkar som en intressant idé. /T
-
-
-
Har jobbat på med fuel rail. Kapat av utloppsröret och gängat det hålet till 1/8 NPT. Borrat hål i gaveln och gängat även det med 1/8 NPT, inte säker på att jag har tillräckligt med gods men chansar på det, får löda på en svets utter om det inte blev tätt. Hårdlödde på nya öglor och kapade bort det gamla.
-
Har torrbyggt motor, kolvarna ska svarvas av 0,92 mm Har också tagit mod till mig och tagit fram MIGen Det blir bra mycket mer insug än förra versionen. Kvar att göra: Fila och lacka förlängningarna till spjällen Måla insuget Ordna in/utlopp på fuel rail, samt konsoler att hålla fast + måla Infästning trottelwire Returfjäder Plasta luftfilterbas Jag som tänkte att jag var nästan klar… 😜
-
Var hos Uppsala Motorslip idag och hämtade borrat/planat block och balanserat vevparti Jag hade ju slipat bort ingötena på veven och varit på motvikterna, det resulterade i att den låg 60g fel i balans och de hade behövt borra in tung metall för att fixa. Fick plocka ut veven ur @MatsEs gamla motor och få den balanserad istället. Lagerlägena på blocket låg inom tolerans och i övre ändan. Maxpeedingrodsen var rätt i till balans och ändvikten var inom spec så behövdes ingen extra balansering. Det som krävde mest balansering var kopplings kåpan som de tagit ganska mycket material från. Nästa steg, torrbygge för att sen svarva av kolvarna. /T