Jump to content

tpau

Ledningen
  • Posts

    1,035
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    43

tpau last won the day on June 2 2024

tpau had the most liked content!

Reputation

350 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kan tillägga att jag hade exakt samma problem fram till att jag hittade den där brytaren. Därefter har jag haft någon enstaka omstart.
  2. Det här är lite den tunga och frustrerande biten med speeduino (och megasquirt) man kan göra väldigt mycket själv men måste också förstå och kunna en massa. Nu när dessutom Google blivit så mycket sämre så är det tungt. På mitt speeduino kort (0.4.4.d) ser det ut så här Vilket speeduino kort kör du? /T
  3. Japp, bytte tätningar när jag installerade kammen för ca 500 mil sedan. Dock så installerade jag de tätningar som kom med från Kent och har senare läst att dessa kanske inte är av tillräcklig kvalitet. Har köpt nya tärningar av märke Febi Bilstein som ser ok ut vid inspektion. Ventilerna vickade inte olika mycket fram bak och sida och de bildade vakuum när jag drog ut dom. Funderar lite på vad mer jag kan kolla för att utvärdera styrningarnas slitage. /T
  4. Det är sannolikt speeduinon som gör en reset. Det finns sannolikt en mekanisk brytare på ditt kort som du ställer i andra läget. Googla på reset control https://wiki.speeduino.com/en/configuration/Reset_Control /T
  5. Snyggt! Gällande slanglängd Om avståndet är för kort och båda ändorna av röret är låsta i position så får slangen svårt att ta upp felet i linjeringen. Dvs om båda rören i bilden sitter fastskruvade, så är avståndet för kort för en rak slang. Då behövs en bälg slang. Jag vill också slå ett slag för fjäderslangklämmor på kylvattensidan, typ dessa: https://www.do88.se/sv/artiklar/mikalor-fj228derslangkl228mma-kraftig-372-445mm-w18.html Slangen växer ganska mycket jfr stålet när temperaturen går upp och det kan plasticera slangklämman, det gör att man behöver efterdra, kanske flera gånger. Fjäderklämman är som en anakonda och klämmer kontinuerligt, allt eftersom gummit kryper/krymper så klämmer den ännu mer. /T
  6. Nu när jag svetsat insug finns det ingen anledning att inte lyfta ur motorn, så det här hände. Jag fick också en till ledtråd till varför det luktar så mycket olja om bilen, kanske anklagar bottendelen lite för mycket.
  7. Blivit lite mer svetsat
  8. Snyggt! Det är förmodligen overkill men jag funderar på om du på något sätt kan förlänga styvhetsövergången mellan skärmstag och basplåt. Utmattningsbrott sker oftast i övergången mellan något vekt och något styvt, för ett skärmstag skulle det kunna vara antingen mot stagets infästning till skärmen (men det ser snyggt ut på din skärm) eller nere vid plåten på spindeln. OM det på något sätt gå att förlänga övergången mellan det relativt veka staget och den väldigt böjstyva plåten bör det hjälpa mot utmattning. Notera att svetsar du på något är risken stor att du tillför defekter och styvhetsförändringar som upphäver vinsten mot en mjukare övergång. /T
  9. Fått lite blodad tand med svetsningen. Har sen en tid en uppsättning BMW K1300RS trottelspjäll och en insugsfläns i stål från KL Racing. BMW K1300RS har ca 170 hk jfr med ca 130 i K1200RS och spjällen är ca 44 mm kontra 38 som jag har idag. Sågade 30 graders avgasrör i två delar samt skar ut en kil för att kona ner från 44 till 38 som är insugskanalen i toppen. Byggde en liten Jigg Och prov montering efter några punktsvetsar. Trattarna är inte skeva de får bara plats i luftfiltret om man vrider dom lite fånigt. Nu till en fundering, med sepparattrottlat och 60 kpa i tomgångsvacuum, är det värt att försöka koppla in positiv vevhusventilation, eller ska jag bara köra allt till filtret?
  10. Jag tycker inte att två år borde vara hela världen men har inte jättemycket mer än magkänsla att backa upp det med. Kan dina spridare ha gunkat ihop, dvs kan är stiften svarta eller blöta? Öppnar och stänger spridarna som de ska? Kan du flytta sotiga stift genom att flytta spridare? Det är inte olja som gör att den sotar?
  11. Ja skulle fundera på vilken motor jag vill ha, och vilken typ av karakteristik jag vill ha från min bil. Personligen gillar jag högvarviga sugande bilmotorer och lite mer mjukt och landsvägs betonat. Ur mitt perspektiv är effekten enbart ett problem när jag pratar med icke invigda, jag har haft en tendens att växa vid 4.5k varv för att de börjar acca för mycket över det på allmän väg. Då har jag sugtrimmad Pinto, 3.62 bakaxel och en relativt tung bil. Räcker det med en BP motor på ca 160 hk, och du har lite tight budget då är en Mazda singel donator en bra väg. Vill du ha lite mer effekt och lättare drivlina, så är NC Miata trevlig såg att det fanns sunkiga sådana för under 2k pund. Det går också utmärkta att bara köpa en lös 2.5 duratec och en Mazda låda för rimliga pengar, är nog hetaste alternativet för en sjua just nu enligt mig. Framspindeln från en sierra fungerar i en sjua men är aningen tung med bara OK geometri och en bult cirkel som ger dyra fälgar. Där borde Mazdan vara bättre. Bakaxelklump hade jag föredragit sierra för att den är smidigare att installera, skulle du gå på GBS så hade de iallafall förut en ganska rå metod att installlera den. Det sagt är det nog liten skillnad i utväxlingar eller tillgänglighet för diffar. För mig hade valet mellan MK och GBS varit en kombination av estetik och dagsform hos företagen, vem svarar på tilltal och vilken av bilarna som ger mest habegär. Jag valde GBS men det var 2010, priser har ändrats och så har min smak.
  12. Säljer MNR platt paket för bur om du frågar dom? https://mnrsportscars.com/rollcage-design-manufacture/ /T
  13. Har du funderat på lifepo4 batteri? Jag tror att jag kan kapa 4 kg med ett sånt batteri så tänker att det vore intressant men hur jackar det in med våra bilar och små generatorer. Tänker mest överlast/kortslutning. tex ett sånt här; https://customhoj.se/products/the-battery-lifepo4-lithium-motorcycle-battery-12-bs-12-8v-12ah-20ah-pbeq?_pos=1&_sid=2d7157565&_ss=r /T
  14. En sjua är mycket smal i cockpit ofta så lite som 42cm, då börjar det bli ont om stolar, sen vill man ha så platt stol som möjligt för att komma lågt ner. Tror det är anledningen till att vi sällan ser fällbara stolar i en sån. De moppe bilstolarna jag såg såg ut att vara rejält slitna och sakna sidostöd, men priset såg helt klart intressant ut. Har du kollat generation 1 och 2 mx5 för stolar? Kanske har börjat gå upp i pris dock… Alternativt om du bygger lite bredare kolla på skruvat de ha en hel del budget stolar.
  15. Jag hade för mig att bilden kom från något något som kallas aussie mods, googlade och hamnade på vårt forum 💪 Just det, jag tror att en diagonal där fram gör förhållandevis mycket, men den ska få plats mellan laddluft och annat.
×
×
  • Create New...