Jump to content

LUPUS

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    3,350
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    225

LUPUS last won the day on November 18

LUPUS had the most liked content!

Reputation

987 Excellent

1 Follower

Contact Methods

  • Skype
    supersonett

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    T#bias B#rndtson
  • Ort
    Gr#storp
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

23,620 profile views
  1. Hur kunde jag missa den , måste fått typ2 träffar även på de nyare bussarna . löser ju allt 😀 det är ju en Umlenkgetriebe man skall ha Och kommer alltid finnas att köpa då en vw buss är kult Nästa fråga är utväxlingen 1:1 och byter de håll tro ? hitta ingen sprängskiss
  2. Det var nog rimligt pris om man vill ha en till skogen , värdelöst vetande här är att de med ” bulor ” på dörrarna är de sista ej militära Ungern tillverkade , skall ha sämre axlar
  3. jo jag har sett den , så klock ren , fram för allt låter det boxer oxå 😆 Plan B är ju -->
  4. Mclaren F1 lyckades ju så hur svårt kan det va 😉 Det blir ju AWD så tar man vilken FWD bil som helst och sätter lämpliga efter marknads stöddämpare på dem så är man nog hemma där ( bak och fram) på 92:an har jag något yellow speed kit som går att göra väldigt korta då allt är skruvbart. Men det hade varit trevligt med inga höga infästnings punkter. Det där med vinkel växel lät intressant , någon speciell bil du tänker på. de jag goggla fram såg inte direkt ut att va konstruerade detta seklet ( läs typ bedford och engelskt)
  5. Motormössigt är det lite som att kasta in en 30 -40 liters bensin dunk centralt. Kanske lätt framåt i tyngdpunkt men undrar om det går att köra något fortare är 50kph om man sitter med tyngdpunkt som en buss = framför allt
  6. Ja du menar mina ben , 🦵 tänkte inte på det . 😂
  7. Hämta hem lite framtida idiot projekt. ( tack till Anders / offroad för förmedling) Sedan jag såg SFRO bilden på den gula låga valpen i Vw typ2 stil har jag tänkt att den iden förtjänar lite mera effekt är 34hp. ( man älskar eller hatar iden ) Så även om detta nog ligger långt bort (2-3 år) så får man börja samla delar och mäta och fundera lite, finns inget bättre sätt att somna än att lösa meningslösa bil problem. Så en rejält sunkig Valp ( med rätt moss patina) hämtades utan chassi rutor eller det mesta. Priset var väl ca STENA metall baserat och är därmed bara ett plats problem. skulle nästan gissa den är för dålig att använda ( eller snarare frågan på hur mycket vill man svetsa trippel plåtar som rostar ) Tanken är att kombinera väghållning OCH för mycket effekt med det fantastiska cd värdena på en LEGO bit. Som ordleken i namnet pekar åt blir det en valp = FIDO men AWD på el --> FIDEL Det finns ett gäng tekniska problem att lösa som INTE är enkla. Man sitter original på eller framför vänster fram hjul ! Jag får inte plats där , måste va gjort för en 160cm människa. tror man här måste sikta mer mot centralt placerad förarposition ( är det ett problem lagmässigt ? ) alla moderna vettiga hjul upphängningar bygger uppåt i fram = där man sitter. tänkte undvika triangel länkar och plocka något komplett på skroten. Typ Mcpherson och enkelt ram chassi. Men kanske en modern s90 eller alfa 159 historia kan funka ? Styrningen .... sitter framför hjulen , en bra bit. Styrsnäcka tilltalar inte mig. hur löser man det enklast. Rolig fakta är att den är smalare och kortare än 92:an i hjul bas Lånad bild---> L
  8. Rivit av locket på PDM:en för att byta matnings kabeln HV . Det går inte att se skillnad på dem 80 vs 160 kW men borde va någon skillnad i kabel tjocklek kan man tycka på bilden syns i kommande kabel närmast och sedan 12dcdc , 220v typ1/typ2 OBC och till vänster de stora DC reläna för chademo laddning
  9. Du vet detta bara är fördröjningen för de stora jobben 😜
  10. nu kan jag inte påminna mig var jag läste eller diskutera detta, så dålig källa ?? (men Mr Pinto kan kanske hjälpa till) Elkonvertering kunde åtminstone när jag börja bygga för 5 år sedan (och sikta på enbart ombyggt fordon) troligen anses vara ett sådant stort ingrepp att det i sig kunde räcka som ombyggt fordon och man kunde behålla bromsar och axlar som de va Man kastar ju ut en hel del grejer som gör det ganska ombyggt och svårt att återställa. Men det faller väl under tolkning av regler så kanske är " clear as mudd "
  11. Batteriet på plats och provspunnit lite på lyften , verkar fungera med nya batteriet . Nerd fact —> följer bra balans och 91% kvar sedan ny , det var lite mindre än skroten lova 93% men vem vet kanske hoppar tillbaka vid användande och laddning . Nästa steg är motor ur ! fronten plockas bort på några få timmar. Nu är det bara hitta en större mutterknack. Drivaxlarna sitter som F
  12. Det är väl mera fel som är problemet , vid fungerande system skall det inte vara några problem . men den lagtexten duger nog som utgångs punkt . Strävar man bara efter ”Ingen drivning” åt något håll brukar det ju anses som fel säkert i grunden ( som vilken soppa pump som helst kan ju stanna ) jag kanske över tänkte 🤔 problemet tack för svar
  13. lite funderingar inför nästa bygge Ren lag tolkning alltså Finns det någon på transport styrelsen / SFRO som tolkat eller ens funderat på hur man hanterar funktioner så som hjul motorer och därmed vissa säkerhets utmaningar på amatörbyggen . Mao alla hjul kan ha olika moment som är styrda populärt kallat trq-vectoring i princip så kan man ju styra ett sådant fordon ” by wire” även om styrningen i sig är konventionell
  14. Sista pusselbiten på plats för 92 2.0 ett 40kwh batteri istället för 24kwh . Kommer nog ge ca 30 ärliga mil MEN viktigare kan leverera ström till nya motorn 😎 utan att skjuta säkringen ( 175 amp i förr ) en hel del till nu 😜🔋 Hade slängt alla gamla plåtfälgar jag svetsat ihop för 70cm pallbock , så liiite lurig balansering 6 skruv senare och två kablage kontakter senare . inte bara xpeng som har ” snabb ” bytes stationer . SaabEl international siktar på liknande 😂 IMG_3440.mov
×
×
  • Create New...