Jump to content

Byta till SAAB motor?


vedde

Recommended Posts

Hej

Efter första säsongen som lider mot sitt slut, och med en ypperligt fungerande Pinto med fulturbo börjar jag fundera på om man inte kan byta motor i skapelsen till en Saab 2,3 LTT, 150hk, som går att skrämma upp sen och koppla den till min typ 9 låda?

Jag är totalt oduglig på SAAB men har förstått att i detta land är det ett klokt val och ser att många på forumet har valt just den motorn.

Några frågor dyker såklart upp:

1. Amatörbygge - får man byta motor och vad krävs i form av Besiktningar?

2. Finns det adapterplattor SAAB - Typ 9?

3. Vilken motor(vill ha 2.3T)skall man ha och i vilka bilar sitter den, årsmodell?(lämplig blocket donator)

4. Vad kan ställa till problem?

Ni som kör med SAAB, vågar någon svara på detta. Och Cealm eller The Real Pinto kanske har reglementet i huvet.

Tack från en total SAAB novis men kanske snart frälst!?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Kör du med sk GM blocket runt -98-2005 nånstans så passar Opel Omega:s växellåda

annars kan du använda kåpa för opel till typ 9

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

LTT på 150 hkr är 2L motorn. 2.3 Liters motorn är på 170-175 hkr(kommer inte ihåg hur mycket det är i Saab 9000). Varför vill du ha 2.3 Liters motorn?

Det går att "mappa" om 2L motorn själv med "T5 suite" ett freeware program. Sen behövs lite pussel för att koppla in sig. Då får du lite mer "krut" på banan, ca 210 hkr i ett första steg. Behöves en magnetventil åxå till turbons wastegate.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att byta motor i amatörbygge. Normalt sett krävs en ny (oftast begränsad) SFRO-besiktning. Det kan också krävas uppgraderade bromsar, förstärkt ram etc för att matcha nya motoreffekten om det är betydande skillnad mot gamla motorn.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack

Verkar kanske som om det är 2.0 LTT som jag skall ha(någon viskade 2.3 till mig). Vill inte gå för mycket över för då blir det som Pinto säger att allt måste uppgraderas. Jag har ordentligt med stoppkraft i Sierrans skivbromsar bak och fram så där är det inget fel och chassit är hur styvt som helst tycker jag.

OK, Vilka donatorer har då denna förträffliga motor? 9000, 900, 9-3 eller 9-5? Är det årsmodeller man skall se upp med eller annat som man bör tänka på? Blir nog en billig bil som jag kan ta motorn ifrån och riva ner och renovera, lager, ringar och packningar/ styrningar o s v om det behövs.

Hur var det med adapterplatta till typ 9? Eller förstår jag thomas rätt att jag kan sätta en Opel sprängkåpa bolt-on på typ 9:an? Detta för att jag helst har kvar drivlinan från växellåda och bakåt, enklare så.

Tacksam för tips.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

9000 sk kortmotor 1994-98.

2 l motor ltt på 150 hk är helt perfekt med ett starkt och brett register

NYA 900 2 L 1994 - FULLTRYCK 185 HK.

95 motor 2 l 150 hk

All dessa passar direkt på omegalådans(R25-R28) bultmönster , sprängkåpan är integrerad i lådan

och inte lös.

9000 och nya 900 motorn är mycket starkare byggda än 95 motorn,(starkare stakar och kolvar)

jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Pinton är ju en riktig tungviktare. Hur står sig Saab-motorn i jämförelse? Är den lättare?

Vet inte vad en Pinto väger, men Saabmotorn väger enl verkstadshandboken 156 kg. Omegalådan väger 34 kg enl min kalibrerade våg.

Link to comment
Share on other sites

Tur att jag inte behöver Omega lådan då, coolt att bultmönstret är samma på SAAB - Opel -> Ford (typ 9) det gör det ju mycket lättare att välja, då kan man ju köra Opel eller SAAB på Ford lådan.

Får se vad jag hittar för vrak att ha som donator.

Jag blir lite sugen på BEC också men man kan ju inte ha båda, R1 är väl drömmen men realistiskt är väl SAAB motorn lättare och billigare att få till i det korta perspektivet.

Jag funderar vidare men då vet jag att en gammal 9000 94-98 eller 900 -94 med kort motor är väl det jag skall söka efter.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag osäker på hur du fick ihop det! Vad jag vet så kan man köpa en sprängkåpa för att sätta mellan ford T9-lådan och Saab motorn("kortmotorn" som är ett Opelblock). Växer nog inte "på träd" begangnade så det är nog nytt som gäller. Skall gå att få tag på i bl.a England. Tror priset ligger på minst 300-400£

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...