Jonte Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Jag har en 2.0 liters Zetec från 93 som ska ihop med en typ9 låda. Helst ska man tydligen byta svänghjul till ett från en 1.6/1.8L, men det har jag inte hittat än. Är det bara vikten som skiljer på svänghjulet från 1.8 resp 2.0? Vilken startmotor ska man använda? Sen ska man tydligen byta till en vattenpump från 1.6/1.8L escort mellan 92-98 Jag har en tryckplatt för kopplingen liggande och har luskat ut att det behövs ett nållager från Sierran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 kopplingen har ju stöts och blötts flera gånger. Jag kan bara svara på hur jag gjorde och det kan finnas andra lösningar. jag har ju som bekant en 1.8 zetec och min koppling kommer ifrån en Mondeo 1.6, den fanns aldrig i sverige men norrmännen hade den. Min lokala bilreservdelsnasare kude få fram den ändå. Trixet är att hitt a en koppling som passar svänghjulet och ändå har rätt splines på lamellen. Sen behövs ett "spigot bearing" från en sierra. Den köpte jag på ford för 180:- bagis. Startmotorn kommer i från en nyare sierra. Det finns två olika typer av startmotorer och det är den smalare som man måste ha. den tjockare tar i oljetråget annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Det här är intressant! Vet att detta varit uppe tidigare men det skadar inte om vi kan få fram andra/fler lösningar på detta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Hej Startmotor Lucas LRS543 passar du kan använda följande länk för att få andar tillverkares nummer (bosch med flera) Bra länk för bil el Startmotorn från Sierra med DOHC motor och automatlåda passar oxså det är en mindre motor och den heter Lucas LRS707. Start motorn från DOCH motorm med manuel låda går 15mm länge in i kopplings kåpan och tar då i startkransen hela tiden. Du skall ha en koppling med centrumhålet mot växellådan 25,4mm (1") och 23 splines och det är det redan på Mondeo 2,0 så du kan använda orginal kopplingen. Du behöver ett urtrampnings lager som heter CCT133 finns på Capri 1.6 11/72-12/73, Cortina 1,6 08/76-08/79, Cortina 1,6 08/76-08/79, Cortina 1,6 09/79-08/82 jag köpte en hel kopplings sats till en Cortina på Ford den var en utgående produkt och kostade bara 300:- Glöm inte nållagret i vevaxelen. Svänghjulet på 1,8 är lättare men det fungerar att använda 2,0. Drivremen för vatten pumpen är anerlunda dragen på Mondeo (2.0) så vattenpumpen går på fel håll om du bara har pump,vev.generator vilket är det vanliga på en 7:a bytt till en 1,8 pump passar rakt av. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Jag kör med standard uttrampningslager från en Sierra, så det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Glöm inte nållagret i vevaxelen.Svänghjulet på 1,8 är lättare men det fungerar att använda 2,0. Nålager Ford Finis No:1596468 Mitt 2.0 svänghjul blev efter lite berarbetning:Svänghjul ca 8.5 kg Komplett med tryckplatta och lammell ca13.5 kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 22, 2007 Author Share Posted January 22, 2007 Tackar för svaren Jag har nu efter lite om och men inhandlat nållagret iaf. Däremot så visste Ford här i stan inte vart man skulle få tag i urtrampningslagret CCT133. Så jag får hoppas att vanliga Sierra passar. Nu söker jag vidare efter startmotor och vattenpump..... Det här är intressant! Vet att detta varit uppe tidigare men det skadar inte om vi kan få fram andra/fler lösningar på detta! Jag har sökt lite i forumet men de flesta alternativ precis som på Locostbuilders är oftast 1.8L zetec till typ9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 (edited) Hej CCT133 är ett QUINTON HAZELL lager och hetter så här i andra märke Delphi HD2044 Valeo 355610 Sachs 3151 192 041 Luk 500 0184 10 När jag letade kunde Ford i Lund beställa hem skall jag höra om det gäller fortfarande eller skall jag försöka få fram Fords nummer?? Jag tror att sierra laget är för tunt har set på något engelst forum daär man svarvade en ring och punktade fast. //Kenneth Edited January 22, 2007 by Kenneth Lundblad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Fasen ni kom på mig.. Jag ljög i inlägget om urtrampningslager. Det funkar inte alls med Sierra lagret. man måste ha det där caprilagret :blink: Jag har inte kört hela förra sommmaren med Sierralagret och det var inte Kjelle Wallin på Elwa motor som rekomenderade det. Förlåt :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 22, 2007 Author Share Posted January 22, 2007 Kenneth du får gärna kolla om du hittar Fords artikelnummer. Här på Ford i Västerås så började de förgäves slå i gamla pärmar när dom inte hittade i datorn. Det fanns inte några gamla fordgurun där som kanske kunde löst detta åt mig. Men dom har fått nyrenoverat och jättefina lokaler iaf (obs ironi) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Hej Jag åker in till Ford en dag när det slutat snö och inte är så halt kan ta några dagar. //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Hej Har hittat lite fler nummer på urtrampningslagret BREDA REFERENCE CR 1166 CONVERSION B&B - HD2044 FORD - 83BB7548BA FORD - 80BB7548BA FORD - 75BB7548BA FORD - 72BB7548AB FORD - 6124271 FORD - 6091027 FORD - 6052910 FORD - 1554191 FORD - 1554181 FORD - 1495487 Q.H. - CCT133 SACHS - 3151192041 SACHS - 1850282640 SKF - VKC2164 VALEO F - 355610 VALEO I - R220 och sitter i följande bilar CAPRI 1.3 08.72->01.78 For Hub With 20 Notches CAPRI 1.6 08.72->01.78 For Hub With 20 Notches CAPRI 1.6 GT 08.72->88 For Hub With 20 Notches CORTINA 1.6 08.70->08.82 For Hub With 20 Notches SIERRA 1.3 Type 3 08.82->02.87 (finns 2 versioner med lös och fast bellhouse bara den som har lös passar) SIERRA 1.6 08.82->93 For Hub With 20 Notches (fyr växlad) SIERRA 2.9 Type 3 11.88->93 TAUNUS 1.6 08.70->08.82 For Hub With 20 Notches //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 23, 2007 Author Share Posted January 23, 2007 Tack Kenneth. Det var en bra och redig lista. Hur fick du fram dessa nummer, var det någon lista du hade i gömmorna ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 (edited) Hej Nej jag letade efter ett annat lager nummer på internet och hittade den här sidan http://www.lorett.it/ där verkar var mycket information och bra korsreferenser. //Kenneth Edited January 23, 2007 by Kenneth Lundblad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted March 13, 2007 Share Posted March 13, 2007 Hej Var på Ford i dag körde sjua dit :eclipsee_steering: och fordnummret på det lagret som jag har är 6124271 och kostar 616 kronor Hedbergs (Ford i skåne) har 5-6 st i lager inom koncernen så vill du så kan jag beställa ett och skicka till dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 11, 2007 Author Share Posted April 11, 2007 Tack för erbjudandet Kenneth. Lösningen låg lite närmre än vad jag trodde för mig. Jag var in på bilverkstaden i samma hus här och där var det en som plockade fram ett åt mig, en chansning som gick hem :) Däremot så undrar jag hur ni gjort med skyddsplåt mellan motor och sprängkåpan. Det är ganska stora mellanrum rakt in till svänghjul/koppling där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 17, 2007 Share Posted May 17, 2007 Finns det olika typer/utformningar av kopplingsarmar till Typ9 lådan? Får inte urtrampningslagret att passa...det passar på kopplingsarmen när man har den lös utanför lådan, men sätter man fast den i lådan passar det inte :angry: Urtrampningslagret går inte utanpå röret Se bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted May 17, 2007 Share Posted May 17, 2007 Hej Vad är det för ett urtrampningslager du försöker använda är det från en Mondeo eller från en Cortina/Thanus ? //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 17, 2007 Share Posted May 17, 2007 (edited) Ser ut så här Men det är ju för liten innerdiameter på det. Var och hämtade kartongen till urtrampningslagret idag, är ett CCT 132 :angry: Edited May 18, 2007 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Nån som har en typ9 låda liggande lös och kan mäta ytterdiametern på röret (blåa sträket) Har nu köpt ett 6124271 urtrampningslager, och alla säger ju att det skall passa. Men inte gör de det :angry: Då växellådan har suttit i en Opel rally bil tidigare börjar jag tror att röret är modifierat på min växellåda, det är 35 mm utvändigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 25, 2007 Author Share Posted May 25, 2007 mitt är 33.6 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Stämmer som Jonte skriver att den är 33,60mm Tycker att det ser ut som om "röret" har en hylsa över originalröret. Förmodligen nersvarvad och har sen fått en hylsa påkrympt för att komma upp i diameter. Hur lång är din ingåendeaxel från splinesen och ut? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 26, 2007 Share Posted May 26, 2007 Magnus om det är det blåa måttet du menar så är det 35 mm. Har nu fått tag ett annant rör men det var också nersvarvat lite :angry: Sen var det lite längre också röda måttet. Tack för all hjälp jag fått :notworthy: // Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 Nån som vet hur långt röret skall vara? Se bild i föregående inlägg. // Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 29, 2007 Share Posted May 29, 2007 längden kan du ha fram till splinesen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted June 26, 2007 Share Posted June 26, 2007 Jag undrar vilken växellåda om det är 4 eller 5 växlat som ni andvänder :prop: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 26, 2007 Author Share Posted June 26, 2007 jag försöker med 5-växlad ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted June 27, 2007 Share Posted June 27, 2007 Jag kör med en 5 växlad låda med Quife innehåll :revs: :eclipsee_steering: rakskuret med synkring...jätte lång 1:a sen är det tätt mellan stegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 5, 2007 Share Posted July 5, 2007 Efter att ha botaniserat i det här med urtrampningslager så har jag kommit fram till följande. Det fungerar alldeles utmärkt att köra med ett helt vanligt sierra 2.0 lager. Men det fungerar även med "Capri" lagret enligt ovan (vilet jag monterade i dag,SACHS - 3151192041) Det som skiljer dom åt är avståndet från gaffeln till solfjädern. Caprilagret är lite längre vilket gör att kopplingsarmen hamnar lite längre bakåt. Men det funkar lika bra med sierra lagret som jag körde med hela förra sommaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.