Jump to content

Bmw 7a


eslöv

Recommended Posts

Hej ny på forumet + ny seven byggare.

startade förra helgen med att svetsa ramen, alla ytter rhs profiler är på plats + hela baken är klar.

tänkte bygga bara på bmw. m52 motor 325/525-328/528 -95 o senare

var och handlade en komplett bak vagn från en 523i -98 + en framvagn från 328i -99.

även bakvagnen är på plats, fjädringen kvar men det kommer nog i mellan dagarna att falla på plats.

har sneglat lite på denna bild, o efter det så kunde jag inte släppa tanken på bmw motor

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag har använt mcsorley ritningen 7+4 sen har jag använt höjden från mcsorley 7+442, alltså 4 tum bredare och 2 tum högre i fronten.

sen monterar jag motorn 2 tum mättt från vevaxeln till höger i ramen (motorn lutar jö ganska mycket på bmw, så blir det inga problem med torpenväggen o pedal utrymme. och på passagerar sidan ska där nog bli plats till ett par fötter också.

vikten har jag funderart en del på, och det är nästan bara lättare att bygga om man inte ska spara på vikten. motorn utan växel låda o kopling väger ganska mycket 147 kg, sen tror jag nog att bakvagnen nästan väger 100kg.

sen blir det ganska många fler meter rör + rhr i ramen för att klara vridet från motorn. sen får tanken och bågen byggas efter vikten så det slutar på en hög total vikt behöver nästan 1000 kg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hmmmmmmmmmmmmmmm............................

Med tanke på hur ovanligt det är med 7:or med BMW motor, så är det lite konstigt att två av oss som tänker göra det kommer från Sveriges tråkigaste stad.... :blink:

Mvh

Fredrik

Eslövsbo i förskingringen som bygger på 318is

Link to comment
Share on other sites

Hej, vill ni höra på något konstigare vi kommer nog inte bara från samma stad vi bodde nog nästan grannar i ca 16 år också bara ett hus i mellan (Connys). Detta var för ca 13 år sen eller något sådant.

Har jag inte rätt, Sword Fredrik Svärd.

Mvh Fredrik Hernvall

Link to comment
Share on other sites

:biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2:

Vad är risken för det!!!! :prop: Nog för att jag visste att världen är liten, men detta var nästan för mycket. Stämmer perfekt att jag bodde granne med Conny och Linda i knappt 20 år. Mamma bor fortfarande kvar i huset på "Hällan". Du har väl fuskat lite på hembyggen sedan tidigare? Om inte jag minns helt fel så byggde ju Lule en Go-cart till dig på Åkermans??

Detta var riktigt kul! Hoppas vi kan träffas och rejsa lite när vi byggt färdigt.

Mvh

Fredrik

Edited by Sword
Link to comment
Share on other sites

det är riktigt den är byggd av Luego i england. http://www.luegosportscars.com/cars/viento/index.html

det var bara en bild på en M50 motor i en seven.

det kommer bilder på en separat länk lite senare, vi är två som bygger varsin seven i mitt garage. vill komma lite längre innan det blir ett foto album, har bara byggt i en månad. men lovar en länk i nästa vecka på byggena. den sista ramen blir nog i stort klar nu i helgen.

Mvh Fredrik

Edited by eslöv
Link to comment
Share on other sites

Uj.. ser tungt ut det där.. kunde ni inte mätt upp hur bär/länkarmar sitter i subframen och överfört det till eran ram?

Subframe på en sjua känns ju rätt meningslöst.. det kommer ju bröta rätt bra ändå.

Och en subframe gör ju egentligen inget annat än minskar kontakten mellan arselet och vägen i detta fallet..

Det blir ju iofs enkelt att bygga på detta viset.

:wacko: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej ezroller, vet inte riktigt varför det skulle bli lättare att sätta fästena på samma ställe i seven ramen som i subframen. Hela subframen + bärarmar, spidlar och broms ok är i alu. bäräknar subframen till att väga 3,5-4 kg, skulle jag stå o göra egna fäste + alla extra rhs rör så tror jag med stor säkerhet att det skulle bli tyngre än att använda den komplett som vi har gjort.

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vi har inte skaffat någon donator bil utan det blir att handla delar efter hand. Ser det lättare att handla efter hand, då kan man kobinera i hop de bästa delarna lättare tycker vi.

vi har bakvagn, motor, våxellåda, rattstång+en knut från E39 96-02 (5 serien) styrvxl, nedre infästning styrstång E46 01 (3 serien) spindlar fram + bromsar, styrleder E36 99 (328) pedal ställ, ratt axel med lager + två knuter från Volvo S40

Link to comment
Share on other sites

Är du verkligen säker på att den baar väger såpass? Ser mer ut som 20kg...

Den där ska ju kunna hantera ca 230hk (330 är väl den största motorn med den bakvagnen) och höften av 1500kg plus ev last och släpvagn mm.

Den torde ju vara hysteriskt överdimensionerad för en locost... jag hade nog sett till att väga den.... ;)

Jag har oxå tänkt i samma spår en gång i tiden men insåg att en komplett bakvagn från BMW eller Volvo blir i tyngsta laget jämfört med att bara använda slutväxel & drivaxlar samt möjligen uprights.

Men det e jag det.

Alla bygger som de själva vill och med olika mål. :)

Mao är inget sätt som fungerar fel om man upåpnär vad man vill uppnå. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Kul bygge!

Jag funderar själv lite löst på att anväda BMW delar till ett annat projet. Det finns mycket fint godis till dessa. 525 har tillexempel 302mm ventillerade skivor fram orginal. Det är dock synd att bakre lagerhusen inte går att skruva bort från bärarmen (525).

Skulle underlätta vid bygge av en egen bakvagn. (eller finns det någon annan BMW modell som har det? lite OT kanske)

Lycka till :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hej.

på bakvagnen från E39 så är bakre lagerhuset bara bultat på alu spindel. likadant på fram spindeln.

här är en länk till bakre lagerhuset.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?mo...hg=33&fg=40

http://www.realoem.com

det är en mycket bra sida med alla bmws reservdelar. jag har fått många tips på vilka delar som är användbara i våra seven bygge därifrån.

Edited by Jocke E
ONÖDIG CITERING
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja de är fram spindlar och bärarmar från bmw 328. Nu ska bara infästningen (adaptern) till övre spindel bult byggas lite seriösare nu när jag vet vinklarna.

Jag tyckte det blev en hyfsad lösning, helnöjd med undre bärarmarna men sen tycker jag att spindeln ser lite klumpig ut. Vill gjärna använda de spindlarna, där är jö bra bromsar + lätt att fästa skärmarna med en vettig lösning.

Mvh Fredrik

http://locostbeamer.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kul bygge och en jäkla fart! :racesmile:

Ser onekligen väldigt udda ut med den stora jäkla bakvagnsbryggan - men det borde ju ganska enkelt gå att plocka bort den och göra motsvarande lättare upphängning i fyrkantsprofil. Men å andra sidan så går detta mycket snabbare och ni hinner helt klart före mig att bli klara och få leka rundor med era skapelser... :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kommer att gå bra på besiktningen. fin kamin är den från ja vad hette gården nu igen den Florence Stephens och systrarna hade. de gjorde kaminer där som är väldigt lika den du har. Huseby bruk var det ja

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...