Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Ok, noterat synpunkterna. Ni får tänka på att detta är CealmSeven Industries, här bygger vi bilar med vinkelslip och "högt i tak målarboxen" kombinerat med borrmaskin och hammare.

Hmmm rosenpolerad med vinkelslip, 2012 års mode kanske...?

Skämt åsida, har inte haft en tanke på att man ens kan göra någon behandling av instrumentbrädan när Tabac frågade. DEt enda jag funderade på var om jag skulle putsa med autosol före eller efter montering, det blev ingetdera. Det får kanske tas sedan. Att prova doppning av plåt i kaustiksoda det låter som en trevlig medtod. men sedan då måste det inte göras något efter som behåller "kaustiksoda-formen" på bräda?

Jag är fortfarande så glad att jag bara har en mätare på instrumtbrädan och minimalt med knappar, ok då en extra för manuell fläkt. Erkänner det men i övrigt bara vad som behövs för att driva bilen samt VVFS 2003:22.

Hallå ! Jag ser att ditt Snap-Off rattnav verkar vara Blå-kromaterat. När man kromaterar aluminium så kan man få olika färger. T.ex Blått,Rött,Guld eller Silver.

Jag misstänker att aluminium-panelerna på Lotusbilarna är Silver-kromaterade ?? eller mattpolerade ?? Därefter har de förmodligen sprutats med klarlack ??

Efter dopp i lutbad så sköljer man grejerna i varmt och kallt vatten. Därefter så doppas de i ett annat kemiskt bad för att få en viss bestämd färg på grejerna.

Alternativet är väl att man efter dopp i lutbad + sköljning och torkning i fria luften, sprutar på klarlack för att inte Aluminium-grejerna ska ärga så småningom.

Klarlack finns på sprayburk i bygghandeln eller i färgaffären.

Jag provade med Svinto på en aluminium-profil i går kväll. Det blev ganska bra, men inte så bra som jag trodde det skulle bli. Ett annat sätt kan ju vara att slipa

med våt-slippapper i lämplig kornstorlek. Och sedan klarlacka efteråt. Eller om man har en större plåt. Efter slipning eller dopp i lutbad:

Stryka på golvlack som man använder till parkettgolv och sedan slipa med ett fint slippapper efteråt. Prova för säkerhets skull på en mindre plåt först.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Om jag skall ta fram en matt yta är det inte bara att ta en bläster och blåsa på och så klarlack.

Träffade min "bläster-kompis" med kompresson som drivas av en Cummins eller Detroit värstingdiesel. Elda på lite med den det borde bli rätt matt yta eller så kör man från säg tremeters håll det borde nog räcka för en Al-plåt.

Vi resonerade om att blästa Volkvagnen jag köpte och han var väl kanske lite tveksam om den skulle hålla men färgen sitter rätt löst och på lite håll så kanske. Vi får prova på motorluckan och fronthuven.

Link to comment
Share on other sites

Omgörningen är inte riktigt klar än.

klar - ny instrumentbräda inklusive att installera minimalt med instrument och omkopplare

klar = målad (men kan bli ombyggd) - måla eller bygga en helt ny scuttle, eller bygga den befintliga scuttlen med al-plåt

klar (dock är kontakten inte monterad än) - elanslutning till släpkärran

- bygga om passagerarstolen motsvarande förarstolen

- styrskenor i scuttlen för att rikta luften mot kylaren

122_1730Large.jpg

122_1732Large.jpg

122_1735Large.jpg

Reservhjulet hänger i en konstruktion med tre M12 och en M10 som är fästa i en "specialare och hänger på dragkroken. Däcket går inte att ta loss med mindre än att alla bultar lossas. Plus att den kontrultionen sitter helt fast i bilen samt låst av fälgens ET.

122_1737Large.jpg

122_1738Large.jpg

Bakljusen häger på "pinnar" motsvarande modell finns på tex skördetröskor. Praktiskt för tillgängligheten och servicevänligheten.

122_1739Large.jpg

122_1740Large.jpg

122_1741Large.jpg

Tank = Jeepdunk (20L) och reservtank (5L)

122_1743Large.jpg

Så här ren blev instrumentbrädan

122_1746Large.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack för de orden Jocke4U, de värmde. Jag tycker CealmSeven 2.0 fick ett både estetiskt och funktionellt lyft.

Jag en upgrade 2.01 på gång. Blev nog bara bortglömd i 2.0. Det är hårda stänklappar fram.

Link to comment
Share on other sites

Bra.

Kör du cykeldator nu också? såg den inte.

Har du kapat bakskärmarna i framkant? just den biten du inte har är det som alltid blir blästrad,så det är nog inte dumt att korta ner dem.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Kör en virtuell hastighetsmätare och har gjort så i 3,5 år. Köpte en fin och glänsande Acewell i Locostgruppköp. Den höll så länge så att besiktningsmannen han köra från SBP-hallen de cirka 250 metrarna till trailern. Den gick riktitigt illa då också, sedan dog den. Jag ställde utan skräpmätaren och där står den 3,5 år senare. Inga Acewell för mig fler gånger.

Ja det skall finnas en cykeldator i bilen men har aldrig funnits.......... annat än köpt och finns inomhus. De gånger jag ansett att jag behöver en hastighetsmätare har jag GPS. GPS-fäste har funnits på bilen i flera år men inte nu längre.

Skärmarna är bara kapade i bilens längdriktnig.

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven: Med en knappt fungerande Acewell mätare.

CealmSeven V8: Men en fungerande Sigma cykeldator som "satt i siktfältet", eller bilder finns i V8 tråden. Och sitter den i siktfältet då skall jag nog inte köra bil......... men den var belyst dock helt omöjlig att läsa av vare sig belyst eller ej men det godkänt är det...

Jag förlänger framskärmarna på motsvarande sätt som thlu gjort, ref tråd från Hjälmare docka och på någon av bilderna så syns hans framskärmsförlängning, med 1mm Al-plåt. Jag ta en lastbilsstänklapp av hård typ.

--- ja skärmens längrikting var det --- Jag menar verkligen i längdriktningen du menar troligen tvärsöver.

Min bil är nu cirka 90mm smalare för bakskärmarna var för breda

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en helt annan bil nu. :racesmile:

Snyggt jobbat, får se när man får se den live nästa gång..

Har kopplat in cykeldator i min bil, men jag får den inte att visa rätt hastighet,

och den visar max 80 km/h fast den skall klara 300 :)

Hoppas min återförsäljare kan få tag i ny hastighetsmätarwire.

Link to comment
Share on other sites

300 är kanske med store hjul. de brukar ha ett max puls också

Men min klarar bevisligen över 190km/h i alla fall och den heter Sigma Sport BC 800.

min hjulomkrets är 1809mm

Link to comment
Share on other sites

...den heter Sigma Sport BC 800.

min hjulomkrets är 1809mm

Då har jag samma, fick dock byta ut originalgivaren, då den råkade bli mos.

Min magnet sitter på inre drivknut, och givaren sitter på ett stabilt fäste på växellådan.

Kan ju vara så att givaren inte klarar hastigheten, eller om magneten sitter för nära "centrum".

Kanske skall flytta magneten till bromstrumman istället, då får man ju längre mellan pulserna..

Har något större rullomkrets, ca 2100 mm.

Ursäkta trådkapningen Cealm :)

Link to comment
Share on other sites

Neodym-magneter från Clas Ohlson 31-1466 eller 31-1467 Sätt två bredvid varandra på en kardanknut. Slålborsta lite så det är jämnt sedan sitter de och det bli inget krav på 3 till 4 mm utan då blir det kontakt när magneten går förbi. Jag vet, jag har provat på CealmSeven V8 sedan att jag inte använder mätaren är helt skilt från att den fungerar......

Link to comment
Share on other sites

Neodym-magneter från Clas Ohlson 31-1466 eller 31-1467 Sätt två bredvid varandra på en kardanknut. Slålborsta lite så det är jämnt sedan sitter de och det bli inget krav på 3 till 4 mm utan då blir det kontakt när magneten går förbi. Jag vet, jag har provat på CealmSeven V8 sedan att jag inte använder mätaren är helt skilt från att den fungerar......

kardanen snurrar ca. 4ggr snabbare än hjulet så det gäller att mätaren klarar att läsa så mycket när det går lite fortare än 90km/h

Link to comment
Share on other sites

Jag har två Claes Ohlson Sigma mätare BC1106 och BC1200. Den ena klarar bara 4-siffrig omkrets dvs måste sitta på hjul eller drivaxel men den andra klarar 3-siffrig omkrets och kan av samma skäl sitta på kardan som snurrar 3,73 gånger fortare.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Nja, egentligen inte för cykeldatorer bygger normalt på rullningsomkretsen, dvs ett blipp per varv och sedan definierar du varvet i mm så räknar datorn ut km/h. Sätter du dubbla magneter 180 grader förskjutna betyder det bara för min del att "153mm" skall delas med 2.

eSvaret korrekt svar är väl ett Nej. Det är nog ingen eller möjligen ytterst få cykeldatorer som har flerplus system

Link to comment
Share on other sites

Vad jag menar är att om den klarar ett visst antal pulser och man då har den på kardan så tappar man cykeldatorns maxspeed. om den klarar 300 med en puls per varv så klarar den 80kmh med 3,73 i utvxl.

Link to comment
Share on other sites

Nej så funkar normalt ingen cykeldator. Allt är kopplat till den rullomkrets som påverkar bilens hastighet, eller fordonets.

SEdan pga utväxlingar i bakaxel mm så kompenserar du dvs "lurar" datorn att din rullomkrets är mindre än den egentligen är. Två pluser ger bara att du måste knappa in för mig 153/2 sätter du dit 10 magneter blir det 153/10.

Det är detta som kan vara en nackdel med cykeldator om man inte kan programmera 3-siffrig omkrets, dvs gå inte det kan man inte ha magneten på kardan då måste den vara på drivaxel eller hjul och sitter mer oskyddad då. Kardan är ett skyddat ställe

Link to comment
Share on other sites

jag är helt med dig ang. cykeldator men tror inte du är med hur jag tänker. Den är ju inte oändlig. en del går till 100km/h och då undrar jag om den kan mäta till 100km/h om du ha 1 puls per varv eller 20 puls per varv.? är du med nu.

Link to comment
Share on other sites

Den ena jag har klarar 199,5 km/h den andra klarar 99,9 km/h pga en siffra för lite i presentation så oavsett om den klarar mera så kan den inte visa annat. Varje rullat varv skall ge en plus då kan de mäta km/h med det som info.

Edit:tillägg: Cykeldator är bara en lösning om den:

- klarar km/h med 3 heltal och eventuell decimal

- kan hantera 3-siffrig hjulomkrets om man vill montera den på kardan vill säga, på ett hjul är det ok med 4-siffrig

Något annat går inte att göra med dessa eftersom de är helt inställda på 1 puls och ett värde på omkrets.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Grillen skulle varit "silverfärgad" dvs original Biltema silverfärg men jag hade ingen lust att skruva lossa alla skruvar för att sedan sätta dit allt igen. Du har helt rätt i synpunkten men jag har fortfarande "noll lust" att göra det jobbet. Där är orsaken till att grillen blev blå. Har heller inte kommit på hur jag skall lösa problemet. Det går inte att eftermåla (obs inte efterlackera) på plats. För länge sedan köpte jag en vattenskuren "Sjua" från forumet. En kollega som gjorde ett antal och sålde i en tråd till hugade spekulanter. Den skulle kunna sättas in i grillgallret och uppnå lite av effeketen du eftersträvar. men hur sätter jag fast den. DEt får väl bli lite små buntband kanske. Jag har tänkt en del på detta men inte kommit fram till annat än buntband.

Det var ett stort steg för mig att ens måla bilen och det blev finare men att lossa grillgallret där gick visst gränsen, på gott eller ont men så var det. Förlåt......

Link to comment
Share on other sites

En jättefin Sjua jag köpte för något år sedan. Den skulle passa bra i nosen på CealmSeven. Jag har ju de extra stora och breda noskonerna. synd bara att jag aldrig kollat om Sjuan får plats. De extra stora och breda Dala7 nosnonerna är inte extra stora i "lufthålet" fram. DEt saknas säkert nästan 40 till 50mm. Fast jag kanske aldrig haft tanken att hänga sjuan i bilnosen utan bara som en tänkbar hemmadekoration.

C731a.jpg

Skall jag alltså bli tvungen att ta bort gallret och snygga till bilnosen? Hur gör jag med bultarna då. De är ju också målade blå?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: --- Lite svart färg på nätet i grillen kanske --- Eller nytt galler i silver från Biltema som det ursprungligen var när jag var för lat att ta bort gallret inför "smurfningen" av bilen. För er som funderar vad en "smurfning" är så kan jag informera att smurfar är en sorts sagofigurer och alla är blå. Möjligen lite mer ljusblå än vad CealmSeven är.

Kanske, ill-orange eller ill-gul eller Biltema motor-silverfärg eller blå.....

Link to comment
Share on other sites

För er som funderar vad en "smurfning" är så kan jag informera att smurfar är en sorts sagofigurer och alla är blå. Möjligen lite mer ljusblå än vad CealmSeven är.

Aftonbladet har koll även här:

314537-smurfarna.JPG

:)

Link to comment
Share on other sites

En Tävling med medlemskapspris.

3 augusti körde Google Map bilen i Arboga kommun och filmade (tror jag). Det var en väldekorerad bil och en ren tillfällighet att jag och en kamrat råkade ut för denna. Om vi blev filmade eller ej det är inget vi vet idag men eftersom jag vet exakt var vi var när bilen passerade så kan jag lätt kolla om vi finnas med eller ej.

Nu tar det säkert ett tag innan bilderna kommer ut på Google Maps och är det så att vi finns med då kommer jag meddela det i tråden och aktivera tävlingen som vem som helst får vara med i.

Priset till den som i så fall först meddelar mig korrekt plats med en bild från Google Maps där vi finns fotograferade får nästkommande års medlemskap i LocostSweden klubben betalt av mig.

Ungefär så här såg Googlebilen ut.

sv-car.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen efter BM-dagen vid Munktellmuseet i Eskilstuna. Tog ungefär 150 kort på traktorer, ångmaskiner, svarvar och tryckpressutrustning.

Album från BM-dagen Eskilstuna 2011-08-06

Filmade lite grann också som behöver redigeras. När det är klart så laddar jag upp filmen på Youtube och länkar in i tråde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Logistik-cealm har strukturerat området en smula. Volvo 940, byggram, Cobrakaross, 3-wheeler, 6x4 ram, Kewet nr1, Kewet nr2 samt hjullastaren är omflyttade så jag fått mer utrymme att jobba med del olika objekten. Nöjd eller till och med mycket nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Försäkringar, detta kära och så nödvändiga ämne. Jag är ju till minst 100 procent förespråkare av att köra försäkringen via ett "vanlig bilförsäkring" dvs det är tillåter att bilen används tex till och från jobbet mm. Som sagt detta är min syn på det hela andra kan ha annan syn och andra skäl. Det viktiga är att alla vet att man väljer rätt försäkring i förhållande till sin egen användning eftersom det är det som står i avtalet (ofta finstilt) som gäller och ingenting annat.

Nu ringde ett stort och välkänt försäkringsbolag till mig. En mycket trevlig tjej från Malmö kontoret och ville fråga hur nöjd jag var med min första överflyttade försäkring (eller nyteckande, den på CealmSeven V8). Snabbsummeringen är att detta bolag kan försäkra mina Seven bilar för ungefär halva priset, eller om man vill två för en. Nu ville man sockra lite till nu kan jag försäkra tre för en. Jag behöver alltså få klart en Sevenbil till för jag har ju bara två stycken.

Synd att skatten inte är på motsvarande sätt, tre för en. Det tio fordonsförsäkringar totalt vi pratar om men ändå en Sevenbil försäkrad för 600 kr på ett år kan väl anses som helt ok istället för 1900 kr på mitt gamla bolag.

Väntar jag lite till så kanske jag kan få fyra för en. Och här sitter jag och skriver på datorn när jag borde färdigställa Sevenbilar..... för snart får jag kanske betalt för att försäkra.......

Link to comment
Share on other sites

Idag är det tisdag och Hjälmare docka bilträff igen, det här skrev Arboga Tidning för en dryg månad sedan. Jag kanske är ständigt på väg. Inte tänkt på det förut. DEt som står i tidningen brukar ju vara sant.

AT2011-07-12a.jpg

AT2011-07-12b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Under en timme idag hade vi mängder av Tjejer och V8-or (plus några bilar med färre cylindrar) i Arboga. Det var Tjejernas Veteranrunda 2011 med ett 50-tal ekipage med enbart Tjejer i som passerade och V8-klubben Sleepy Town Cruisers herrar hade uppgiften att arrangera Etapp Arboga. Fråga att svara på samt en "bilövning" var uppgiften som herrarna ställde Tjejerna inför.

Fast i två fall verkade det tveksamt om verkligen hela bilens besättning var Tjejer? Vi tyckte oss kunna se peruker och "lösa artiklar i tvenne upplagor bredvid varandra på kroppens främre, övre del". Osäkerheten är dock stor. Ingen ville (tordes) heller kontrollera äktheten på "Tjejerna". Frågan kommer aldrig få ett svar.

Bilder från Tjejernas Veteranrunda 2011 Etapp Arboga

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bokat besiktningstid för CealmSeven. Slutsiffra 2 är en riktigt usel slutsiffra men det är bara att bita ihop. Besiktningsterminen startar 1 december. Bokat besiktning 15:50 1 december i Arboga. Hoppas det inte är allt för mycket snö och salt ute.

Ett fel vet jag redan om det är lite höga utsläppsvärden. 3,5 är gränsen, vill minnas jag fick mätaren att slå i botten när jag åkte till besiktningen för någon månad sedan för koll att bromsarna tog bra och jämt på bilen då kollade vi avgaserna samtidigt. Lite väl högt värde......

Skall jag köra K-sprit-tricket som man använde på Volvo 142 med B18 / B20 när tiden var "den gamla goda" så får jag nog dosera upp till 10 liter K-sprit på 1 liter bensin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fällt en flaggstång idag. Timber!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det var den egna flaggstången på tomten som varit extremt dålig länge alldeles för länge. Tog flagglinan och gjorde en löpsnara så jag kom en bit ifrån så drog jag bara. Flaggstångskulan fick väl bli som det ville med men linan fastnar i grenverket i en tall som då fångar upp fallrörelsen och sakta men säkert viker sig flaggstången även på mitten så flaggstångskulan stannar cirka 70cm från marken mjukt och fint.

Jag skulle kunna säga att det var ett med precision planerad fällningsprojekt. Men verkligheten = rena turskottet. Orsaken till flaggstångens fall kan härröras till att myror byggt bo i den och de hade expanderat sitt området några meter upp = höghus.

Kommer inte ersätta den fallna furan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här i Konungarikets centrala områden skiner solen från en klarblå himmel som vanligt och det är olidligt varmt, +9c. Under dagen väntas temperaturen stiga mot otroliga +15 till +18c. Jag skriver prefixet + bara för att ni i Rikets oländigare områden inte ska förledas att tro något annat.

Igår smög jag upp "sprutboxen" på gräsmattan, tänker sprutmåla skärmar och lite andra detaljer under dagen. Färgen är inköpt i sann Locost-anda från Biltema (2K). Planen var att inköpa BRG men efter att ha sett priset på den (!!!) vann Biltema på knock-out.

Tyvärr kommenderade hustrun nyss "MOTOR- OCH RÖJSÅG FRAM!". Hmm...om jag kapar ner lite buskar och annan klorofylla som hon vill ha kvar tror jag mej kunna befrias och ägna resten av dagen åt kulturaktiviteter istället dvs bilbyggeri.

En frilansjournalist har kontaktat mej och vill göra reportage om "rörhögen" för tidningen Bilsports räkning, får väl se om det blir nå´t av det.

Antas

Tung dag med röjning, ska försöka smita undan på något vis.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Glädjande Antas att även du får uppleva plusgrader vid något tillfälle. Det är er alla väl unt i det nordligaste karja landskapet.

Biltema 2K = suveräna färger = billiga och bra. Möjligen är kulörantalet något begränsat men det går alltid att blanda och få till någon alldeles unik färg.

Link to comment
Share on other sites

Stackars Antas. Du får förklara för din hustru att lackera måste man göra när det är temperatur för det.

Röjsåga kan man göra andra dagar.

En lycklig man är väl gott att ha.

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag lyckades inte smita undan!

Livet är inte lätt för oss män. En ogift kvinna kan underhålla en man på många trevliga sätt - en gift kvinna kan hålla många män sysselsatta!!!

kenneth

En gift kvinna vet vad vi män behöver - det är därför en del kvinnor är gifta och andra kvinnor ogifta!!

Link to comment
Share on other sites

Höstrally i Julita. Kollade precis och vi är 48 anmälda bilar. Rekord!

Vis av vädret drar jag tow-bar-Seven dit för losskoppling och Höstrallykörning. Skulle det lägga sig ett trist och mörkt moln tvärs över Julita med omnejd då gör jag som häromåret kör rallyt med icke losskopplad Sevenbil. Det går lika bra det också. Dessutom räknades det av tävlingsledningen för Sevenbilen var ju med att jag sedan satt skapligt varmt och torrt i en V70 spelade ingen roll för deras del (men för mig......).

Såg också att Miata klubben var på Gröndal, kanske skall passera där på hemvägen och kolla hur dessa små racerbilar har det.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...