Jump to content

Byggtråd GBS Zero + Saab 7:a


Recommended Posts

Hej.

Tänkte bygga en 7:a med hjälp av ett Zero starter Kit från GBS, Saabmotor (204E) och en Omega R25-R28 låda.

Hade tänkt ta delar till fram och bakvagn från en Ford sierra då dessa skall vara Bolt on.

Tanken är att jag skall börja lägga upp byggbilder m.m. men till en början kommer tråden att användas till

att få lite klarhet i vilka delar som behövs och hur jag ska lägga upp det hela. Jag har 1000 frågor :)

Bättre att ta alla frågor här än att skriva en massa frågor i olika trådar om olika saker. Hoppas

att jag kan få hjälp av allt kompetent folk här på forumet.

Jag kan börja med några frågor på en gång :)

1.Vilka delar är det som man behöver plocka från Ford sierra till fram och bakvagn ? funderar på om jag ska

köpa dem löst eller en donatorbil, men om jag ska köpa delarna separat så lär jag ju veta exakt vilka delar

det är :)

2.Hur gör man lättast med el systemet och styrsystemet ? Om man inte vill använda saab instrument utan tex

ett Acewell, hur funkar det ? Hur lägger man upp det bäst med elen ?

Fick svar från Cealm i en annan tråd på fråga 2 där jag fick veta att jag behöver följande från sierran:

hubbar

drivaxlar

diffklump

bromsok

spindel

styrväxel

kuggstång

Rekommenderas att köpas nytt:

ok

styrväxel

spindel

Hur är det med fjädrar och dämpare ? ska de också tas från sierra ?

Här är en länk till kittet så kanske det framgår mer exakt vad man behöver och vad som finns med :

http://www.robinhoodsportscars.co.uk/Custom/collection/starter_Kit_Contents.pdf

Edited by Tuna
Link to comment
Share on other sites

Hur är det med fjädrar och dämpare ? ska de också tas från sierra ?

Nej, det funkar inte så bra. Det är helt andra dämpare och fjädrar till en sjua. Man kan få tag på allt från "billi, billigt" till "Race!". Det är plånboken som är den bromsande faktorn. :D

Angående delar du skall ta från sierran så glöm inte rattstång + rattlänkage! Sedan klurar jag på om det inte är smartare att strunta i den gamla sierra kuggstången och gå på en ny quickrack direkt. Ralleydesign har fina quickracks till en väldigt rimlig peng.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska skicka en fråga till GBS vilka donatordelar du behöver skaffa, det borde de kunna svara bäst på. När det gäller diffklumpen måste du veta att det finns det två storlekar, 7" och 7,5". Du måste ta reda på vilken storlek som din ram är gjord för.

Jag har något minne av att man ska kunna sätta en 7" diff i fästena för 7,5" diffen med hjälp av distanser, kanske nån som kan bekräfta eller dementera detta?

Edit: Kolla med dem också om det kostar något extra att få kittet vänsterstyrt eller iallafall med strålkastare för högertrafik.

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Nej, det funkar inte så bra. Det är helt andra dämpare och fjädrar till en sjua. Man kan få tag på allt från "billi, billigt" till "Race!". Det är plånboken som är den bromsande faktorn. :D

Angående delar du skall ta från sierran så glöm inte rattstång + rattlänkage! Sedan klurar jag på om det inte är smartare att strunta i den gamla sierra kuggstången och gå på en ny quickrack direkt. Ralleydesign har fina quickracks till en väldigt rimlig peng.

Ok,, får tacka,, då har man fått klarhet i det där med dämparna, man behöver kanske inte ha super race som kostar skjortan men man vill ha riktiga grejer.

Bra tips det där med quickrack,har du någon länk ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska skicka en fråga till GBS vilka donatordelar du behöver skaffa, det borde de kunna svara bäst på. När det gäller diffklumpen måste du veta att det finns det två storlekar, 7" och 7,5". Du måste ta reda på vilken storlek som din ram är gjord för.

Jag har något minne av att man ska kunna sätta en 7" diff i fästena för 7,5" diffen med hjälp av distanser, kanske nån som kan bekräfta eller dementera detta?

Edit: Kolla med dem också om det kostar något extra att få kittet vänsterstyrt eller iallafall med strålkastare för högertrafik.

Hej

Har pratat med svenska importören av GBS om delar och det ska tydligen fungera med vilekn sierra som helst om jag förstått det rätt. Det enda som man skulle tänka på var att om man skulle ha skivbromsar bak så skulle man ha något extra kit till det. Som jag förstått det så får man hela kittet anpassat till "svensk" standard om man beställer genom den svenska återförsäljaren.

Funderar på att köpa den här lådan http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&post_id=9898502

kan någon bekräfta att det är rätt omega låda som passar bolt on på Saab motorn B204E , skulle vara uppskattat.

Link to comment
Share on other sites

--- sätta en 7" diff i fästena för 7,5" diffen med hjälp av distanser ----

För kit-bilar vet jag inte hur det är men om man bygger själv sätter man fästvinklarna för 7,5" diffen. Använder man en 7" diff lägger man emellan ett par distanser bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har något minne av att man ska kunna sätta en 7" diff i fästena för 7,5" diffen med hjälp av distanser, kanske nån som kan bekräfta eller dementera detta?

Så är det med Westfield iallafall, att man monterar 7" med distanser eller 7,5" utan.

Funderar på att köpa den här lådan http://www.bildelsbasen.se/index.php?index=default&link=item&post_id=9898502

kan någon bekräfta att det är rätt omega låda som passar bolt on på Saab motorn B204E , skulle vara uppskattat.

Det ser bra ut och kan inte se något konstigt än att den passar på B204E. Den jag har kom också från en 2,5 V6/X25XE

Link to comment
Share on other sites

Yeess ! då var första delen till mitt bygge inhandlad det blev v-lådan som jag länkade till här tidigare :)

Skönt att vara igång om än i liten skala :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så där ja, nu har jag fixat två donatorbilar som det blir till att riva ner :)

bf32012115220618f.jpg

db32012115301de5e.jpg

Som ni ser så blev det en 9-3 och en 9000.

Tänkte bara höra om det är några delar som är att föredra från 9-3:an och några från 9000 eller

vise versa ? Har bla hört att insuget från 9000 skall vara att föredra, vad mer ska man tänka på ?

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Beroende på hur du tänker göra med tex pedaler o styrning, så spara dessa delar från båda bilarna. Men kan komma på lösningar under tiden man bygger och det är alltid lättare att ha saker i handen att prova med istället för bilder. Samma med elsystemen o knappar, säkringslådor mm.

Link to comment
Share on other sites

Beroende på hur du tänker göra med tex pedaler o styrning, så spara dessa delar från båda bilarna. Men kan komma på lösningar under tiden man bygger och det är alltid lättare att ha saker i handen att prova med istället för bilder. Samma med elsystemen o knappar, säkringslådor mm.

Hej !

Tack för tipsen. Har inte så jätte bra koll på dessa saab biler, skulle vara kul att veta vad som skiljer dem åt, är det olika pedaler och styrning ? vad skiljer dessa åt ?

Mvh

Johan

Edited by Tuna
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Tack för tipsen. Har inte så jätte bra koll på dessa saab biler, skulle vara kul att veta vad som skiljer dem åt, är det olika pedaler och styrning ? vad skiljer dessa åt ?

Mvh

Johan

I princip allt. 900 är ju en Opel i stora delar i chassit. Calibra fram och Vectra bak. 9000 är ju ett Saab/Fiat

(Croma) / Alfa Romeo (164) samarbete / konstruktion. Samt att 9000 kom 1985 och 900 1994 gör ju att elsystemen och elektronik till stora delar skiljer förutom motor och motorstyrningen som är lika på 9000 från 1994 till 1998

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

I princip allt. 900 är ju en Opel i stora delar i chassit. Calibra fram och Vectra bak. 9000 är ju ett Saab/Fiat

(Croma) / Alfa Romeo (164) samarbete / konstruktion. Samt att 9000 kom 1985 och 900 1994 gör ju att elsystemen och elektronik till stora delar skiljer förutom motor och motorstyrningen som är lika på 9000 från 1994 till 1998

Hej igen!

Det är en 9-3og som jag har från 99, enligt papperen som jag har ska det vara en B204E i den med Tronic 5 . Har inte saab 9000 2.0t med 150hk motor från 96 en B204E motor med Tronic 5 ?

Link to comment
Share on other sites

Har inte saab 9000 2.0t med 150hk motor från 96 en B204E motor med Tronic 5 ?

Japp 9000, fanns med 2.0 lättrycksturbo, mellan 1994 och 1998 med effekten 110 kW (150 HK). Trionic 5.5 heter styrsystemet.

Det finns en hel del info kring SAAB och dess motorer, några exempel:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9000

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine

http://en.wikipedia.org/wiki/Trionic_T5.5

Link to comment
Share on other sites

Japp 9000, fanns med 2.0 lättrycksturbo, mellan 1994 och 1998 med effekten 110 kW (150 HK). Trionic 5.5 heter styrsystemet.

Det finns en hel del info kring SAAB och dess motorer, några exempel:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_9000

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine

http://en.wikipedia.org/wiki/Trionic_T5.5

Nu får ni ursäkta om jag som helt novis på detta område och därför ställer lite dumma frågor och inte riktigt hänger med i svängarna. :unsure:

1. Är det tronic 5.5 på båda eller 5 på den ena och 5.5 på den andra ?

2. För mig som är novis så är det tex omöjligt att veta att startmotorn(bara ett exempel) var bättre på 9000 än på 9-3an för att veta det måste man ha lite större erfarenhet av saab motorer, det är därför som jag lär fråga här,för att få lite tips och trix.

jag ska försöka plocka ihop en, bra motor av de två som jag har och då lär jag föröska välja de bästa delarna från varje bil i ,de fallen det finns olikheter och det behöver jag lite hjälp med om någon har koll på detta.

Det kanske finns andra olikheter vad det gäller elen med tex startspärrar olika varningsystem och liknande

Det jag fått ihop som skiljer hitils med hjälp av christer J och sonett7 är följande :

Oljetråget (bättre från 9-3 då det passar bättre med org lutad motor och omega låda)

remdrivning till generator själva vattenpumpen etc Eventuellt skiljer det även på svänghjulet.

Insuget (bättre från 9000 då det är lättare att modda och få bra på en sjua)

Hoppas ni står ut och orkar svara på mina frågor.

Mvh

Johan

Edited by Tuna
Link to comment
Share on other sites

Nu får ni ursäkta om jag som helt novis på detta område och därför ställer lite dumma frågor och inte riktigt hänger med i svängarna. :unsure:

1. Är det tronic 5.5 på båda eller 5 på den ena och 5.5 på den andra ?

2. För mig som är novis så är det tex omöjligt att veta att startmotorn(bara ett exempel) var bättre på 9000 än på 9-3an för att veta det måste man ha lite större erfarenhet av saab motorer, det är därför som jag lär fråga här,för att få lite tips och trix.

jag ska försöka plocka ihop en, bra motor av de två som jag har och då lär jag föröska välja de bästa delarna från varje bil i ,de fallen det finns olikheter och det behöver jag lite hjälp med om någon har koll på detta.

Det kanske finns andra olikheter vad det gäller elen med tex startspärrar olika varningsystem och liknande

Det jag fått fram hitils med hjälp av bla christer J och sonett7 som skiljer är :

Oljetråget (ska funka bättre med omega lådan i org lutning)

Insuget (ska vara lättare att modda och få bra från 9000)

remdrivning till generator själva vattenpumpen etc

Eventuellt skiljer det även på svänghjulet.

Hoppas ni står ut och orkar svara på mina frågor.

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Det är samma styrsystem (dvs Trionic 5.5) men lite olika mjukvaror i boxarna - dvs det skiljer lite på in och utgångar som var signal från hastighetsmätare etc kopplas in. Välj den box du tar motorns elsystem från så skall det inte vara något större problem.

Link to comment
Share on other sites

Det är samma styrsystem (dvs Trionic 5.5) men lite olika mjukvaror i boxarna - dvs det skiljer lite på in och utgångar som var signal från hastighetsmätare etc kopplas in. Välj den box du tar motorns elsystem från så skall det inte vara något större problem.

Tack för svaret , blev man lite klokare i alla fall :) funderar på att köra med andra mätare tex från autometer , hur funkar det ? kan man kopla dessa till org boxen eller lär man köra nira eller vems m.m. för att kunna använda andra mätare ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara icke-SAAB mätare (Smiths) så inga problem.

Har du vägarna förbi Alingsås är det bara slå en pling och komma och kolla.

Nice nice ! kopplar man mätarna till de befintliga saab givarna eller lär man ha nya givare också ?

Man får tacka för inbjudan :) skulle vara riktigt kul att komma och kolla, synd att det är så långt

borta men har jag vägarna förbi så kommer jag gärna förbi :)

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på...om jag kommer ihåg rätt

Vartal - kopplas in på ECUn

Hastighet - Ny givare

Oljetryck - Ny givare (jag har original till lampan)

Oljetemp - Jag satte ny

Vattentemp - Jag satte ny

Kan tänkas att man kan använda original givare för nåt men i sammanhanget kändes det bäst att sätta nya (liten kostnad i sammanhanget)

Sen behöver du en hastighetssignal till ECUn, annars kommer du bara få grundladdtryck. Kolla min tråd så ser du hur jag löste det men finns olika lösningar

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på...om jag kommer ihåg rätt

Vartal - kopplas in på ECUn

Hastighet - Ny givare

Oljetryck - Ny givare (jag har original till lampan)

Oljetemp - Jag satte ny

Vattentemp - Jag satte ny

Kan tänkas att man kan använda original givare för nåt men i sammanhanget kändes det bäst att sätta nya (liten kostnad i sammanhanget)

Sen behöver du en hastighetssignal till ECUn, annars kommer du bara få grundladdtryck. Kolla min tråd så ser du hur jag löste det men finns olika lösningar

Kollade din byggtråd , riktigt snyggt !! :notworthy: tack för all hjälp ,, nu blir det att riva saabar och klura vidare :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen !

Nu har jag jobbat på lite med nedplockningen av saabarna, idag åkte motorn ur saab 9000 :)

0a620121217391524.jpg

0e62012121928050b.jpg

b962012122006e282.jpg

Nu ska jag bara plocka ner lite smågrejer sen rullar jag in mon 9-3 och lyfter motorn ur den också.

Link to comment
Share on other sites

Vore jätteglad om du kunde ta någon bild på (räknat i bilens färdriktning) högra nedre delen av grenröret eller hela grenröret. Jag har en pinnbult som gått av på en 9000 A50 -97 och såklart är det just den pinnbulten som man inte kan se på ett vettigt sätt. En jättefin bil med två ägare och garanterade mil. Båda ägarna såväl första som andra känner jag väl sedan drygt 30 år respektive drygt 55 år.........

Och hur tar man ur en "osynlig" trångt placerad pinnbult? Kanske det kan komma någon idé pga en bild eller två. Hoppas.

Link to comment
Share on other sites

Vore jätteglad om du kunde ta någon bild på (räknat i bilens färdriktning) högra nedre delen av grenröret eller hela grenröret. Jag har en pinnbult som gått av på en 9000 A50 -97 och såklart är det just den pinnbulten som man inte kan se på ett vettigt sätt. En jättefin bil med två ägare och garanterade mil. Båda ägarna såväl första som andra känner jag väl sedan drygt 30 år respektive drygt 55 år.........

Och hur tar man ur en "osynlig" trångt placerad pinnbult? Kanske det kan komma någon idé pga en bild eller två. Hoppas.

Visst det ska jag försöka att fixa imorgon då jag ska till garaget :) Återkommer imorgon med bilderna :)

Link to comment
Share on other sites

Visst det ska jag försöka att fixa imorgon då jag ska till garaget :) Återkommer imorgon med bilderna :)

e47201293723P9dcf.jpg

8a7201293820P38a1.jpg

427201293850P9436.jpg

a57201293914P37cf.jpg

Hoppas att bilderna duger och att jag knäppte på rätt ställe, annars får du höra av dig igen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Igen !

Har varit i full gång med att riva mina två saabar för att skaffa delar.

Jag är färdig med min saab 9000 men idag då jag skulle plocka ner lite delar

i bilen på min 9-3 så fick jag problem.

Jag kan inte få bort ratten, jag har gjort precis som jag gjorde på min 9000,

kopplade bort alla kablar, tog bort airbagen, skruvade loss alla skruvar samt den

stora muttern. På 9000 var det bara att dra av ratten efter det men på 9-3 sitter

den fast. Vad är det som gör att den sitter fast och hur får man bort den ?

Link to comment
Share on other sites

De brukar sitta på en kona också. sätt dit muttern nåt varv. Dra i ratten och vicka samtidigt på den. Rätt vad det är så släpper den och då tar muttern emot så du inte slår dig i nyllet. De kan sitta hårt. Ibland så finns det en rattavdragare att använda,men den ska släppa med ovanstående metod.

Link to comment
Share on other sites

De brukar sitta på en kona också. sätt dit muttern nåt varv. Dra i ratten och vicka samtidigt på den. Rätt vad det är så släpper den och då tar muttern emot så du inte slår dig i nyllet. De kan sitta hårt. Ibland så finns det en rattavdragare att använda,men den ska släppa med ovanstående metod.

Tack för hjälpen ! :) ska prova idag i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Det funkade,, den satt bara lite hårdare än vad jag trodde :)

Hej Magnus !

Kollade din tråd såg riktigt bra ut ! :)

Min plan är följande:

1. Riva mina två saabar och plocka alla delar som kan behövas från dem båda sen välja det

som lämpar sig bäst när det blir dags att bygga.

2. Köpa en Ford Sierra för att plocka fram och bakvagn från.

3. Under vintern som kommer ska jag plocka isär båda motorerna och plocka ihop en fräsch och renoverad motor.

4. Ska även renovera delarna från forden så de är fräscha samt se över v-lådan.

5.Under nästa sommar ska jag spara lite pengar och förbereda lite.

6.Mot vintern beställer jag starter kittet till min sjua och börjar bygga ihop allt.

7.Sen får vi se lite hur lång tid det tar, jag är lite av en nybörjare så det kan nog ta sin tid :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...