Jump to content

Vad ser bäst ut?


ZoLo John

Recommended Posts

Tja!

Jag undrar vad som ser bäst ut på en sjua. Jag bygger enligt Gibbs oh funderar på 17" fälgar. Kommer det se bra ut eller blir det för stort? Jag är inte ute efter ofjädrad vikt eller något sådant utan jag vill bara funderingar och åsikter utseendemässigt.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog mer än fråga om eget tycke och smak så ta det du gillar bäst :)

Nu vet jag inte hur det ser ut med 17 på en gibs sjua. Men 17" på en tiger sjua sitter som handsken tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Med mina 155 cm spårvidd blir 225/45-17 lagom i proportionen, och 205/60-13 blir 1 dm mindre i dia och ser lite smått ut framifrån. Gibbsramen är 25mm lägre än min och markfrigången ett par tre cm lägre, så där passar det bättre. Baken är delad i två för att man ska ha en favorit. Den andra halvan kan andra tycka om.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är helheten som avgör, självklart ska man inte ha för tunna däck.. det jag menar är att en klassisk sjua gör sig bättre med klassiska, lite mindre fälgar medans på en modern, hightec kan man leka mer.

slutsats: det beror på

Link to comment
Share on other sites

Jag är gammal och måssig och måste medge att jag tycker stora fälgar ser exremt fjolligt ut i allmänhet och i synnerhet på en 7a

Tycker Michael

Link to comment
Share on other sites

jag är också gammal och trångsynt men älskar alla människor som struntar i smakpoliser.

Min bil rullar på 14-tummare nu men det finns en tum större att tillgå.

Estetiskt kan man ju tycka i alla riktningar men jag tror att det finns en poäng med lite högre däcksida på våra bilar.

En såpass lätt bil funkar nog inget vidare med 40-profil.

Inte en tung heller.

Men som sagt, gå din egen väg.

Link to comment
Share on other sites

Tycker 17" med 205/40 sitter fint på en 7a, kanske inte så race mässigt men för gatkörning funkar det. Jag har 17" både på röda och svarta, bara för att det är stort behöver det inte bli blytungt mina fälgar väger 7,5 kg styck.

Ser bra ut i farten också :racesmile:

post-269-127594281823_thumb.jpg

post-269-127594283261_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag sällar mig till de gamla gubbarna och röstar för små hjul. På min egen har jag 15x225x50 runt om, men skulle kunna tänka mig 13 tum om det hade passat i skärmarna. Problemet verkar vara att de flesta plasttillverkare har en radie på skärmarna som kräver >15 tum.

Ta en titt på Andreas läckra 7:a med 13 tum och mycket gummi:

http://www.blocket.se/stockholm/Caterham_Super_Seven_Replika_27836050.htm?ca=7&w=3

Snyggt rejsigt och väl fungerande!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...