Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

family guy: Visst är den söt, så söt så man vill klappa bilen.

Jajamen, planer finns och du är dem "på (el-)tråden" kan man säga. Börjar med att besikta den med bensinmotor. För att komma till besiktning behöver jag tillverka ett avgassystem, kolla över att lampor, torkare, tuta mm fungerar som avsett. Bromsarna vet jag kärvar men det kan räcka med ett "broms-motionerings-program".

När bilen sedan är besiktad och klar för gata då sätter jag in en 20 kW startmotor. För självklart byter jag inte motor utan att besikta om bilen som ombyggt fordon, det vore ju ett lagbrott eller hur. Att montera en 125kg stor startmotor är såvitt jag vet inte besiktningskrav på annat än möjligen om vikten och eller axelbelastningen förändras för mycket på bilen. FÖr att kompensera för vikten lyfter jag ur förbränningsmotorn. Vad jag vet är det tillåtet att köra en bil på startmotorn.

Det är planen. Tror ni den håller? Jag tror det men det är väl inte helt legalt eller? Blir det sedan bra med el då reggar jag om bilen till el-drift. Det finns ytterligare en plan som kan komma i drift istället. Fortfarande eldrift men då med elmotorn i serie med en mindre förbränningsmotor dvs en äkta hybridbil med el som huvudkälla och bensin eller diesel som extradrivkälla.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Anglian blir nog bra som elbil, den kan väl inte väga så mycket när du tagit ur bojsänket som sitter under huven nu? Det är sidventilare eller? Gäller att se upp så du inte överskrider totalvikten med batterier sen bara.

Link to comment
Share on other sites

Skattevikt 870kg. Motorvikt 80kg kanske. Jag kommer köra med LiFeSO4 celler på cirka 90kg. Motsvarande energi i blyceller är uppemot 300kg eller mer. Ja det skall visst vara en lite sidventilare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det låter som du kan gå jämt upp mot fossildrivlinan. Du slipper ju även tank med innehåll, så där bör du ha 30-40kg tillgodo på totalvikten.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen den lilla söta Anglian av årsmodell -57 som står som en "Fååård på våår gåård" och en sak som jag upptäckte häromdagen är den alldeles strålande Fordkonstruktionen för blinkers. Spaken sitter i rattnavet. Här har man tänkt till ordentligt. Kan det vara mer praktiskt? Den får fem stjärnor av mig! Vill ha till Snap-off fästet på Sevenbilarna.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: -- osynlig bil --- menar du att länken inte visar någon film hos dig eller? Hos mig fungerar det klockrent, både bild, bil och ljud....

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Lite garage-burnout, bra idé. Skall provvarva sidventilaren på 35 rappa hästar och hoppa av kopplingen och se om jag också lyckas.......

Den där bilen känner jag igen, det måste vara just den som en Arboga kompis skickade en bild på häromveckan. Även om däckrök är måttligt kul att andas in så gillar jag Angliaförarens tänk i backtävlingen. Kommer med fart uppför men kanske har lite dåligt grepp för däcken är kalla. Illa illa. Vad gör man då? Stannar såklart och värmer däcken för att sedan fortsätta backtävlingen med ett bra grepp. Han kanske vann?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag har jag investerat i en "liten dunderklump". En 11,5 kg tung (eller lätt) elmotor med tillhörande kontroller. Elmotorn klarar 15kW kontinuerligt och peakar 30kW. Meningen är att stoppa in den "lilla dunderklumpen" i Ford Anglian. Som alla vet så är det bilder som gäller och eftersom jag inte tagit bilder än så får detta ses som en trailer inför verkligheten, dvs när bilder inkommer på utrustninge. Hav tålamod eller klaga. Bilder kommer fortare fram om det klagas (tillräckligt).

Link to comment
Share on other sites

hej cealm

Följer ditt bygge - jag har en pdf-fil (en bok) på 358 sidor som är 15 Mb stor - titeln är "build your own electric vehicle - om du skickar din mejladress till mig så skickar jag "boken" till dig

kenneth

Ps hittat den på thepiratebay för några år sedan - kanske finns den kvar där Ds

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Av en tillfällighet (eller att jag är aktiv i ett elbilsforum) så dök denna länk upp till

SVT Play (Wallace & Gromit)

Jag har köpt en Agni-95 motor med Kelly controller. att Agnimotorer är bra motorer visste jag men jag kände inte till så mycket mer om dess historia. Efter Wallace & Gromit vet jag mycket mer. Sökte sedan på Cedric Lynch och då dök det upp info....

Jag får väl säga Tack Cedric för att du forskat fram Agni-95an som med sina 11,5kg och kontinuerliga 15kW (peak 30kW) skall driva min jämngamla Anglia -57a.

Vid cirka 7:10 startar elbils och elmotorcykel inslaget. Men det är väl värt att titta redan direkt från början som handlar om en rysk ubåt......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har gjort något mer än bara tänkt på elprojektet. Tex lyft upp huven på Anglia 57-an och kollat, jo förbränningsmotorn var kvar, allt annat också. Har ikväll konstaterat att det finns en bra centreringsstyrning för Agni95 motorn och tillhörande fästhål. Det innebär att jag kan gå vidare med att "gifta ihop" Agni95 och Anglians växellåda. Skall inhämta kunskap från en bekant i truckbranschen och elbilsbranschen i vilken mån jag är tvungen att ha en ryckutjämnare mellan motor och växellåda. Det blir enklare fast på olika sätt om ryckutjämnare krävs alternativt inte krävs.

Link to comment
Share on other sites

Det här är en rätt spännande tråd, tycker jag själv eftersom det är nästintill omöjligt att få klarhet i vilken typ av elbil som kommer ut från "löpande bandet" om det nu är ett löpande band...

Sevenbil eller? VW eller? Kewet x 2 eller? Permobil eller?

Nu är de små Keweterna sålda och hämtade.

Kewet2salda2012-01-20.jpg

Kewet1salda2012-01-20.jpg

Uppställda på en 6-meters boggitrailer. Rymlig...

Kewetsalda2012-01-20.jpg

Fortsättning följer... Anglian -57 finns kvar och den skall bli eldriven, eller ska den det? Ingen vet säkert.

Link to comment
Share on other sites

Det här är en rätt spännande tråd, tycker jag själv eftersom det är nästintill omöjligt att få klarhet i vilken typ av elbil som kommer ut från "löpande bandet" om det nu är ett löpande band...

Sevenbil eller? VW eller? Kewet x 2 eller? Permobil eller?

Nu är de små Keweterna sålda och hämtade.

Kewet2salda2012-01-20.jpg

Kewet1salda2012-01-20.jpg

Uppställda på en 6-meters boggitrailer. Rymlig...

Kewetsalda2012-01-20.jpg

Fortsättning följer... Anglian -57 finns kvar och den skall bli eldriven, eller ska den det? Ingen vet säkert.

Är det en bilhandlare på tråden? Personligen så avundas jag de som kan skiljas från sina ägodelar - personligen så köper jag men kan inte sälja

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Kollade Anglia -57an och dess belysning. Hmm verkar fungera, då är det ett avgasrör och att motionera bromsarna som behövs för en besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Startade Anglian idag körde några minuter i garaget så nu finns det inga pigga mygg därinne längre. Lite rökigt men det luktar bara gott.

Även lämnat bort en Anglia växellåda och en Agni-95 motor till en kamrat för tillverkning av adapterenhet mellan dessa.

Avgasrör till Anglian är något behöver göras.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Amoz: Känner killen som annonserar via ett elbilsforum plus träffat honom personligen ett par gånger vid elbilsträffar i Örebro. Motorn i annonsen är nog helt ok men för min min del satsar jag på permanentmagnetmotorer alternativt AC motorer. Allt för den låga vikt.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Janne E du var alltså den första som kvicknade till så pass att du kunde skriva..... I elbilssammanhang så är vikt av stor vikt. Övriga bränslen såsom bensin och diesel mm handlar mera om hur långt man kan åka från påfyllningsställena. Där är det lätt att spara vikt på tanken men man får fler depåstopp.

Link to comment
Share on other sites

Gjort ett ryck och flyttat ut Angligan från verkstaden till en annan placering med färre väggar fast ändå tak över bilen. Bromsarna behöver ses över och det verkar vara vänster bak som trilskas mest eftersom bilen med sina sommardäck spann hela tiden på höger sida. Ut och fram kom jag i is och snöhalkan.

Link to comment
Share on other sites

Anglian skall besiktas med "flytande-bränsle-motorn". För att komma igenom behöver jag ett avgasrör. Var hem till en kamrat och fick en passande konadapter tillverkad. Sedan svetsar jag det blivande avgasröret mot adaptern. Kravbilden på hela avgaskonstruktionen är en MTBF (Mean Time Before Failure) på 20 min för att klara besiktningen men med "lite extra" så 2 drifttimmar vore bra. Nu kommer det här hålla avsevärt mycket längre men meningen är eldrift och omreggning, helst iår.

Angliagrenrrochanslutning1.jpg

Angliagrenrrochanslutning2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hämtat eldrivlinan. En mycket bra speciallösning som min kamrat tillverkade. Han tillverkade växellådans anslutning i samma stycke som lagring för växellådans axel samt elmotorns drivaxel och nödvändiga splines samt kilspår. Genomtänkt och smart! Samma metod går att tillämpa om man vill ha elmotorer till andra växellådor. Kvar att göra är borrning av ett antal bulthål.

Först skall Anglian besiktas med sidventilaren och jag måste tillverka klart avgasröret för att ens kunna besikta. När bilen gått igenom SBP är det dags att lyfta ut motorn och lyfta i eldrivlinan. Tillverka främre fästen för batterihyllor. Installera elmotorns styrutrustning. Plus att jag behöver byta ut nuvarande elsystem för belysning till ett nytt. DEt gamla håller hoppas jag över kontrollbesiktningen.

Målet är att kunna köra med eldrift till sommaren, helst tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder på de delar som min kamrat tillverkade så Agni95 kan giftas ihop med Anglia -57ans växellåda. Den lilla kopplingsdelen mellan motor och växellåda ser okomplicerad ut men så är inte fallet. Den är byggd som sin egen styrning samt fast koppling. Den lagrar växellådans lilla tapp, den som normalt sticks in i ett lager i vevaxeln. Inuti är ett splinesnav inkrympt och för säkerhetsskull pluggsvetsat. Mot växellådssidan är hålet gjort med "trång passning" gjord så den kan glida på ytterhylsan som ingående axeln i växellådan omges av. Detta är för att centrera hela motorn mot den skiva som bultas på växellådan och som sedan motorn hänger i. Som grädde på moset är den lilla kopplingen noggrant centrerad från båda hållen. Fördelen med den något komplicerade tillverkningen var att kopplingsdelen själv kan centrera motorn i förhållande till ingående axel och hylsa och då slapp min kamrat att tillverka ett extra special centeringensdon.

Angliadrivlina1.jpg

Angliadrivlina2.jpg

Angliadrivlina3.jpg

Angliadrivlina4.jpg

Angliadrivlina5.jpg

Angliadrivlina6.jpg

Angliadrivlina7.jpg

Angliadrivlina8.jpg

Angliadrivlina9.jpg

Angliadrivlina10.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett litet kort hopp i den här tråden, å andra sidan består tråden i hopp åt alla håll så varför inte ett till.

Ramen som börjar sin bara här är den jag tänker behandla en stund igen.

Det jag inte kom ihåg var hur färdig bilen var i tex inlägg 408. Jag blev ärligt överraskad av bidlerna. Eller än mer färdig i Inlägg 475.. Tur att jag har trådar att läsa i så jag kan bli uppdaterad.

Till ämnet. Den här ramen eller bilen är byggd att passa en Swift motor, samma motor som Jalle skall montera i sin kärra.

Frågan är hur mycket måste göras om för att stuva ner en V8 i ramen egentligen. Jag vill minnas att det är en Gibbs ram. Finns det någon på forumet som stoppat i en V8a i en Gibbs ram? Att tunneln mm måste göras om det är inte svårt att se men motorrummet? Bilen hänger på väggen och jag lockas inte att plocka ner den för att kolla med V8an som står rakt nedanför om det är en helt ogörlig uppgift. Läs för mycket att bygga om och förstora. Någon kanske bygget eller Caddat en Gibbs med V8 och vet svaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är den hemliga motorn såld och även tanken är såld. Kvar är endast ett tomrum i Anglians främre del. Detta tomrum kommer fyllas med elektricitet. Cirka 84 Volt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bra att ha trådar på bilarna så man lätt kan kolla vad bilen innehåller och hur långt bygget gått.

Läste igenom hela tråden och blev smått förvånad att den var klar med sidoplåtar, bakplåtar, noskon, scuttle, båge, dragkrokfäste mm. Jag har tillbringar lite tid och mätt ramen och begrundat vad jag skall göra med väggkonsten Den skall inte ha delad bakaxel med A-armar. Visserligen byggd för det men det blir en stel Volvo 240 axel. Enklare. Tur att jag inte byggt bärarmar och sytt fast fästöron. Stel och K-länk.

Det var på dessa bilder som det syntes så tydligt hur mycket som var gjort.

Trådlänk

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Köpt en sprängkåpa för Cheva smallblock till Volvo växelåda. I köpet ingick även en ny sinterlamell + kardan. Köpte samtidigt dubbla "platta" motorkuddar till Cheva V8.

Kopplingskapasbtillvolvo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är inte den starkaste lådan att ha efter en V8

skall du inte köra med eldrift - då behövs väl inte växelåda eller ....

kenneth

Link to comment
Share on other sites

kengren: Jodå, Anglian skall ha eldrift. Den här tråden är ju en mix av allt möjligt vilket jag själv är upphov till mixen. Sprängkåpan kanske passar in den också om man kopplar till den ram som hänger på väggen.

Anglian är oskyldig till V8.

Thomas: Stämmer. Men du så sakta och försiktigt jag kör så lär den hålla gott och väl.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...