Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Drake: Nejdå, det är bara jobbet som kom i vägen lite för nu är semestern slut. Kopplar och bygger på reläcentralen just nu men får inte blinkersen att blinka av någon anledning. Felkoppling??

31 - jord

49 - + matning över säkring från tändning

49a - Till lamporna via blinkersspaken

Eller har någon ett bättre förslag. Jag kan ju ta bort scuttlen på CealmSeven och kolla hur jag gjorde. Hittar ju inte schemat till den men jag skall inte behöva det med siffermärkningen. Reläet kan ju vara trasigt förstån (Obs inte Biltema).

Har nyss kommit hem från tisdagsträffen vid Hjälmare Docka. 63 bilar / motorcyklar / mopeder.

1 verklig Sevenbil

2 Sevenförare utan bilar (jag själv + Kimmen)

Någon gång kanske vi skulle ordna ett större gäng Sevenbilar och åka dit en tisdag. Inom Arboga Köping Kungsör Eskilstuna Örebro Vingåker borde vi få till cirka 10 stycken. En idé bara

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Åh, fan! Har du ett jobb oxå? Då blir det ju ännu mera imponerande. ;)

Ang. blinkers så finns det ju både DIN och SAE-standard att koppla efter. Har du rätt relä?

Ska se om jag kan hitta några scheman.

Ang. din Goodwrench så har jag ingen aning, tror inte dom har samma märkning. Kanske bäst att kolla med SFRO-gubben så dom inte kommer att kräva ett bromsprov. :skull:

Link to comment
Share on other sites

Här är några scheman som jag hade i burken. Torkarmotordiagrammet är intressant, det gör så att man kan använda en vanlig off-on-on kontakt och ändå få parkeringsläget att funka på en vanlig lucasmotor

post-65-1248812573_thumb.jpg

post-65-1248812589_thumb.jpg

post-65-1248812599_thumb.jpg

post-65-1248812626_thumb.jpg

post-65-1248812648_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Drake: Nu känns det verkligen svårt. Var är min Biltema katalog. Är jag rånad???? eller bara förlagt den.

Sista bilden i din serie ser "svårhanterlig ut" hoppas det inte är alla nödvändigfa kablar för att få en blinkers att fungera. I så fall saknar jag några trådar. Runt 30 kg kabel skulle jag tro.

Jag letar rätt på en katalog imorgon så jag får se hur Biltema löst problemet. Förresten kanske finns via nätet på Biltema.se

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Hittar ett relä med DIN anslutning (tror det är samma som sitter i CealmSeven) art no42-142 men får inte träff på någon koppling vare sig via art no eller via deras manualsida.

Det är nog att leta rätt på katalogen som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Aj, då nästan pinsamt...... Tekniken går visst framåt.

Såg i en annan tråd om OK/Q8 Excel olja undrar om hela sviten finns med OK/Q8 Word och Access med installerad Servicepack för extra bra oljefilm.

Som sagt det går framåt överallt snart kommer väl Firefox 5W-100W med skalbara prestanda.

Nu skall jag kolla i den elektronisk Biltema katalogen, kunde bara inte låta bli att kommentera oljenamnet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fråga mig inte hur det gick till men. Blinkersreläet som "var trasigt" har återuppstått och fungerar. Så är det. Beror troligen på att jag fick ett medskick med en snäll person för att handla ett nytt. Imorgon har jag ett reservrelä också.

Hel / halv / parkering / extraljus är i drift. Lite hopplöst en stund när jag felsökte allt som gick att felsöka, kontakter, relän sladdar mm. Efter en ansenlig mängd tid upptäcker jag att det är en ynka matning som saknas. Värre var det inte men skapade mycket jobb.

Skall svetsa in ett par jordplintar, inte M12 utan M6 men jag kan väl ta två så blir det 12 ihop.

Har fixat 8 stycken 30 mm distanser som är monterade tillsammans med bågens bultar.

Framvagnens utrustning är komplett och skall ställas in.

Link to comment
Share on other sites

Är verkligen en åtgärdslista bra att ha? Jag skrev en igår som innehåller 65 punkter. Jobbat i verkstaden 5 timmar idag hittills och kan bara konstatera att endast 1 (en) punkt går att stryka. Åtgärdslistan är inte "tokdetaljerad!" men heller inte på alltför överordnad nivå.

Personligen har jag aldrig varit överförtjust i åtgärdslistor och därför kan jag fråga mig varför jag överhuvudtaget skrev en just nu?

För 11 månader sedan när jag kapade första röret (A1) då fanns det en åtgärdslista men klokt nog var den rätt övergripande --- Bygga klart bil ---. Det är först igår jag splittrade upp den lite. Med 1 månad exakt kvar till 1-års-gränsen från byggstart är det svårt att hinna med de 65 punkterna samt en SFRO 2, bullerprov och regbesiktning.

Inte omöjligt men svårt. 2009 års månader tar inte slut för augusti tar slut utan det kommer säkert fler månader och då känns det genast bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite för mycket van vid "åtgärdlistor" eller projektplan så jag tycker det tillför en del. Sen är det ju beroende på vilken fas man befinner sig i och detaljnivån bör ju vara förfinad vid en "gate" (eller milstolpe). Gate/milstolpe är ju t.ex. SFRO1, SFRO2, bullerprov, SBP...men kan ju vara egna också "efter nyår" eller så.

Om man vill vara lite "geek" så kan man ju t.ex. använda Gantt diagran för att klargöra att man inte kan göra X förrän Y är klart etc. Kan ju medföra att man gör rätt sak i rätt tid.

Ett gratisprogram: http://www.ganttproject.biz/

Link to comment
Share on other sites

Jocke4U: Visst är åtgärdslistor i form av Gantt, MS Project mfl bra. Överhuvudtaget är det bra med ordning och reda. Det jag menar är när ordning och reda riskerar att ta över bygget alltså när schemat blir viktigare än bygget. 65 punkter tog mig en knapp timme att skriva ihop. Sedan blev det ett SUCK för då det fanns svart på vitt att "Jag hinner inte". Med hinner inte betyder att SFRO 2 inte är klar till 23 augusti och Kinnekulle. SFRO 2 eller bättre (regplåtar) är kravet för att få köra då. För det är med CealmSeven V8 jag vill prova bankörning. Den andra bilen vet jag redan att den går att köra på väg med.

Jag bygger vidare och slår inte ner på takten bara för att jag via en åtgärdslista fått svart på vitt om byggläget (som jag väl redan visste för ett tag sedan).

Jag knuffade ut bilen på catwalken och lyfte på scuttlen så jag kunde presentera lite bilder hur den ser ut nu. Där det hänt mest syns inte för det finns under scuttlen. Belysningsel exkl bromsljus är kopplat och klart (och fungerar). Sidopositionsljus tilllika sidoblinkers kan inte sättas fast än men kablar mm finns klart att koppla in sig på.

CIMG3356%20(Small).JPG

CIMG3357%20(Small).JPG

CIMG3358%20(Small).JPG

CIMG3359%20(Small).JPG

CIMG3360%20(Small).JPG

CIMG3361%20(Small).JPG

CIMG3362%20(Small).JPG

CIMG3363%20(Small).JPG

CIMG3364%20(Small).JPG

CIMG3365%20(Small).JPG

CIMG3366%20(Small).JPG

CIMG3367%20(Small).JPG

CIMG3368%20(Small).JPG

CIMG3369%20(Small).JPG

CIMG3370%20(Small).JPG

CIMG3371%20(Small).JPG

CIMG3372%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Motorremskiva och vattenpumpens remskiva är rengjorda med lacknafta, hand-stålborste, vinkelslip-stålborste och till sist miniblästern. Nu är båda skivorna målade och hänger på tork.

Tillverkat ett fäste för en strömbrytare som lägger till eller från sidopositionsljusen / sidoblinkers.

Kopplade på tow-bar(en) så jag hade en chans att från in bilen i verkstaden igen. Det går åt att använda hjullastaren för det uppdraget. På tisdag om vädret tillåter är planen att åka ut med fordonståget till Hjälmare Docka. Reganr det på tisdag blir endast V70-transport.

Jag kan pricka av några punkter i 65-listan. Så klart har jag kommit på några nya som inte fanns med. Fast jag har inte fyllt på något (än) tar bara bort.

Saknar en bult till vattenpumpen så därför kan jag inte montera den färdigt med packning och klister.

Link to comment
Share on other sites

Fick lite oväntat besök i verkstaden. Två flygande tefat. Lyckades får både "rödpunkt låsning", bilder samt ta deras registreringsnummer innan de drog iväg.

Nu har jag fått till de kombinerade sidopositionsljusen och sidoblinkers. I vanlig drift är sidoljusen på men när jag blinkar övergår den sidan som jag blinkar åt att få funktionen sidoblinkers istället för sidoposition.

Jag bestämt mig för att flytta upp sidoposition och blinkers till scuttlen istället samt installera ett kontaktstycke så jag kan koppla loss enkelt om scuttlen skall av från bilen.

Nästa uppdrag är att svetsa klart avgassystemets båda sidor samt slutmontera grenrören med packning mm. Detta finns som rader i förutvarande 65 punktslistan.

CIMG3375%20(Small).JPG

CIMG3380%20(Small).JPG

CIMG3378%20(Small).JPG

CIMG3379%20(Small).JPG

CIMG3377%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Efter en 07:00 till 22:00 dag i verkstaden kunde jag stryka drygt 10 punkter. En mycket störande sak hände. En borttappad eller snarare förlagd nedre vattenplugg. Den plugg som skall täta hålet efter nedre vattentempmätaren som satt ivägen för höger grenrör (finns beskriven någon sida bakåt i tråden). Var har jag lagt den???????

Måste skaffa en ny H2O plugg. När det är gjort så hittar med största säkerhet pluggen inom 72 timmar.

Samma sak hände med plåtbitarna till handbromsfästet. Jag beställde nya komplett á 68 kr. Jag sade till Vlovo killen att inom 48 timmar hittar jag omgång ett med plåtbitar. Det tog faktiskt 1 vecka cirka. Igår hittade jag dem på den mest logiska plats av alla. I den kartong jag hade när jag jobbade med handbromsen, dvs där all plåt, bromsback mm låg i att jag sedan fyllt den med M12 bult och plåtarna låg underst ....... Tja .................Sånt händer .....

Får se hur många om ens någon punkt kan klippas i eftermiddag / kväll. Hoppas det.

Vilket flyt med vattenpump remskivan. Trodde alla sb-skivor till vattenpump hade samma håldelning. Nä så är det inte. Men jag har en rengjord och fin remskiva så den får väl "flyga runt" så länge bara den inte stör och stökar till i verkstaden.

Två alternativ finns borra om hålcirkeln eller köpa ny remskiva. Det första lockar mest innan jag vet priset. Allt till sb skall ju vara billigt sägs det, och det kanske är så.....

Eller slå på stort och köpa en eldriven vattenpump istället, runt 2000 kr (minus 0 till plus 1000). Fast nu har jag ju rengjort och målat vattenpumpen .......

Startmotorn, VILKEN KLUMP. Bara den väger väl 10 eller 15 procent av motorvikten på en BEC. Storleken är väl ungefär lika. Ett monster verkligen. Och rätt smutsig, kommer troligen att köpa en ny istället och då en ministarter som har växellåda för snabba och riviga starter. Plus att jag slipper tvätta startmotorn och orkar lyfta den på plats.

Skall jag montera den som hör till motorn kommer jag troligen få hissa den på plats med en verkstadsdomkraft för att kunna hålla och skruva. Är man två kanske det går att montera utan domkraft men ensam , Nej!!

Link to comment
Share on other sites

Tre tips, borra om remskivan, den centrerar i centrumhålet så det gör inget om det blir en halv mm fel på hålen, annars finns ju kromade nya att köpa. Finns lång och kort vattenpump till csb.

Köp en ministarter, 1000 gånger bättre än originalet, kolla bara vilken startkrans/svänghjul du har först.

Köp ingen elvattenpump, de ger upp vid vanligt gatbruk, funkar bra på racebilar men du skall väl köra mycket med din?

Link to comment
Share on other sites

Pågen: Bra tips. Japp den centrerar fint på mittappen. Jag har också fått bort pinnbultarna utan problem. Kan räcka med att borra befintliga hålen från 8 mm till 10 mm och då skulle det passa. DEt är inte så mycket som skiljer.

Ja, byter jag och köper en ny startmotor så är valet lätt, en ministarter.

Jasså elpumparna är så klena, trodde faktiskt det var en fungerande produkt. Summit Racing har i alla fall ett förfärligt stort utbud på elpumpvarianter. En variant var lös motor och kuggrem till befintlig vattenpump. Katalogpris i 83 USD.

Nu borrar jag om remskivan och sparar cirka 650 kr för det är vad en ny kostar.

Jobbat en kväll till och fick inte pricka av en endaste punkt men löste en del olika andra saker som måste lösas.

Imorgon är det tisdag och bilträff igen vid Hjälmare docka. Kan ännu inte bestämma hur jag tar mig dit.

Via:

- CealmSeven

eller

V70 fordonståg med CealmSeven V8 och CealmSeven på släp

eller

bara V70

Fordonståg är alltid roligt och det var ett tag sedan jag var ut och luftade bilarna samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Du ska till "Hjälmare docka" sa du?

Då måste du givetvis hänga på en båttrailer med båt i ditt fordonståg! :rolleyes: (Då blir det komplett!).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Helt rätt bli komplett, (med en båt). Just ja, det har jag ju redan. Hmmm tål att tänka på.

Några bilder från Hjälmare Docka 2009-08-04. Den uppmärsamme hittar en Sevenbil (inte min, jag tog V70) på en av en bilder. Lite av bilen syns. 82 ekipage fördelat på cirka 23-30 mc + moped och resten bilar.

Går också bra att gissa på Vem det är? Han är ny på forumet kommer också till Kinnekulle (är betalt och anmäld men syns inte på anmälningstråden).

DSC00943%20(Small).JPG

DSC00944%20(Small).JPG

DSC00945%20(Small).JPG

DSC00946%20(Small).JPG

DSC00952%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Byggde om en Volvo vattenplugg till en V8a plugg. Nu är hålet där nedre vattentempgivaren tidigare satt pluggat. Remskivan till vattenpumpen är omborrad så den passar till vattenpumpens håldelning. Undrar varför det finns två sorters håldelningar?

En 7 kilos vattenpump kostar cirka 650 kr så kilopriset blir strax under 100 kr.

En ministartmotor verkar kosta mellan 10-1100 och upp till 1550 kr. Kilopriset blir något högre jämfört med vattenpumpen.

Behöver byggfart igen. Det har stått "för mycket still" i två dagar. Det duger inte!!! Verkstaden är sval och behaglig så vad hindrar??

Link to comment
Share on other sites

Jobbat en del nu som "alkemist" eller möjligen snåljåp. Jag har ju två eller kanske tre startmotorer för V8or. Jag städade en av dessa med skruvmejsel, stålborste och roterande vinkelslipstålborste. Sedan på med vitrocken och bli alkemist igen. Nu har jag en Guldstartmotor. Behöver jag då köpa en ministarter? Njaaaaaaaa, kanske, får se.

Ej alkemistbehandlad

DSC00955%20(Small).JPG

Alkemistbehandlad

DSC00957%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Äkta guld hoppas jag. Det är ju en Biltema spray.

Nej jag vet inte men det är en klok undran du har. Jag skall kolla om startmotorn och remskivorna är ledande nuförtiden.

Borde väl räcka med att ohm-mäta? Jag kan skrapa lite här och var för att bryta upp eventuellt ledningsmönster.

Återkommer med rapport.

Link to comment
Share on other sites

Det var visst inte äkta ledande guld i Biltemas sprayburk. Synd. Det blir nog en ministarter i alla fall för med blockhuggare är det trångt. Inte tok-trångt men lite för trångt.

Morgonpasset i verkstaden har givit en dos med "tråk-jobb". Jag har hållit mig ifrån att tillverka scuttlefästen men nu är verkligheten ikapp eller rättare sagt jag tog beslutet att göra dessa NU och inte SEN.

Om en timme eller så åker jag V70 och hälsar på i Köping hos Poloj Craftmanship för att kolla på deras företag och produkter.

Har också börjat pilla så smått på HEI fördelaren. Skall jag använda den som sitter där eller skall jag ta den i nyskick jag köpte av Drake förra året? Bra fråga, den HEI från Drake är såklart renare och snyggare och nästan bara att skruva på.

Varför kan inte jänkare hålla sig till mm-systemet alla dessa förb-----kade "tumskruvar" hit och dit och sedan mm ibland.

Tätplugg istället för hastighetsmätargivare, en specialare för att kunna pressa på balanshjulet, ett par svarv-kapning av lite röredelar så jag får in Biltemas bränslegivare i tanken.

65 punktslistan krymper men det är fortfarande gräsligt många av punkterna kvar.

Link to comment
Share on other sites

Fått lite saker svarvade.

Pådagare för balanshjul. Lilla bulten passar i vexaxelns gänga på 305an och stora bulten skall hålla en "bastant" bricka som med en mutters hjälp pressar in balanshjulet på plats.

CIMG3569%20(Small).JPG

Hopsatt (ännu ej svetsad) pådragare. Dessutom en svarvad plugg som med Permatex-hjälp skall täta i det hål där hastighetsgivaren normalt huserar på en 740 bakaxel.

CIMG3572%20(Small).JPG

Två delar som skall svetsa ihop . När svetsningen är gjord och lite gängtejp samt Permatex finns med så kommer Biltemas tankgivare att passa bra på 56-liters tanken

CIMG3574%20(Small).JPG

Balanshjul

CIMG3575%20(Small).JPG

Startmoter, är mer trångt än det ser ut att vara.

CIMG3576%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Precis. Och hur ser man om den kuggar in perfekt.

Jag läste om installation av en ministarter. Då skall man ta en tråd (en byggtråd kanske) i rätt grovlek och med den känna om kuggspelet ligger inom toleransen. Samma sak där hur gör man det utan att lyfta ur motorn?

Instruktionen sade att man skulle sätta in en skruvmejsel någonstans och med den pressa ut kugghjulet för att göra mätningen. Finns ingen insyn alls.

Jag får lyssna runt lite hos mina V8a kamrater hur de har gjort. Är det alltid perfekt passform på Volvo, Saab, vW mfl för dät har jag aldrig hört talas om schimsning.

Link to comment
Share on other sites

Du kan göra det enkelt för dig genom att ta bort alla schims och kuggar den inte i då så lägger du på schims tills den kuggar in.

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas någon beskrivning jag har till Pontiacen där man ska ha en pianotråd i kuggbotten på flexplattan

och mäta på några ställen runt om och schimsa mellan block och startmotor tills att pianotråden går fri runt hela...

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Precis, pianotråd var det. DEt var en sådan beskrivnig jag läste också men det kan ju inte gå att göra om sprängkåpan är på plats. Det är stängt.

Thomas: Hmmm om jag schimsar då kommer ju startmotorn längre ner borde inte det betyda att kugglappet blir större för varje schims? DEt kanske det inte gör.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Nu är jag med i tankegången. Så klart att den inte greppar om "kuggen slår i svänghjulskanten dvs för högt". Med schimsen så "missar den svänghjulskanten" och har möjlighet att greppa. Sedan blir en gissning om schimsning behövs och hur mycket i så fall.

Nu har jag tagit bort bakaxellocket och tömt ur "dinosaruieoljan" som var orört skick. Är detta en kuldiffad bakaxel?

I locket finns det en sak monterad som jag inte vet vad det är för något. Markerad på två bilder med röda pilar. Känns grejen igen. Gör den något nyttigt jobb eller sitter den bara där?

CIMG3584%20(Small).JPG

CIMG3585%20(Small).JPG

CIMG3586%20(Small).JPG

CIMG3588%20(Small).JPG

CIMG3590%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Kimmen: Vi kör skattevikt dvs det som registreringsbesiktaren för in i fordonsdatabasen. Vill bara kolla så det blir rätt att notera 978 kg som din skatteviktssgissning. Du får justera eftersom du skrev racevikt inom parentes.

Kilkenny och Thomas: I runda hålet skall det sitta en givare som jag inte har utan får tillverka en plugg istället. Precis innanför sitter "tagghjulet".

Det andra jag markerat är något helt internt. Inget inlopp och inget utlopp utan det bara sitter där och ser ut. Sitter ju inte i vägen så det får väl fortsätta med sitt uppdrag vad det nu kan vara. Jag har i alla fall stängt bakaxelluckan och klistrat samt efterdragning av bultarna genomförd också.

Efter lite mixtrande och plockande och putsande och morrande så sitter balanshjulet på plats. Verktyget (som finns på bild något inlägg upp) fungerade ypperligt. Det gick väldigt enkelt att få balanshjulet på plats. Morrandet kom när kilen skulle passas in. Halvmånekilar har en förmåga att klänga sig fel i längsled och då bli tjuriga att få ur och justera. Trägen vinner och det var inte jag som gav upp.

Har jobbat med bensintanken också så nu är Biltemas tankgivare på plats. Lite svetsning, lite putsning och några klickar Biltema primerspray samt gängtejp och Permatex blå silikonkladd så var det avklarat.

Tog ut och vecklade upp det galontyg i ljusblått jag köpt till plåtstolarna men varför skall jag klä dessa? Plåt är ändå plåt och jag sitter bra i stolarna varför då mjuka upp dem onödigt. Vill jag göra något sittdyneaktigt då får det bli externt. Ett tillkapat liggunderlag med galontyget ovanpå fastsatt med lite kardborre eller dörrmattan Borris från IKEA för 5 kr. Resten av mjukheten om sånt behövs det får respektive förare och/eller passagerare ha med sig på "kroppen".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Redovisning av skatteviktstävlingsgissningen (skapligt ord) 2009-08-09

Thomas: 1240 kg

cealm: hemligt (men finns i PM hos Thomas)

Kilkenny: 1142 kg

AlfaRonny: 1133 kg

Arrowsmith: 1120 kg

Michael Th: 1180 kg

Drake: 1060 kg

BeLo: 1250 kg

Morty: 1160 kg

Lilje7:1235 kg

gka: 1190 kg

Jocke4U: 1210 kg

Janne L: 1070 kg

Gerhard: 1200 kg

Acke: 1170 kg

Mildseven: 1355 kg

Ezroller: 1280 kg

mson: 1098 kg

r Anders: 1270 kg

LUPUS: 1001 kg

Per Wackt 1100 kg

2fast4u 1320 kg

Sören 1090 kg

dawi 1300 kg

kimmen 1078 kg

Thomas: Skulle kunna vara men inget verkade fasta på "grejen". Alltid borde väl lite småspån av järn funnits där då. Men inget sånt och ingen påverkan när jag använde en mejsel att styra runt torkpappret med.

Link to comment
Share on other sites

kan bara nämna när vi var inne på bakaxelolja. på min sunbeam alpine 1966 står det i boken att bakaxeloljan ska bytas var 1000 mil. det du.

Link to comment
Share on other sites

super "8": Tack för som orden. De värmde. Jo, jag tappade bort mig själv på två sätt faktiskt. Ett syns i det jag skrivit i tråden "Synpunkter om forumet" och nu vet jag att vissa saker (efter att ha pratat med Jonte) troligen beror på ännu inte ändrade inställningar i forumet och en del kan bero på mitt medvetna val av Explorer 6.0. Det kan redas ut och Jonte fick hjälp med skärmdumpar.

Den andra delen varför jag inte skrivt hade helt med forumet att göra men inte om jag tycker om nyheterna eller ej. Jag kunde inte hitta mina trådar för de var borta men i och med att du skrev i tråden så dök den upp i "nyheter" och då kom jag åt tråden igen. Det var en av de funktioner som flyttat sig. Den här funktionen med lä "1 vecka, eller 24 timmar eller 2 veckor mm" som fanns att leta inlägg med var puts väck. Så enkelt var den grejen så tack super "8" för inlägget och att du väckte igång tråden.

Jag har väl skrivit av mig lite, och gör väl kanske det nu också. Jag skall logga in från en annan dator sedan med större skärm för jag kör avsiktligt 1024 x 768 och det kan medföra att alla inlägg blir "spacade" i höjd. Jonte provade att ställa om sin monsterskärm till 1024/768 men han fick inte samma utseende på bilderna som jag hade. Konstigt men verkligt för han har mina skärmdumpar.

Forumet är ett verktyg men nog så viktigt och nu är det nog ingen som inte vet hur tänker kring det hela. För avsett forum så är det samma trevliga folk.

Jag har gjort en del med bilen och i dagarna förresten båda bilarna, Kört fordonståg, bytt förgasare mm. Men det kommer i nya inlägg...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag gör på detta viset då jag inte får den vanliga meddelandevägen att fungera. Kofångaren bak börjar att ta form, två runda kombilysen längst ut följt av två runda biltemareflexer monterade på lång M6 gummikudde. Ett tredje bromslyse också runt kommer att sitta i mitten högt upp på bakdelen. Tänkte ett tag på ett långsmalt LED lyse men med runda lysen för övrigt blev det om inte stilrenare så blev det billigare. Det mittre lyset kommer också att användas som dimbakljus men då blinkande......... vet inte vad regelverket säger men så blir det.

post-2854-20976_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, lyckades inte att få med bilderna, försöker igen. Kofångaren sitter med två bult och blir det inte bra kan jag sätta lysena på skärmarna när jag har bestämt mig för hur det skall se ut.

//

Anders

post-2854-12501149862_thumb.jpg

post-2854-125011501296_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag fixar inte det här, får vånta tills segheten och buggarna är tillrättade eller att någon vänlig själ talar om för mig vad jag gör för fel. Det är läggdags för mig nu så att jag kan fortsätta med elen i morgon.

//

Anders

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...