Jump to content

Pegasus 7 Plus *Zetec+Weber Alpha, Quaife Typ 9*


stigge
 Share

Recommended Posts

Ryggknas när det roliga börjar. Piss. Men det är normalt för årstiden i min kropp.
Nåväl, jag knäppte några kort med insug och spjällhus på plats.

229A3175.jpg

229A3179.jpg

229A3178.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för titten Stigge, den nya maskinen såg mycket bra ut.
Kåpan, trottlarna och tråget var ju rena XXX.
Kommer gärna förbi och kikar när den är på plats.
/john

Link to comment
Share on other sites

Jag har provmonterat motorn och till min glädje slipper jag göra hål i huven för luftfiltren.
Dock måste jag skaffa ett par andra än de som följde med insprutningen.

229A3239.jpg

Eventuellt gör jag en förändring på det tvärgående övre ramröret bakom motorn. Skulle behöva få ett par centimeter till vid vattenrailen. Hellre kapa lite i ramen än att konstruera nytt växellådsfäste, tillverka en längre mellanaxel och flytta hålet för växelspaken.

229A3240.jpg

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Trattar och filter kommer liksom resten av insprutningen från webcon.co.uk men filterfrågan måste jag lösa på annat sätt av utrymmesskäl. Vill helst inte kapa hål i huven.
Jag gillar BDA-kåpan skarpt. Egentligen en helt och hållet onödig utgift för den ger bara effekt när bilen står stilla med öppen motorhuv...

Som gammal rallyförare sätter jag funktion före form men nu har jag gjort avsteg från den linjen. Och blivit pank :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är lite olika, vet faktiskt inte vad som är riktigt rätt. Har sett både röda, svarta och blålackade.

Nästa steg blir att ställa bilen på hjul igen och kolla markfrigången för oljetråget innan jag färdigställer motorfästena. Vet inte hur mycket som behövs men det har aldrig skrapat i med förra motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Årets sista uppdatering? Troligen.
Hmmmm jaaa näääeee det har inte hänt så mycket i garaget. Flyttat några rör i ramen och börjat med nya kylarfästen.
Det värsta är att jag inte har någonting att skylla på. I stort sett alla prylar finns hemma.

Nästa vecka ska jag i alla fall rensa ut gamla Megasquirtboxen och alla kablar och sedan sälja lite grejor.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör.
13924998_10154562513182446_2990831805351

13882448_10154562513142446_3522416208325

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör.

13924998_10154562513182446_2990831805351

13882448_10154562513142446_3522416208325

Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två

lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ??

Link to comment
Share on other sites

Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör.

Hej Sigge.

Det går att få till ett ganska så bra grenrör :thumbsup:

Men det är en hel del jobb.

//Nisse

post-126-0-33759900-1470487873_thumb.jpg

post-126-0-59483800-1470487912_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jotack, det är ett himla knep&knåp och återanvändning av gamla stumpar. En ny nisch för tillbehörstillverkarna kan vara avgasbandage med inbyggt tätningsmedel.
30 år gammal svets+slarvig byggare+litet tålamod=förmodade läckage.
Men det är som sagt bara en prototyp för att få testa funktionen.

Min motor sitter riktigt långt bak och det gör allt ännu krångligare.
Sedan ska resten fixas också...

Link to comment
Share on other sites

Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två

lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ??

Det har jag inte tänkt på. Största hindret är rattaxeln. Men nu är det mesta svetsat. På plats. Ska jag demontera så blir det att såga sönder röret.

Det sägs att det är kul att vara i garaget.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det ska vara en filmsnutt där.

Fantastiskt bra med Plug&Play-prylar.
Filmen visar helt osminkat första startförsöket. Kanonfint!

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Jäklar vilket morr i motorn, det måste vara mitt originalinsug som gör att min inte låter så potent. Eller var det här utan avgassystem?

Stort grattis hur som helst, hoppas fortsättningen går lika bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Planen var att åka till bilprovningen i dag men eftersom det är vårdagjämningen så snöar det.
Jag grottar ner mig i programvaran till insprutningen i stället och försöker ändra varvstoppet och snygga till lite bland kablar och slangar.
https://www.flickr.com/gp/hellberg/k80pCr

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...