stigge Posted March 21, 2015 Author Share Posted March 21, 2015 Ryggknas när det roliga börjar. Piss. Men det är normalt för årstiden i min kropp.Nåväl, jag knäppte några kort med insug och spjällhus på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Tjusigt värre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 Återstår att se om den fungerar lika bra som den ser ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Tack för titten Stigge, den nya maskinen såg mycket bra ut.Kåpan, trottlarna och tråget var ju rena XXX.Kommer gärna förbi och kikar när den är på plats./john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 26, 2015 Author Share Posted March 26, 2015 (edited) Jag har provmonterat motorn och till min glädje slipper jag göra hål i huven för luftfiltren.Dock måste jag skaffa ett par andra än de som följde med insprutningen. Eventuellt gör jag en förändring på det tvärgående övre ramröret bakom motorn. Skulle behöva få ett par centimeter till vid vattenrailen. Hellre kapa lite i ramen än att konstruera nytt växellådsfäste, tillverka en längre mellanaxel och flytta hålet för växelspaken. Edited March 26, 2015 by stigge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Mycket snyggt kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsE Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 Snyggt!! Kommer förbi ditt garage i morgon och kollar på motorbytet och lite av dina gamla grejer. //Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 26, 2015 Author Share Posted March 26, 2015 Slå en signal innan du kommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Snart vill vi höra lite wrooom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Vad är det för trattar o filter du har. jag ser att filtrena sitter på en krage på trattarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Stigge ! brukar inte gå igång på fård grejor,men nu får jag ett "ha begär" :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted March 27, 2015 Share Posted March 27, 2015 Jag har aldrig gillat Ford, men när man tänker efter så har dom byggt ett antal bilar som varit svårslagna. BDA stuket ger mysningar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 28, 2015 Author Share Posted March 28, 2015 Trattar och filter kommer liksom resten av insprutningen från webcon.co.uk men filterfrågan måste jag lösa på annat sätt av utrymmesskäl. Vill helst inte kapa hål i huven.Jag gillar BDA-kåpan skarpt. Egentligen en helt och hållet onödig utgift för den ger bara effekt när bilen står stilla med öppen motorhuv...Som gammal rallyförare sätter jag funktion före form men nu har jag gjort avsteg från den linjen. Och blivit pank :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest micke r1 Posted March 28, 2015 Share Posted March 28, 2015 Hel rätt med kåpan :) Johan rosenlund (snap off) hade en riktigt sån bda i sin caterham o den kåpan var blå hur ska de va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 31, 2015 Author Share Posted March 31, 2015 Det är lite olika, vet faktiskt inte vad som är riktigt rätt. Har sett både röda, svarta och blålackade.Nästa steg blir att ställa bilen på hjul igen och kolla markfrigången för oljetråget innan jag färdigställer motorfästena. Vet inte hur mycket som behövs men det har aldrig skrapat i med förra motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted December 27, 2015 Author Share Posted December 27, 2015 Årets sista uppdatering? Troligen.Hmmmm jaaa näääeee det har inte hänt så mycket i garaget. Flyttat några rör i ramen och börjat med nya kylarfästen.Det värsta är att jag inte har någonting att skylla på. I stort sett alla prylar finns hemma. Nästa vecka ska jag i alla fall rensa ut gamla Megasquirtboxen och alla kablar och sedan sälja lite grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 6, 2016 Author Share Posted August 6, 2016 Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör. Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör. Hej Sigge. Det går att få till ett ganska så bra grenrör :thumbsup: Men det är en hel del jobb. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 6, 2016 Author Share Posted August 6, 2016 Jotack, det är ett himla knep&knåp och återanvändning av gamla stumpar. En ny nisch för tillbehörstillverkarna kan vara avgasbandage med inbyggt tätningsmedel. 30 år gammal svets+slarvig byggare+litet tålamod=förmodade läckage.Men det är som sagt bara en prototyp för att få testa funktionen.Min motor sitter riktigt långt bak och det gör allt ännu krångligare.Sedan ska resten fixas också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 6, 2016 Author Share Posted August 6, 2016 Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ?? Det har jag inte tänkt på. Största hindret är rattaxeln. Men nu är det mesta svetsat. På plats. Ska jag demontera så blir det att såga sönder röret. Det sägs att det är kul att vara i garaget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 Det blev en liten provstart i dag.IMG_4337 by Stig Hellberg, on Flickr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 (edited) Det ska vara en filmsnutt där. Fantastiskt bra med Plug&Play-prylar.Filmen visar helt osminkat första startförsöket. Kanonfint! Edited August 12, 2016 by stigge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Fin ventilkåpa !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Jäklar vilket morr i motorn, det måste vara mitt originalinsug som gör att min inte låter så potent. Eller var det här utan avgassystem? Stort grattis hur som helst, hoppas fortsättningen går lika bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 20, 2017 Author Share Posted March 20, 2017 Planen var att åka till bilprovningen i dag men eftersom det är vårdagjämningen så snöar det. Jag grottar ner mig i programvaran till insprutningen i stället och försöker ändra varvstoppet och snygga till lite bland kablar och slangar.https://www.flickr.com/gp/hellberg/k80pCr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted June 3, 2023 Author Share Posted June 3, 2023 Efter några års sparsamt brukande på grund av anledning till orsak tänkte jag faktiskt använda bilen i år. Mitt stora fina garage blev för dyrt i längden (drygt tretusen per månad nu) så jag har flyttat hem allt till mitt lilla kallgarage. Eller snarare utanför mitt kallgarage medan jag sorterar allt och slänger en massa. Efter en vinter utomhus har bilen blivit motsträvig. Till råga på allt helvete bröts nyckeln av i rattlåset. Lika bra att demontera skiten och köpa en keyless-lösning om det finns någon billig. Och fundera en stund på varför det bygger tryck i bakbromsarna utan att jag rört bilen. Antagligen bara byta en av cylindrarna i pedalstället. Det är tre år sedan jag tankade senast. I fjol körde jag tre-fyra mil. Ska försöka skärpa mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 8, 2023 Share Posted June 8, 2023 Du får väl börja hänga med när jag skickar SMS till att börja med så du får umgås med oss likasinnade. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.