Jump to content
Rikard Larsson

Mitt Bygge Med Saab-motor...

Recommended Posts

Så nu är det dags för en lite presentation av mitt projekt. Har börjat lite smått, hoppas komma igång på riktigt snart. Väntar bara på att min plats ska bli ledig. Killen som ska flytta ut ur verkstaden där jag ska hålla till skulle flytta ut i slutet på sommaren (sa iofs inte vilken sommar)... Men där finns lite plats redan så jag har kapat upp rören till chassiet (utom trianguleringarna), renoverat och justerat bromsok, spindlar fram, bakaxel mm. Lite småpill alltså. Snart hoppas jag ta reda på om rören är rätt kapade...

Först lite snabbfakta:

Chassie: McSorley 7+4 (ska ha riktiga stolar)

Motor: lättrycksturbo från SAAB -94 eller senare, antagligen med Megasquirt :)

Växellåda: Opel Omega

Spindlar fram: Volvo 140

Bromsar fram: Ventilerade Volvo 240

Däck fram: 205/45R17

Bakaxel: Volvo 940

Bromsar bak och handbroms: Volvo 940

Däck bak: 255/40R17

Fälgar: 17", antagligen svartlackade 5-ekrade Volvo R fälgar, original bredd fram (7,5"?) breddade bak (9,5"). Måste kanske gå ner till 16" fram pga 140-spindlarna, får se.

Antagligen kommer saker att ändras under tiden, men det är såhär jag tänkt. Skärmar kommer jag gjuta själv, kanske resten också. Annars blir det nog lite plast från Härdplastteknik som modifieras.

Har inte så många bilder än, men här kommer några, på bromsarna fram som jag med vinkelslip fått att passa och med sprayfärg fått att bli mycket bättre ;) , kapen jag använt (Jula...) och det som ska bli chassie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vad säger man :racesmile: du har några timmars pulande framför dig :D

( bra motor val )

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bra nyheterna först. Har börjat svetsa ihop chassiet. Kapningarna stämmer än så länge... Som jag skrev innan så ska en kille flytta ut innan jag kan ta för stor plats, det är därför jag inte svetsar chassiet i "den vanliga" ordningen.

Den dåliga nyheten är att han som skulle flytta ut har tänkt om :(... Fick reda på det nyss, nu när jag kom från verkstaden glad i hågen för att jag börjat på chassiet, inte fullt så glad längre.

Jaja, det löser sig hoppas jag...

post-714-1161805054.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

tips , svetsa INTE dit kardan tunneln eller något i den stilen innan du kan hänga i motor och låda och se var det tar vägen, saab motorn är lite större än den bilen var tänkt för så det kan löna sig att mäta först frö att få motorn så långt bak det gåtr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset! Har lärt mig av att läsa om folks bygge att saker och ting passar inte alltid så bra... Så jag försöker göra så lite som möjligt innan jag vet exakt hur allting ser ut/passar.

Kylare/intercooler på plats innan noskonen gjuts.

Stagen i motorrummet får vänta till motor/växellåda kommer i.

Var sugen på att börja gjuta framskärmar, men jag vet inte om jag ska ha 16 eller 17" så det får vänta.

Vill ha stolarna innan jag svetsar kardantunnel etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, då har stötdämparna kommit, ligger enligt sambon i hallen därhemma. Snabba ryck, betalade dem i tisdags, så tre dagar från UK.

Var inne hos grannen på lunchen och beställde rör till bärarmarna.

Efter jobbet ska jag direkt till verkstaden och svetsa lite mer på framdelen av chassiet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chassiet blir större och större... Dock kan man fortfarande dela det på mitten (lätt att stuva undan).

När jag kom hem låg ett paket och väntade, synd att man inte får sådana överaskningar varje dag.

Upptäckte att de billiga kapskivorna från Jula är just billiga. På bilden finns en ny, den jag använde och snittet jag gjorde. Gjorde i och för sig två sådana snitt, men kapskivan ska i alla fall inte se ut så efter två snitt...

post-714-1161991713.jpg

post-714-1161991725.jpg

post-714-1161991744.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Br du i LUND

Så kolla med JohanP

Kolla i forumet, han har bra koll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, här har jag inte skrivit mycket på sistone!

Det har i och för sig inte hänt så mycket heller...

Har börjat med utformning/längd på bärarmarna fram.

Svetsat dit bärarmsfäste i ramen.

Styrväxeln är kortad (ska bara få ytterröret i aluminum hopsvetsat av grannen).

Har fått nys om en motor som jag om allt går bra köper på lördag. Ingen turbo som jag ville men skit samma, man kan ju fixa det också... En 2.3 liters från en saab 900 -94. 150 hk / 210 Nm kommer nog räcka ganska långt även om det inte blir nån respirator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt råd är att vänta och att köpa en "riktig" Saabmotor istället för 2,3 sugmotorn. Du kommer garanterat att ångra dig om du inte bara vill stå still och snacka med folk om bilen.

Mvh

Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saabs 2,3:a sugis är en fin och bra motor som passar bilar som framförs av "gubbar i keps". D.v.s. att det är en bra motor som alltid startar och vibererar inte så att tänderna trillar ur. Om du istället satsar på deras 2,0 lågtryck så får du samma motorkoncept med balansaxlar m.m., men en snålare motor med bra mycket mer vrid och effekt. Det finns en anledning till varför 2,3 sugis fasades ut när ng900 ersattes av og9-3.

Den enda fördelen som jag ser med sugisen är att du behöver inte oroa dig över Opelväxellådan...

Mvh

Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vi pratar standardutförande så kan det inte stämma. 2,3 sugmotorn (B234i) är på 150 hk / 210 Nm, 2,0 ltt (B204E) är på 150 hk / 215 Nm.

Men som sagt är en turokonvertering alltid trevligt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I standardutförande ger B234I precis 150hk medans B204E har bänkats flera gånger till över 180hk original.

Om du tänker turbokonvertera framöver så har B234I inte Trionic5 styrsystem, DI m.m. och motorn behöver uppdateras hårdvarumässigt för att lyckas. Samt att du får bekymmer med SBP om du inte gör en ny SFRO och då faller du på att det inte finns den motortypen m.m..

Men givetvis så ska du göra som du själv känner för, men jag hade inte gjort så.

Mvh

Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall vi vara petiga så var nog den riktiga anledningen att man fasa ut 2.3 att man ansåg att saabar har turbo på alla motorer. :)

Rent ekonomiskt hade det varit smartare :blink: att bara köra 2.3 sug med samma prestanda , mycket billigare att tillverka och istort sett samma prestanda, men fel för märkets "brand" .

Och den springande punkten i denna diskussion är nog att det låter som du vill ha turbo till slut = besiktiga med turbo från början annars får du problem med bilprovningen nästa gång när du har turbo på en bil som reggades utan.

MAO vänta in en turbo om du vill hade till slut , annars kör sug.

Den optimala motorn är annars en 2.0 sug 900 från 94 utan balansaxlar , stoppa i en 2.3 vev och turbo och du har det lättaste ( -13 kg ) och det starkaste saab blocket tillverkat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för synpunkterna!

Angående motorstyrningen så blir det Megasquirt i vilket fall som helst.

Ska jag turbokonvertera så blir det innan besiktningen och försöka få igenom den som 2.3 ltt. Alternativt som Lupus säger att vänta in "helt rätt" motor. Men denna jag ska köpa på lördag är så billig att jag inte kan mostå... Bra att ha som mall/försökskanin och SFRO 1...

Förresten, är turboversionerna av Saaabs motorer kraftigare på något sätt (kolvar, vevstakar, block) eller är det mest kompressionen som skiljer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olje besprutade kolvar sitter på en del sugar och inte på en del ......( går att få dit med lite mek)

Högre komp och inte helt omöjligt andra kammar ( men detta skiljer mellan årsmodeller oxå )

Kolla min tråd där finns en lista på kanmmar

Share this post


Link to post
Share on other sites

en fördel med turbo gentemot sugmotorn är att turbon ger högre vridmoment vid lägra varvtal.

jämför t.ex. vid 2000rpm 2500rpm 3000rpm 3500rpm etc. de kan ju helt klart ha samma effekt o vrid som MAX men turbon har det tidigare och under ett större område.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag nu ska turbokonvertera så kan det ju vara en idé med ett block och kolvar från en 2.0 ltt. Då behöver man inte klydda med kompresionssänkning och det blir enklare med besiktningen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sådär!

Nu står det en Saab-motor i verkstaden. Obekräftat skick men den plockades ur en bil som skulle ha gått 22000 mil. Oljetråget saknades men kabelhärvan var med, dock inte elektronikbox.

Visst köpte jag grisen i säcken men jag betalade bara 700:- ;)

Så nu ska jag beställa hem ett Megasquirt-kit, åka till skroten och få tag i oljetråg, startmotor och generator, sen får vi se om jag får igång möget!

Förresten, någon som vet var saab har sina motorkoder, tror att detta är en B234i men jag vill vara säker... Har tittat på motorblocket men jag hittar inget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koden finns på avgassidan vid vevaxelgivaren. På de tidigare är motornumret gjutet medan det på de senare bara är ritsat in på en planfräst ytan - detta gör att det är oläsligt efter kort tid på de nyare motorerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Friberg!

Oläsligt... Vad smidigt. Då kan jag mecka dit en turbo och skippa magnetventilen och säga "Lättrycksturbo 170hk!" :prop:

Eller om man är riktigt jävlig kan man ju byta ventilkåpan till en där det står 2.0 liter och säga "Lättrycksturbo 150hk!"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte när det bytte metod att märka blocken med men på min förra Saab 9000 -94 var det gjutet och på min motor till bygget (B204E -99 dvs 154 hk ltt) var det ritsat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får kolla nästa gång jag är i verkstaden och se om man kan "photoshoppa" motorkoden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått upp motorn i ett hemmabyggt stativ nu. Provade att dra runt motorn med en spärrnyckel. Gick ett halvt varv sen hörde man hur det började pysa lite och jag orkade knappt dra mer och sen lossnade bulten jag drog i... Så det verkar ju vara kompression i motorn i alla fall... På lördag blir det en tripp till självplocken och skruva loss oljetråg, startmotor, generator. Antagligen tar jag kolvar och stakar från en turbobil för att få rätt kompression.

post-714-1169732384_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ett bra sätt att komma ifrån kompsänkning: E85. :)

Det innebär egentligen bara att du besiktigar med lågt laddtryck (kanske 0.4 bar) och mappat tändningen så det lirar utan att spika.

Med MSnS Extra går ju detta att få till ganska bra. Tror besiktningsmannen har svårt att avgöra om det är 150 eller 170hk.

Fördelar: sugis gasrespons, bottendrag innan turbon börjat ladda samtidigt som du har turbo-kusar på högre varv.

Och bottendelen från din 94 (känns igen på grenröret) tål säkerligen en bit över 200 pållar...

Jag har en og900 med T16-motor med bottendel från en 86:a med 36k mil på och den har hållit bra för att plåga på bana med ca 250 ketchup-pållar.

Till saken hör ju oxå att dimkylda kolvar är något man har mindre behov av med E85 eftersom det brinner kallare. :)

Enda nackdelen jag kan komma på med 2.3 liters mot 2.0 är att 2.0:an tål mer varv om man ska trimma söeriöst.. men såpass mycket vill man nog inte ha i en sjua ändå... :prop:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etanol har jag varit sugen på länge (varje helg :D ), men tror du verkligen det räcker istället för kompsänkning? Hur märker man om kompet är för högt (förutom att motorn går sönder efter ett tag...), spikar den eller blir avgastempen för hög kanske. Hade tänkt investera i en avgastempmätare eftersom jag ska mappa själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En B234i har väl 10.5 (en B202L har 8,9 typiskt) i kompression eller ngt i den stilen.

Inte fasligt högt utan ganska typiskt för motortypen.

De motorer som Volvo, Saab, Ford mfl. byggt som prototyper och som varit optimerade för E85 har alla en kompression på mellan 12,5 och 14.

Man undviker spikning genom att ha sval insugsluft, inte för mager blandning, rätt mängd förtändning och laddtrycket under kontroll.

Det finns en massa instrument för att detektera knack/spikning.. och så finns Saabs APC och MSnS Extras knock-protection.

Genom att hålla koll på lamda-värden och laddtryck kan man sakteliga jobba sig fram till korrekta inställningar.

Tändningen är väl nyckeln till att få det bra, med pulver i hela registret utan att det spikar i mellanregistret när turbon kickar in.

Samma regler gäller för E85 som för bensin, bara parametrarna som blir annorlunda.

Kolla msnordic-forumet till att börja med. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har faktiskt sökt på lite olika ställen och också kommit fram till att det måste vara 10.5:1. Har för mig att nya 9-3an har lite drygt 9:1 i komp, så 10,5 bör gå med E85. Kan ju ta lite ur förbränningsrummen när jag skickar toppen på renovering. Motorn är säkert lite sliten också, kompsäkt med åren... Jag får prova helt enkelt, märker jag att den spikar som en snickare så får jag göra något åt det då!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trial & error går ju inte riktigt när det gäller motorer & överladdning.

Motorn kan spika sönder på någon sekund.

Gå igenom proceduren för hur man gör i MS-forumet...

Går inte att ta genvägar här. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man märker förhoppningsvis när det börjar gå åt h-e, antingen med örat eller med mätinstrument (knacksensor, avgastemp, bredbandslamda). Och om det går åt h-e väldigt enkelt, mycket känslig vid mappning alltså, så kanske det är läge att sänka kompet. Men visst, spikar det ordentligt så går det fort... Hoppas då att det bara är kolvarna som ryker, eftersom det blir nya i sånt fall.

Tack ezroller för alla tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan lika väl gå åt helvete med sänkt komp. :)

Men med försiktig körning och luft/bränsleblandning åt det feta hållet och ngn form av spiknings-indikering så bör det går bra.

Har gjort den resan utan spikindikering och med laddtrycket enbart ställt på WG och det gick bra.

Gäller att hålla koll på lambda (kika på loggen och i realtid) och att laddtrycket inte skenar.

Inte raketforskning utan mest handlar det om att vara nogrann och försiktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så, då har man även fixat växellåda!

Var och hämtade en Opel Omega växelåda ikväll. Från en -96 V6 (R28), med hydraulisk kopplingscylinder.

Bra tycker jag, sambon delar inte riktigt min uppfattning om ett trevligt fredagsnöje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här kommer en bild på växellådan...

post-714-1171353666_thumb.jpg

Var lite orolig om den passade på motorn så jag använde Photoshop för att göra en uppskattning.

Denna:

post-714-1171353751_thumb.jpg

Ska passa in på denna:

post-714-1171353791_thumb.jpg

Och det verka passa... (Lite fel perspektiv mm, men det är i samma socken i alla fall...)

post-714-1171354098_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter ovanligt många timmar i sträck i verkstaden så har jag hunnit med att göra (nästan) klart bärarmarna fram. Ska bara svetsa på plåt på de undre, där sitter lite hittat vinkeljärn sålänge. Har i alla fall fått den på två hjul... Jag delade mitt chassie i två delar efter det var svetsat pga utrymmesbrist, det är därför bilen är halv... Snart dags för bakre halvan att få hjul.

Lite stötdämparfäste så är man hemma!

post-714-1171837430_thumb.jpg

post-714-1171837459_thumb.jpg

post-714-1171837471_thumb.jpg "Bultarna" ska bli M12

post-714-1171837480_thumb.jpg Konstig vinkel, men bärarmsfästen sitter rakt i bilens färdriktning

post-714-1171837489_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjocklek på främre bärarms rör??

ser trevligt ut..om än kort schassie :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rören är 32x3... (mobba mig inte...). Men smidigt att använda samma rör till bussningänden :)

Var egentligen ute efter 25x3 men det var svårt att få tag på och jag kommer att köra med tunga 17-tummare ute i änden så varför inte. Viktskillnaden blir ca 3 kg om jag använder hela 6m-pipan. Lär jag göra, eftersom jag ska ha till fyrlänken bak också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag letade mig blind efter 25*3 i lämplig kvalité å så visade det sig att det fanns hos hydralnissen 300 m bort....kanske kan vara en ide om du tröttnar på de nuvarande rören.

/Janne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev en riktigt lång mekardag igår. Från 13.30 till 23.20. Resultatet blev bärarmar fram helt klara sånär som på förstärkningsplåten på undre, amazon-bussningarna ipetade med ömma fingertoppar som följd. Kom på nu när jag skrev detta att de nog får åka ur igen när jag ska svetsa på förstärkningsplåten... Skit också. Jaja, sånt händer.

Styrväxeln justerad en massa innan jag fick kläm på bumpstear. Fick montera den lägre än vad jag trodde innan det blev bra. Skarvat ihop en väääldigt provisorisk rattstång av lite olika bitar rör...

Motor och växellåda ihopmonterade och ilagda på plats i väntan på motorfästen. Lite bökigt att få i dem utan motorlyft. Fick improvisera med lastspännare, lite rep och en saxdomkraft :). Ska inte luta så mycket framåt som på bilden...

Dessutom hann jag städa i verkstaden!

post-714-1173444688_thumb.jpg

post-714-1173444710_thumb.jpg

post-714-1173444722_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ytterligare lite framsteg. Fäste för motor/växellådan är fixade så nu sitter hela det paketet på plats. 240 gummikuddar vid motorn och 2 Biltema universal under växellådan. Jag satte två under växellådan för att försöka motverka vridningar lite.

Fäste under växellådan:

post-714-1174297786_thumb.jpg

Höger motorfäste håller på att bli till:

post-714-1174297827_thumb.jpg

Färdigsvetsat, tog nog inte mer än en halvtimme att svalna...

post-714-1174297846_thumb.jpg

Vänster motorfäste skapas:

post-714-1174297863_thumb.jpg

Började även testa lite geometri med spakstället. Bultade fast en 3 mm plåtbit i växellådan och svetsade på lite fyrkantsrör och en plåtvinkel på vänstersidan som stag (syns inte på bilden). Hittade ett länkhuvud med 8 mm hål som jag satte M8 gängad stång genom och en mutter på var sida för att enkelt kunna flytta "ledpunkten" nu i testfasen. Svetsade på en gaffel som passade växelföraren i botten på M8 stången och toppen fick en M12 stång. Lärde mig att länkhuvud med 15° vinkel funkar (dock behövs ett med grövre dimension än 8 mm), gängad stång är fult som växelspak, det känns rejsigt med länkar helt utan glapp och med korta distinkta lägen på spaken :)

post-714-1174298466_thumb.jpg

Just nu ser bilen ut såhär. Bakaxeln ligger bara där för att få fyrlänken inmåttad, men det får bli en anna gång.

post-714-1174298651_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här jobbas det snabbt! Ser ut som om vi använder samma hål för motorfästena. ;)

Hur högt sitter din motor och vad räknar du med för markfrigång under oljetråget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan hända att jag tittat på din Sonett och de fina bilderna på dina motorfäste :whistling:

Kommer ha ca 15 cm markfrigång, ca 10 under tråget. Högsta punkt på motorn sticker upp 25 cm över ramen har jag för mig. Det kommer bli ett scoop i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då kommer du nog att ha motorn lägre än jag - har för mig att jag räknade med 12 cm under oljetråget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var i verkstaden igår och pulade lite. Hittade en gammal stol någon kört rally med med samma bredd som de jag tänker beställa. Var ju bara tvungen att lyfta dit den och provsitta. Nej, jag låtsaskörde inte, jag lovar... :whistling: Det kommer inte bli gott om plats för passagerarstolen om man säger så, men den kommer att gå ner. Ska montera kardanen först och göra kardantunneln sen, så jag får så mycket plats som möjligt. Om man nu kan prata om mycket plats i en Sjua...

post-714-1174549886_thumb.jpg

Svetsade de fyra stagen till bakaxeln och pressade i bussningar och innerrör. Trodde jag skulle hinna göra fästena i ramen också men man hinner inte så mycket på tre timmar.

post-714-1174550108_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×