Jump to content

Iwdal`s SGT40 Gulfstyle


Johan Iwdal
 Share

Recommended Posts

1 minut sedan, Hansol sade:

 fyrdörrars ?

 

Haha, Det är min konstruktion och två handtag är på väg och hamnar på dörrarna som finns hos mig:smile:, Är du intresserad får jag två st. SGT-handtag över i närtid.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Arto sade:

Haha, Det är min konstruktion och två handtag är på väg och hamnar på dörrarna som finns hos mig:smile:, Är du intresserad får jag två st. SGT-handtag över i närtid.

Tackar allra ödmjukas för erbjudande men jag tror @catskalle är den som är mer intresserad av ett par . :hypocrite:

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Så var det ja, borde ha kollat lite högre upp i tråden:23:, @catskalleär självklart välkommen att höra av sig med pm eller nå´t.

Johan: Beklagar nedsmutsningen av tråden:sad:

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall enklast möjliga:

En slang från luftfiltret till ena ventilkåpan, ytterligare  en slang som är försedd med PCV-ventil från andra ventilkåpan till vakuumuttaget. 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går framåt lite i taget. 

Har nu rullande chassi. Fortsätter med rattgeometri, pedaler och bältesinfästningar.

Motorn är redo och växellådan är är på lack och snart redo att monteras. Även karossen är på väg hem.

 

 

IMG_8469.JPG

IMG_8295.jpg

IMG_8305.JPG

02.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har inte koll på exakta måttet men min rekommendation är att göra hålen när du har dina instrument och kan mäta exakt. Min upplevelse är att man vill ha hålen ganska tighta utan glapp. Eftersom en del av instrumenten sitter lite vinklade kapade jag och bockade om en del av byglarna på baksidan en aning för att få till det, d.v.s. lite kinkigare med storleken än en vanlig plan panel kan jag känna.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att klassas som hjärndöd så behöver jag lite hjälp. Hur har ni som har Southern dragit handbromswirarna. Blir inte klok på hur dom ska sitta. Tycker staget är för kort. Saknar jag något.........

 

 

IMG_8683.JPG

IMG_8684.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där:rolleyes:. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet.

Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. 

Hbroms.jpg.0a5277f0a527231864ef43d0a44b4525.jpg

Och vajerfästet på förarsidan.

H-broms2.jpg.ce7a5f61d12a2919d34e944764df67b5.jpg

 

Edited by Arto
dubbelbild
Link to comment
Share on other sites

Smutt lösning, den ska jag ha i åtanke när jag väl tar tag i att snygga vill vajerdragningen som kommer från Corvette i bakvagnen.
Lite snåla längder för att det ska bli snyggt som det är idag.

9 minuter sedan, Arto sade:

Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där:rolleyes:. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet.

Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. 

Hbroms.jpg.0a5277f0a527231864ef43d0a44b4525.jpg

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

För mig var det precis tvärt om. Handbromsprylarna hamnade i vägen för oljetråget:faga1:   

Det blir f.ö. tämligen trångt i dom där regionerna när motorn ligger så långt ner och fram. Kylrör, handbroms, växelreglage/vajrar, gasvajer, och som i mitt fall dessutom toppas med en av slangarna till AC´n.

Link to comment
Share on other sites

Det går två slangar till AC-kompressorn, den ena passerade bäst i trakterna där kylrören kommer ut.

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Har äntligen fått allt på plats med hjulupphängningen efter strul med delar som saknades, fel delar när dom väl kom och lite produktionsstrul med det som specialtillverkats.

IMG_8639.JPG

IMG_8641.JPG

IMG_8642.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Johan Iwdal sade:

Fick även hem växelreglaget idag. Ska bli spännande att se hur det funkar med bilen

 

 

IMG_8717.jpg

Är det där en box för sekventiell växling?
Egen design?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Johan Iwdal sade:

Nej det är H-växling, beställde den från GT-racing i England med lite modifiering.

Ok, så en färdig anpassad lösning till kitbygge istället för o krångla med speciallösningar som jag gör då?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ja precis 🙃

Dom har färdiga lösningar till GT40, Panthera och Cobra tror jag det var. Sedan är det alltid en viss anpassning beroende på växellåda, utformning av chassit mm.

Man får växelreglaget och anslutningarna till växelföraren först. Sedan mäter man hur långa kablarna skall vara så tillverkas dom efter det.

Nu har jag inte monterat min växelspak än så ska kanske inte marknadsföra något än.......

Hemsidan om någon vill veta mer: https://gtracingonline.co.uk/

Edited by Johan Iwdal
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Liten milstolpe för projektet.

Fick monterat motor och växellåda efter mycket om och men. Vid första provmontering så hamnade motorn för högt och för långt bak. Drivaxlarna hamnade teoretiskt i konflikt med tvärstag till motorhuven och drivaxelvinkeln blev för stor. Efter massa mätande så blev det tvunget att bygga om motorfästena. Sänkte fästena totalt 40mm och flyttade fram motorpaketet 15mm. Resultatet blev att undersida oljetråg nu ligger i liv med undersida chassi och drivaxlarna kommer gå fritt. Kommer säkert få andra problem längre fram men för stunden känns det bra och allt livar fint.

 

Även air jacksen är på plats.

 

 

IMG_8778.jpg

IMG_8774.jpg

IMG_8783.jpg

IMG_8805.jpg

IMG_8808.jpg

IMG_8771.jpg

Edited by Johan Iwdal
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Johan Iwdal sade:

Någon som kan tipsa om vart man kan köpa drivknutar av bra kvalitet, även damasker mm.

Personligen köpte jag GKNMS3N044 knutar från deamontweeks, men finns fler aktörer med liknande prissättning (värt o tänka på nu då dom går utanför EU)
Det är GKN Motorsportsdivisions grejer.
Finns andra alternativ *host Kina* för dom som vill snåla. (EMPI)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle behöva lite vägledning hur man bäst placerar Micks (southern gt) AC enhet under instrumentbrädan så den får plats. Har inte instrumentbrädan än så om någon har lite bilder och referensmått hade det varit toppen

Link to comment
Share on other sites

En stor milstolpe i projektet. Gjorde SFRO 1 byggbesiktning med godkänt resultat idag. Några småsaker som skall justeras som stansa VIN nummer och kryssa ramnummer. Känns skönt att inte behöva såga isär chassit iallafall 🙂

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...