Jump to content
Sign in to follow this  
Jocke4U

Elektrisk handbroms

Recommended Posts

Funderar på elektrisk handbroms i kommande bygge, dessa lösningar verkar ganska trevliga. Skönt att slippa handbromsspak och wirekablar i kupén

Tror ni SFRO skulle godkänna en sådan lösning? @therealpinto kanske 🙂 ?

Någon som har gjort liknande här?

 

Sådan här motor: https://www.firgelliauto.com/products/linear-actuators

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har det på min 7a funkar bra

fast det är Renaults lösning

 

//Per

Edited by Mildseven

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan, Mildseven sade:

Har det på min 7a funkar bra

fast det är Renaults lösning

Har den motorn vid oket eller hur ser den ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Jocke4U sade:

Har den motorn vid oket eller hur ser den ut?

Vire till en central enhet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så är har jag det i min "vanliga" bil som godkänts vid reg.besiktning(ändrat fordon) hos Fordonsprovarna.

Parkbroms.thumb.JPG.aec90acb27226d3301918fc9751a6e14.JPG

Detta är en budgetvariant från ebay av linjärmotor och som den ser ut invändigt så vill jag ha den tryckandes då det kändes som den inte skulle tåla lika mycket dragandes.
Den har en specad kraft om 1500N samt en hastighet på 5,7mm/s. "Gungbrädan" är bilens original, Renault Clio av första generation. 
Bromsarna är Clio:ns original trumbromsar.
Styr gör en Arduio via ett Pololu MC33926 motordrivkort. Jag slår till en strömbrytare och motorn går tills dess att en viss ström är uppnådd.

Funkar bra men är i långsammaste laget samt låter lite mycket vid aktivering. Kan vara värt lite extra pengar för en motor av bättre kvalitet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade tänkt en elektrisk p-broms från Jaguar XF men ångrade mig och satte spak istället !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generellt sett kan man säga att ja, elektrisk parkeringsbroms kan godkännas. Det krävs dock att det är en säker konstruktion;

- parkeringsbromsen ska fortsätta vara ansatt (åtdragen) även om spänningen försvinner

- det ska inte finnas risk att man oavsiktligt aktiverar parkeringsbromsen så man får hjullåsning. OEM brukar lösa det genom att systemet "pratar" med ABS-systemet så man inte riskerar handbromssladd på motorväg. Bygger man själv kan det lösas genom att man måste hålla in en vippbrytare eller liknande, dvs en momentan brytare. Inte en vippa som man kan slå till och så dras det bara åt.

- normalt sett ska systemet själv slå ifrån motorn när tillräckligt moment uppnåtts, dvs det ska inte finnas risk att man bränner motorn eller förstör något annat om man håller in knappen för länge.

Det finns också krav som säger att parkeringsbromsen inte ska skadas om man ansätter den i fart.

Gustaf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för bra input

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...