Jump to content
Hansol

Peter's GT40

Recommended Posts

Helt klart lösningar från den högre skolan! Ren konst 😃
Vackert!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har börjat fippla lite med ett nytt avgassystem , tanken är att
collectorn ska se ut såhär



Har börja med att bocka upp lite rör samt laserskurit ut
rätt profil . Matrialet är 38,1* 0,9 Inconel 625 vilket
även kommer användas på hela systemet





Det som saknas innan det ska svetsas är att få ihop
en enklel hydralisk rörutvidgare .

Passar även på att önska er alla en riktigt God och Skön Jul.

//Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hur fräckt som helst !
Bättre blir det inte, så vackert.

God Hjul på dig också Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oväntat och spektakulärt.
Finishen på grejerna som vanligt mycket hög.
Svetsnimgen på insidan torde kräva sin man.
God Jul
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fett! 🙂

Från en newbie 🙂
Hur blir ljudet på en sådan jämfört med 180 ?
Platsen. finns den?

Sett denna och utan 180 gr så ser det "ganska enkelt" ut men med 180 blir det utmaning och kan tänka även detta..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ljudet blir mer djupare och dovare lite åt flat plane crank hållet
(finns en hel del video på nätet sök 8 into 1 collector)
Här är ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA

Platsen ska finnas med, iaf med min konfigaration motor låda

Man sätter inte upp rören likt 180 graders system
utan det följer tändföljden ,vilket även det kräver att man tänker ett par gånger extra.

Dessutom vill man hålla inviduella rör volymen så pass lika som det bara
går och samtidigt hålla rören så korta som möjligt.

//Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hua, ja det ljudet ger rysningar 🙂
Ser fram emot att se hur det blir

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kommer bli kanonsnyggt och bli fin sång från motorn. Ljudet är otroligt då en 8 liters v8 varvar 9500 mot mål på strippen. Vi hade 8-1 på vår dragster på 80-90 talet med en Ford motorsport A460 på 500 cui och redline på 9500 rpm. Problemet med 8 - 1 är främst effektmässigt, för långa primärrör stjäl toppeffekt, dessutom är det inte utan arbete och planering att få primärrören LIKA långa. Vi tillverkade kollektorn med ett rör i mitten samt utanför detta sju rör lika det Peter tillverkar. Primärrören sandbockades för att de skulle följa varandra så tight som möjligt för att bibehålla/få lika temp i alla rör. Kommer definitivt ha 8-1 på mitt bygge men det är inte prioriterat i dagsläget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har börjat så smått med svetsningen , tar sin lilla tid.



En lättare svetsfixtur fick fräsas till för att fixera rören.



Ett antal timmar senare så är hälften av kladdandet klart


//Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Peter
Du får ursäkta men den svetsen lever inte upp till din enastående höga nivå på övriga jobb och komponenter.
Hade kanske passerat på mitt bygge med viss tveksamhet.
Är amatör när det gäller svetsning men något är fel.
Jag inbillar mig att tigpinnen ska vara 1,0 och strömmen ner mot 15-20A.
Se för övrigt den bild på kollektor som ligger på Mattias sida. Den är säkert gjord med en robot men den visar på hur minimal den kan och bör vara.
(ev är den kanske lasersvetsad)
Ber om ursäkt igen men med vänlig hälsning
Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej Örjan,

Absolut så ser den inte estetiskt vacker ut , men det är inte
absolut enkelt att svets inconel och som dessutom endast
är 0,7 mm tjock . Naturligtvis kan man smälta om fogen när
väl alla svetsar finns där.

Och sen är all kritik bra kritik oavsett så du ska absolut inte ursäkta dig.

mvh// Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har roat mig lite med att försöka få ihop alla längder på avgassystemet
tog hjälp av programmet Pipemax och jösses vad med data man kan få


*************************** Metric Units ***************************
Cylinder Ignition Interval = 90 degrees 7000 RPM Hertz frequency = 58.3 Hz
Target EGT= 794.8 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
3.9477 Liters Exhaust System operating RPM Range from 5000 to 7500 RPM

--- Single Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range RPM Torque and HP )
Diameter= 32.703 to 35.878 Total Length= 742.8 to 808.5 MM long
--- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range RPM Torque and HP )
1st Step Dia. MM= 32.703 Length= 371.4 to 404.3
2nd Step Dia. MM= 35.878 Length= 371.4 to 404.3
--- 3-Step Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP )
1st Step Dia. MM= 32.703 Length= 371.4 to 404.3
2nd Step Dia. MM= 35.878 Length= 185.7 to 202.1
3rd Step Dia. MM= 39.053 Length= 185.7 to 202.1

--- Single Primary Pipe Specs --- ( Mid-Range TQ to Higher RPM Horsepower )
Diameter= 37.783 to 40.958 Total Length= 742.8 to 808.5 MM long
--- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Mid-Range TQ to Higher RPM Horsepower )
1st Step Dia. MM= 37.783 Length= 247.6 to 280.5
2nd Step Dia. MM= 40.958 Length= 495.2 to 528.1
--- 3-Step Primary Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss )
1st Step Dia. MM= 37.783 Length= 247.6 to 280.5
2nd Step Dia. MM= 40.958 Length= 247.6 to 264.0
3rd Step Dia. MM= 44.133 Length= 247.6 to 264.0

--- Conventional Straight Tube Collector Specs --- (Lengths in MilliMeters)
( TQ ) Diameter= 56.830 to 63.180 Best Length= 432.0 and also 864.0 MM
( HP ) Diameter= 63.180 to 75.880 Best Length= 432.0 and also 216.0 MM
--- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )---
( TQ ) Diameter= 37.780 taper to 63.180 Best Length= 432.0 or 864.0 MM
( HP ) Diameter= 44.130 taper to 69.530 Best Length= 432.0 or 864.0 MM

H-Pipe= 432.01 X-Pipe= 1728.04 distance behind end of Primary Tube ends

-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 432.0 , 864.0 , 1728.0 , 3456.1 MM long
Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 648.0 , 1296.0 , 2592.1 , 5184.1 MM long
Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the Collector or tailpipe exits into the atmosphere.

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ---- ( Lengths in MilliMeters )
1st Harmonic = 3279.5 MM long ... typically never used
2nd Harmonic = 1242.3 MM long ... longest recommended
3rd Harmonic = 742.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
4th Harmonic = 517.0 MM long ... shortest recommended
5th Harmonic = 388.3 MM long ... typically never used
6th Harmonic = 305.2 MM long ... typically never used
7th Harmonic = 247.1 MM long ... typically never used
8th Harmonic = 204.2 MM long ... typically never used

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 3456.1 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 1728.0 MM long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 864.0 MM long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 432.0 MM long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 216.0 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 108.0 MM long ... reduced Torque , not recommended

Share this post


Link to post
Share on other sites
Äntligen har hjärnan till motor och låda hittat hem från USA


Share this post


Link to post
Share on other sites
Gnetar på i garaget , nu börjar avgassystem bakut växa till sig, även innanmäte ljuddämpare är i stort färdigt bara slutbiten samt skalet kvar.


  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snyggt jobbat Peter blir grymt fet 😉
Hatten av :cool:
/Christer

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gnatar på i att göra listan allt för att späda ut det tråkiga glasfiber jobbet som
aldrig verkar se sin ände.

Har fixat till oljetank samt slängt ihop ett tråg







Hittade en 3 stage pump på Ebay


Share this post


Link to post
Share on other sites
Passade på att plasta om nya kistor för Hartwell låsen medans jag
bröt upp och riktade upp bakhuven.






Share this post


Link to post
Share on other sites
Kämpa på bara , skönt att se att vissa orkar med slitjobb som plastning och spackling. Sånt där har en annan inget tålamod för.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Länge sedan man uppdaterade med nått nytt, man gnetar på i lågfart , ännu ett par prylar som tillverkats nytt eftersom det som följde med kittet inte föll till belåtenhet.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Super snyggt Peter Vi kämpar på 😃
MVH Christer.S :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oj vilka snygga jobb!!

Mvh
Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Började yxa om lite bland bärarmarna fram, slutade med att allt vart omgjort förhoppningsvis för sista gången.

IMG_2351.JPGIMG_2363.thumb.JPG.db4d7ddb923f7accb4bac3315d84a90b.JPG

 

Edited by Hansol
Förminskade bilder
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varvar lite roliga saker med mindre roligt dvs glasfiberjobb vilket finns hur mycket som helst av från leverantören till denna kaross.

Denna gång åtgärdas inavelfelet som finns på de flesta europeiska karosserna , placeringen av tanklocket på förarsidan .

Bara att sätta multiverktyget i karossen och frilägga eländet .

 

128146205_COQW04671.thumb.JPG.b4ebf00735b4dfae324298ec4e032f88.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hög nivå som vanligt 👍

Vad var det som gjorde att du fick göra om framvagnen igen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Hög nivå som vanligt 👍

Vad var det som gjorde att du fick göra om framvagnen igen?

Anledning var väl att jag inte var nöjd med den, men samtidigt ville jag ha en lösning som tillåter mer justeringar men även fördela ut lasterna på större yta

speciellt då nedre bärarmen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exclusivt och finurligt utförande på främre undre benet fram.

Vad är tänket bakom detta?

Menar jämfört med ett rakt rör.

Mvh Örjan

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎2018‎-‎11‎-‎02 at 17:21, Örjan Brattberg sade:

Exclusivt och finurligt utförande på främre undre benet fram.

Vad är tänket bakom detta?

Menar jämfört med ett rakt rör.

Mvh Örjan

En av anledningen är att jag vill kunna komma fram med krängningshämmaren så lågt som möjligt .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passade på att prova torrsumpstråget och kan konstatera att det går att lucka igen under motorn. :banana:IMG_2399.thumb.JPG.52076295d3dbcd2cd20a4304f8eb73c3.JPG

Edited by Hansol
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Var tvungen att slänga ihop ett kombinerat motorstöd/motorrigg att husera motorn när den väl ska ut från bilen 
alternativt prov starta upp den i, den är byggd efter bilens ram mått så det går med fördel även bygga ihop motor
och ändå veta att den får plats även i bilen. 

 

IMG_0361.thumb.JPG.a7ec9c884e23ae70ea13f88a5ccaf7b6.JPG

Edited by Hansol
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var en riktigt finurlig idé, top notch👍. En sådan ram syr man ju ihop på en inte alltför lång stund...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har motorn landat i sin torrdocka , och lär blir kvar där tills den är helt färdigbyggd samt provstartad.

IMG_0377.thumb.JPG.6bae5018d097dc7ab944abbad78d45c2.JPG

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt, vad väger denna växellåda? 😉 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den checkar nog in runt 80 kg :516:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tagit tag i ett projekt som startades upp för länge sedan .
Det började med att jag kom över ett par begagnade Waterman manluckor.

 

IMG_0396.thumb.JPG.0383b8f823ab71e2b9cf97e3b545009c.JPGIMG_0397.thumb.JPG.756f5ebd3a679c714f406bfd6f4dfa63.JPG

 

För att kunna rymma tankgivaren i den så fick jag offra luftningsventilen.

IMG_0426.thumb.JPG.6a418a48c5a75dfa14acf1eca8f2521f.JPG

 

Sen vart det till att tillverka locken för tankrörsinterface

IMG_0429.thumb.JPG.167b0b853b4a94a84c977068cca98a4c.JPG

 

Så komplett ser det ut så här

IMG_0428.thumb.JPG.dfd5b1c126179fb8f8825681e6130129.JPGIMG_0427.thumb.JPG.1ecf47d4a047fd4fc0e05262a24261a2.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeeezzz, ...porr!!

Verkar dock fett tjockt men snyggt och stabilt 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan, Jocke4U sade:

Yeeezzz, ...porr!!

Verkar dock fett tjockt men snyggt och stabilt 😄

Vet inte om det "fett" tjockt , men 6,35 mm dvs 1/4" och  följer amerikansk Nascar standard .:racesmile:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lika stiligt som vanligt här ser jag. Alltid kul o kika in i denna tråd 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fipplat vidare lite på manluckorna och tankarna.

IMG_0486.thumb.JPG.8a73ee269b4ea8cc6d19235d69e4caae.JPGIMG_0483.thumb.JPG.d9d3e8e98091b03b0fe47acc0b74e08b.JPG

 

Tankrören mellan tanklock och tank  förbinds med Hydraflow-kopplingar i båda ändarna, i o m att varje ände klarar 6 mm i axiell rörelse samt 3 grader snedställning
så blir chansen för inspänningar minimal. En annan fördel är att man tjänar vikt, komplett rör inklusive kopplingar i båda ändar ~200 gram.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...