Jump to content

Kamasa följer inte sin egen garantipolicy


Jonas

Recommended Posts

Har haft en dust med Kamasa ang min domkraft som lagt av.

Den korta versionen: Domkraften har lagt av, jag lämnade in den till Autoexperten som jag köpt den av. Dom meddelade att den inte gick att laga och det enda dom kunde erbjuda var pengarna tillbaka. Eftersom jag behöver en domkraft så vill jag gärna få den reparerad eller få en ersättare. Jag kontaktade Kamasa direkt men dom vill inte ersätta den med en annan, troligtvis eftersom motsvarande idag, är dyrare än den jag köpte (på kampanj).

Det som irriterar mig är att deras egen garanti policy säger:

"Om inget annat anges gäller garantin alla verktyg under normala användningsförhållanden, och ger rätt till reparation eller ny produkt ur aktuellt sortiment."

Nu har dom dessutom slutat svara på mina mail, vilket jag tycker är oerhört ignorant!

Den långa (men rätt roande) versionen, som dom nu slutat svara på:

To: ola.gustafsson@kgk.se

Subject: RE: Message from a visitor

Date: Fri, 30 Aug 2013 09:42:26 +0000

Ola,

Jag kan inte hitta denna punkten :·Utgår en produkt utan en ersättare så är ett återköp vårt enda alternativ.

i er policy.

#25 som du hänvisar till talar snarare emot ditt förslag på återbetalning och förespråkar reparation / utbyte...

Om produkten är likvärdig eller ej beror antagligen på situationen, precis som tolkningen av er policy.

Om någon skulle komma till er och efterfråga K 4933 så skulle ni troligtvis hänvisa till K 10230, inte säga att det inte finns någon ersättare, eller hur?

Om ni nu tycker att ett utbyte mot K 10230 är emot er garanti policy, skulle ni då inte kunna göra ett utbyte på "Goodwill" och för det goda ryktets skull?

MVH

Jonas

--------------------------------------------------------------------------------

From: Ola.Gustafsson@kgk.se

Subject: RE: Message from a visitor

Date: Fri, 30 Aug 2013 09:16:13 +0000

Hej Jonas

Vi anser att vi i det här fallet följer vår egen policy.

Skillnaden är om vi genomför ett generationsskifte eller om produkten utgår utan ersättare.

· Låter vi en produkt ersättas av en ny modell så används den nya modellen i ett eventuellt utbyte.

· Utgår en produkt utan en ersättare så är ett återköp vårt enda alternativ.

Vårt verktygsprogram är under ständig utveckling och mest vanligt är uppdateringar i typ av generationsskiften. Ett sådant exempel kan vara nya handtag på skruvmejslar.

Men samtidigt sker förändringar där vi inte kan erbjuda en ersättande likvärdig produkt.

Angående lagtexter så är det en stor samling text och jag bifogar här bara ett utdrag ur ”Ansvar för fel”, #25 paragrafen belyser säljaren val om reperation eller utbyte.

Med vänliga hälsningar,

Ola Gustafsson

Product Manager

KG Knutsson Handels AB Tools dep.

Kamasa Tools

Phone: +46 8 923209

Mobile: +46 70 6923209

Fax: +46 8 923226

ola.gustafsson@kgk.se

Sent: den 30 augusti 2013 10:44

To: Gustafsson, Ola; Blomberg, Marie

Subject: RE: Message from a visitor

Hej Ola!

Följer ni inte er egen garantipolicy, den går inte att misstolka?

"Om inget annat anges gäller garantin alla verktyg under normala användningsförhållanden, och ger rätt till reparation eller ny produkt ur aktuellt sortiment."

Formuleringen "aktuellt sortiment" täcker de fall då produkten utgått.

Jag kan inte hitta något i konsumentköplagen som säger att er egen policy inte gäller i detta fallet. (Skicka gärna ett utdrag på det du hänvisar till.)

Jag vill inte på något vis sätta mig på tvären, men jag (och de jag pratat med) tycker inte att det finns någon tvekan om vad som gäller i detta fallet. Jag gillade domkraften (när den fungerade) och vill därför gärna ha en likadan eller motsvarande ur aktuellt sortiment (K 10230).

En betydande anledning till att jag valde Kamasa från början var just Garantin/kvalitén.

Med vänliga hälsningar

Jonas

> From: Ola.Gustafsson@kgk.se

> CC: Marie.Blomberg@kgk.se

> Subject: FW: Message from a visitor

> Date: Fri, 30 Aug 2013 07:47:04 +0000

>

> Jonas

> Vi beklagar att en av våra produkter har orsakat problem för dig.

>

> Vi har talat med Autoexpert butiken i Helsingborg och förstår vi att den reklamerade produkten ifråga är en 1.3-tons domkraft modell K 4933.

> Och som butiken förklarade så finns tyvärr ingen likvärdig produkt i vårt sortiment idag och ett återköp är därför enda utvägen.

>

> 2.0-tons domkraften K 10230 är visserligen även den en aluminium konstruktion men med väsentliga skillnader gällande prestanda, storlek och konstruktion.

> Vi anser därför att den inte är jämförbar med 1.3-tons domkraften K 4933 och ett återköp bör ske.

>

> Den här typen av bedömningar kan naturligtvis ses på olika vis men med stöd av Konsumentköplag så har säljaren rätten till denna typ av bedömning.

>

>

>

> Med vänliga hälsningar

> Ola Gustafsson

> Product Manager

> KG Knutsson Handels AB Tools dep.

> Kamasa Tools

>

> -----Original Message-----

> From: info@kamasatools.com [mailto:info@kamasatools.com]

> Sent: den 30 augusti 2013 09:18

> To: Blomberg, Marie

> Subject: Message from a visitor

>

> Hej!

>

> Jag köpte en av era domkraft genom Autoexperten i Helsingborg. Den fungerar nu inte som den ska, kolven fastnar i intryckt läge emellanåt. Den gjorde det redan från början, jag tänkte att den skulle "slitas in" men det har bara blivit sämre och sämre.

>

> Jag lämnade den till Autoexperten som nu säger att det enda dom kan göra är att ge pengarna tillbaka eftersom den inte går att reparera och inte längre finns i sortimentet.

> I er garanti policy står det:

> "Om inget annat anges gäller garantin alla verktyg under normala användningsförhållanden, och ger rätt till reparation eller ny produkt ur aktuellt sortiment."

> Detta måste betyda att "ny produkt ur aktuellt sortiment" gäller i mitt fall!? K 10230 ser ut att vara motsvarigheten till den jag har/hade.

>

> Ha en bra dag!

> /Jonas

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Samma gällde en annan tillverkares livstidsgaranti, då verktyget gått sönder ansågs den felbehandlad och ersattes inte. Alltså gällde den garantin tills verktyget dog.

Det var en skiftnyckel av Svenskt fabrikat den gången. Ja, jag använder skiftnyckel ibland.

Link to comment
Share on other sites

Många köpare förlitar sej på "garanti".

I kkl (konsumentköplagen) finns inget om "garanti", däremot gäller reklamation enl lagen. Konsumentköplagen gäller vid köp från näringsidkare av en privatkonsument. OBS! Vid köp/sälj mellan likvärdiga parter t.ex. företag-företag och privatperson-privatperson gäller kl (köplagen)

"Garanti" är ett avtal mellan köpare och säljare, tvist ska därför behandlas enl avl(avtalslagen). Det finns inget i kkl som ger kunden någon "garanti". Av den anledningen är det MYCKET viktigt att läsa igenom och förstå vad som står i avtalet dvs "garantin".

En känd biltillverkare utlovade "garanti", köparna kände sej trygga men det gick snabbt över när det visade sej att garantin bara gällde delarna - inte verkstadsarbetet och det kostade massor!!!

För ett antal år sedan utlovade en känd däckstillverkare "livstidsgaranti" för deras däck, det visade sej att "garantin" endast gällde om man inte hade kört på däcken!

Konsumentens reklamationsrätt (i kkl) gäller i tre år från inköpet. Reklamation gäller fel som fanns på varan vid köpet. Under de första 6 mån ska säljaren kunna bevisa att felet INTE är ett ursprungsfel därefter är det köparens sak att bevisa ATT felet är ett ursprungsfel.

Trots allt som brukar framhållas av politiker så är konsumentens ställning svag i reklamationssammanhang.

Min egen erfarenhet är att seriösa företag är måna om sin image därför är det en bra taktik att offentliggöra missnöje på forum (t.ex. detta!), effektivast är dock massmedia! Ibland brukar det räcka med att ge en liten vink om att missnöjet kommer att offentliggöras. Det kostar 10ggr mera att skaffa en ny kund jämfört med att behålla en gammal.

Läs gärna Konsumentverkets utmärkta sida: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Någon som kan rekommendera en bra sk "racing domkraft"?

Kamasa blir det inte igen....

Biltemas verkar få både ris och ros och det känns inte helt rätt att lägga 2000:- på en Biltema pryl.

Julas "Big Red" är billigare men har mycket problem.

Några andra alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Biltema: avskriven

Bacho: för dyra

Jula: Värd att testa, har sett att dom har dom på kampanjpris emellanåt.

Verktygsboden: Någon som testat: http://www.verktygsboden.se/domkrafter/domkraft-2500-kg-silent ? Eftersom den ska vara hemma i garaget 99% av tiden så behöver man kanske inte ha en i aluminium...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte men många domkraftar ser VÄLDIGT lika ut och har samma specar. Man kan misstänka att det är samma (kina)fabrik som gör dom med viss skillnad på färg och t.ex. gummiskydd. Same shit?!

Vektygsbodens ovan är väldigt lik den Kamaza jag har men verktygsboden har ju bra pris....

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...